Toon posts:

Energieverbruik omlaag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst heb ik gesearched, maar helaas niks gevonden welke in mijn straat past. ten tweede hoop ik dat de topic hier goed staat :)

Ik heb een vraag. Ik heb een server draaien (uiteraard dus de hele dag) en ik vroeg me af of er softwarematige programma's zijn die je energieverbruik omlaag gooien? Want snachts gebeurt er niet veel op de server en dan zou ik het prettig vinden dat hij toch alles wat lager laat draaien zeg maar.

Iemand een idee?

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je kan toch gewoon monitor en schijven op standby zetten. Dit zit standaard in windows. (als je dat gebruikt)

Verwijderd

Deze zogenaamde energy saving programma's klokken je processor realtime naar beneden als deze een tijdje idle is. Alleen je processor zal dus minder stroom verbruiken maar ik zou er niet veel van verwachten ;)

Verwijderd

Topicstarter
Noork schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 13:23:
Je kan toch gewoon monitor en schijven op standby zetten. Dit zit standaard in windows. (als je dat gebruikt)
Monitor zet ik snachts al uit. Maar als ik zo begrijp is er weinig tot niks aan te doen behalve de schijven enzo op standby laten zetten.

EDIT: krijg nou wat. Waar vind ik die standby instellingen vinden? Toch in configuratiescherm? In Terminal Service vind ik het niet. Wordt die optie weggehaald als je ingelogd bent via TS?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2005 13:43 ]

• Noork
  • Niet online
Je kan je pc ook onderklokken. Maar dan zit je overdag ook op een langzamer snelheid. Je kan trouwens even zoeken op Got. Er is hier veel over geschreven. Als je echt iets zuinigs wilt, kun je kijken naar een Epia mobo'tje en dan in combinatie met een laptop schijfje o.i.d.

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:52
Ik hou dit topic ook maar in de gaten. Mijn server heeft niet eens een monitor, schijven heb ik niet op powerdown staan omdat ik wel eens heb gelezen dat dat niet goed is voor HD's.(Vereist bovendien stroom en een laadtijd bij het opspinnen).. tevens denk ik dat het aantal watts van de HD's wel meevalt. Zou wel leuk zijn om de CPU een beetje te kunnen beperken, AMD's vreten nou eenmaal veel stroom.

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:33

Mentalist

[avdD]

Een HD pakt +/- 10 watt.. Per stuk.

Je CPU kan wel iets zuiniger met een prog als CPUidle. Dan moet je natuurlijk wel Windows hebben, voor Linux weet ik niet wat je dan moet hebben ;). CPUidle laat je processor HALT instructies uitvoeren, ofwel : keihard niksdoen (je krijgt volgens Windows ook 100% CPU load). Je CPU zal er wel koeler van worden, dus logischerwijs ook minder stroom verbruiken.

Let wel op.. CPUidle brengt je verbruik idle omlaag, maar het verschil met full load is hierdoor des te groter. Scherpe pieken in je stroomverbruik dus, en lang niet alle moederborden hebben een spanningstoevoer voor de CPU die stabiel genoeg is om dit te trekken. Er kan vanalles gebeuren. Meer bekende verschijnselen zijn dat je computer gewoon crasht. Mijn computer crashte er niet mee, maar het beeld versprong steeds een klein stukje als ik een link aanklikte of iets anders deed waardoor de CPU heel even naar 100% ging.
-ScuL- schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 13:41:
AMD's vreten nou eenmaal veel stroom.
Intel niet wou je zeggen? :X

De Athlon 64 is toch wel wat zuiniger dan de gemiddelde Prescott. Intel was zuiniger/koeler ten tijde van de Pentium 3, die toen tegenover de Athlon stond. Die tijd is voorbij, tenzij je zoals mij geen übernieuwe hardware in je server hebt, maar dan had je maar een P3 moeten kopen, die zijn ook niet zo duur meer ;)

Met AMD kan je trouwens ook kijken of je een Athlon XP mobile kan vinden. Afaik was er een progje die deze processors realtime in zowel voltage als multiplier kan aanpassen (wel een ondersteunde chipset nodig), als een progje dat kan adhv load zal het systeem idle erg zuinig worden (onderclocken helpt maar nauwelijks als je het voltage niet verlaagt). Je kan een "gewone" Athlon XP ook omknutselen naar mobile (iig de mogelijkheden voltage/multiplier on the fly te regelen, "echte" XP-m's hebben vaak betere cores die dus op een lager voltage met minder verbruik kunnen werken op een bepaalde clockspeed), maar daar is genoeg over te vinden :)

[ Voor 43% gewijzigd door Mentalist op 07-01-2005 16:34 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Stephan Oudmaijer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08-2023
Ik ken het probleem. Daarom ga ik een Athlon 64 kopen. Daarvan gaat het CPU stroomverbruik in idle stand naar beneden, door de Cool `n Quiet functionaliteit.

Wil je nogmeer stroom besparen, ga dan ook voor een ATi videokaart met Low-K. Neem je een lekker "trage" x300, dan zal je totale stroomverbruik in idle stand flink naar beneden gaan.

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:52
[aanvulling]
Ik had eerst een P3 in m'n server maar da's nu een Duron en die trekt toch wel wat meer :P

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05-2025

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Er zijn programma's die softwarematig je FSB naar beneden klokken, hierdoor kan je ook best wel wat besparen, maar lever je ook wel preformance in. Natuurlijk kan je indien nodig weer opschakelen. CPUcool, en CPUFSB kunnen dit onder andere.. Ik zou het zelf leuk vinden als er een stukje freeware was met vergelijkbare functionaliteit, maar dat heb ik vooralsnog niet kunnen vinden.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 12:29

André

Analytics dude

Monitor uit en klaar ben je, ik denk dat je met die paar kleine verlagingen die je op andere fronten haalt bijna geen besparing haalt. Dat zou misschien om 10 a 20 euro per jaar gaan.

Verwijderd

Ik zou er gewoon niet te veel aan veranderen... Volgens mij ga je hierdoor toch niet zo veel besparen... Bij ons draait de server gewoon dag en nacht op volle kracht door...
Er wordt namelijk 's nachts verbinding gemaakt met een duitse server om backups etc. te nemen.
Er is wel een monitor aangesloten, maar die staat NOOIT op, ook overdag niet, die heb je dan toch niet nodig :)

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-02 23:45

Jrz

––––––––––––

Ik dacht dat cpuidle niet meer nodig was (win-xp / p4)

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:33

Mentalist

[avdD]

Jrz schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 11:54:
Ik dacht dat cpuidle niet meer nodig was (win-xp / p4)
P4 : geen idee, maar op m'n Athlon XP onder WinXP maakte CPUidle nog steeds een fors verschil :)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

mischien kan je iets doen met wake on lan,

dat je pc na 10 min idle in een standby gaat (dus ook cpu vga en alles lager, hd's uit)
en dat als iemand je server probeert op te roepen vanzelf weer aanschiet.

een andere optie is gewoon een trager mobo erin leggen:D

• ErikRo
  • Laatst online: 26-12-2025
Luxx schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 17:42:
Er zijn programma's die softwarematig je FSB naar beneden klokken, hierdoor kan je ook best wel wat besparen, maar lever je ook wel preformance in. Natuurlijk kan je indien nodig weer opschakelen. CPUcool, en CPUFSB kunnen dit onder andere.. Ik zou het zelf leuk vinden als er een stukje freeware was met vergelijkbare functionaliteit, maar dat heb ik vooralsnog niet kunnen vinden.
clockgen doet ongeveer hetzelfde, ik had 4 ini files (let op cijfers achter de komma anders loopt hij vast!!), die ik via een snelkoppeling activeerde.
Hiermee kon ik on the fly schakelen tussen fsb100, 133 200 en 216 (oc)
met fsb 100 liep hij dan 1.4ghz ipv 2.8ghz. Koste je niks alleen een beetje werk.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Pagina: 1