Lord Daemon schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 16:46:
[...]
Nee - maar geef toe, we zijn er ook niet erg mee bezig om erachter te komen, en we zitten er ook niet erg mee. Integendeel, het is heerlijk gemakkelijk dat we geen idee hebben hoe we echt zouden kunnen helpen, het is ontzettend fijn dat we kunnen zeggen dat we persoonlijk toch niets kunnen doen aan de ongelijkheid in de wereld, dat alleen 'de politiek' die bijvoorbeeld zou kunnen oplossen - want zodra wij niet de mogelijkheid of toch althans niet de kennis hebben, hoeven we ook niet naar te handelen. We kunnen gewoon lekker genieten van ons leventje.
Klopt

"Moeten we ons dan maar verrot voelen? Daar wordt toch niemand beter van?" - ik hoor het al als antwoord komen. Nee, daar wordt niemand beter van, maar het is een grote en zwarte leugen dat het enige alternatief voor je ogen sluiten en gelukkig zijn is om je ogen te openen, volledig passief te blijven en ongelukkig te zijn.
Tsja, wat is "volledig passief" ? Ik koop geen hardhouten tuinstel, dus ik ben niet volledig passief. Toch kan ik niet echt van mezelf zeggen dat ik veel verdere pogingen doe het leed in de wereld te verminderen, al zou ik het opzich wel willen. Ik doe het niet, omdat het gemakkelijk is om het niet te doen. Dat is gemakzuchtig inderdaad, misschien kom ik er nog eens voorbij

Is het meisje dat bij H&M voor weinig geld een leuk truitje koopt en daar blij mee is goed bezig, ook als ze had kunnen weten dat dit truitje gemaakt is door kinderarbeid, of door wernemers in een sweatshop die onder onmenselijke omstandigheden arbeiden?
Wat is
had kunnen weten? Ik volg redelijk het nieuws, maar ik weet niet dat er iets mis is met H&M? Wordt er van mij verwacht dat ik actief per winkel, of zelfs per kledingmerk, of misschien zelfs per artikel, op ga zoeken of het wel volgens moderne westerse maatstaven op het gebied van arbeid, veiligheid, milieu en dergelijke is gemaakt?
Nee, zij is niet goed bezig, zij is hypocriet, wreed, moreel gemakszuchtig en wat ik allemaal niet meer zei - ook al weet ze het niet en heeft ze haar ogen gesloten.
Hypocriet is pas als ze zondags wel bidt voor de arme zieltjes, of dat ze wel geldt geeft voor hulporganisaties die dit proberen te bestrijden.
"Wreed" vind ik sowieso een overdreven woord, in deze context.
Moreel gemakszuchtig pas als zij wist dat er iets mis is met de kleren van H&M. Ik wist het niet, en ik denk dat een groot gedeelte van Nederland slechter geïnformeerd is dan ik.
Er is nogal een verschil tussen "ogen gesloten houden" en weten dat er iets mis is met de kleding van H&M.
Is het alternatief dat ze het truitje moet kopen en daar ongelukkig mee zijn? Nee, het alternatief is dat ze het truitje niet moet kopen, maar ergens een eerlijke prijs voor haar kleding moet gaan betalen; dan heeft ze maar wat minder nieuwe spulletjes.
Daar ben ik het mee eens, geldt hetzelfde voor als voor hardhouten tuinstellen. Natuurlijk is het mooi spul, maar als regenwoud een heel stuk mooier.
De situatie van de rijke westerling die in luxe leeft vanwege de economische praktijken van de EU, de VS, Japen, de Wereldbank en weet ik het wat allemaal leeft in precies dezelfde zonde. Hij weet wat er aan de hand is, of zou het kunnen weten, maar doet er niets aan en is diep in zijn hart niet bereid ook maar iets van zijn welvaart op te geven.
Wat voor concreets kan een gemiddelde westerling allemaal doen dan? En waarom is het zondig dat hij er geen welvaart voor op wil geven? Ik ben van mening dat het westen gewoon z'n best moet doen op economisch en technologisch vlak. Samen met de globalisering zou dat in de lengte der jaren tot een verspreiding van de welvaart kunnen leiden.
Dat er op de wereld per jaar meer geld wordt uitgegeven aan cosmetische producten dan nodig zou zijn om het wereldvoedselprobleem op te lossen is simpelweg een schandaal.
Daar ben ik het niet mee eens. De westerse wereld investeert een klein gedeelte van zijn budget aan voedselhulp. Zonder de sterke westerse economie zou er helemaal geen hulp zijn. Geldproblemen los je niet op met geld

En dit feit verandert feitelijk elke aankoop van een lippenstift in een daad van wreedheid. En wij doen daar allemaal aan mee (hoewel niet per se met lippenstift).
Om nou hier het woord feitelijk te gebruiken lijkt me nogal vreemd. Ik vind het absoluut geen wreedheid om lippenstift te kopen. Ik ben niet van mening dat het de wereld helpt als de westerse landen veel geldt in arme landen pompen.
Confusion schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 17:27:
Maar dat heb ik niet gezegd en daar sta ik ook niet achter. Alleen denk ik bijvoorbeeld dat iemand die een goedkope manier verzint om zonnecellen te produceren op termijn meer bijdraagt aan het creeeren van gelijkheid dan de gemiddelde Rode Kruismedewerker, hoe nobel we die laatste ook achten. De persoon die die zonnecellen kan ontdekken leeft en denkt in onze cultuur. Dat betekent niet dat hij die voetstoots mag accepteren, maar verwachten dat hij een spartaans leven leidt en net zo productief is, is onrealistisch. Mensen verwijten dat ze niet aan hun opvoeding kunnen ontsnappen is jezelf teleurstellen omdat je teveel verwacht van mensen.
Het is haast poëtisch verwoord

Waarom worden er geen lijsten gepubliceerd van winkelketens die zich schuldig maken aan het gebruik van kinderarbeid. Ik weet eenvoudigweg niet waar ik wel en niet 'moreel verantwoord' iets kan kopen. Misschien moeten jij of ik er voor zorgen dat ze dat wel weten. Misschien hebben we andere taken te vervullen.
Zijn er zulke lijsten? En dan overzichtelijk alles bij elkaar? Zoja, iemand een linkje? Dan ben ik daar wel benieuwd naar, kan ik volgende keer ff nalopen voordat ik ga winkelen
Zo niet, zijn er toegankelijke, goede, objectieve bronnen waar de info uitgehaald kan worden? Zoja, Lord Daemon, help je mee een website maken, die de info wél overzichtelijk neerzet? Persberichten uitgeven? Een maandelijkse top-10 not-done?
Zo nee, wat kan de gemiddelde consument, of wat kunnen wij dan nog doen?