Toon posts:

AMD Turion?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Las net dit op C|NET. Wat is dit voor ding? Net als de Pentium M een totaal andere proc of een speciale energiezuinige K8? (Lancaster?) Zijn er ergens specs van dit ding bekend? Lijkt me niet; niet te vinden op roadmaps, geen nuttige google-hits, niet te vinden op de balusc-server. Maar misschien wil iemand zich aan een voorspellinkje wagen... :)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2005 13:14 ]

• Laurens
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
ik ben ook benieuwd :)

Verwijderd

turion... intresssant... heb al ff gegoogled en op de amd site gezocht, en kan ook geen info vinden.

het kan natuurlijk ook een hoax zijn... we zullen zien. meer info iemand?

Verwijderd

ik citeer:
"Turion is the brand name of a new line of energy-efficient notebook processors Advanced Micro Devices will come out with in the first half of 2005"

dus lijkt me dat het inderdaad voor laptops gebruikt gaat worden, en dus een totaal andere processor wordt, want hij is ook nog niet op de roadmaps gevonden....
dus lijkt mij dat AMD net heeft besloten die dingen te gaan maken, en waarschijnlijk zullen wij die wel op de aankomende roadmaps mogen aanschouwen ;)

denk ik dan dus O-)

Verwijderd

first half of 2005
da's vrij snel ;) dus tussen nu en juni komt ie op de markt? nou dan zullen we van de zomer de eerste laptops (of wat ze er ook van gaan maken) in de winkel zien

dat ie niet op de roadmap staat kan te verklaren zijn. ze zijn niet verplicht om dat te doen en wat is er mooier dan de concurentie te overvallen?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2005 13:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 13:17:
dus lijkt mij dat AMD net heeft besloten die dingen te gaan maken, en waarschijnlijk zullen wij die wel op de aankomende roadmaps mogen aanschouwen ;)
Tuurlijk joh, die gasten gaan gewoon in een half jaar een totaal nieuwe proc ontwerpen, bakken en op de markt brengen 8)7 ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2005 13:23 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 13:21:
[...]

Tuurlijk joh, die gasten gaan gewoon in een half jaar een totaal nieuwe proc ontwerpen, bakken en op de markt brengen 8)7 ;)
zou toch kunnen, als ze eerst alleen onderzoek aan het doen waren en het zo goed uitpakt.... dat het zo goed ging, dat ze ze dan maar gelijk in de productie gooien...
ik heb er niet zo heel veel verstand van, maar lijkt mij wel een goede optie...

• Gaming247
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-08 20:03

[Updated spec's]

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:14

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

En op T.net ook http://www.tweakers.net/nieuws/35653

edit: Ik was lekker eerderder!

[ Voor 23% gewijzigd door LoeiOrdinair op 07-01-2005 13:32 ]

Verwijderd

linkje:

op tweakers

Verwijderd

nieuws: AMD's Turion gaat concurrentie met Centrino aan

De tweakers hebben naar jullie geluisterd, gelijk een article

Verwijderd

Topicstarter
Het zijn allemaal schitterende rips van het C|NET bericht. Maar echte inhoud kan ik nog steeds nergens vinden. :s

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik hoop dat dan ook de laptops net zo dun worden als de centrino laptops. Dan heeft de turion pas echt de potentie om een goede concurrent voor de pentium M te worden :) Wat natuurlijk een prijsdaling tot gevolg zal hebben, plus natuurlijk de altijd al goede prijs/prestatieverhouding van amd :P

Verwijderd

Topicstarter
http://www.tweakers.net/r...=Posting&ParentID=1211125

het lijkt dus toch om de Lancaster te gaan. Zal mij benieuwen of een overgang naar 90nm en de inzet van SOI van die 65 Watt echt 20 Watt kan gaan maken...

Dit zou dan ook betekenen dat we straks, om de keuze voor de consument lekker makkelijk te maken, naast de XP-M, de Sempron Mobile en de Athlon64 Mobile ook nog eens deze Turion krijgen. :/

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2005 21:58 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Samengevat is het imho:

Lancaster wordt de nieuwe concurrent van de Pentium M. En "Turion" is waarschijnlijk de codenaam voor de verzameling CPU + chipset + wifi etc, waaruit de Lancaster deel maakt. Zoals "Centrino" de verzamelnaam is voor de Pentium M, het i855 chipset en een Intel wifi chipje.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:09

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Dat laatste verwacht ik niet - AMD heeft zich de afgelopen jaren al niet echt van harte gericht op chipsets en iets al wifi (of wat voor andere chips je ook in een platform wilt opnemen) zie ik ze ook niet direct doen. Op het eerste gezicht verwacht ik dat ze gewoon de Lancaster introduceren onder de naam 'Turion' en die dan als zuinige processor in de markt zetten. Ze kunnen mooi meeliften met het Centrino-marketinggeweld en het kost ze weinig extra moeite :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
odysseus schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 23:16:
Dat laatste verwacht ik niet - AMD heeft zich de afgelopen jaren al niet echt van harte gericht op chipsets en iets al wifi (of wat voor andere chips je ook in een platform wilt opnemen) zie ik ze ook niet direct doen.
Sterker nog; in de nieuwsberichten staat dat ze de Turion niet gaan bundelen zoals intel doet ;)

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

De officiele AMD roadmap:

Afbeeldingslocatie: http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/styleone/roadmap.gif

Verschillende bronnen melden dat er meer dan één Turion versie zal komen, en dat de Turion de opvolger wordt van de Mobile Athlon64. Volgens de roadmap hierboven zou het dan om de Newark en Lancaster gaan. De Lancaster voor de low-coltage +/- 25 Watt versie, en de Newark voor het iets zwaardere werk.

Oh, en over de etymologie:

"The "Turion" name evokes the concept of "touring" with a notebook, Mahony added."

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Verwijderd

Ik hoop dat dergelijke processors ook in desktop mobo's gaan passen net zoals de athlon mobiles, zo'n processor lijk me een mooie basis om een windows mediacenter/server pc'tje te bouwen.

http://www.miscolive.nl/mediacenter/dhzpakket.php

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
En nu is het officieel:
AMD heeft op CES 2005 haar nieuwe mobiele platform, genaamd “Turion 64”, aangekondigd. Op een seminar van AMD zijn verdere details over het platform onthuld.

De voornaamste feature zal de lage energieconsumptie zijn, AMD claimt tot 35 Watt. Ter vergelijk, de Intel Pentium M heeft een verbruik van slechts 25 Watt, dus AMD heeft nog een kleine inhaalslag te maken. De mobiele Sempron heeft wel een lager verbruik, namelijk ook van 25 Watt, maar de Sempron kan niet worden vergeleken met de 64 bit oplossing voor notebooks. De Turion 64 zal dan ook rechtstreeks tegenover Intel's aankomende Sonoma worden gepositioneerd.

Turion 64 processoren zullen worden gebaseerd op de 90nm “Lancaster” core. De eerste notebooks, gebaseerd op het Turion platform, worden nog in de eerste helft van dit jaar verwacht.
http://www.hardware.info/nieuws.php?id=4265

March of the Eagles

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:28
Turion is enkel een CPU. Dus het omvat geen marketing concept zoals Centrino. AMD zal dus niet verplichten om er een bepaald chipset bij te doen (zou idd stom zijn van AMD) en / of om er een wirelan kaart bij te doen. Turion is dus enkel de naam van de CPU die op het Thin en Light segement getarget wordt. In dat zelfde segment zit Intel met haar Pentium M en Centrino concept. Onder dit segment zit het value segment met daarin de Celeron M en de Sempron Mobile.

Turion is gebaseerd op de Lancaster core, dus 64bits, SSE3, 90nm process, NX bit, socket 754, 64bit DDR 400, 800HT bus support. Er komen 2 verschillende versies van, een 25W versie en een 35W versie, beide met een verschillende extentsie. TM en LM meen ik... (moet ik even nakijken). Beide versies zijn gelijk aan elkaar qua performance (dus rating, Mhz en Cache) enkel zal van de 35W versie er altijd een speed bump sneller beschikbaar zijn. Eigenlijk hetzelfde als nu het geval is met de low voltage Opteron (HE en EE). De meeste Turion CPU's bij launch beschikken over 1MB Cache, maar er is ook 1 versie die over 512K beschikt.

Dus geen DDR2 voor AMD in 2005, dit is voor zowel desktop als notebook pas in 2006, dit ivm de impact die de latancy van DDR2 heeft op de imbedded memory controller. Dus waarschijnlijk vanaf DDR2 667. PCI-E zal waarschijnlijk al vanaf het begin support worden aangezien dit niet CPU afhankelijk is en er bijvoorbeeld al een paar notebooks aangekondigd zijn met het RS480M chipset. Ik weet echter niet of er dan ook van de PCI-Express insteek kaarten gebruik gemaakt kan worden zoals bij Intel Alviso.

[ Voor 20% gewijzigd door The Source op 16-01-2005 19:08 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Het is idd enkel een CPU, maar de naam, en dan vooral het logo is misleidend:

Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/images/news/amdturion.jpg

Ze spreken hier van "mobile technology", waardoor mensen mss gaan denken dat het iets is a la centrino.
PCI-E zal waarschijnlijk al vanaf het begin support worden
Wss wel ja, zie ook nieuws: ATi: PCI Express deze zomer in meerderheid notebooks

En wat gaan deze cpu's verbruiken met Cool'n'Quiet ? <10W ?

[ Voor 38% gewijzigd door XWB op 16-01-2005 19:20 ]

March of the Eagles

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-08 22:12
Hopelijk gaan ze Cool n Quiet uitbreiden tot op het niveau vh Centrino platform.
De Centrino laptop ve collega klokt de PM helemaal terug tot een minimum van 200MHz.
En 200MHz is voldoende om op een site een artikel te lezen of wat office werk.
Daarom vind ik de PM ook zo geweldig, het ding verbruikt misschien 2 a 3 Watt op 200MHz idle. (Als je weet dat een 90nm AMD 9Watt idle verbruikt met CnQ op 1GHz.)
Op die 200MHz doet zijn laptop 5 tot 6 uur met de accu.
CnQ is heel leuk maar Intel bewijst met de PM Speedstep dat het nog beter kan en in een laptop telt iedere Watt...
Intel heeft ook als voordeel dat ze zelf de chipset maken welke dus ook heel zuinig is (vooral dankzij het feit dat de fsb maar op 100MHz loopt), als de Turion gekoppeld gaat worden met een 3rd party chipset welke niet zo zuinig is dan loopt AMD weer achter.
AMD zou strikte voorwaarden moeten opleggen aan de chipsetfabrikanten op het gebied van energieverbruik, helaas is AMD daar te klein voor (<10% marktaandeel op de mobiele markt).

Deze zomer koop ik ook een nieuwe laptop en het zal kiezen worden tussen een 1,5GHz PM (Sonoma) of de Turion. Afwachten welke de beste performance per Watt levert. :P

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Hacku schreef op zondag 16 januari 2005 @ 19:12:
Ze spreken hier van "mobile technology", waardoor mensen mss gaan denken dat het iets is a la centrino.
Ik denk dat er meer mensen zijn die denken dat "Centrino" een processor is...

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

ik denk dat bedrijven als packard bell, acer en dell daar ook ebhoorlijk aan hebben bijgedragen

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

corpseflayer schreef op maandag 17 januari 2005 @ 14:07:
Hopelijk gaan ze Cool n Quiet uitbreiden tot op het niveau vh Centrino platform.
De Centrino laptop ve collega klokt de PM helemaal terug tot een minimum van 200MHz.
En 200MHz is voldoende om op een site een artikel te lezen of wat office werk.
Daarom vind ik de PM ook zo geweldig, het ding verbruikt misschien 2 a 3 Watt op 200MHz idle. (Als je weet dat een 90nm AMD 9Watt idle verbruikt met CnQ op 1GHz.)
Op die 200MHz doet zijn laptop 5 tot 6 uur met de accu.
CnQ is heel leuk maar Intel bewijst met de PM Speedstep dat het nog beter kan en in een laptop telt iedere Watt...
Intel heeft ook als voordeel dat ze zelf de chipset maken welke dus ook heel zuinig is (vooral dankzij het feit dat de fsb maar op 100MHz loopt), als de Turion gekoppeld gaat worden met een 3rd party chipset welke niet zo zuinig is dan loopt AMD weer achter.
AMD zou strikte voorwaarden moeten opleggen aan de chipsetfabrikanten op het gebied van energieverbruik, helaas is AMD daar te klein voor (<10% marktaandeel op de mobiele markt).

Deze zomer koop ik ook een nieuwe laptop en het zal kiezen worden tussen een 1,5GHz PM (Sonoma) of de Turion. Afwachten welke de beste performance per Watt levert. :P
Heb je nog nooit van PowerNow gehoord :? Dat is traploos regelen van de cpusnelheid en -voltage tot wel 1 MHz...

Verwijderd

word het niet eens tijd voor "het AMD Turion topic" ?

op de fp stond een tijdje geleden dat de processors rond april verwacht worden.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Kan dat niet in [rml][Discussie] AMD Athlon 64 & Opteron - Deel 8[/rml] ? Turion is gewoon een mobiele A64 met een heel laag verbruik.

March of the Eagles

Pagina: 1