In mijn nieuwsgierigheid naar witte-ruis heb ik geluid opgenomen via mijn geluidskaart. Omdat ik geen microfoon wou aansluiten heb ik er inactieve boxen op aangesloten (deze heeft een draad van pakweg een meter, en is dus een EM-ontvanger). Op het opgenomen signaal (44.1kHz-16bit-mono) heb ik een FFT frequentie-meting uitgevoerd (met Cool-edit).
In de veronderstelling dat met witte ruis alle frequenties ongeveer gelijk worden gerepresenteerd, zag ik een piek bij de 874.44 Hz.
Dus nu vraag ik me af, wat is die frequentie nu?
Nog getest met Radio aan/uit, telefoon dichtbij/ver weg... de frequentie blijft aanwezig.
Een filtering van deze frequentie geeft een redelijke constante toon, en het is dus geen AM-radio. Af en toe zakt de piek naar wel 854 Hz; dus een FM-radio zou kunnen.
Via internet kom ik wel wat tegen, maar niet iets waar ik wat mee kan.
Het volgende (naast een mogelijke FM) komt boven drijven:
* een hormonische van de net-frequentie (16 x 53.38 Hz)
* een gemoduleerd magneetveld: Link
Weet iemand hier meer over, want misschien is het gewoon ....?
-----
witte-ruis: ruist een berg, en piekt een beetje.
In de veronderstelling dat met witte ruis alle frequenties ongeveer gelijk worden gerepresenteerd, zag ik een piek bij de 874.44 Hz.
Dus nu vraag ik me af, wat is die frequentie nu?
Nog getest met Radio aan/uit, telefoon dichtbij/ver weg... de frequentie blijft aanwezig.
Een filtering van deze frequentie geeft een redelijke constante toon, en het is dus geen AM-radio. Af en toe zakt de piek naar wel 854 Hz; dus een FM-radio zou kunnen.
Via internet kom ik wel wat tegen, maar niet iets waar ik wat mee kan.
Het volgende (naast een mogelijke FM) komt boven drijven:
* een hormonische van de net-frequentie (16 x 53.38 Hz)
* een gemoduleerd magneetveld: Link
* Computer elecronica: LinkDe Mollofoon is een zogenaamd "magnetic induction location device" bestaande uit een zender en een ontvanger. De zender wekt in een circelvormige antennespoel met een diameter van 50 cm en bestaande uit 500 meter koperdraad een krachtig, gemoduleerd magneetveld op van, vraag me niet waarom, 874 Hz.
* Inspector Tools: LinkA device for screening unwanted telephone calls.
...
The oscillating output of decoder circuit 95 is supplied via lead 96 to a first frequency divider 97 in the form of a 12 bit binary counter. The output of divider 97 is an electric tone signal of a frequency of about 874 Hz. That signal is supplied ...
* En nog iets: LinkCamera Locator Operating Frequency: 512 hz and 874 hz
Weet iemand hier meer over, want misschien is het gewoon ....?
-----
witte-ruis: ruist een berg, en piekt een beetje.