Toon posts:

Verschillende servers voor Intranet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb een vraag over het gebruik van http servers. Ik ben van plan om CRM systeem in PHP binnen een bedrijf op te gaan zetten en ik ben alleen bekend met Apache servers. De server zal moeten gaan draaien op een WinNT machine (update naar W2000/2003 is mogelijk, maar niet gewenst) samen met een MySql server.

De vraag is nu zijn WinNT, de Apache server en Mysql stabiel genoeg om redelijk wat data aan te kunnen. Wat zijn de problemen die ik kan verwachten? Zijn er misschien betere servers? Zo ja, welke?

Bij voorbaat dank voor jullie hulp,
Sjoerd Smeets

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Waar heb je zelf zoal op gezocht voordat je op het idee kwam hier eens te posten?

(en waarom kies je nu nog voor een zwaar outdated Server OS als NT4 wat niet meer maintained wordt? zelfs windows 2000 heeft nu nog maar 2,3 jaar te gaan.)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zelf op Internet al flink wat informatie verzameld, maar door de bomen zie ik het bos niet meer.

Het probleem is dat het niet te duur mag zijn. Er is al een WinNT machine aanwezig, dus vandaar dat ik wilde informeren of het mogelijk is om daar een goed werkende intranet server van te maken.

Maar zo te horen is het dus verstandiger om over te stappen naar W2003 of een Linux server?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Als het ook nog eens geen ruk mag kosten kan je beter jezelf informeren hoe je een beetje recente linux distro opzet met indiaan en databeest.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 20:21
Wat dat betreft is linux zeer geschikt voor dit werk (alhoewel windows het natuurlijk ook gewoon kan). Een Debian systeem heb je binnen een maand goed draaiend (binnen een dag draaiend)).

Ik heb niet veel ervaring met NT4, maar het punt dat hierboven genoemd wordt is denk ik toch wel een punt dat zwaar weegt. Wat je op z'n minst kunt doen is naar Win2K gaan, of gewoon hopen dat je geen problemen krijgt op NT4 ;)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:41

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Wat voor wereldbedrijf met hoeveelduizenden werknemers werk je, dat je verwacht dat een normale desktop niet afdoende is ?

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Topicstarter
Het kan ook met een desktop. Zo'n wereldbedrijf is het niet (7 desktops in totaal). Maar het gaat mij vooral hoe stabiel bijvoorbeeld apache is als het dagelijks wordt gebruikt en of er veel onderhoud aan gepleegd moet worden. Ik denk dat het goed te doen is (theoretisch gezien), maar ik zou graag wat feedback uit de praktijk willen hebben.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:41

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Knal gewoon Apach neer op een desktop. Als het voor een handjevol bezoekers op een intranetje is, maakt dat echt niet veel uit.
Als het even kan zou ik Windows 2000 pakken, maar op NT4 zal het ook heus wel draaien.

Tijd voor een nieuwe sig..

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik voorzie eigenlijk helemaal geen probleem. 7 desktops, sjonge, waar praten we over zeg. En Windows NT is toch wel zeer stabiel te noemen, zolang je maar geen tropische hardware gebruikt.
BackSlash32 schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 11:55:
(en waarom kies je nu nog voor een zwaar outdated Server OS als NT4 wat niet meer maintained wordt? zelfs windows 2000 heeft nu nog maar 2,3 jaar te gaan.)
Wat maakt het uit? NT4 doet het prima zolang je geen USB en andere multimedia toestanden nodig hebt. Verder is het stabiel en met SP6 en een goede firewall is het toch wel goed dicht getimmerd.

• intert0y
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-03-2025
een applicatie die ook een CRM pakket bevat zal m.i. behoorlijk bedrijfskritisch zijn en het vooral ook worden door gebruik. Dan moet je toch voorzichtig zijn. Een desktop kan natuurlijk prima maar zorg wel dat je er fatsoenlijke garantie op hebt. Verder is het hoog tijd om NT4 uit te faseren omdat de technische support al gestopt is volgens mij en de patches ook geen eeuwig leven meer beschoren zullen zijn.

Kortom, het bedrijf zal toch wat moeten investeren. Nu ben jij waarschijnlijk leverancier en niet eigenaar of medewerker van het bedrijf, maar ik zou ze wel adviseren die NT4 bak er uit te knikkeren (zit waarschijnlijk op de hardware ook geen fatsoenlijke garantie meer).

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties en adviezen, ik ben een stuk wijzer geworden.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
intert0y schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 13:15:
.......
Kortom, het bedrijf zal toch wat moeten investeren. Nu ben jij waarschijnlijk leverancier en niet eigenaar of medewerker van het bedrijf, maar ik zou ze wel adviseren die NT4 bak er uit te knikkeren (zit waarschijnlijk op de hardware ook geen fatsoenlijke garantie meer).
Waarom zou je die bak eruit knikkeren? Hij is toch niet stuk? Zo'n beestje voldoet prima voor de TS. Voor een php/mysql CRM pakketje heb je echt geen beestachtige Quad Xeon bak nodig met Windows 2003 Advanced Server of zo.

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-05 22:10
Het aantal desktops ik echt niet het enige wat relevant is bij de keuze van een server
Als er met behulp van die server een miljoen Euro omzet per dag gemaakt moet worden, dan zou ik niet bezuinigen met houtje-touwtje oplossingen.

Koop een Win2k3 Web Edition licentie voor een paar honderd euro, en je kunt vooruit.
Pagina: 1