Toon posts:

Computer springt spontaan aan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met mijn computer. Hij springt op de vreemdste momenten spontaan aan.

Specs:

Soltek nForce 2 moederbord
AMD Athlon XP 2000+
400 Watt voeding
Verbonden met router

In de BIOS heb ik Wake On LAN (WOL) uitgezet. Ook Wake On Ring (WOR) staat uit (Er zit niet eens een modem in). Er is geen alarm ingesteld (computer start ook niet altijd op dezelfde tijd op, maar wel vaak 's morgens).

Wat ik ook raar vind, is dat ik ingesteld heb, dat de computer bij het 4 sec. ingedrukt houden van de power-knop zichzelf zou moeten uitschakelen. Als ik dit doe valt na 4 sec. heel even de spanning weg, waarna de computer vervolgens opnieuw opstart.

Verwijderd

hee, dit probleem heb ik ook gehad bij mijn vorige pc. bij mij was het zo dat dit probleem optrad wanneer ik mijn pc verkeerd had afgesloten. Door bijvoorbeeld de aan/uit knop ingedrukt te houden voor 4 sec.

Ik had het niet altijd maar af en toe. Heel vervelend als hij in ene snachts aan springt wanneer ik lekker in drome land lag, word je weer wakker en kan je je pc weer uitzetten en vervolgens wachten tot hij weer aan springt |:( |:(

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20:42
Ik lees dat je WOL uitgezet hebt, maar ik zou het toch eens proberen zonder aangesloten netwerkkabel.

• Biobakker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
humor dat is weer eens wat anders dan een computer die uitgaat :P.

Ik weet niet zeker of dit het probleem is maar ik heb dit wel vaker gehad met WOL:

Je zet het uit in het BIOS maar hij springt nog steeds aan. Heb toen gewoon de kabel die tussen de netwerkkaart en het moederboard zit eruit gehaald. Toen geen problemen meer gehad.

Maar aangezien je powerknop raar doet lijkt het me dat er daar ergens wat verkeerd zit.

Dat zeg ik....

Verwijderd

kijk eens bij de BIOS optie Power Management en dan reboot after AC power failure of iets dergelijks...

ik heb dit zelf al meerdere malen meegemaakt op een MSI moederbord dat deze functie niet goed werkt...en dat hij idd alleen maar via je besturingssysteem uitgaat...

Misschien ook PnP OS installed op Enabled zetten...dit had er bij die MSI bordjes allemaal mee te maken...na wat kloten met deze instellingen werkte het wel dus B)

succes ermee

Verwijderd

thuis ook geen last van rare spanningsverschillen?

Verwijderd

Hier hetzelfde probleem.. Hij sluit niet meer af binnen Windows, alleen door een paar seconden op de power knop te drukken. Vervolgens kan de pc dan op ieder willekeurig tijdstip aanspringen. :?
Niet zo heel gezellig, want als ik een paar dagen weg ben, moet ik de stroom eraf halen.

Kan dit te maken hebben met het power management in BIOS? Wake up events enzo? Of zou het softwarematig kunnen zijn?

• ergodyne1
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-11-2025
Ik heb dit ook eens gehad nadat het installeren van een of andere virus-suite. Dit bleek een suite voor een server te zijn welke zo ingesteld was dat de server (in dit geval mijn pc) weer uit zichzelf opstarte....

Volvo C40 - '70 Volkswagen T2a - Harley-Davidson FXBB Street Bob

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:00
mischien een hele gekke opmerking, Maar als je nu op je voeding het knopje uitzet dan is het naar mijn weten onmogelijk dat hij aan kan springen aangezien er totaal geen spanning op staat. True het is raar, maar voor het moment ben je van de rare opstartingen af.

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
ergodyne1 schreef op zondag 15 juli 2007 @ 18:10:
Ik heb dit ook eens gehad nadat het installeren van een of andere virus-suite. Dit bleek een suite voor een server te zijn welke zo ingesteld was dat de server (in dit geval mijn pc) weer uit zichzelf opstarte....
Als systeem uit is (dus niet standby) kan een AV tool er niets mee te maken hebben. Er draait immers geen OS dat je systeem aan kan zetten.

Ikzelf heb ook last van een systeem dat spontaan aan gaat.. soms blijft ie 3 dagen uit, andere keren start ie binnen een uur weer automatish op.

Heb al diverse bios dingen geprobeerd maar mijn volgende stap gaat worden het uitschakelen van de LAN interface in het bios.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Zal wel iets te maken hebben met PWR ON FAIL.
Waarschijnlijk een verkeerde instelling in de bios. (default settings al geladen?)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
PWR ON FAIL slaat op het het direct aangaan van het systeem nadat de power er af is geweest EN het systeem daarvoor aanstond. In dit geval niet van toepassing (en ook uitgesloten door deze setting uit te zetten).

• Eegee
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:47
Bij mijn PC krijg ik dat ie opnieuw aangaat als ik Wake on PCI events aan heb staan, dus dat zou ik niet vergeten te testen.
Ik heb ook een keer gelezen dat het er ook aan kan liggen dat je een te goede voeding hebt, omdat die de standby-stroom te goed in stand houdt waardoor hij sneller kan aanspringen. Precieze technisch details weet ik niet, dan zou ik hier op GoT even dieper moeten zoeken.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:54

HugoBoss1985

Xenotech

Heb je de aan/uit schakelaar van je kast al eens van je mobo gehaald??? Als deze defect is dan komt het dus daardoor...

Verwijderd

Ik heb dit zelfde gehad, geen enkele instelling hielp, dus zit er nu een stekkerdoos met schakelaar tussen, gelijk ook mijn speakers en monitor ed uit, ideaal!

• J_V_S
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-06-2018
Ik heb net hetzelfde probleem als ik pc uitschakel springt hij autm terug aan,wat idd vrij vervelend is.

Na meerdere malen bios settings oa WOL ed. na te kijken of deze niet aan stonden en na een paar forum post's (niet op dit forum) en dit alles zonder enig resultaat, heb ik simpelweg en snelkoppeling op men bureaublad staan van men lan verbinding .
Na ondertussen 2j is het bij me al een gewoonte geworden om voor het uitschakelen ff rechts klikken op snelkoppeling -> uitschakelen en pc afsluiten .

Veel succes verder in je zoektocht, ik houd ondertussen dit topic in de gaten en messchien kan ik dan na 2j men pc is eindelijk normaal afsluiten |:(
Pagina: 1