[DVI] Verbinding tussen PC en Beamer (Maximale Lengte?)

Pagina: 1
Acties:

• miekd
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-12-2011
Ik ben van plan om een beamer op mijn kamer te gaan ophangen. Om de kabel mooi langs de muur af te laten lopen heb ik daarom 10 meter kabel nodig.

Nou kan ik dit allemaal wel met een S-Video kabel gaan aansluiten etc. maar als ik al zoveel geld aan een beamer uitgeef, dan wil ik graag ook een kabel die de beste kwaliteit kan neerzetten.

Hiermee viel mijn oog op de DVI-D kabel. Na wat googlen echter, vind ik dat een DVI-D kabel een maximale lengte van 5 meter heeft.

Mijn vraag is nu: Wat is de beste manier van overbrengen van signaal van de PC naar de beamer?
Indien dit DVI-D is: Is er een mogelijkheid om de DVI-D kabel te verlengen naar 10 meter (danwel zonder verlies of met zeer weinig verlies)

Specs:
PC -> AMD64 3000+, 512MB, RADEON 9700
Beamer -> Hitachi PJ-TX100 - link

[ Voor 4% gewijzigd door miekd op 07-01-2005 14:04 ]

one more thing...

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 15:18
Ik zeg het maar 1 keer, kijk maar wat je ermee doet.
10 meter dvi is mogelijk ALLEEN met zeer kwalitatief goede hoogwaardige (en dus dure) kabel, doe je dat niet dan ga je zeer veel witte (of gekleurde) zich verplaatsende pixels zien. Een soort irritante ruis zeg maar.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-08 18:06

Just_I

What did you just say?

ErikRo schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 23:42:
Ik zeg het maar 1 keer, kijk maar wat je ermee doet.
10 meter dvi is mogelijk ALLEEN met zeer kwalitatief goede hoogwaardige (en dus dure) kabel, doe je dat niet dan ga je zeer veel witte (of gekleurde) zich verplaatsende pixels zien. Een soort irritante ruis zeg maar.
Heel fijn dat je het maar een keer zegt, maar wij kunnen het vaker nalezen hoor ;) . Maar mag ik vragen of jij hiervoor ook nog een bron hebt?

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Verwijderd

DVI is digitaal, en op een zéér hoge frequentie. In theorie geen verlies, tenzij d'r een te lange kabel komt, en dan krijg je crosstalk. Mik dus op een goede kwaliteitskabel, en dan bij voorkeur een getwiste. (ongeveer hetzelfde verhaal als bij CAT5 kabels). Digitale ruis is misschien nog wel erger dan D-Sub wazigheid bij grote afstanden.

Je kán een erg lange DVI-D kabel nemen, maar weet dit: ze zijn praktisch onbetaalbaar. En aangezien het om een beamer gaat, kan ik je een tussenstap aanraden: een D-Sub kabel. AKA: VGA kabel. Die zijn, van goede kwaliteit, nog redelijk betaalbaar in grote lengtes.
Just_I schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 23:44:
[...]

Heel fijn dat je het maar een keer zegt, maar wij kunnen het vaker nalezen hoor ;) . Maar mag ik vragen of jij hiervoor ook nog een bron hebt?
Het lijkt me nogal logisch: het principe lijkt heel erg op een CAT5 kabel, alleen dan met véél meer aders. Op zéér hoge snelheden veranderen de stroompjes over de aderen, waardoor er digitale communicatie is. Mocht een kabel té lang worden, zal de andere kant "noise" ondervinden. In tegenstelling tot een analoog signaal is een digitaal signaal AAN of UIT. Als je met een multimeter een grafiek zou maken krijg je zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://www.netzerprecision.com/pic/inside/AqBiSSa.jpg

Als het signaal te zwak is, zal de andere kant geen verschil meer kunnen maken tussen een 1 en een 0, en dus een "foutje", of witte/foute pixel laten zien.

Wat ook mogelijk is is dat het elektrische stroompje "overspringt" op een andere ader, door de hoge snelheid en (geloof ik) impendantie. Wat wéér resulteert in een fout. Dit is bijvoorbeeld ook de reden dat een CAT5 kabel maximaal 130meter mag zijn.

Vandaar dat bij een CAT5 kabel op verkeerde volgorde de snelheid vaak ook schakeld naar 10mbit. Ongeveer hetzelfde geld dus voor DVI.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2005 00:02 ]

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 15:18
Just_I schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 23:44:
[...]

Vragen mag altijd ;)
Ik ga weer even (op mijn beamer) verder met film kijken >:)
ik kwam hier namelijk eigenlijk om iets voor iemand op te zoeken :)

[ Voor 12% gewijzigd door ErikRo op 08-01-2005 00:05 ]

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Pagina: 1