Toon posts:

[Asus P5AD2 Premium] Boot probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Specs:

Asus P5AD2 premium
P4 3,4Ghz
2x 512MB Twinmos Twister reepjes (identiek)
XFX 6600GT PCI-E

alle hardware is NIEUW

Problemen:

Bij het booten krijg je eerst een normale beep te horen, dat zou moeten betekenen dat alles in orde is. Echter, 5 a 10 seconden later krijg ik nog is een serie van drie korte beepjes. Heb het opgezocht en het schijnt een memprobleem te zijn. Het verwisselen van de reepjes heeft geen invloed, en ik heb het zelfs al geprobeerd met één reepje wat geen oplossing was.

Daarnaast nog een ander wazig probleem. Zodra ik de reset knop indruk gaat de pc uit. Is dit normaal als de pc in de halt mode staat? Pinnetjes staan trouwens goed aangesloten (+/- klopt ook)

Vragen

Heeft iemand deze problemen wel is voorbij zien komen? Is het zeker dat het een mem probleem is? Ik denk zelf dat het een compatibility probleem is tussen de reepjes en het mobo, maar dit moet ik wel zeker weten voordat ik de handel ga omruilen.

• DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-01 09:52

DeX

Korte piepjes op nieuwere asus moederborden wijzen (uit mijn ervaringen dan) naar de harddisk. Deze probleem had ik gisteren toevallig op werk met een Asus K8N mobo en een WD hardeschijf. Hitachi hardeschijf erop: Klaar!

Dus mijn vraag: Wat voor HDD heb je en heb je die even ontkoppelt om te testen?

Verwijderd

Topicstarter
DeX schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 11:28:
Korte piepjes op nieuwere asus moederborden wijzen (uit mijn ervaringen dan) naar de harddisk. Deze probleem had ik gisteren toevallig op werk met een Asus K8N mobo en een WD hardeschijf. Hitachi hardeschijf erop: Klaar!

Dus mijn vraag: Wat voor HDD heb je en heb je die even ontkoppelt om te testen?
Lijkt me heel erg sterk, IDE apparaten worden toch niet geinitialiseerd rond de POST procedure? Maar ik kan iig. een poging wagen als ik weer in de buurt ben bij die bak (en liegt het BIOS dan tegen me met zijn drie piepjes? :Y)

De HD is een nieuwe Maxtor S-ATA 300GB met 16 MB cache.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2005 11:34 ]

• DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-01 09:52

DeX

Verwijderd schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 11:33:
[...]

Lijkt me heel erg sterk, IDE apparaten worden toch niet geinitialiseerd rond de POST procedure? Maar ik kan iig. een poging wagen als ik weer in de buurt ben bij die bak (en liegt het BIOS dan tegen me met zijn drie piepjes? :Y)

De HD is een nieuwe Maxtor S-ATA 300GB met 16 MB cache.
De normale Post-piep geeft hij gewoon. Dus als er iets aan de hand is, komt het na de POST. Ik zeg alleen dat ik dit een keer eerde heb gehad en dat het aan de HDD kan liggen. Maar in mijn geval was het een WD PATA schijf en geen sata. Maar ik geef alleen een mogenlijkheid :Y)

Verwijderd

Je hoort veel over maxtor & intel:

Problemen met Serial ATA to Ultra ATA (IDE) converter

Verwijderd

Topicstarter
http://www.gamepc.com/lab...sp?id=diamondmax10&page=4

Werkt dus gewoon als je het artikel even leest.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Boot jou PC na die 3 piepjes niet meer? Windows boot dus niet ofwel Windows setup is onmogelijk? Bij Asus borden wordt tijdens het opstarten de hoeveelheid gedetecteerde USB apparaten in vorm van korte piepjes gegeven :)

Sanniejj: je hebt dus een DiamondMax10 300GB? Check hiero in de OM FAQ onder Compatibiliteit.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen beeld zodra ik het systeem aanzet. Geen idee wat er dus allemaal gebeurd (hoor dus alleen die drie beeps) Voor de rest is het systeem helemaal kaal op de belangrijkste componenten na (videokaart, mobo, cpu, mem, voeding)

HD moet gewoon werken aangezien er een ICH6R Southbridge op de P5AD2 Premium zit (en ik heb al meerdere reviews gevonden die gebenchmarked hebben i.c.m. beide componenten) Daarnaast hoort volgens mij een pc gewoon op te starten en zijn checks te doen zonder HD :+

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wat voor een voeding heb je erin zitten? Als ik je systeemconfig zo bekijk, dan zou ik je minimaal 350W aanraden (wel van een goed merk, baggermerken zoals Q-Tec leveren ca. 20% minder vermogen dan aangegeven). Liever 400W, zodat je een aardige headroom hebt. Zie ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter wat betreft Voedingen.

Verwijderd

Topicstarter
550Watt Q-TEC. Er liepen al twee grote draadjes op GoT over deze voeding, en bijna iedereen was zeer te spreken over dit model (in tegenstelling tot zijn minder zware familieleden)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

550W Q-Tec is nog altijd ~385W (30% minder).

Ik heb iig negatieve ervaringen met deze voeding. Na ca. anderhalf jaar 24/7 gedraaid te hebben in een AMD XP1700+ based systeem ging deze door z'n knieën. Replacement met een 3 jaar oude 300W AOpen deed wonderen. Meer dan een half jaar later doet deze het nog steeds. Sja.

Kun je niet zoiezo aan een ander voeding komen om dat eventueel uit te sluiten?

Verwijderd

Aanvankelijk was men idd nogal positief over die QTec (héél vroege "welke voeding heb ik nodig" topics), maar meer door het feit dat er een Zgn. 550W voeding voor zo weinig te leveren was. Je voelt het waarschijnlijk ook al aan het gewicht: het ding is van absolute bout kwaliteit, en heeft al regelmatig voor problemen gezorgt (ook ik nogal negatiefe ervaringen). Je CPU kan in stressed gevallen al rond de 160 Watt verstoken in z'n uppie (prescott...), en dat is gewoon ongezond voor die voeding, dat trektie niet. Neem daarbij een videokaart niet zó extreem zuinig is, en je kan het op je vingers natellen: ik ga met BalusC mee, deze voeding is ONVOLDOENDE, en bied gewoon té weinig headroom voor die PC. ALS je pc d'r al mee werkt, zal het niet goed voor hem zijn. De 12Vlijn in het bijzonder zal té erg fluctueren, omdat er geen "buffer" is.

Schaf een goede voeding aan, die je PC waardig is (bespaar vooral niet!). Een Tagan 380W moet voldoende zijn, maar 420 & 480W bieden meer headroom. Bekijk voor de gein anders eens die Tagan 480W in het echt, en dan in het bijzonder de dikte van de voedingskabels, en het gewicht van de voeding, en de stikker waar de ampéres op staan. En vergelijk dan de Q-Tec. Die tagan is LOEIZWAAR, vanwege de kwalitatief goede componenten, en de aders zijn érg dik, zodat ze ook grotere ampéres d'r over kunnen trekken.
Pagina: 1