[RAID5] grotere schijven toevoegen of vervangen

Pagina: 1
Acties:
  • 265 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AxiMaxi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-11-2024
Ik heb een RAID-5 met 3 schijven van 18.2GB. De opslagruimte wordt te klein dus er moet ruimte bij. Nu zijn er twee opties: of 3 schijven erbij of de oude 3 vervangen door grotere.

Stel, ik kies ervoor om ze te vervangen...
Als ik nu 1 schijf van 18.2 vervang door bijv. een 73GB (hot swap), dan kan ik me voorstellen dat op die 73 de config hersteld wordt. Als de server daarmee klaar is, en je vervangt de 2e schijf, dan zal die waarschijnlijk ook weer hersteld worden.

Die twee 73GB schijven zullen opgenomen worden als 18.2GB schijven, neem ik aan.

Maar nu de truuk: als ik de 3e schijf vervang, snapt de RAID controller dat er ineens meer ruimte is, zodat de totale opslagruimte opgerekt wordt :?

De posts op GoT die enigszins in de buurt van dit probleem kwamen, gaven geen sluitend antwoord. :|

Een andere oplossing zou ik kunnen vinden in het erbij plaatsen van 3 schijven, maar da's een ander verhaal...

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 31-05 16:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

AxiMaxi schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 12:47:

Maar nu de truuk: als ik de 3e schijf vervang, snapt de RAID controller dat er ineens meer ruimte is, zodat de totale opslagruimte opgerekt wordt :?
Lijkt me lastig. Wellicht dat het mogelijk is met online capacity expansion, maar normaal gesproken gebruik je dat om het aantal harde schijven in een array uit te breiden. Het lijkt me handiger om gewoon een backup te maken en schoon te beginnen. Een backup moet je toch wel maken. Wat jij wilt is drie keer je RAID array laten degraden en rebuilden en dan nog eens online capacity expansion doen, wat dus best wel een risicovolle operatie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AxiMaxi
Ja, da's natuurlijk ook waar... redelijk groot risico.

Die backup maak ik natuurlijk sowieso (los van de dagelijkse).

Erbij plaatsen zou nog kunnen, er zijn nog 3 van de 6 locaties vrij.
Dat zou zelfs met kleinere schijven kunnen, want dan blijven die 3x 18.2 gewoon (ca. 28GB effectief) gehandhaafd.

Hmmz, misschien toch maar een pro inhuren... B)
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Erbij plaatsen zou nog kunnen, er zijn nog 3 van de 6 locaties vrij.
Je hebt dus nog 3 aansluitingen vrij? Maar dan koppel je die schijven toch aan, maak je even een nieuwe array en dan kun je de data tussen de array's kopieren :) Als het om een bootarray gaat, dan moet je de primaire partitie achteraf activeren en evt de bootsector fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

AxiMaxi schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 12:47:Maar nu de truuk: als ik de 3e schijf vervang, snapt de RAID controller dat er ineens meer ruimte is, zodat de totale opslagruimte opgerekt wordt :?
Dat hangt helemaal af van wat voor RAID controller je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-05 17:07

John2B

I Love RAID5..!!

Inderdaad wat JoetjeF zegt, het ligt eraan wat voor controller je gebruikt en of die online expansion of iets soortgelijks ondersteund.

Ik heb pas hetzelfde gedaan met een Compaq SmartArray 5304/128 welke is voorzien van recente firmware en recente versie van de Array Configuration Utility ACU.

Ik kan de procedure hier wel plaatsen maar weet niet welke controller je gebruikt en of die soortgelijke mogelijkheden heeft, al blijft het principe in grote lijnen hetzelfde.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:55

nwagenaar

God, root. What's the differen

Laatst heb dit met eigen ervaring kunnen testen met een Adaptec 2100S SCSI controller voorzien van 3 x 18GB HDD's (niet hotswappable). Deze 3 x 18GB waren geconfigureerd in een RAID5 omgeving waarop vervolgens Windows NT 4.0 Server geinstalleerd was. In de loop der maanden zijn deze 18GB HDD's vervangen door 36GB HDD's aangezien de 3 jaar oudere disken begonnen uit te vallen. Uiteindelijk was de configuratie dus 3 x 36GB terwijl de RAID container gebaseerd was op 3 x 18GB. Echter, Disk Management gaf mij niet de mogelijkheid om deze ruimte te benutten (hij werd niet gezien).

Nu heb ik deze server bij ons op het bedrijf staan met de bedoeling om het één en ander te testen aangezien deze is vervangen door een nieuwe server. Zo wou ik een nieuwe RAID5 configuratie aanmaken met de 3 x 36GB HDD's. Dus eerst de huidige RAID5 array verwijdert, vervolgens een nieuwe RAID5 array aangemaakt op basis van 3x36GB (ipv 3x18GB). Na een reboot begon zo in eens de Windows NT 4.0 configuratie te booten (CD-ROM vergeten te plaatsen :) ) en uiteindelijk kon ik in de Disk Manager de extra ruimte benutten terwijl de oude data gewoon nog aanwezig was. Natuurlijk de partities gecontroleerd met chkdsk en er waren geen problemen geconstateerd.

Dus het is mogelijk, maar ik heb geen idee in hoeverre de andere controllers hiermee omgaan. In ieder geval was dit geen enkel probleem voor de aanwezige Adaptec 2100S SCSI controller uit het jaar 2000 (wel dien ik op te merken dat de firmware wel eerst geupdate is geweest ivm Windows 2003 comptabiliteit).

In ieder geval dien ik op te merken dat wanneer je deze procedure doet, zorg wel voor een goede backup van je huidige gegevens. Zo wie zo is de afhandeling afhankelijk van de gebruikte controller (wat John2B ook al aangaf).

[ Voor 8% gewijzigd door nwagenaar op 07-01-2005 15:22 ]

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-05 17:07

John2B

I Love RAID5..!!

Nu ken ik de mogelijkheden Adaptec 2100S SCSI niet precies, maar bij de Compaq SmartArray 5304/128 moet je nadat je disken een voor een hebt vervangen en weer gerebuild, je in de Array Configuration Utility eerst je array expand, daarna zal in windows de ruimte zichtbaar zijn met Disk Manager. Wij hebben de bestaande partitie vergroot met Partition Manager van Paragon (99,00 Euro).

Wij hadden het eerst geprobeerd met Partition Magic van PowerQuest maar die ondersteund geen Windows Server versies, daarvoor is er door powerquest Server Magic op de markt a 899,00 Euro !!!! Kassaaaa..

Partition Manager van Paragon werkt echt perfect en lijkt een exacte kopie van Partition magic en kan bestaande partitie vergroten, dus ook de boot partitie, no problem.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AxiMaxi
Er zit een separate disk voor het systeem in, meen ik. Dus het systeem draait in princpe door, ook als de array leeg is.

Het is een Compaq Proliant, dus er zal wel een Compaq Smart Array inzitten.
Het model kan ik zo gauw niet achterhalen.

Dat idee van BalusC is wel leuk. Maar kopiëren is niet nodig, toch?
Als er 6 schijven inzitten, zie ik geen reden om die 3 oude schijven eruit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Oh, waarom wilde je dan in de eerste instantie de schijven vervangen :? 8)7
Ik ging er dus vanuit dat je de data van de oude array op de nieuwe array wilde hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-06 16:01
Ik weet niet of je meer vrije riumte op een bestaand volume nodig hebt, of dat het ook op een ander mountpoint oid mag zijn. Heb je de ruimte op een bestaand volume nodig, dan moet je gaan kopieren. Die 2x 74GB (3 - 1 parity) komen niet bij je bestaande volume erbij.

Tevens zou je die 3 oude schijven kunnen verkopen ofzo, of als cold spare op de plank leggen voor andere servers, of in een nieuwe/andere server zetten, of.....

Aangezien je toch een backup maakt, staan letterlijk alle opties open :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

AxiMaxi schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 16:34:
Er zit een separate disk voor het systeem in, meen ik. Dus het systeem draait in princpe door, ook als de array leeg is.

Het is een Compaq Proliant, dus er zal wel een Compaq Smart Array inzitten.
Het model kan ik zo gauw niet achterhalen.
Wel makkelijk als we weten welk Proliant model je hebt en welk OS er op draait. Scheelt weer een hoop gissen :)

Maar volgens mij ben ik de draad kwijt. Je hebt een array met plaats voor zes schijven, waarvan er drie bezet zijn. Dus er zijn nog drie vrije slots. Maar hierboven zeg je dat er *nog* een disk inzit. Een system disk nog wel en niet in raid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AxiMaxi
JoetjeF schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 16:58:
[...]

Wel makkelijk als we weten welk Proliant model je hebt en welk OS er op draait. Scheelt weer een hoop gissen :)
Hmmz, ben vergeten te kijken en weet 't niet uit m'n hoofd.
Zo'n instapmodelletje, 350 ofzo?

Win2k is het OS.
Maar volgens mij ben ik de draad kwijt. Je hebt een array met plaats voor zes schijven, waarvan er drie bezet zijn. Dus er zijn nog drie vrije slots. Maar hierboven zeg je dat er *nog* een disk inzit. Een system disk nog wel en niet in raid?
Ja, volgens mij zit er een aparte schijf in waar het OS op staat.
Is dat gebruikelijk? Of zouden het gewoon 2 partities op die ene RAID zijn?

Nou, bedankt jongens, maar laat maar effe zitten.
Ik weet voorlopig genoeg en ik wacht wel tot de kerel terug is die het geplaatst heeft. (Die is op wintersport, in case you wonder).

[ Voor 4% gewijzigd door AxiMaxi op 08-01-2005 17:34 ]

Pagina: 1