verschil tussen 1 bit A/D - D/A en 20 bit A/D - D/A?

Pagina: 1
Acties:
  • 663 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MJC
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10-05-2024
Hey good people,

2 dagen geleden heb ik een portable minidisk recorder gekocht, merk Aiwa AM-F75 (599 piek). Eerst viel mijn oog op zijn goedkopere broertje, de AM-F65 (470 piek), maar heb toch maar de duurdere genomen met het oog op kwaliteit.
In de specificaties las ik dat de AM-F75 een 1 bit A/D, D/A converter heeft, en dat terwijl de AM-F65 een 20 bit converter heeft. Toen ik in een boekje van sony keek stonden daar zelfs MD spelers met 24 bit converters. Mijn vraag is die van de titel.
Cdspelers gebruiken toch ook een 1 bit converter? Ik ben effe de draad kwijt dus.

Ik heb overigens al wat opgenomen (analoog weliswaar), maar dat klinkt retegoed.

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Cdspelers gebruiken toch ook een 1 bit converter?
Hmm. Ik zie hier "27 bit" staan op een cd-speler...

• MJC
Vreemd, ik heb nu 3 blaadjes van verschillende merken doorgebladerd, en daarbij hebben de meeste cd spelers een 1 bit D/A converter

• Cyberdeck
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-01-2024

Cyberdeck

bizar

Bij het omzetten van audio naar digitale muziek is 20 bit erg goed, 16 bits is cd kwaliteit, 18 a 20 bits is studiokwaliteit
ook moet je kijken naar de ruisverhouding.
Cdspelers die een 1 bit d/a convertor hebben werken op een heel ander principe en is absoluut niet slechter dan een 20 bits d/a convertor. Ik zal het simpel proberen uit te leggen voor digitaal naar audio (audio naar digitaal ken ik het principe niet exact).
1 bitter pakt sneller kleinere stukjes achter elkaar en vormt daardoor en golf. een 16 bitter pakt een groter stuk en doet hier iets langer over. Voordeel bij eerste techniek is dat met flinke oversampling er een vloeiendere exactere golf gegenereerd wordt dan een 16 bitter met minder oversampling. Dat is waar het ongeveer op neer komt. Daarnaast is een 1 bitter ook goedkoper om te maken. 8 bitters en 16 bitters waren in het begin de standaard. Daarna kwam philips samen met technics als eerste uit met een 1 bitter die na 3 jaar patentbescherming ook door sony en alle andere merken overgenomen werd.
Hoe het verhaal precies werkt voor audio naar digitaal weet ik niet. Ik weet wel dat philips daar liefst met zoveel mogelijk bits werkt en bijvoorbeeld mijn digitale sound processor (roland) werkt ook met 20 bits a/d omzetting.

Wat ik dus samenvattend in audio land zie is dat voor a/d omzetting zoveel mogelijk bits gebruikt worden en d/a omzetting zo weinig mogeljik met een ongelooflijke hoge oversampling.

Ik zou zeggen kijk eens wat in de audio tijdschriften..

• MJC
Cyberdeck, bedankt voor je reactie, nu kan ik weer goed slapen :)

Ik zat al te denken dat het misschien een andere techniek was, maar je hebt het vermoeden bevestigd.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-08 07:21

PcDealer

HP ftw \o/

Wat is "(20 voudige)oversampling"?

LinkedIn WoT Cash Converter

Pagina: 1