[WD2000JB] Gebruikte ruimte op partitie klopt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 1.289 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• St03mp
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-04-2022
Ik heb net een nieuwe HD gekocht, WD HDD 200GB 7200RPM 8MB WD2000JB, heb m in windows mbv diskmanagment in 3 partities verdeeld.(Eenvodig volume) Nu blijkt dat er van de 62gig van mijn 3e partitie ruim 22gig 'in gebruik' is, zonder dat er iets op de partitie staat. (ook na een uitgebreide format)
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~j.castelijns/pics/hd01.JPG
als ik chkdsk h:/f in CMD intype krijg ik wél de melding dat er nog 62gig vrij is...

ik denk dat windows zoveelste deel van een HD vrij houdt voor backups, maar als dat al zo is, waar zet ik t dat uit? en als t ergens anders aan ligt, hoe krijg ik dan mijn zuur betaalde bytes terug? :'(

-ik heb de hele OM FAQ door gewerkt wat betreft t hoofdstuk 'Mijn schijfruimte klopt voor geen meter, hoe komt dat?'

1000 vs 1024
*schijf van 200gig > wordt dus ong. 186gig. 3 partities van zo'n 62 gig zou dus moeten kloppen. (en de 3e partitie IS ook 62 gig, dr is alleen op een voor mij onverklaarbare wijze 22,5gig van in gebruik)

Verborgen bestanden
*geen verborgen bestanden oid. heb de partitie nog een extra keer geformateerd.

Slackspace
*Er staan geen files op de partitie, dus slackspace is hier nvt.

FAT tabellen en MFT tabel
*het is n NTFS partitie, dus dit is volgens mij ook nvt.

Prullenbak
*die is leeg :)

Norton Utilities / Norton Antivirus
*ook norton recycle bin is leeg enzo...

Beschadigingen
*Zoals al eerder vermeldt: chkdsk geeft geen foutmeldingen, en zegt gewoon dat de volle 62 gig vrij is.

System Restore
*system restore staat op 200MB

Verkeerde jumpersetting
*Is volgens mij ook niet het geval, want ik zie gewoon een HD van 62gig, en er is ook 39,7gig van beschikbaar, dus ook: nvt.

*Spacemonger
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~j.castelijns/pics/hd02.JPG
wat daar staat volg ik niet helemaal tbh ...

Norton disc doctor geeft ook geen meldingen van errors oid. Het duurt alleen wel heel erg lang om die 62gig te checken, maar dat is misschien normaal? (ruim n uur, met free space checker aangevinkt)

[ Voor 9% gewijzigd door St03mp op 07-01-2005 15:20 ]

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:06
Ik zou toch even checken of de System Volume Informatie directory niet de schuldige is. Blijft een vaag probleem, zeker als chkdsk wel de goede vrije ruimte aangeeft. Ik zou proberen de partitie te verwijderen en opnieuw aan te maken.

• Mesh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

48-bit LBA patch al geinstalleerd?

M'n 160gig Maxtor doet ook altijd vreemd als ik na fresh install vergeet windows te patchen.

PS:

Al geprobeerd system restore uit te schakelen?

[ Voor 22% gewijzigd door Mesh op 08-01-2005 19:03 ]

Signature?

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:05
Foutje...

[ Voor 95% gewijzigd door Marco op 08-01-2005 19:23 ]

• ikke_
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02-03 20:50
Kijk eens goed in opties van Norton Utilities. Ik heb het bij een kennis ook eens gehad. Norton zet backups HEEL goed verstopt neer.

Of gooi Norton Utilities eraf
Of bekijk de backup en SYSTEM restore opties van Norton Utilities goed

• St03mp
@Fauna:
geprobeerd, werkt niet :/

@Osdorp-Dude
system restore uitzetten werkt niet..
en waar haal ik de 48-bit LBA patch vandaan?

@ikke_
heel norton utillities doorgepluisd, maar niks over backups kunnen vinden...

trouwens:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~j.castelijns/pics/hd03.JPG

wat de nuek?!

edit:

Ik probeerde net bij de eigenschappen van mn partitie het 'indexeren voor snelle zoekacties' uit te vinken en op toepassen te klikken...
krijg ik deze error:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~j.castelijns/pics/hd04.JPG
en zo ook dezelfde error bij deze files (in volgorde van opkomst):

change.log.4
RestorePointSize
RP372
change.log.1
RestorePointSize
RP373
change.log

ik begin er steeds minder van te snappen eerlijk gezegd ;(

Nog n edit:

na de partitie nogmaals te hebben verwijderd en opnieuw aangemaakt (in windows schijfbeheer/ diskmanagment) verloopt dat indexeren aan/uit zetten weer vlekkeloos... maar wel weer 22,5 gig in gebruik.

Alweer n edit:

ik heb nu de partities gemaakt mbv PM8 (nadat ik de partities weg heb gegooid in windows diskmanagment en de schijf op 'standaard' heb gezet)
nu is er ipv 22,5gig 9,43gig in gebruik... :?

en PM8 geeft de vrij ruimte als 'Unused' aan, en de lege ruimte als 'Used' :?

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~j.castelijns/pics/hd05.JPG

omg...

Als ik nu rechterklik op de H partitie doe in PM8, en dan properties klik, krijg ik weer n shitload aan errors:

Error #1627
Upcase table incorrect, File 10 (128)

en nog meer van deze errors in dezelfde trant, kan deze alleen niet opschrijven, want nadat ik deze errors kreeg, heb ik rechterklik op h-partitie > check for errors en al die errors toen gefixt.

Nu krijg ik wel nog steeds de error hierboven genoemd (ook ná de error fixes).

[ Voor 104% gewijzigd door St03mp op 09-01-2005 14:40 ]

• St03mp
tijd om maar ns serieus van mn stoel af te gaan vallen...

ik heb, zoals in de partition magic help-files stond de partitie verwijderd en opnieuw aangemaakt. (dit heb ik gedaan met alle 3 de partities op deze HD, vanwege dat Used en Unused probleem)

To resolve partition table errors

Unless instructions outlined elsewhere specify otherwise, you must resolve partition table errors by creating new, error-free partition tables. You should,

· Ensure you have no viruses (click See Also on the Help toolbar for more information)

· Back up the data on the affected partitions

· Delete the partitions

· Re-create the partitions

· Restore the partition contents

You may need to use the FDISK program from a recent DOS version, because earlier versions may refuse to delete hidden partitions. If you are running Windows NT/2000/XP, you may need to use Disk Administrator or Disk Management, respectively.
In some cases, you can resolve partition table errors manually. Run PartitionInfo to determine the errors on your partitions. PowerQuest technical support can help resolve partition table errors if you e-mail the PartitionInfo report to help@powerquest.com.

Copyright © 1994-2002 PowerQuest Corporation. All rights reserved.

Ze geven nu alle 3 in partition magic aan dat ze leeg zijn. Op 66,1MB na.

ik klik in windows explorer op properties van mn H-partitie:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~j.castelijns/pics/hd06.JPG

nog n keertje chkdsk h:/f

C:\>chkdsk h:/f
Het type bestandssysteem is NTFS.
Volumenaam is FILMS.

CHKDSK is bezig met controleren van bestanden (stap 1 van 3)...
De bestandscontrole is voltooid.
CHKDSK is bezig met het controleren van indexen (stap 2 van 3)...
De indexcontrole voltooid.
CHKDSK is bezig met het controleren van security descriptors (stap 3 van 3)...
De controle van security descriptors is voltooid.
CHKDSK heeft vrije schijfruimte in de volumebitmap gevonden die als toegewezen i
s gemarkeerd.
Het bestandssysteem is hersteld.

66316288 kB totale schijfruimte.
4 kB in 8 indexen.
0 kB in beschadigde sectoren.
68016 kB wordt gebruikt door het systeem.
Het logboekbestand neemt 65536 kB in beslag.
66248268 kB beschikbaar op schijf

4096 bytes per cluster
16579072 clusters in totaal op schijf
16562067 clusters beschikbaar op schijf

Nu nog maar 2,93gig in gebruik:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~j.castelijns/pics/hd07.JPG

Geen idee hoe dat nou precies komt :?

Hoe ga ik die laatste 2,93 gig ook nog terug krijgen? :)

FFS! :( :( :(

Stom van me, ik was vergeten de nieuwe partities ingesteld in PM8, door te voeren.
Nu ben ik dus weer terug bij af:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~j.castelijns/pics/hd05.JPG

alhoewel... niet helemaal terug bij af... PM8 geeft wel weer dezelfde status aan (zie laatste plaatje), maar de 2,93gig in gebruik blijft ook gewoon staan bij de properties van mn H-partitie in windows explorer...

de properties van mn H-paritie in PM8 geven weer n hoop errors... deze keer n screenie gemaakt van het fixen daarvan (want ze komen toch weer terug blijkbaar?!)

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~j.castelijns/pics/hd08.JPG

als ik nu check for errors doe in PM8, krijg ik dit:

Error #993
Partition contains open files. Use the operating system check utility. (waar haal ik DIE nou weer vandaan? :? )

Iemand die hier wat nuttigs op kan zeggen?

[ Voor 255% gewijzigd door St03mp op 09-01-2005 17:02 ]

• Mesh

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

Hmm, lijkt me veel groter probleem nu ik even vlug door je posts heen heb gelezen.

Maar je kan de Big Drive Enabler patch van Maxtor hier vinden.

Als goed is werkt dit bij alle schijven.
Error #993
Partition contains open files. Use the operating system check utility. (waar haal ik DIE nou weer vandaan? )
Rechtermuis knop op willekeurige partitie -> Eigenschappen -> Extra -> Schijfcontrole

Volgens mij bedoelen ze die? :|

[ Voor 27% gewijzigd door Mesh op 09-01-2005 18:39 ]

Signature?

• St03mp
schijfcontrole helpt natuurlijk geen reet... dat had ik al langs ns geprobeerd :)

en die big drive enabler lijkt me niet de oplossing, want dat is voor 137gig en groter... maar mijn partities zijn elk maar 62 gig..!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-03 13:28
Maar je schijf is wel groter!!

• ikke_
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02-03 20:50
Voer iig die grote HD patch (registry entry) door. Het gaat erom dat de hele HD > 137 gig is.

Kijk ook eens in System Volume Information folder. Dit kan je doen door onder properties->security je username toe te voegen. Vraag dan de properties op, zit hier je datagebruik in?

Verwijderd

St03mp schreef op maandag 10 januari 2005 @ 00:34:
schijfcontrole helpt natuurlijk geen reet... dat had ik al langs ns geprobeerd :)

en die big drive enabler lijkt me niet de oplossing, want dat is voor 137gig en groter... maar mijn partities zijn elk maar 62 gig..!
Zonder die big drive enabler blijf je max 137 gig houden omdat Windows dat nu eenmaal maar maximaal ondersteunt ;) Een beetje leeswerk op de offi site of gebruiksaanwijzing had je deze tijd en posts denk ik kunnen schelen :)

• St03mp
Verwijderd schreef op maandag 10 januari 2005 @ 01:16:
[...]

Zonder die big drive enabler blijf je max 137 gig houden omdat Windows dat nu eenmaal maar maximaal ondersteunt ;) Een beetje leeswerk op de offi site of gebruiksaanwijzing had je deze tijd en posts denk ik kunnen schelen :)
of niet natuurlijk...

want die patch helpt dus niet... zit nog altijd met t zelfde probleem :(

• St03mp
*SCHOP*

komop mensen... help ff mee denken :)
kheb de HD bij n maat van mij getest, en daar deed ie t wel gewoon... dus misschien dat t gewoon ergens n stomme windows instelling is ofzo?

help me out here ;(

• The_Holy_Jampot
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-01 18:40
ok ik ben dus die maat van st03mp waar hij de hd geprobeerd heeft.

Ik sloot de hd aan, hij startte op, gaf aan dat ie een disk check moest doen, corrigeerde het een en ander, en de hd deed het gewoon goed, met de goeie disk space.

Vervolgens gaat die harddisk terug in st03mp's computer, die eveneens checked, alles weer terugzet zoals het stond, en het probleem is terug

suggesties? :)

• UltraSub
Hmm..
Wat ik nu in jouw stadium zeker zou proberen:
- Check of er een nieuwer BIOS beschikbaar is
- Installeer de patch, gooi alle partitionering van je schijf weg, reboot, en deel alle partities opnieuw in..
- Cross fingers ;)

• Eichii
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09-2017
Inderdaad, gooi even een nieuwere bios erop en gebruik even een 80-aderige kabel (kan erover hebben gelezen)

Ik ga met Ultrasub mee om dat te proberen.

p.s. welke windows gebruik je? Het lijkt wel op Windows 98.

[ Voor 18% gewijzigd door Eichii op 11-01-2005 18:35 ]

• St03mp
xp, sp2

[ Voor 56% gewijzigd door St03mp op 11-01-2005 18:49 ]

• Mesh

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

En wat zijn de specs van je systeem?

Signature?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Prullenbak kan weliswaar leeg zijn, maar de ruimte die je daar aangeeft wordt wel gereserveerd door windows. Dus als je je prullenbak zo ingesteld hebt dta er voor iedere partitie een aparte prullenbak moet zijn, en ergens een waarde van 30% hebt staan, dan kan die verloren ruimte best kloppen :) Prullenbak kan dan leeg zijn, dat maakt verder niks uit omdat de ruimte gereserveerd is :)
En verder: in de Norton Utilities toevallig de norton protected recycle bin aan staan? Dat wil ook nog wel eens schelen namelijk :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• The_Holy_Jampot
The_Eagle schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 11:58:
blabla.....prullenbak hier.....prullenbak daar......blabla
nee de prullenbak is het niet.

Ik ben vandaag bij st03mp geweest om zn bios te updaten, bleek dat ie al de nieuwste bios had. Ik heb vervolgens met western digital software een partitie van 200gig aangemaakt op de schijf.

Deze gaf de juiste vrije ruimte aan, maar parition magic zei nog steeds dat de schijf helemaal vol was.
Vervolgens heb ik de partitie met partitionmagic weggegooid, en opnieuw 3 partities aangemaakt en gereboot.....en voila....nu geeft hij wel de goede vrije ruimte aan in de explorer en ook in parition magic

GEEN IDEE waarom ie t nu ineens wel deed, want ik heb ogenschijnlijk niets anders gedaan als st03mp zelf al gedaan heeft, maar het probleem is dus schijnbaar opgelost

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-03 17:19

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Ik denk dat je binnenkort een nieuwe serie probs krijgt. Die WDees zijn klote schijven :) ik denk dat je binnenkort veel errors krijgt, corrupte files, partities die verdwijnen en dan : je windows ziet de hdd niet eens meer.

Advies: maak backups van alles wat je lief is, want als ik die meldingen zo zie, zijn ze het zelfde als wat ik gehad heb: en het levert dan aan het einde 1 ding op: STUK :P er is inmiddels een topic gaande over een WD 250 gb, met dezelfde sympthonen

ik heb hem inmiddels geruild voor een MAXTOR!

You are NIJL-ed!

• UltraSub
The_Holy_Jampot schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 21:13:
[...]
GEEN IDEE waarom ie t nu ineens wel deed, want ik heb ogenschijnlijk niets anders gedaan als st03mp zelf al gedaan heeft, maar het probleem is dus schijnbaar opgelost
Ik heb wel een idee....
UltraSub schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 18:28:
- Installeer de patch, gooi alle partitionering van je schijf weg, reboot, en deel alle partities opnieuw in..
Lees het topic er maar op na.. st03mp heeft eerst partities aangemaakt, toen er nog geen patch op zat, vervolgens is hij er mee blijven kloten, heeft uiteindelijk toch de patch er op gezet, en toen gemeld dat het nog steeds niet werkte. Waarop meerderen hier zeiden dat hij zijn partitionering weg moest gooien. Hij had dat (nog) niet gedaan. Jij wel nu :)
Ik denk (weet bijna wel zeker) dat dat de verklaring is....

• St03mp
kheb na de patch ook nog ns nieuwe partities aangemaakt... misschien alleen niet hier vermeld, werd wel heel erg eentonig anders :P

• St03mp
Nijl schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 21:59:
Ik denk dat je binnenkort een nieuwe serie probs krijgt. Die WDees zijn klote schijven :) ik denk dat je binnenkort veel errors krijgt, corrupte files, partities die verdwijnen en dan : je windows ziet de hdd niet eens meer.

Advies: maak backups van alles wat je lief is, want als ik die meldingen zo zie, zijn ze het zelfde als wat ik gehad heb: en het levert dan aan het einde 1 ding op: STUK :P er is inmiddels een topic gaande over een WD 250 gb, met dezelfde sympthonen

*rent huilend naar mama toe*

t zal allemaal wel loslopen zeker... :/
als WD zo'n crap is, zouden er echt niet zoveel van worden verkocht..

-edit: check de topics hier ns over alle maxtor-schijven die in de kreukels zitten..! :>

[ Voor 7% gewijzigd door St03mp op 12-01-2005 23:10 ]

• The_Holy_Jampot
whoehaha....nee dan heb je een lekkere harddisk 8)7

als je ergens problemen mee krijgt is het wel een maxtor |:(

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:05
The_Holy_Jampot schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 00:13:
[...]

whoehaha....nee dan heb je een lekkere harddisk 8)7

als je ergens problemen mee krijgt is het wel een maxtor |:(
Right... :|
Ik heb nu 5 Maxtor schijven, en nog nooit problemen mee gehad.

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-02 19:31
zo

damn

ik heb volgens mij in deze hele zooi posts (sorry dat ik het zo noem, wat een ongeorganiseerd zootje antwoorden) NIEMAND iets horen zeggen over "clustersize".

Goed, heb net ff een search op de page gedaan en waarempel: en keer staat clustersize genoemd, maar dat is NADAT je whatever hebt gedaan aan chkdsk etc dingen. (en het is een gecopypaste melding van een van de vele tools die je hebt gebruikt)

Iig: slackspace heeft NIET zo zeer te maken met of er al dan niet al bestanden OP staan, maar meer met je clustergrootte.

Anyways. als je je 62GB partitie formatteert met een clustersize van 1kB (1024 bytes) dan heb je ZO een allejezus grote FAT nodig (of whatever het equivalent is bij NTFS... met ext2 is het je superblock en dergelijke) om al die 1024kilobyte grote lapjes hardeschijf bij te houden/te indexeren zodat je er uberhaupt wat op kwijt kan......... dat je dat misschien best wel die 22GB "used space" kan opleveren.

Nu heb je clustersize van 4kB en een "slack" van 2.5GB ofzo... dat is dus gewoon puur je index tabel voor al je clusters die die space inneemt.

Wil je nu echt "al je ruimte" hebben, maak dan clusters van 32kB of 64kB........... maar dan moet je er voor zorgen dat je er alleen grote bestanden op gooit ;) Anders heb je inderdaad last van slack... 1000 bestandjes van 200 bytes neemt meer ruimte in als je clustersize op 32kB staat... dan als het op 1kB staat.

Anyways, het zal aan je clustersize liggen........... read up on basic schijf indelingen.

[ Voor 5% gewijzigd door cavey op 13-01-2005 09:56 ]

• The_Holy_Jampot
komakeef schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 09:55:
Anyways, het zal aan je clustersize liggen........... read up on basic schijf indelingen.
nope sorry...dat is het ook niet geweest, de clustersize is bij alle partitioneringen (is dat een woord?) hetzelfde geweest, en ik weer hoe filesystemen werken, dus daar hoef ik me niet echt meer in te verdiepen.....

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-02 19:31
hmmmmm ok, dan ben ik zelf de domme idioot geweest. mijn excuses.

• The_Holy_Jampot
toch bedankt voor de hulp :)

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:50

offtopic:
Dit is natuurlijk onzin. Dit is jouw persoonlijke mening, en geen feit. Net als dat het mijn persoonlijke mening is dat maxtors ruk zijn en wd's niet. Ik heb al diverse maxtors in rook op zien gaan en m'n wd's geven geen krimp. Ik weet het, het draagt niks bij aan het topic maar moest het gewoon ff kwijt.

Maar goed, ik heb nog nergens gelezen dat je een een bios update hebt geprobeerd? Het probleem zit ergens in jouw computer, aangezien hij het bij je maat wel goed doet.

Roomba E5 te koop

• The_Holy_Jampot
The_Holy_Jampot schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 21:13:
[...]
blabla.....
Ik ben vandaag bij st03mp geweest om zn bios te updaten, bleek dat ie al de nieuwste bios had.
blabla.......
sig69 schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 12:55:
[...]
Maar goed, ik heb nog nergens gelezen dat je een een bios update hebt geprobeerd? Het probleem zit ergens in jouw computer, aangezien hij het bij je maat wel goed doet.
heb het dus wel al geprobeerd (en voor de duidelijkheid nogmaals: ik ben die maat)

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:50
O crap overheen gelezen..

Roomba E5 te koop

Pagina: 1