[FC3] Kernel 2.6.9-724 panic bij starten/gebruik X

Pagina: 1
Acties:

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025
Gister na het vinden van de juiste Madwifi drivers maar eens m'n kernel geupdate van 2.6.9-681 naar 2.6.9-724. Leek allemaal goed te gaan, eerste boot van dat ding liep als een trein. Vanochtend ga ik dus nietsvermoedend mijn pc aanzetten, om er vervolgens achter te zitten. Ik loop weg, kom terug, zie mijn bekende gdm-greeter, echter inloggen lukt niet. Ik even kijken, fok, als de lampjes van caps-lock en scroll-lock knipperen, is er iets goed fout :).
Ik dus een beetje rondkijken, kom al snel tot de conclusie dat het X moet zijn. Gezegend als ik ben met mijn nVidia kaart kan ik 2 verschillende modules proberen (nv en nvidia), maar bij beiden doet X mijn kernel in rondjes rennen.
Zonder grafische omgeving 'werkt' de boel wel, echter is dat niet zo praktisch. Op dit moment ben ik dus tijdelijk terug bij de -681 kernel, maar vervelend is het wel.
Het enige dat ik heb aangepast aan de standaard installatie is in rc.sysinit het volgende gestoken:
code:
1
2
eval `mknod /dev/nvidia0 c 195 0
mknod /dev/nvidiactl c 195 255`
Omdat de nvidia module anders helemaal niet van de grond komt.

Iemand die wellicht zou weten hoe ik dit kan verhelpen? :)

Schaadt het niet, dan baat het niet

• RSpliet
* RSpliet schopt dit topic een plaatsje of 20 omhoog...

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Je hebt toch wel opnieuw de modules gebouwd nadat je de kernel hebt geïnstalleerd?
Even booten met je nieuwe kernel. Als je gdm automatisch laat starten (init 5) laat 't dan crashen of kill 'm handmatig. Of start in init 3.
Vervolgens dat nvidia-installatiscript draaien en met een modprobe nvidia kun je weer X gebruiken.

(die regels in rc.sysinit kun je volgens mij wel weer verwijderen. Die waren toch nodig toen FC3 net uit was?)

Verwijderd

Hmmm... Misschien een beetje vreemd hoor, maar als GDM draait, dan zit je toch feitelijk al in X? Dat betekent dat je videodrivers dan toch werken? Correct me if I'm wrong...
Maar, dat van die knipperende lampjes heb ik ook wel eens, als ik m'n PC afsluit. Vlak nadat X afgesloten is en m'n console vertelt in welk stadium de shutdown is, gaan de lampjes knipperen en krijg ik de error dat een applicatie direct toegang probeert te krijgen tot een stuk hardware (ofzoiets, ik heb de melding niet opgeschreven). Echter, dat gebeurt maar 1 op de 10 keer, dus ik maak me er niet zo druk om...

• RSpliet
DAzN schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 18:12:
Je hebt toch wel opnieuw de modules gebouwd nadat je de kernel hebt geïnstalleerd?
Even booten met je nieuwe kernel. Als je gdm automatisch laat starten (init 5) laat 't dan crashen of kill 'm handmatig. Of start in init 3.
Vervolgens dat nvidia-installatiscript draaien en met een modprobe nvidia kun je weer X gebruiken.

(die regels in rc.sysinit kun je volgens mij wel weer verwijderen. Die waren toch nodig toen FC3 net uit was?)
Na de kernel update bouw ik inderdaad echt wel de nvidia module opnieuw. Daarnaast paniekert dat ding ook als ik de nv module gebruik, die in de kernel gebakken zit.
GDM laten crashen lijkt mij niet nodig, /sbin/telinit 4 doet ook de job :)
En die regel in rc.sysinit, of die nodig zijn of niet weet ik niet. Ik geloof echter niet dat dit de oorzaak is van het euvel...

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
En die regel in rc.sysinit, of die nodig zijn of niet weet ik niet. Ik geloof echter niet dat dit de oorzaak is van het euvel...
Heb je nog interessante logregels in de Xorg logs?

• RSpliet
In de bestanden /var/logs/Xorg.* staat niets relevants. Aangezien het de kernel is die 'crasht' en niet X, had ik eerlijk gezegd ook niet anders verwacht. Ook /var/log/messages laat een 'gat' zien:
code:
1
2
3
4
5
6
Jan  7 11:36:29 Roy mount.smbfs[3781]:   mount.smbfs: entering daemon mode for service \\192.168.3.2\public, pid=3781
Jan  7 11:46:50 Roy syslogd 1.4.1: restart.
Jan  7 11:46:50 Roy syslog: syslogd start op succeeded
Jan  7 11:46:50 Roy kernel: klogd 1.4.1, log source = /proc/kmsg started.
Jan  7 11:46:50 Roy kernel: Linux version 2.6.9-1.681_FC3 (bhcompile@tweety.build.redhat.com) (gcc version 3.4.2 20041017 (Red Hat 3.4.2-6.fc3)) #1 Thu Nov 18 15:10:10 EST 2004
Jan  7 11:46:50 Roy kernel: BIOS-provided physical RAM map:

Regel 5 klopt weldegelijk, ik bootte de 2e keer in de 'oude' kernel :)

[ Voor 7% gewijzigd door RSpliet op 09-01-2005 12:10 ]

• RSpliet
en wederom een schop richting boven, in de hoop dat iemand deze schaamteloze kick opmerkt ;)

Pagina: 1