[Windows -> Linux] Ik voel me verloren

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.024 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 09:57

virus.elektro

profesionele monitor sloper

leuk topic. ik herken me er wel een beetje in. ik ben ook pas begonnen met linux. dit weekend had ik geen eigen pc. dit gaf tijd en aanleiding om eens goed te gaan knutselen met een oude bak. moest toch wat te doen hebben. ik zag dit topic ook toen ik er mee bezig was, helaas ging reageren niet zo goed. 350 mhz 32mb ram en een DSL cd gaan toch niet helemaal samen. maar goed ik had wel een leuk weekend. het is mezelfs gelukt om het voor de verandering eens werkend te krijgen vanaf een harde schijf. verder ben ik er achter gekomen dat DSL FAT32 niet snapt standaard. en nog wat van dat soort dingen.

Ik heb ook Red Hat met boek liggen. als ik het niet wist ben ik het maar gaan opzoeken daarin

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• Ryceck
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 16:04

Ryceck

Constants and Variables

Schumi4ever schreef op maandag 10 januari 2005 @ 14:23:
En namen met spaties moet je tussen "" zetten.
Of alles handmatig escapen met /'es :)
Tis net wat je leuker vindt:
code:
1
2
3
rm -rf "core kernel"

rm -rf core\ kernel

:p

If everything is working perfect, break something before someone else fucks up.

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

terabyte schreef op zondag 09 januari 2005 @ 21:50:
[...]

Als ik zo je ervaringen lees, dan zie ik dat je mening eigenlijk compleet gebaseerd is op:
- onwetendheid
- onervarenheid

Je schrijft bijvoorbeeld dat je de directorystructuur/bestandlocaties 'bizar' vindt, terwijl juist die structuur zeer logisch, ingenieus EN consistent is. Bekijk maar eens de standaard voor bestandlocaties: http://www.pathname.com/fhs/
jah, dat zeg ik ook: uit oogpunt van een programmeur en mensen die er wat ervaring mee hebben.
toen ik voor het eerst remote inlogde op een gameserver om een programma te installeren heb'k VEEL fouten gemaakt. Ondertussen zijn die fouten er al wat uit (bvb alles onder root account doen, etc) doordat ik redelijk wat geleerd heb over de basis van linux op school. Bijvoorbeeld die directory structuur die eerst wat vaag overkomt maar idd heel logisch is.
Maar soms verbaas ik me nog altijd over dingen: soms moet ik dingen zoeken in de /var, soms in de /etc, soms in de /usr/... en dan heb'k zoiets van: waarom staan zulke dingen niet gewoon samen?? In windows heb je altijd: ofwel het register ofwel de programmadirectory waar je de meeste info vindt. (en het is idd jammer dat'k windows als voorbeeld neem :P)

ik gebruik op dit moment FC3 (en dus geen gentoo zoals iemand heir verder probeert te beweren) en zelfs als ik de opgelegde updates wil installeren krijg ik al dependencies die niet samenkunnen.(ik draai de x86_64 versie wat mss een extra last met zich meebrengt want ik heb de indruk gekregen dat'k zowel de i386 versie als de x86_64 versies moet installeren?).
ik studeer informatica, ik ben in de informatica wereld opgegroeid, en toch vind ik sommige dingen op het eerst zicht bizar: als ik niet gewoon kan vinkjes aanduiden en 'update' klikken zonder dat daar een errorbox over dependencies komt, dan vraag'k me af of een normale 'jan met de pet' dit wel kan. Voor mezelf is dat geen probleem: ik google, ik GoT of ik gok en probeer tot ik het vind.
Exirion schreef op zondag 09 januari 2005 @ 23:57:
[...]

Toen ik je post las dacht ik dat ie zou dateren van eind vorige eeuw ongeveer. Het is zwaar achterhaald wat je schrijft :)
kun je daar ook argumenten bijgeven?
mijn ervaring is dat je met linux al wat ervaring moet hebben om alles wat het niveau van word-processing etc overschrijdt. Op school bvb hebben we nog RedHat 9. als ik daar m'n USB-disk wil mounten, moet'k in de console duikelen en zitten prutsen in de fstab. (in FC3 gebeurt het wel lekker automatisch maar dit is puur om een voorbeeld te geven.)
je kan een gewoon gebruiker, neem bvb mijn ouders, niet opzadelen met het compileren van hun kernel. Zelfs ikzelf durf er op dit moment niet aan beginnen. Ik had wat zitten googlen over hoe je dat moet doen in FC3 en ik kwam enkele guides tegen, en toen'k ze doorploegd had, had'k iets van: 'wtf?'
Verwijderd schreef op zondag 09 januari 2005 @ 23:54:
Jij mist duidelijk ervaring. Lees mijn eerdere posts. Er zijn fantastische desktop distributies, waaronder Debian en Fedora, waarvoor overal packages te vinden zijn. Dat jij Gentoo of iets dergelijks gebruikt en vervolgens niet weet hoe je daarmaa uit de voeten moet, is jouw probleem.
ik wou m'n MP3 collectie benaderen vanaf m'n NTFS disk:
1) ntfs disk mounten -> googlen + ntfs daemon downen en dan zorgen dat m'n disk gemount werd. niettegenstaande dat'k iets had fout gedaan, is't me gelukt om die handel te fixen. dit was nog eht easy part.
2) MP3's afspelen (dit zou moeten het makkelijkst zijn) maar toen zei m'n lieve muziekspeler (rhythmbox) dat fedora/redhat geen MP3 ondersteunde omdat ze in een conflict zaten of zo... whatever. dan ga'k maar zoeken hoe'k die handel kan draaien.
ik zoek maar op MP3 plugins etc, ik installeer een plugin, en door 1 of andere stommigheid mislukt dat. Geen MP3 dus. ik installeerd mpg321 (niet 123) maar deze is command-line based, en kan niet aangestuurd worden om naar volgende trax te gaan etc... dus buiten ermee.
next was een andere speler downloaden... moest'k eerst een lib of 5 gaan downen en installeren.
dan het programma zelf om dan te vinden dat het niet wil marcheren.
op dit moment dus nog steeds geen MP3. ik had gelijk ook zitten prutsen om de nVidia drivers erop te krijgen, mss heeft dat er iets mee te maken, maar swat.

zo'n hussle om gewoon MP3's te draaien. leg dat maar uit aan moeder of vader...

er zijn natuurlijk distro's waar dit waarschijnlijk vanzelf gaat, maar ik wou een redhat based systeem omdat we dit op school ook gebruiken, en ze daar nogal eens distro specifiek zijn met redhat.

daarom blijf'k er op dit moment nog eventjes bij dat linux nog in hoofdzaak een server OS is...
gebruiksvriendelijkheid gaat vooruit, maar er is nog altijd een stap nodig om die van windows te overtreffen/evenaren.

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• terabyte
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07-2025

terabyte

kan denken als een computer

HIGHGuY schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 11:41:
[...]

jah, dat zeg ik ook: uit oogpunt van een programmeur en mensen die er wat ervaring mee hebben.
toen ik voor het eerst remote inlogde op een gameserver om een programma te installeren heb'k VEEL fouten gemaakt. Ondertussen zijn die fouten er al wat uit (bvb alles onder root account doen, etc) doordat ik redelijk wat geleerd heb over de basis van linux op school. Bijvoorbeeld die directory structuur die eerst wat vaag overkomt maar idd heel logisch is.
Maar soms verbaas ik me nog altijd over dingen: soms moet ik dingen zoeken in de /var, soms in de /etc, soms in de /usr/... en dan heb'k zoiets van: waarom staan zulke dingen niet gewoon samen?? In windows heb je altijd: ofwel het register ofwel de programmadirectory waar je de meeste info vindt. (en het is idd jammer dat'k windows als voorbeeld neem :P)
Nee. Je doet gewoon iets verkeerd: als normale gebruiker (en dat ben jij, en ik ook en een normale programmeur ook) hoef je niets te veranderen in directories zoals /usr. Als je het linkje wat ik gegeven had ook daadwerkelijk had gelezen zou je dat nu wel begrijpen.

Ik gebruik al een paar jaar Linux op de desktop, maar ik heb geen enkele reden gehad om met bestanden in /usr /var ed. te rommelen.
Als normale gebruiker dien je zoveel mogelijk gebruik te maken van de Package Manager. Onder Windows ga je toch ook niet allemaal handmatig zitten rommelen onder c:\winnt\system32 ???

Dat sommige dingen onder /var worden opgeslagen en andere dingen onder /usr is heel simpel:

onder /usr staan de dingen die je niet mag wijzigen. Je kunt /usr op een andere partitie zetten en dan *read-only* mounten. Dat is toch ontzettend slim en veilig?
Onder /var staan dingen die als je op je pc werkt gewijzigd worden zoals caches, logfiles, spools. e.d. Deze kun je op een partitie zetten die je read-write moet mounten.
Onder /etc staan alle configuratie bestanden. Je hoeft nu nog maar 1 directory te backupen voor al je config files. Dat is toch ontzettend handig?

Maar als je de FHS had gelezen dan had je de directorystructuur niet meer als voorbeeld genomen in je kritiek.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb net de nieuwste Suse (9.2) op mn laptop geinstalleerd en ik moet wel zeggen dat het er allemaal erg goed uitziet. Veel van bovenstaande problemen heb ik geen last meer van (itt oudere/andere distro's). USB stick pakt ie zo, oude windows install (ntfs) laat ie automatisch staan, office bestanden (word, powerpoint) leest ie allemaal zonder problemen. En bovendien werkt hibernation (suspend to disk) goed, wat ik eerder nooit werkend heb gekregen.

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-02 13:49
HIGHGuY schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 11:41:
[...]

ik gebruik op dit moment FC3 (en dus geen gentoo zoals iemand heir verder probeert te beweren) en zelfs als ik de opgelegde updates wil installeren krijg ik al dependencies die niet samenkunnen.(ik draai de x86_64 versie wat mss een extra last met zich meebrengt want ik heb de indruk gekregen dat'k zowel de i386 versie als de x86_64 versies moet installeren?).
ik studeer informatica, ik ben in de informatica wereld opgegroeid, en toch vind ik sommige dingen op het eerst zicht bizar: als ik niet gewoon kan vinkjes aanduiden en 'update' klikken zonder dat daar een errorbox over dependencies komt, dan vraag'k me af of een normale 'jan met de pet' dit wel kan. Voor mezelf is dat geen probleem: ik google, ik GoT of ik gok en probeer tot ik het vind.

[...]

kun je daar ook argumenten bijgeven?
mijn ervaring is dat je met linux al wat ervaring moet hebben om alles wat het niveau van word-processing etc overschrijdt. Op school bvb hebben we nog RedHat 9. als ik daar m'n USB-disk wil mounten, moet'k in de console duikelen en zitten prutsen in de fstab. (in FC3 gebeurt het wel lekker automatisch maar dit is puur om een voorbeeld te geven.)
je kan een gewoon gebruiker, neem bvb mijn ouders, niet opzadelen met het compileren van hun kernel. Zelfs ikzelf durf er op dit moment niet aan beginnen.
niet iedereen die linux wil gaan gebruiken hoeft linux te compileren. dit is ook meer iets voor gevorderde linux gebruikers
en ik durf het ook nog niet aan hoor ;)
Ik had wat zitten googlen over hoe je dat moet doen in FC3 en ik kwam enkele guides tegen, en toen'k ze doorploegd had, had'k iets van: 'wtf?'

[...]

ik wou m'n MP3 collectie benaderen vanaf m'n NTFS disk:
1) ntfs disk mounten -> googlen + ntfs daemon downen en dan zorgen dat m'n disk gemount werd. niettegenstaande dat'k iets had fout gedaan, is't me gelukt om die handel te fixen. dit was nog eht easy part.
2) MP3's afspelen (dit zou moeten het makkelijkst zijn) maar toen zei m'n lieve muziekspeler (rhythmbox) dat fedora/redhat geen MP3 ondersteunde omdat ze in een conflict zaten of zo... whatever. dan ga'k maar zoeken hoe'k die handel kan draaien.
ik zoek maar op MP3 plugins etc, ik installeer een plugin, en door 1 of andere stommigheid mislukt dat. Geen MP3 dus. ik installeerd mpg321 (niet 123) maar deze is command-line based, en kan niet aangestuurd worden om naar volgende trax te gaan etc... dus buiten ermee.
next was een andere speler downloaden... moest'k eerst een lib of 5 gaan downen en installeren.
dan het programma zelf om dan te vinden dat het niet wil marcheren.
op dit moment dus nog steeds geen MP3. ik had gelijk ook zitten prutsen om de nVidia drivers erop te krijgen, mss heeft dat er iets mee te maken, maar swat.

zo'n hussle om gewoon MP3's te draaien. leg dat maar uit aan moeder of vader...
tja, ik denk dat dit alleen een probleem is van fc, en niet van linux in het algemeen. :)
er zijn natuurlijk distro's waar dit waarschijnlijk vanzelf gaat, maar ik wou een redhat based systeem omdat we dit op school ook gebruiken, en ze daar nogal eens distro specifiek zijn met redhat.
probeer toch eens een andere linux, want veel zal het niet verschillen, in ieder geval niet vanaf de command line. bv debian, dat vindt ik een fijne om mee te werken :)
daarom blijf'k er op dit moment nog eventjes bij dat linux nog in hoofdzaak een server OS is...
daar ben ik het dus niet mee eens, :P je gebruikt alleen maar fedora core, en je zegt dat linux in het algemeen een server os is, wat dus helemaal niet waar is. probeer eens een keer een andere linux ;)
gebruiksvriendelijkheid gaat vooruit, maar er is nog altijd een stap nodig om die van windows te overtreffen/evenaren.
dat ben ik met je eens, maar nu heb je het wel over een groep thuisgebruikers, die onervaren/onwetend zijn. :)

verder weet ik denk ik wel wat je bedoeld, maar de benaming server os vindt ik niet goed. je kan het beter een os noemen voor gevorderde gebruikers, want dat het hoofdzakelijk als server os is ontworpen is niet waar :)

verder, ik heb bij mijn begin aan linux heel veel gehad aan deze site, met name de handleiding die erop staat http://panic.et.tudelft.nl/debian/ :) :)

[ Voor 4% gewijzigd door Steephh op 11-01-2005 12:44 ]

_@/'

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:20

scorpie

Supra Addict

Over dat mp3 gebeuren kon je ook zoeken op redhat.com.
Kort door de bocht: Door licentieproblemen mag Redhat (Fedora dus ook) geen mp3 ondersteuning meeleveren, maar door het simpel installeren van een mp3 package (weet de naam niet meer, draai al een paar jaar geen linux meer) kun je dat enablen. (Overigens, ik ben van linux overgestapt op OpenBSD, niet naar Windows)

Ik geef toe, je moet in de IT wereld "leven" (beetje nieuws volgen ed.) om dit soort dingen te weten.

Dan zijn er nog een aantal problemen met linux (overigens ook andere open source projecten):
Door de vrijheid van sources zijn er _VEEL_ soorten besturingssystemen ontwikkeld, daardoor ontstaan er voor al die OS's problemen, soms overeenkomstige, soms ook niet. Weet niet meer precies hoe het zit, maar alleen Redhat heeft dus dit mp3 "probleem" bijvoorbeeld.

Mensen die open source software willen proberen, rekenen er veelal op dat ze dezelfde support (zowel van de ontwikkelaar als het zoeken op internet) kunnen krijgen. Of ze denken het niet nodig te hebben (ah joh, even een cd'tje branden met windows, kan vast ook net zo makkelijk op linux (bijvoorbeeld dan he)).

Mensen volgen de aanwijzingen van de ontwikkelaars niet op. Wederom een voorbeeld: Wanneer men met de installatie klaar is bijvoorbeeld, staat er meestal nog een punt in de faq iets als "after install". Wanneer je na het installeren dan denkt, zo even spelen met m'n nieuwe systeempje, en er werken dingen niet, komen ze er niet op om die after install te lezen waar het wellicht instaat.

Het is dus een combinatie van factoren dat het zo lastig maakt.

Ik weet niet of ik de discussie met deze post in de verkeerde richting heb geschopt, hoop het niet :)

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

• Benotti
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-12-2025
Ubuntu heeft standaard ook geen mp3 ondersteuning. ff de juiste packages apt-getten en tis uiteraard gefixed ;)

Voor mensen die ubuntu draaien: www.ubuntuguide.org ;)

• Luppie
  • Laatst online: 14-08-2025

Luppie

www.msxinfo.net

Voor de mensen die met Linux aan de gang willen en er een webserver mee willen bouwen heb ik een mooie (lees: handige) site gevonden met een stappenplan op basis van verschillende distro's

http://hostinghacks.net/

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ik draai alweer een paar jaar debian op servers, en heb sinds de zomer een laptop. En dan begint het toch te jeuken... zal ik? of toch niet?

Ik had alleen ervaring met de hardcore variant, geen grafische schil, niks spannends, gewoon lekker webserveren voor mn werk.

En nu? Ik heb debian naast windows staan op m'n laptop, wlan werkt, mn TFT werkt (goed!), KDE staat erop als windowmanager wat ff wennen is maar goed te gebruiken is, ik kan msn'en (amsn), irc'en (Ksirc, hoewel ik liever iets zou vinden wat net als mirc werkt, liefst zelfs zelfde scriptengine), remote desktoppen in full color en full screen (lachen! windows op je linux laptopje :P), samba-browsen (konqueror, gewoon alsof je een windows client hebt op het netwerk), films kijken (vnc, mplayer), officen (openoffice), coden (KATE), etc etc. Heerlijk, werkelijk waar. Ik wil nog even mn pc-card CF reader aan de praat krijgen en zorgen dat power management wat beter gaat werken zodat ie ook echt kan standby'en (als ik het nu doe gaat ie nooit meer aan :+), en ik kan wat mij betreft helemaal over.

Linux op de desktop is eindelijk volwassen aan het worden!

• blizt
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-09-2025

blizt

Wannabe-geek

Ik heb nu ook Debian weer 'ns geïnstalleerd op 'n testbakje en op 'n paar problemen na (ik heb op WinXP m'n keyboard-layout op Dutch (US International) en op Debian heb ik dat nog niet voor elkaar in console) maar dat is vast op te lossen met creatief gebruik van Google :)

edit:

So far, no luck :( - niet voor console iig

edit:

kbdconfig did the trick :D
nu uitzoeken hoe je kan 'scrollen', niet zoals met freebsd dus (scroll lock aan en dan pijltjestoetsen)

[ Voor 37% gewijzigd door blizt op 12-01-2005 18:49 ]

United we stand, and divided we fall

• terabyte

terabyte

blizt schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 17:49:
Ik heb nu ook Debian weer 'ns geïnstalleerd op 'n testbakje en op 'n paar problemen na (ik heb op WinXP m'n keyboard-layout op Dutch (US International) en op Debian heb ik dat nog niet voor elkaar in console) maar dat is vast op te lossen met creatief gebruik van Google :)

edit:

So far, no luck :( - niet voor console iig
Probeer eens:
code:
1
2
apt-get install console-tools console-data
dpkg-reconfigure console-data                         # misschien niet nodig

[ Voor 6% gewijzigd door terabyte op 12-01-2005 18:47 ]

• blizt

blizt

Wannabe-geek

Bedankt voor de tip terabyte, maar zoals je inmiddels kunt zien is het dus gelukt ;)
Heb nog geen problemen tot nu toe in ieder geval.

• HunterPro
  • Niet online
kan je daarmee ook je keyboard op US internationaal zetten? :P

Overigens net een dist-upgrade gedraaid en daarna gerestart; resultaat: totale paniek want alles stuk. Kut denk je, had ik dat maar niet gedaan. Goed, het zijn allemaal kerneldingetjes die beginnen te miepen, wlan was stuk, acpi ook. Dan maar ff meuk opnieuw compileren ofzo denk ik dan. Eerst even met kabeltje aan internet gehangen, gekeken op kernel.org of er een nieuwe kernel was, en jawel, mijn 2.4.27 was alweer een paar weken geleden opgevolgd door 2.4.28. Die gedownload, uitgepakt, make oldconfig gedraaid, nog wat functies geknutseld met make menuconfig, gecompileerd, modules gebakken, en hoppa, alles werkte weer (behalve wlan want die heeft losse drivers) na een reboot.

Vervolgens naar /usr/src/madwifi gewandeld, ' make; make install ' ingetikt en daarna kon ik weer wlannen. Heerlijk als je net ff wat verder bent ermee en daardoor wat sneller besluiten kan maken en zo binnen een uur weer up en running kunt zijn met alles.

[ Voor 89% gewijzigd door HunterPro op 12-01-2005 19:43 ]

• blizt

blizt

Wannabe-geek

Met kbdconfig HunterPro?
Ja :P

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-01 11:56
Ik ben zelf geen prof op *nix gebied, maar ik heb het op een RedHat distributie tijdens mijn stage altijd erg fijn gevonden om met Midnight Commander te werken.
Het doet je denken aan dat oude DOS Norton Commander.
Ook het bekijken/bewerken van configuraties kun je er best eenvoudig mee doen.

MC is ook voor Debian te vinden, ik weet alleen niet meer exact waar.

Verwijderd

Bijzonder interessant topic!

Ik zie in je strubbelingen veel van mezelf terug. Ik weet nog best dat ik geen flauw idee had hoe ik 'vi' moest afsluiten en daarom maar rebootte :+

Wat me opvalt is dat een aantal NOS-ers direct in de bres springt om bv. de filesystem structuur te verdedigen. Echt, als je van windows komt dan zie je gewoon GEEN logica in /usr dit /etc dat ;)

Kaastostie; best knap dat je gelijk met Debian begint! Besef wel dat het lezen, lezen en nog es lezen betekent. Zoek es op internet naar meer info, aangezien er zat howto's zijn die meer info geven dan je lief is. Als je meer over updatemechanismes voor linux wil weten bekijk dan es dit pdfje.

Ik moet wel zeggen dat ik best wel een andere instelling heb dan de meesten hier denk ik: ik ben pertinent tegen compileren (vroeger nog wel eens een kerneltje of een x mplayer), ik wacht nu wel tot ik 'm kan apt-getten.

Verder doe ik zo veel mogelijk met de GUI (soms is bash echter gewoon veel sneller). Ik wil het verder gewoon werkend hebben zonder er tijden aan te moeten prutsen. Ben ik daarom geen geschikte kandidaat voor linux? Mwha, ik wil graag een os welke vanaf de basis veilig is, zo veel mogelijk opensource is en zo goed als virus/adware ongevoelig is.

Tevens kan ik het niet laten om te zeggen dat ik de NOS mods hier zeer streng vind. Ik kan er echter wel enigzins begrip voor op brengen dat men het niveau hoog wil houden, maar het is mij wat te elite achtig, sorry. Punt is dat ik een paar x heb gehad dat ik bijzonder lang heb moeten zoeken naar iets wat uiteindelijk oersimpel was. Al mijn maten zijn helaas verstokte windowsfreaks en een NOS-topic met zo'n simpele vraag was hier zeker gesloten. Niet dat ik alles gelijk doorgebriefd wens te krijgen, maar ik had die tijd liever willen gebruiken voor andere linuxzaken.

Veels te veel afgedwaald, sorry.

Veel suc6 met je debian avonturen iig :Y)

• beeman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-07-2022
JeroenM_tbs schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 22:04:
Ik ben zelf geen prof op *nix gebied, maar ik heb het op een RedHat distributie tijdens mijn stage altijd erg fijn gevonden om met Midnight Commander te werken.
Het doet je denken aan dat oude DOS Norton Commander.
Ook het bekijken/bewerken van configuraties kun je er best eenvoudig mee doen.

MC is ook voor Debian te vinden, ik weet alleen niet meer exact waar.
Dat doe je via 'apt-get install mc' onder Debian. Midnight Commander is wat mij betreft ook zeker een aanrader als je nieuw bent onder Linux...

Ik ben ook erg te spreken over Debian, vooral het package-management is erg prettig. Voor mij voorlopig geen andere Linuxdistributie meer...

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Ik vind onder linux altijd vrij wazig met software installeren. Ik weet nooit waar ze terecht komen. je kunt niet kiezen ofzo om hem ergens te installeren, want dat bepaald de app wel. Opzich is dat niet echt een probleem, omdat het linux bestandsysteem heel anders is ingedeelt, maar het is toch altijd wel fijn om te weten waar het komt te staan.

Vind trouwens apt-get een echte topper als package manager. Eerste keer dat ik met linux werkte kon ik al vrij snel software installeren met apt-get. Soms nog het een en ander configureren, maar daar vraagt hij wel om.

Alleen een nadeel van de Debian install vind ik toch wel dat ene programma wat als laatste word gerunt. Ik weet alleen niet meer hoe het heet. In dat programma kon je kiezen welke software er geinstalleerd moest worden. Vond het toch wel zo'n onoverzichtelijke bagger. Heb die stap maar gelaten voor wat het was en gewoon verder gegaan, maar daar mogen ze wel iets anders voor vinden, want vind het niet echt fijn. Voor een linux n00b (ja ben ik ook) is dat echt niet te volgen.

Vind trouwens de fdisk, of hoe heet die partitionmanager in debian install, wel erg goed gedaan. Er overzichtelijk. Vind het een stuk beter dan fdisk onder DOS/Windows.

Verwijderd

Jah, ik heb ook een keer Suse geprobeerd. Ziet er allemaal vet uit enzo, maar ik weet geeneens hoe ik bv een programma moet installeren. Ik had bv Firefox voor linux gedownload en wilde die gaan installaren, ik wist echt niet hoe. En dan moet je echt iemand in de buurt hebben waar je alles aan kan vragen of in de boeken duiken. Eerste had ik niet en tweede geen tijd voor :p Was wel weer blij toen ik weer gewoon XP had draaien :)

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

eghie schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 10:22:
Alleen een nadeel van de Debian install vind ik toch wel dat ene programma wat als laatste word gerunt. Ik weet alleen niet meer hoe het heet. In dat programma kon je kiezen welke software er geinstalleerd moest worden. Vond het toch wel zo'n onoverzichtelijke bagger. Heb die stap maar gelaten voor wat het was en gewoon verder gegaan, maar daar mogen ze wel iets anders voor vinden, want vind het niet echt fijn. Voor een linux n00b (ja ben ik ook) is dat echt niet te volgen.
Niet alleen n00bs klagen hierover hoor.
Ik zeg niet dat ik veel van linux weet of zo, maar dselect (hetgeen wat jij bedoelt) is voor veel mensen en dus ook voor mij gewoon een zeer zuigend iets.
Ik vind het ook totaal onoverzichtelijk en afschrikkend.
Ik heb laatst even gekeken bij een nieuwe install op een bak hoe het nou eigenlijk werkte.
Het komt erop neer dat het pas lekker werkt en erg functioneel is als je gaat leren hoe je dat programma kan behandelen....
Ik skip dselect dus ook altijd, install zo kaal mogelijk mijn Debian bak en installeer de rest vanaf de console mbv apt. :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 10:27:
Jah, ik heb ook een keer Suse geprobeerd. Ziet er allemaal vet uit enzo, maar ik weet geeneens hoe ik bv een programma moet installeren. Ik had bv Firefox voor linux gedownload en wilde die gaan installaren, ik wist echt niet hoe. En dan moet je echt iemand in de buurt hebben waar je alles aan kan vragen of in de boeken duiken. Eerste had ik niet en tweede geen tijd voor :p Was wel weer blij toen ik weer gewoon XP had draaien :)
Probeer het nog eens, maar dan met een pakketje van deze url (zijn er nu nog niet veel maar dat moet gaan veranderen in de toekomst).

Wedden dat ook jij op die manier ook programma's onder Linux kan installeren/deinstalleren? :)

/me hoopt echt zo erg dat Autopackage zwaar gepromoot gaat worden wanneer versie 1.0 er is... (anders ga ik het doen, het is gewoon geweldig! Beste uitvinding sinds grep!)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05:34

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik heb vroeger allerlei distro's (Redhat, Mandrake, Suse, Debian...) uitgeprobeerd, maar het lukte niet goed. En als iets niet werkte, zat ik weer het boeltje opnieuw te installeren.

Daarna hebben de Linux-kenners (de Linux-docenten stellen zelfs Linux-vragen aan zulke studenten) van de hoge school Gentoo aangeraden, met Gentoo heb ik veel bijgeleerd over Linux-basics-voor-admins (config-files, kernels compileren,...). Sindsdien installeer ik 1x Linux en ik kan het zoveel aanpassen als het nodig is.

[ Voor 19% gewijzigd door rapture op 13-01-2005 12:54 ]

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

rapture schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 12:50:
Ik heb vroeger allerlei distro's (Redhat, Mandrake, Suse, Debian...) uitgeprobeerd, maar het lukte niet goed. En als iets niet werkte, zat ik weer het boeltje opnieuw te installeren.

Daarna hebben de Linux-kenners (de Linux-docenten stellen zelfs Linux-vragen aan zulke studenten) van de hoge school Gentoo aangeraden, met Gentoo heb ik veel bijgeleerd over Linux-basics-voor-admins (config-files, kernels compileren,...). Sindsdien installeer ik 1x Linux en ik kan het zoveel aanpassen als het nodig is.
Dat is ook het hele ding.
Je moet ff doorzetten en daarna is het geweldig. Helaas haken teveel mensen al af als het even niet wil werken en zeggen dat Linux bijv. nog niet geschikt is voor de desktop.

Windows kende die mensen toch ook niet toen ze geboren werden?
Het is gewoon wennen.

Voor de onwijze leek ben ik van mening dat sommige dingen nog niet volledig simpel afgehandeld worden. Bijv. een java plugin voor je browser installeren vereist toch snel rootrechten om een ln -s uit te voeren van een bestand in één van je libs mappen naar je plugindir in de homedir van de user.

Voor de mensen die iets meer dan de gemiddelde mens in computers zijn geinteresseerd vind ik linux zeer geschikt. Het enige, zoals ik al eerder zei, is dat je gewoon weer ff een n00b bent, net zoals je dat was toen je voor het eerst Windows onder handen nam...

[ Voor 3% gewijzigd door DeMoN op 13-01-2005 13:09 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Ja... Linux. Ben sinds 2 weken ook bezig ermee. Moet voor stage een Linux Mail server maken. Vervolgens novell desktop installeren en alles aan elkaar naaien, in VMware nog wel. Ik, geen enkele kennis van enig iets waar Linux in zit, aan de gang met Enterprise Server 9 enz enz.

Ik voel me ook verloren, de GUI is al snel er vanaf, dus op naar text based commando`s. Ik vind het heel moeilijk om het te zeggen tegen de directeur maar ik krijg het gewoon niet in orde. Aangezien morgen mijn laatste dag is, lukt mij simpelweg niet omdat ik geen enkele kennis heb van Linux.

Toch trekt het mij nu wel meer aan. Het is moeilijk, maar misschien stap ik wel een keer over.

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
Het is wel grappig, ik leef in een omgekeerde wereld. Ik draai al tig jaar linux op mijn desktop en dan vooral debian. Als ik wat wil vind ik er in notime met apt een tooltje voor. Als ik op een windows machine werk ben ik daar tig tijd voor kwijt om te zoeken op vooral tucows sourgeforge en google en meestal zijn die tooltjes lang niet zo praktisch. Da's net als het hele vinkjes verhaal. tig tabbladen, knoppen en vinkjes verder, vaak uitermate slechte helpfiles en dan hopen dat dat was wat je bedoelde. Ik schrik van het feit dat gnome een registertooltje heeft. Niets zo overzichtelijk als goede documentatie, een manpage of een uitgebreide configuratiefile met uitleg in de tekst.

Ik werk nu thuis op een oud pc-tje met windows aangezien mijn school doc-files verwacht met wiskundige formules, maar een linux console voor simpele taken als pdf-jes omzetten naar iets anders, plaatjes bewerken in batch, plaatjes en tekst rippen uit bestanden is voor mij onvermijdelijk.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05:34

rapture

Zelfs daar netwerken?

Het is wel grappig, ik leef in een omgekeerde wereld. Ik draai al tig jaar linux op mijn desktop en dan vooral debian. Als ik wat wil vind ik er in notime met apt een tooltje voor. Als ik op een windows machine werk ben ik daar tig tijd voor kwijt om te zoeken op vooral tucows sourgeforge en google en meestal zijn die tooltjes lang niet zo praktisch. Da's net als het hele vinkjes verhaal. tig tabbladen, knoppen en vinkjes verder, vaak uitermate slechte helpfiles en dan hopen dat dat was wat je bedoelde. Ik schrik van het feit dat gnome een registertooltje heeft. Niets zo overzichtelijk als goede documentatie, een manpage of een uitgebreide configuratiefile met uitleg in de tekst.
Ik heb ook ondervonden dat een tooltje voor m'n Gentoo-bak zoeken op packages.gentoo.org veel gemakkelijker gaat dan googlen voor een Windows-tooltje met 90+ % spam als resultaten.

De tabbladen en vinkjes zijn meestal lekker hard verstopt in Windows om het moeilijk te maken. Een commandline heeft z'n voordelen.

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-02 22:26

M-ThijZ

Riding on Rails

Zo ongeveer elk kwartaal probeer ik het weer eens een keer: Linux op de desktop. Als besturingssysteem voor een server kies ik meteen voor GNU/Linux, alleen voor de desktop blijf ik toch wel steken bij Windows.
Voornamelijk zal dit komen doordat ik gewend ben aan Windows, niet zozeer het besturingssysteem zelf maar meer de programma's waar ik mee heb leren werken. (muziek beluisteren doe je met dit, website's bouwen doe je met dat) daarmee voel je je in Linux meteen al verloren.
Echter zijn er (voor het oog) vrij simpele dingen die gewoon niet goed gingen met mijn ervaringen met Linux: Ik ben bijvoorbeeld gewend om altijd winamp in de achtergrond te draaien, meestal heb ik teamspeak ook nog aanstaan en als ik game draait UT2004 daar ook nog bij.
Dat betekend dat ik 3 uitgangsbronnen heb, tegelijkertijd nog 1 ingang voor de microfoon. Onder Linux heb ik het geluid nog nooit goed voor elkaar gekregen. Of ik kon maar van 1 applicattie geluid horen, of wel van meerdere applicaties maar dan met vertraging, waarbij ik UT2004 wel helemaal kon vergeten icm XMMS om TeamSpeak.
Zit dit onderhand al een beetje goed in elkaar? (begin december was mijn laatste poging).

Ik dacht te weten dat Alsa dit onderhand wel ondersteunde, maar de applicatie's achterbleven.

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
M-ThijZ schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 16:28:
Echter zijn er (voor het oog) vrij simpele dingen die gewoon niet goed gingen met mijn ervaringen met Linux: Ik ben bijvoorbeeld gewend om altijd winamp in de achtergrond te draaien, meestal heb ik teamspeak ook nog aanstaan en als ik game draait UT2004 daar ook nog bij.
Dat betekend dat ik 3 uitgangsbronnen heb, tegelijkertijd nog 1 ingang voor de microfoon. Onder Linux heb ik het geluid nog nooit goed voor elkaar gekregen. Of ik kon maar van 1 applicattie geluid horen, of wel van meerdere applicaties maar dan met vertraging, waarbij ik UT2004 wel helemaal kon vergeten icm XMMS om TeamSpeak.
Zit dit onderhand al een beetje goed in elkaar? (begin december was mijn laatste poging).

Ik dacht te weten dat Alsa dit onderhand wel ondersteunde, maar de applicatie's achterbleven.
Dat klinkt meer als een sounddaemon verhaal. Ik draai meestal wel esd en laat alle applicaties die willen daar gebruik van maken en dat gaat goed. Nu doe ik niet veel meer dan incidenteel filmpjes door mp3's draaien

• NoBody
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

M-ThijZ schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 16:28:
Zo ongeveer elk kwartaal probeer ik het weer eens een keer: Linux op de desktop. Als besturingssysteem voor een server kies ik meteen voor GNU/Linux, alleen voor de desktop blijf ik toch wel steken bij Windows.
Voornamelijk zal dit komen doordat ik gewend ben aan Windows, niet zozeer het besturingssysteem zelf maar meer de programma's waar ik mee heb leren werken. (muziek beluisteren doe je met dit, website's bouwen doe je met dat) daarmee voel je je in Linux meteen al verloren.

voor wat je geluidsprobleem betreft, KDE heeft in ieder geval een eigen sound daemon (arts genaamd) die het ondersteunt, alleen ondersteunen veel applicaties (waaronder UT2004) geen arts en sturen hun signaal dus gewoon naar ALSA, die geen software mixing ondersteunt.
Zelf zou ik het heel mooi vinden als ALSA dat ooit wel krijgt aangezien ik een onboard AC97 kaartje gebruik (die hebben dus geen hardware mixing) maar voorlopig ben ik al gewend om andere programma's uit te zetten als ik bijv. ga UT'en of bellen via teamspeak/skype/vul_in ;)

Hoi

Verwijderd

ALSA heeft dt al, het heet dmix. In GNOME kun je inmiddels zowat de hele desktop al dmix laten gebruiken via de centrale GStreamer GConf key. KDE zal zoiets in KDE4 waarschijnlijk ook centraal introduceren (momenteel moet je dat in veel applicaties nog apart zetten).

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
En zo komt er helaas ook aan dit topic een einde, topics als dit zijn namelijk nog steeds niet bedoeld als dumpplek voor kleine vraagjes :)
edit:
Zonder einde geen nieuwe begin zeg ik altijd maar, oftewel zie Wilke zijn post hieronder :)

[ Voor 29% gewijzigd door blaataaps op 14-01-2005 16:41 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:41
Beetje jammer van dit topic toch wel. Ik heb een paar reacties weggegooid en hem weer open gedaan (uiteraard na overleg :P ).

Modbreak:Zie dit topic dus niet als een excuus om vraagjes te stellen die je ook zelf wel kunt beantwoorden. Zoek het gewoon zelf uit, of open gewoon zelf een topic met je vraag/probleem. Als het geen topic waard is, hoeft het hier dus ook niet.

Wat wel de bedoeling is: ervaringen uitwisselen over de verschillen/overeenkomsten, wat bevalt je wel en niet aan Linux, dat soort dingen. Maar dus niet vraagjes zoals 'hoe installeer ik een 2.6 kernel in distro X' of 'hoe start ik de editor nou :? '

[ Voor 3% gewijzigd door Wilke op 14-01-2005 16:36 ]

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-02 07:34

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ik ben in ieder geval nog erg dankbaar voor alle tips en kleine beetjes knowhow die tot nu toe voorbij zijn gekomen. Het is fijn om bij de eerste wankele stapjes op het Linux platform toch wat duwtjes in de goede richting te krijgen :)

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• HunterPro
  • Niet online
overigens zie ik ook niet in wat 'af en toe' een duwtje in de goede richting vragen voor problemen kan opleveren in een topic, maar goed, ik heb duidelijk geen inzicht in topicmanagement voor gevorderden ;)

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

terabyte schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 11:58:
Nee. Je doet gewoon iets verkeerd: als normale gebruiker (en dat ben jij, en ik ook en een normale programmeur ook) hoef je niets te veranderen in directories zoals /usr. Als je het linkje wat ik gegeven had ook daadwerkelijk had gelezen zou je dat nu wel begrijpen.

Ik gebruik al een paar jaar Linux op de desktop, maar ik heb geen enkele reden gehad om met bestanden in /usr /var ed. te rommelen.
Als normale gebruiker dien je zoveel mogelijk gebruik te maken van de Package Manager. Onder Windows ga je toch ook niet allemaal handmatig zitten rommelen onder c:\winnt\system32 ???

Dat sommige dingen onder /var worden opgeslagen en andere dingen onder /usr is heel simpel:

onder /usr staan de dingen die je niet mag wijzigen. Je kunt /usr op een andere partitie zetten en dan *read-only* mounten. Dat is toch ontzettend slim en veilig?
Onder /var staan dingen die als je op je pc werkt gewijzigd worden zoals caches, logfiles, spools. e.d. Deze kun je op een partitie zetten die je read-write moet mounten.
Onder /etc staan alle configuratie bestanden. Je hoeft nu nog maar 1 directory te backupen voor al je config files. Dat is toch ontzettend handig?

Maar als je de FHS had gelezen dan had je de directorystructuur niet meer als voorbeeld genomen in je kritiek.
wij krijgen dit als theorie in onze cursus: welke dirs zijn waarvoor nodig... dus ik dacht dat'k die link niet moest bekijken... maar met het kleine beetje uitleg wat jij net gaf krijg'k vragen bij wat in de cursus staat...

mss toch eens doornemen...
maar dat dit geen argument mag zijn vind'k niet:
tot de tijd dat je uitleg krijgt over wat waar staat etc (zoals onze lessen/jouw link en uitleg) snapt een normaal persoon er geen bal van...
BMRS schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 12:25:
[...]
niet iedereen die linux wil gaan gebruiken hoeft linux te compileren. dit is ook meer iets voor gevorderde linux gebruikers
en ik durf het ook nog niet aan hoor ;)
[...]

tja, ik denk dat dit alleen een probleem is van fc, en niet van linux in het algemeen. :)
[...]

probeer toch eens een andere linux, want veel zal het niet verschillen, in ieder geval niet vanaf de command line. bv debian, dat vindt ik een fijne om mee te werken :)
[...]

daar ben ik het dus niet mee eens, :P je gebruikt alleen maar fedora core, en je zegt dat linux in het algemeen een server os is, wat dus helemaal niet waar is. probeer eens een keer een andere linux ;)

[...]

dat ben ik met je eens, maar nu heb je het wel over een groep thuisgebruikers, die onervaren/onwetend zijn. :)

verder weet ik denk ik wel wat je bedoeld, maar de benaming server os vindt ik niet goed. je kan het beter een os noemen voor gevorderde gebruikers, want dat het hoofdzakelijk als server os is ontworpen is niet waar :)

verder, ik heb bij mijn begin aan linux heel veel gehad aan deze site, met name de handleiding die erop staat http://panic.et.tudelft.nl/debian/ :) :)
dat ik een andere linux hoef te proberen: absoluut, dat wil ik ook wel, maar op dit moment kan'k et nog niet wegens dat schoolgedoe op redhat/FC. Ik hoor enorm veel goeds over SuSe qua gebruiksvriendelijkheid, en een maat van me is met gentoo aan het prutsen. Dus dat zijn er 2 die ik met tijd wel eens wil om zeep helpen 8)7 ;)

zoals je aangeeft is 'server OS' misschien een benaming te ver geweest van me, en is "OS niet voor rookies' een betere benaming, maar dat linux zo'n populair server OS geworden is, is volgens mij eerder door z'n karakter als stabiel OS en de goeie server software die erop draait.
Daardoor vind ik persoonlijk de normale programma's nog wat achterop hinken. OpenOffice zit bvb nu nog maar aan versie 1.1.4 (hoewel het al een vrij uitgebreid pakket is).

over die MP3 support... dat verhaaltje legde RedHat lekker uit, maar daarmee had'k nog geen MP3 he... ik heb et nu blijkbaar om zeep geholpen door iets fout te doen. dus geen MP3 daar.

nog zoiets. hier thuis draai ik een RAID-0 array, en toen ik de gereserveerde ruimte wou aanwenden om linux op te knallen vertelde ie me doodleuk dat beide partitietabellen om zeep waren(logisch natuurlijk). Nuja: drivers :( dat is weer zoiets).Krijg'k zo'n onduidelijke installatie procedure voorgeschoteld met commando's waar ik het doel niet van weet, om uberhaupt beta drivers te installeren. conclusie: geen linux op me home bakkie. Ik wil me windows installatie etc heus niet kwijt door zoiets...

mss moet'k me conclusie bijschaven naar: "soms vind'k linux op gebruikersniveau incompleet"
en daaronder versta ik:
- transparantie naar de gebruiker
- gebruiksgemak
- etc.

ik kan nog wel doorgaan met enkele voorbeelden te geven maar dit leidt me weer te ver.

Verwijderd

Dat MP3 verhaal ligt erg moeilijk, en dat je over een versie-nummer valt snap ik even niet, maar op zich heb je wel een punt... Langzamerhand wordt het steeds beter, het is nu al vrij goed bruikbaar, zelfs voor elementaire gebruikerstaken voor computer-leken... Maar het is nog steeds verre van perfect, sommige dingen zijn beter dan andere.

Geef het z´n tijd, help desnoods zelf een handje mee... ´t Komt d´r wel. :).

• terabyte

terabyte

HIGHGuY schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 00:47:
[...]

mss toch eens doornemen...
maar dat dit geen argument mag zijn vind'k niet:
tot de tijd dat je uitleg krijgt over wat waar staat etc (zoals onze lessen/jouw link en uitleg) snapt een normaal persoon er geen bal van...
Dat hoeft ook helemaal niet. Toen ik een beginnende Linux gebruiker was had ik 1 ding al meteen door:
configuratiebestanden staan in /etc.

En waar al die andere dirs voor dienden? Dat interesseerde me op dat moment niet, want het package management regelt dat allemaal.
Weer dezelfde analogie met c:\winnt\system32. Als je voor het eerst Windows installeert, ga je je ook niet de hele tijd zitten afvragen wat al die bestanden in c:\winnt\system32 te betekenen hebben. Normale gebruikers zijn daar niet in geinteresseerd.
Mijn ouders, broer, zus, vriendin: ze gebruiken allemaal dagelijks Linux, maar wat al die directories in / te betekenen hebben interesseert ze geen bal, zolang ze /home/<username> maar weten te vinden.

Er is eigenlijk maar 1 groep mensen die problemen hebben met de unix dir structuur en dat zijn mensen die verplicht op school Unix/Linux moeten leren en verder alleen Windows ervaring hebben. Voor hen is het een frustrerende ervaring. :)

Verwijderd

Voor Linux is het kennen van shell commando's essentieel, en wat programmeer ervaring een pre. Daar heb ik weken over gedaan. ;) Ik ben ook meer een Windows man, maar ik heb nu een dual boot met SuSe 9.1 nu puur vanwege mijn studie. Nu kan ik redelijk overweg op Linux, maar kost wel veel tijd om alles uit te vinden met behulp van Google. Zelf geef ik de voorkeur aan Windows XP, naar mijn mening veel makkelijker te gebruiken, sneller en stabieler dan mijn SuSe distro. Het configuren is ook lastig en niet alles wordt ondersteund. Het enige voordeel van Linux is dat het gratis is. Het is een gewoon heel andere manier van werken, veel meer typwerk...in vergeijking met Windows. Ik ben zelf nogal lui en wil dat alles automatisch wordt geregeld en dat het klikken op wat icoontjes genoeg is, ipv hele commando's.

Verwijderd

Een groot probleem is ook dat mensen die net beginnen met Linux veel te moeilijk bezig zijn. Je geeft ze een CD-tje met Fedora/SUSE/MDK/Ubuntu erop en het installeren van het spul lukt allemaal prima. Vervolgens willen ze een database installeren en gaan ze (via google gevonden) MySQL vanaf source installeren met alle ellende vandien (missende development packages, compiles die niet lopen vanwege missende dependencies etc) :X Er wordt nog te veel gedacht dat "extra" software via 't web gedownload en dan geinstalleerd moet te worden. Het idee van een package manager zit er gewoon niet in :) Als je begint met Linux: je hoeft nooit een compiler aan te raken, als dat wel moet ben je niet goed bezig en moet je snel de handleiding van je distributie's package manager gaan doorlezen.

Verder inderdaad die MP3 en film ondersteuning in Fedora. Daar krijg je ook ladingen vragen over ;) Ik heb wel een opzetje gemaakt in m'n Wiki om beginners enige dingen uit te leggen, maar dit is nog lang niet voldoende. Handiger zou zijn om bij het voor 't eerst opstarten van de installatie er een FAQ (als in www.fedorafaq.org) voor je neus komt waar alle belangrijke dingen staan en vooral distro specifieke documentatie en pointers naar relevante up-to-date documentatie. Beginners hebben juist hier moeite mee. Google wijst lang niet altijd naar de goeie plaats.

Verwijderd

_O_ Felix. Met name dat over package management heb je 100% gelijk in.

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2005 22:15 ]

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Inderdaad... ik wist niet eens van het bestaan af van iets als apt-get :) Dat maakt het hele zoeken en installeren van programma's een stuk makkelijker. Dingen die ik in Windows ook veel gebruik zijn lijstjes van op dit moment draaiende processen... verder gaat het best aardig zo zonder GUI :)

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

Verwijderd schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 01:15:
Dat MP3 verhaal ligt erg moeilijk, en dat je over een versie-nummer valt snap ik even niet, maar op zich heb je wel een punt... Langzamerhand wordt het steeds beter, het is nu al vrij goed bruikbaar, zelfs voor elementaire gebruikerstaken voor computer-leken... Maar het is nog steeds verre van perfect, sommige dingen zijn beter dan andere.
dat versienummer bedoelde ik mee dat veel normale gebruikssoftware nog maar in de kinderschoenen staat.
terabyte schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 01:25:
[...]Mijn ouders, broer, zus, vriendin: ze gebruiken allemaal dagelijks Linux, maar wat al die directories in / te betekenen hebben interesseert ze geen bal, zolang ze /home/<username> maar weten te vinden.

Er is eigenlijk maar 1 groep mensen die problemen hebben met de unix dir structuur en dat zijn mensen die verplicht op school Unix/Linux moeten leren en verder alleen Windows ervaring hebben. Voor hen is het een frustrerende ervaring. :)
jah, dan krijg jij zeker telkens de vraag: kun je eens dit of dat installeren???
over wie de problemen heeft: hehe, mss heb je wel gelijk :D
Bas! schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 14:41:

Ik werk nu thuis op een oud pc-tje met windows aangezien mijn school doc-files verwacht met wiskundige formules, maar een linux console voor simpele taken als pdf-jes omzetten naar iets anders, plaatjes bewerken in batch, plaatjes en tekst rippen uit bestanden is voor mij onvermijdelijk.
dat tooltjes soms lang niet zo handig zijn heb je idd een ongeloofelijk punt... maar net zoals in de community kan iedereen het tooltje maken om dit te realiseren. dezer dagen is programma's schrijven in windows helemaal niet moeilijk.

over die tabbladen, vinkjes ...: alles staat lekker samen in 1 app, en ff googlen en je vind zeker je antwoord. soms vind ik een man-page veel cryptischer dan een windows helpfile, en dan mss nog het ergst is dat ik in windows zo goed als geen help-files nodig heb...

en met je laatste argument heb je direct een antwoord op:
Verwijderd schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 19:18: Het is een gewoon heel andere manier van werken, veel meer typwerk...in vergeijking met Windows. Ik ben zelf nogal lui en wil dat alles automatisch wordt geregeld en dat het klikken op wat icoontjes genoeg is, ipv hele commando's.
linux heeft nl altijd de bedoeling gehad om simpele tooltjes te hebben die je ZELF kan samenscripten tot iets ingewikkelders... (ikzelf heb nl enkele dagen geleden nog een scriptje geschreven om recursief alle verborgen bestanden te kopieren, niet veel zaaks maar wel handig)
Verwijderd schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 21:37: Er wordt nog te veel gedacht dat "extra" software via 't web gedownload en dan geinstalleerd moet te worden. Het idee van een package manager zit er gewoon niet in :) Als je begint met Linux: je hoeft nooit een compiler aan te raken, als dat wel moet ben je niet goed bezig en moet je snel de handleiding van je distributie's package manager gaan doorlezen..
is er dan geen software waar je niet omheen kan met een package manager?? mss moet'k die apt-get eens goed bestuderen...

• scorpie

scorpie

Supra Addict

Je kunt altijd, alles, van meerdere kanten bekijken, laat dat duidelijk zijn, er is niet iets wat "beter" is in die zin van het woord. Je vindt linux lekker werken, of Windows, of ... of ... etc.

Wat IK altijd als erg vervelend ervaar bij Windows programma's zijn niet de grafische instel framepjes en dingetjes met tabjes of vinkjes of whatever. Dat is juist erg overzichtelijk. Maar waar men de fout in gaat is dat het soms te beperkt is. Ik noem bijvoorbeeld een firewall voor Windows systemen. Ik kan me nog een programma herinneren met een paar knoppen:
allow email
allow web
allow icq

en dan nog een paar.. en dan denk ik zoiets van.. kijk, dán is het nou handig dat bijvoorbeeld linux veelal met textbased configs werkt, er zit namelijk geen limiet aan, het programma blijft doorlezen uit jouw configfile tot jij zegt dat je klaar bent.

Dan kun je als Windows aanhanger nu wel zeggen: Ja, dan edit je even de .ini filetjes en dan doet dat hetzelfde dus wat zeur je nou?

Maar zo haal je je eigen standpunt nou juist onderuit dat alles onder Windows prettiger werkt via user interfaces, want dan moet je alsnog gaan zitten kloten in .ini filetjes.

Tot zover even mijn mening mbt configfiles vs GUI's :)

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati

Verwijderd

Scorperito schreef op zondag 16 januari 2005 @ 00:18:
Ik kan me nog een programma herinneren met een paar knoppen:
allow email
allow web
allow icq

en dan nog een paar.. en dan denk ik zoiets van.. kijk, dán is het nou handig dat bijvoorbeeld linux veelal met textbased configs werkt, er zit namelijk geen limiet aan, het programma blijft doorlezen uit jouw configfile tot jij zegt dat je klaar bent.
Pak firestarter? Serieus dude, het feit dat Linux je toegang geeft tot directe systeemconfiguratie wil niet zeggen dat je die ook moet gebruiken. De motorkap is te openen, dan hoef je hem niet te openen, en dan moet je al helemaal niet klagen dat de motorkap moeilijk is als je hem toch opent.

Bovenstaand is een attitude-probleem. Users moeten leren dat slashdot niet altijd gelijk heeft voor hun scenario als men zegt dat dit programma goed is. Eigenlijk wat Felix net al zei. Je klaagt eigenlijk over het feit dat je mogelijkheid hebt iets moeilijks te doen en vergeet het user-tooltje te zien.

• HyperDevil
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-12-2025
Ik heb meerdere keren met een Debian systeem gewerkt.
File Server, Webserver etc etc.
Ik zou heel graag dus Debian op mijn laptop willen hebben maar mijn Cisco Aironet CB21 is gewoon niet werkend te krijgen, dus ik zit helaas aan Windows 2000/XP vast.
In het begin vond ik Linux niet lekker om op te werken, je moet heel veel doen om een klein iets werkend te krijgen.
Op dit moment heb ik dus vele soorten van linux geprobeerd: Debian, Knoppix, Ubunto.
Maar nog steeds vind ik (en misschien andere mensen ook) dat de hardware ondersteuning nog steeds vrij slecht is terwijl Linux een geavanceerd OS is.
Hopelijk gaat dit binnen een paar jaar veranderen zodat iedereen (ook thuisgebruikers) van de vrijheid kunnen genieten.

Verwijderd

Kaastosti schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 01:24:
Nu wil ik niet een vraag stellen als 'waar te beginnen', want dat is echt zo ongelooflijk afgezaagd. Daar is Google voor etc. etc. Maar ben ik de enige die zich in het begin echt helemaal kansloos voelde met het zwarte scherm vol grote letters waar een knipperende cursor je aanstaart als 'zeg het maar, wat wil je van me'? Geen idee, doe eens iets leuks? :)
Mijn eerste Unix ervaring was met een Solaris systeem van enkele tienduizenden euro's. Ik was bang om iets verkeerd te doen.

Pas later toen ik mijn eerste Slackware systeempje inrichtte ben ik er echt ingedoken. Als ik iets kapot maakte kon ik immers gewoon weer herinstalleren? (installatie van Solaris vond ik al erg intimiderend)

Kortom, ga gewoon naar de boekhandel, koop een leuk beginnersboek en ga aan de slag. Om het te leren heb je een project nodig. Bij mij was dat Internet toegang voor al m'n PC's via die box regelen. (het was 94 en NAT en NAT-routertjes had je nog niet). Toen ik dat aan de gang had was ik al aardig op weg.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2005 10:53 ]

Verwijderd

Vind Linux een lastig systeem en kan mij wel vinden in de problemen die de TS ervaart. Windows XP Pro ken ik nu ook wel door en door en er is geen gein meer aan te beleven. Dus dacht ik, ga het ook maar eens uittesten.. Het komt er dan op neer welke distributie je uit gaat kiezen. Veruit de populairste is dus Fedora Core 3, DVD-iso gedownload en gebrand. Fedora Core 3 zou eigenlijk het "makkelijkste" installatiesysteem kennen (maar ik zal wel de uitzondering zijn);
- het autoprobe programma van Fedora blijft hangen zodra hij in de buurt komt van USB storage drivers. USB instellingen veranderd in BIOS, zelfs uitgezet (maarja, dan kan ik moeilijk door de installatie heenkomen met het wireless tobo + muis setje).
- uiteindelijk maar voor "manual"probe :+ gekozen en dus device after device gekozen.
- anaconda startte, ziet er wel gelikt uit! maar o wee, wat valt mij op? mijn muis doet ut nie.. dus de hele installatie maar met het tobo doorgenavigeerd.. :D

Eenmaal geïnstalleerd ziet het systeem er zeker mooi en redelijk gebruikersvriendelijk uit. Dan denk je dat het erop zit, maar helaas, dan bemerk je dat een aantal drivers gewoonweg er niet op staan. Dus je gaat maar alvast naar nvidia.com in firefox, en het eerste wat je al opvalt is dat de flashplayer niet geïnstalleerd (niet dat het belangrijk is), en dan denk je, hè, daar staat zo'n autinstall knop in firefox voor, laat ik die eens drukken :P.. Alles gaat goed tot de laatste stap, waar er doodleuk staat "installation failed". Nahja, dan maar flashplayer voor linux handmatig downloaden en zelf installeren. Op zich niet zo heel moeilijk, met een paar commando's (tar, sh, etc.) heb je dan uiteindelijk flash in je browser (alhoewel ik mij kan voorstellen dat de gemiddelde piet-lut hier geen idee van heeft). Goed, weer terug naar nvidia, en daar een driver downloaden. Laatste versie is 66.29.. Dus je denkt, aah, een oude vertrouwde installer die er net zo uit ziet, of ongeveer zo goed als een windows installer. Maar dan bekijk je de readme en al snel zie je dat het installeren van deze drivers geen kinderkunstje is. Je moet dus sowieso de grafische schil verlaten (init 3 in de terminal). Dan begin je de installatie en opeens krijg je een paar verhalen over de kernel. Kernel zal wel zo iets betekenen als een register (alhoewel het ook tegelijkertijd gewoon de core van het systeem zal zijn, de basis waar alles op draait). Dus ik had sowieso al zoiets van, hmmm, als ik hiermee moet gaan klooien, hoe komt dat de stabiliteit van mijn systeem ten goede (deze gedachte zal wel onterecht zijn, maar het idee om met de kernel te knoeien staat mij gewoon niet al te veel aan). Vervolgens stuit je tegen het volgende probleem, de nvidia installer kan geen cc of gcc package vinden om de kernel mee te recompilen. Geef toe, is mijn eigen schuld :| , had gewoon de packages moeten selecteren tijdens de install..Nieuwe poging, de installatie gaat goed, ook al vrees ik voor het ergste wanneer er door mijn progressbalk "NVIDIA taints kernel" verschijnt. Mijn zorgen blijken terecht, de installer blijkt de kernel op een "foute" manier te recompilen (hij kan niet overweg met de laatste kernel, wat is het 2.6.4 ?, dus eigenlijk heb je een nieuwe driver of patch nodig). Na even googlen heb ik op het nvnews.net forum twee patches gevonden voor de 66.29 installer die ervoor moeten zorgen dat hij dus wel met de laatste kernel overweg kan. De installatie verloopt prima, en om ervoor te zorgen dat de nvidia module wordt geladen bij het opstarten van het systeem, worden de nodige aanpassingen in X11.conf gemaakt. Joo-hoo, hij doet ut! Hmm, maar nu, ff snel in het preferences blad van nVidia mijn settings op clone zetten enz. Maar wat schetst mijn verbazing (mijn verwachtingen zijn gewoon te hoog gegrepen of ik ben zo n00by bezig dat ik het niet ben tegengekomen), zie dus geen control panel, moet dus kenbaar via bepaalde instellingen dingen zoals clone/tv-out/video mirror in een x11 of dergelijk bestand configurern. Uit luiheid heb ik het even hierbij gelaten, kijk er later wel na, ben al blij dat ik behoorlijk beeld @ goeie res en @ goeie refresh rate kan krijgen. :>

Volgende probleem, linux ziet mijn onboard geluid, maar dus NIET mijn SB Audigy LS. Lees het een en ander over ALSA en Open Sound System. ALSA gedownd, maar al snel ontmoedigt door onbegrip heb ik het er maar bij gelaten en de OSS-drivers gedownd die iets minder challenging waren dan die van ALSA. Dat moet men sowieso bereid zijn toe te geven, als je vanuit een OS als Windows XP komt, ben je gewoon zo lui als ik weet niet wat, en vindt je elke moeite teveel. Ken veel mensen die niet eens weten hoe ze een install moeten runnen, en het ook te veel moeite vinden.. Kan je nagaan wat ze van linux zullen vinden. :/ OSS installeert, en hoe is het mogelijk, ik hoor voor de eerste keer weer geluid uit mijn 6.1 creative setje komen. Boot ik de volgende morgen, blijft m'n linux hangen, met weer iets over de kernel.. Probleem nog niet opgelost, maar dat komt nog wel. Voorlopig even andere dingen aan mijn hoofd.

Wat ik wel weer goed vind in de korte tijd dat ik linux heb mogen evalueren:
- het hoeveelheid packages tot je beschikking is ongeloveloos. heb serieus het idee dat er veel meer freeware en meer functionele packages zijn dan er bijv. is voor Windoze.
- in bepaalde aspecten wordt het gebruikersgemak geweldig gemakkelijk gemaakt. Neem nou samba, die kan makkelijker bij mijn Windows 2003 Server met domain dan bepaalde PCs in mijn netwerk :+
- het niveau tot welke je alles kan tweaken in linux. dit gaat van desktop instellingen tot zeer aangename security features. noem maar iets op in een os, en in linux kan je het veranderen (hier zie je duidelijk de voordelen van open source).
- voor alle hardware die je hebt worden ook de corresponding packages geïnstalleerd, zoals tv-kaarten, dvd-branders zijn goed vertegenwoordigt door echte BRUIKBARE progz (itt Windows, kan niet zo snel veel mensen die Windows CD-Burning gebruiken)
- het hogere gebruikersniveau geeft je toch wel weer een speciaal gevoel van nostalgie en macht. Je hebt niet langer het gevoel dat je een n00b bent. In Windows denk je vaak van, hmm, maar er zijn nog wel een paar honderd miljoen die dit ook kunnen doen. Linux moet je écht je tijd voor nemen, en het vele commando's in de terminal intiepen wordt steeds leuker.

Linux gaat zeker meer aandacht van mij krijgen, en ik zal binnenkort ook eens goed de tijd nemen om mijn hele systeem goed op te zetten, want ik zie veel dingen in linux die mij enorm aanspreken. Diegenen die het er nu ook moeilijk mee hebben raad ik aan om gewoon goed rond te kijken naar welke distro het meeste biedt, en wat je er allemaal mee kan. Over een paar jaar wordt dit voor mij iig een zeer goed alternatief, net zoals Mozilla nu veel vooruitstrevender is als IE, is/wordt linux dat ook.. >:)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Glossary: :)

kernel: Het OS. De core van het OS. MacOS heeft het, Windows heeft het, Linux heeft het. Dit is wat het eigenlijke OS is, de rest draait er onder. Het is niet zoiets als het register ;)
de kernel 'tainten': heeft bijzonder weinig te maken met de kernel zelf, betekent slechts dat een module die je wilt inserten niet dezelfde licence heeft als de kernel zelf (GPL).
flash player: ongeloveloos irritant ding dat vermeden moet worden ;)

Veel van je problemen komen gewoon door een gebrek aan ervaring. Windows probeert de grootste leek het makkelijk te maken (alhoewel ik die ook niet door dat blauwe partitieding aan het begin zie komen), linux is daar gewoon anders in. Niet alle OSsen moeten voor m'n oma gemaakt zijn, he.

Oh, en ook al ben je geen developer: altijd de development packages installeren. Je denkt 't niet nodig te hebben omdat je niet ontwikkelt, maar voor een PC is software sources downloaden en compilen hetzelfde als software zelf ontwikkelen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• netsensei916
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-10-2006

netsensei916

Convicted Debian Junkie

Heb dat zelf ook meegemaakt. Back in de zomer van '99 met een kameraad van mij een memorabele nacht doorgestoken om Red Hat te installeren. Het was de eerste keer dat wij linux installeerden en ik had er zelfs mijn windowspartitie en paar gigs aan mp3's voor ingeschoten. Enfin, eindelijk kregen we het aan de praat.... om na een uurtje vast te stellen dat ik van nu alles ging moeten herleren. Bovendien kreeg ik door dat ik niet goed wist waar ik mee naar toe wilde of wat ik er mee kon doen. Dan maar na een weekje of twee eraf gekeild. Ik kon niet overweg met RPM en ik vond de GUI (KDE 2) best wel zuigen.

Na een paar jaar terecht gekomen in een LUG aan de universiteit. Puur bij toeval. Daar Debian leren kennen en onder de vleugels van een paar guru's (okee, competitiedrang: ik wilde niet onder doen en was wat jaloers op hun skills) de draad terug opgepakt. Debian cd'tje meegekregen, geïnstalleerd en direct er verzot op geworden. Bij de LUG hadden ze tig projectjes, services,... lopen. Dingen die ik thuis even goed wilde proberen: samba, apache, ssh, postfix,...

Pas toen heb ik geleerd dat ik eigenlijk vanuit concrete doelstellingen nog het meeste leerde. Vandaag werk ik nog altijd vanuit die idee: als ik een idee heb, werk ik het uit tot een persoonlijk project dat ik dan stap per stap probeer uit te voeren. Af en toe lukt dat en soms lukt het mij gewoonweg niet. De rest kwam van zelf...

"There are only 10 kinds of people on this world. Those who know binary and those who don't"

• scorpie

scorpie

Supra Addict

Verwijderd schreef op zondag 16 januari 2005 @ 10:17:
[...]

Pak firestarter? Serieus dude, het feit dat Linux je toegang geeft tot directe systeemconfiguratie wil niet zeggen dat je die ook moet gebruiken. De motorkap is te openen, dan hoef je hem niet te openen, en dan moet je al helemaal niet klagen dat de motorkap moeilijk is als je hem toch opent.

Bovenstaand is een attitude-probleem. Users moeten leren dat slashdot niet altijd gelijk heeft voor hun scenario als men zegt dat dit programma goed is. Eigenlijk wat Felix net al zei. Je klaagt eigenlijk over het feit dat je mogelijkheid hebt iets moeilijks te doen en vergeet het user-tooltje te zien.
Het was ook maar een zwart-wit voorbeeldje he, ik gebruik OpenBSD met Packet Filter als firewall, en daar zit geen "tooltje" bij ;)

• PolarWolf
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-01 19:37

PolarWolf

Debian, of course.

In de laatste posts zie ik telkens een goed punt naar voren komen. Je moet een doel hebben om met linux aan de gang te willen gaan. IMO moet "Ik ga linux leren" geen doel op zich zijn, maar een middel om je doel te bereiken.

Hoe ik met linux ben begonnen? Nou, ik viel ook in de valkuil van "Oh, linux, cool, dat wil ik ook." Dat was geen lang leven beschoren (RedHat 4.2 met Afterstep op een 486DX4) omdat ik afgezien van het spelen met de GUI verder geen goede doelstellingen had. Daarna heb ik een hele tijd weer gewoon met windows gewerkt...totdat ik mijn afstudeer verslag moest schrijven. In Word. Nou, iedereen die dat een keer heeft meegemaakt weet waar ik het over heb. Ik heb na diverse herstarts, herstructureringen, beschadigde bestanden, reservekopieen van reservekopieen, etc, etc het verslag in een enigzins toonbare vorm in kunnen leveren, en de dag daarna alle partities geformatteerd naar ext2. Ik ben cold turkey overgestapt van Windows naar Linux (op dat moment RH 5.nogwat). Wanneer je dat doet, dan leer je pas echt snel, want je moet. Teruggaan naar Windows is er niet bij (alleen al uit principe), dus wanneer er iets niet werkt dan zorg je dat het gaat werken. Dat is zo'n 5 jaar geleden. Ik heb het 100% Linux principe een dik jaar vol kunnen houden, maar op een gegeven moment kom je er toch achter dat ook Windows z'n voordelen heeft. Momenteel heb ik dus standaard een partitie voor Windows op m'n systemen staan, en die wordt een keer in de zoveel tijd (om de paar maanden ofzo :-) een keer geboot. Al mijn dagelijkse activiteiten voer ik echter uit onder Linux. Het is mijn #1 desktop OS, en dat is het al jaren. En niet alleen voor de desktop, ook de servers die ik heb gehad (en de ene in colo die ik nu nog heb) draai(d)en linux. Zelfs de wireless breedband router die ik hier heb draait linux.

Overigens ben ik uit frustratie over de chaos die "RedHat" heet na 5.x wel overgestapt naar Debian. Geen moment spijt gehad.

Undernet #linux, Undernet #ipsec

• Brent
  • Laatst online: 14-02 09:49
netsensei schreef op zondag 16 januari 2005 @ 11:56:
Pas toen heb ik geleerd dat ik eigenlijk vanuit concrete doelstellingen nog het meeste leerde.
Precies, zo doe ik het ook. Ik download gewoon een distro die me goed lijkt, Fedora of Ubuntu. Vervolgens wil ik eerst m'n NTFS partities eens te voorschijn halen. Ik zoek op hoe dat moet, totdat ik het aan de praat heb. Dat wil ik graag mp3tjes in Rythmbox afspelen. Even opzoeken hoe, toepassen, klaar. Dan nog even kijken hoe ik mijn divx/xvidjes af kan spelen, even zoeken, o, vlc (wat ik al in Windows gebruikte) is er ook voor linux, downloaden en instaleren en klaar. Dan toch ook eens even een driver voor m'n GeforceFX om UT2004 eens uit te proberen. Downloaden, eens goed doorlezen hoe dat moet, gaat 3 keer fout, opeens zie ik wat ik over het hoofd zag, toepassen klaar, lekker UT2k4'en :)

Denk dus na wat je er precies mee wil, of tenminste wat je in ieder geval ermee wil doen, en configureer het dan zo dat het kan.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Guru Evi
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik gebruik enkel nog Windows op mijn werk. Thuis en ook een machine op het werk heb ik Linux. Ik ben al heel lang bezig met Linux vooral in userspace en ik weet ook hoe ik een kernel moet hercompileren maar ik heb met de gemiddelde distro toch geen probleem om iets voor elkaar te krijgen. Ik moet normaalgezien niets hercompileren, soms wel even zoeken in documentatie maar that's it. Het probleem is dat mensen die gewoon zijn van met Windows te werken, het eigenlijk allemaal niet zien omdat de GUI verschillend is en er veel meer opties zijn dan in Windows.

Voorbeeld: Installeer Fedora Core 3 op een aparte bak (want Windows hebben ze toch ook niet moeten installeren op een machine waar er al een OS op stond?), alle software staat er al op en de partities worden automatisch geconfigureerd. Je moet geen Office meer installeren, updates gebeuren door een icoontje in de takenbalk. Wat moet een gebruiker nog meer kunnen? Surfen op het internet, niet moeilijk, chatten ook mogelijk. Meestal is alle hardware al gedetecteerd geconfigureerd (en meestal zelfs beter dan in Windows). Nvidia drivers hebben tegenwoordig ook al een installer en zoniet is er een HELE GOEDE handleiding voor!

Soms kan het zijn dat er inderdaad problemen zijn met WiFi, WinModems, El-Cheapo netwerkkaarten maar dat hangt dan meestal wel af van de fabrikant. Ik heb hier ook hardware die niet onder Windows draait (soundkaarten, videokaarten en netwerkkaarten) omdat de fabrikant niet meer bestaat of geen drivers meer ontwikkelt en drivers niet kunnen ontwikkeld worden vanuit de community (vanwege de closed-source van Windows).

Het enige dat nog in de weg staat is specifieke software die niet voor Linux beschikbaar is, maar tegenwoordig kom je al redelijk ver met Wine ofwel een open-source alternatief die hetzelfde doet. Maar nee, gebruikers willen gewoon die software simpelweg aan de praat krijgen zonder enige aanpassing, zie dat de gebruikersinterface verandert! Maar zeg eens eerlijk, heb jij ooit al Mac-software aan de praat gekregen op een Windows machine zonder emulator of grondige aanpassingen en configuratie?

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Verwijderd

Wil je serieus en op een prettige manier Linux leren, dan raad ik je aan onderaan te beginnen. In tegenstelling tot andere besturingssystemen, heb je de luxe (!) om een grafische omgeving compleet links te laten liggen. Raak vertrouwd met de shell, oftewel, de command line interface (CLI). Je zult verrast zijn naar de mogelijkheden, maar vooral de doeltreffendheid van deze overzichtelijke interface. Simpel, doch ongeevenaard effectief. Met behulp van een aantal nieuwe concepten als "job-control" en programma's als "screen" zul je deze nieuwe omgeving onmisbaar gaan vinden, ook wanneer je toe bent aan de grafische omgeving.

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Gezien je activiteiten werk jij dus met een GUI.. is dat nu wel of niet aan te raden als ik er mee begin?

Verwijderd

Het hangt er een beetje vanaf wat je voor ogen hebt. Je maakt een stap van Windows naar Linux, begrijpelijk is dan dat je een grafische omgeving verwacht in Linux. Hoewel dit tegenwoordig meer regel is als uitzondering, hoeft dit niet zo te zijn. Persoonlijk denk ik dat er met Gnome of KDE er een heleboel op je afkomt en wat ten tijde ontmoedigend kan werken, vooral als iets niet werkt. Het gebruik van Linux wordt tegenwoordig steeds makkelijker, denk aan distributies als Ubuntu, alles werkt out of the box. In dat opzicht hoef je weinig te leren om met Linux om te gaan.

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

CyBeR schreef op zondag 16 januari 2005 @ 11:45:
Glossary: :)

kernel: Het OS. De core van het OS. MacOS heeft het, Windows heeft het, Linux heeft is het. Dit is wat het eigenlijke OS is, de rest draait er onder. Het is niet zoiets als het register ;)
Sorry ;) ik kon het niet laten.
flash player: ongeloveloos irritant ding dat vermeden moet worden ;)

Veel van je problemen komen gewoon door een gebrek aan ervaring. Windows probeert de grootste leek het makkelijk te maken (alhoewel ik die ook niet door dat blauwe partitieding aan het begin zie komen), linux is daar gewoon anders in. Niet alle OSsen moeten voor m'n oma gemaakt zijn, he.
Dat blauwe partitieding komt hij niet doorheen omdat windows z'n primaire partitie beschermd tegen resizen 8)7.
Oh... met een beetje hulp bij het installeren is linux beter geschikt voor mijn oma dan windows. maar dat komt waarschijnlijk omdat er dan niets meer kan gebeuren :D.
Oh, en ook al ben je geen developer: altijd de development packages installeren. Je denkt 't niet nodig te hebben omdat je niet ontwikkelt, maar voor een PC is software sources downloaden en compilen hetzelfde als software zelf ontwikkelen.
True... maar je hebt ze niet altijd nodig... zoals bij een distro met een binary-package-manager. (Debian bijvoorbeeld)

[ Voor 8% gewijzigd door psyBSD op 16-01-2005 16:54 ]

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

• HunterPro
  • Niet online
ik heb zelf behoorlijk wat ervaring met Linux uit de serverwereld. Hierdoor ken ik de basis van linux, weet ik hoe dingen werken, etc. Maar een x-windows configgen? Zorgen dat KDE doet wat ie moet doen? Dat KDM ook daadwerkelijk KDE laadt in plaats van gewoon niks doet? Of zelfs overstappen van je oude vertrouwde 2.4 kernel naar een 2.6 ? WiFi-drivers vinden en laten werken? Of zelfs een PC-Card CF-lezer? Het kan allemaal, maar hoeft niet, want linux op zich werkt ook zonder. Je kan dus heel rustig je OS'je opzetten, met je kernel-default ethernetdrivertje, kabel in je pc of laptop, en rustig gaan rondzoeken met desnoods lynx of op een windows-station wat je vast nog niet hebt weggedaan op dat moment (anders ben je behoorlijk dom). Als dat allemaal draait, ga je een stap verder. Nieuwe kernel, filesystem bekijken, hoe werkt alles. Wat zijn de basic commando's, wat is dat grep waar iedereen het over heeft. Lezen, lezen, lezen. En proberen! Er is niks leuker dan een partitie RO mounten en dan alle tools die je kan vinden erop uitproberen. In VMWare vond ik het nog leuker; daar kon je heel je OS smashen en bij een reboot was alles weer als vanouds (non-persistent disks).

Nou, dan heb je alles draaien, en dan ga je kijken wat er nog meer op de wereld is. Dat begint, ondanks dat het meestal niet handig is, met een grafische shell. Waarom niet handig? Omdat al die kleine frutsettinkjes die je pc-card, wifi, standby, etc laten werken, toch geconfigd moeten worden in .config's en gecompileerd, en daar heb je geen grafische shell voor nodig.

Goed, x-windows draait, met kde of gnome, of zelfs een van de vele steps (light/after/whateverstep). Woei! Nu wordt het pas leuk. FireFox erop installeren en browsen. Maar je mist wat. IRC'en deed je met mIRC. Dus je gaat een goeie irc-client opzoeken en die kan je niet vinden, dus je pakt (heb je wel eens van gehoord) bitchx in een terminal en doet dat met root (want je weet nog niet dat dat niet moet). Vervolgens krijg je meteen een akick of kill of iig bakken waarschuwingen naar je hoofd omdat je niet als root moet irc'en ivm exploits. Ok, leermomentje. Vervolgens roep je eens in een kanaal welke linux client er een beetje tof is, die zoek je op en installeer je. En zo ga je eigenlijk verder. Zoeken en je bronnen raadplegen. Dat is heel de truc bij linux; zorgen dat je dingen zoekt, en zorgen voor een 'backup' in de vorm van een help-elkaar-medium (irl, got, irc, whatever) voor de dingen waar je echt niet uitkomt. Want als je ergens echt niet uitkomt dan gaat die pc op een gegeven moment het raam uit, dat weet je. Wat dat betreft zou linux niet zo groot zijn zonder fora als GoT denk ik :)

Overigens is een goeie packagemanager ook enorm handig; want soms weet ik wel hoe iets heet of zou kunnen heten, en dan is het een kwestie van apt-cache search iets; en je resultaat (of gebrek eraan) staat op je scherm. Ik ben een grote fan van Debian daarom, maar andere distro's zullen dit vast ook wel hebben :)

[ Voor 7% gewijzigd door HunterPro op 16-01-2005 16:58 ]

Verwijderd

Het valt me op dat de meeste mensen die problemen hebben met Linux de oorzaak eerst bij Linux zoeken en dan pas (of helemaal niet :) ) bij zichzelf. En het valt me op dat de problemen vooral beginners-problemen zijn (geen geluid laat ik meteen maar alsa gaan compileren :D. Tip: kijk eerst eens naar je mixer instellingen).

Windows is niet de norm en Linux hoeft er niet op te lijken. Als je met Linux begint te werken en je hebt alleen ervaring met Windows verwacht dan niet dat alles hetzelfde is. Je zutl wat moeite moeten doen. Meld je aan bij een (beginners) forum (www.mandrakeusres.org), lees eens een boek en stel je verwachtingen bij. Als je dat doet is Linux zeer goed bruikbaar.

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-02 22:26

M-ThijZ

Riding on Rails

Verwijderd schreef op zondag 16 januari 2005 @ 17:49:

Windows is niet de norm en Linux hoeft er niet op te lijken. Als je met Linux begint te werken en je hebt alleen ervaring met Windows verwacht dan niet dat alles hetzelfde is.
Het is meer (en nu betrek ik het even op mezelf) dat men gewend is bepaalde dingen onder windows te doen. Nu ben ik dus gewend om meerdere geluids applicatie tegelijkertijd open te hebben, het maakt me niet uit hoe maar ik wil een game spelen en een mp3'tje erbij hebben.
Windows is niet de norm, de gebruikersdoeleinden zijn het. Op het moment dat dat niet gaat onder linux haak ik af.

• HunterPro
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 16 januari 2005 @ 17:49:
Het valt me op dat de meeste mensen die problemen hebben met Linux de oorzaak eerst bij Linux zoeken en dan pas (of helemaal niet :) ) bij zichzelf. En het valt me op dat de problemen vooral beginners-problemen zijn (geen geluid laat ik meteen maar alsa gaan compileren :D. Tip: kijk eerst eens naar je mixer instellingen).

Windows is niet de norm en Linux hoeft er niet op te lijken. Als je met Linux begint te werken en je hebt alleen ervaring met Windows verwacht dan niet dat alles hetzelfde is. Je zutl wat moeite moeten doen. Meld je aan bij een (beginners) forum (www.mandrakeusres.org), lees eens een boek en stel je verwachtingen bij. Als je dat doet is Linux zeer goed bruikbaar.
waar het mij om gaat is dat ik alles wil, tegelijk, en wel nu. No limits. Beperkingen zijn voor mietjes en incompetente mensen.

Ik wil in mijn OS wat ik wil. Ik wil mooie vensters, en ik wil kunnen scrollen met de rechter- en onderkant van mijn touchpad. Ik wil dat omdat ik dat handig vind, en omdat het geen technische beperking is. Het werkt nu dus ook, met dank aan sebas. Ik vind de progressbars in OSX enorm mooi, met die animatie erbinnen. Dat wilde ik ook. En in KDE zit het. Ik wil in die zin door geen software beperkt worden; oneindig combineren en creeren is waarom ik linux draai. Als je namelijk net iets meer ballen en inzet hebt is linux verdomde leuk om snel bepaalde oplossingen in elkaar te draaien - op een manier die in windows niet zo eenvoudig is. Zoals het hacken van m'n WIFI drivers omdat ze niet compileren op mn nieuwe kernel. Ondoenbaar onder windows; niet werken = niet werken.

Daarom zit elke windowsgebruiker ook naar de standaard desktop te kijken met een startbalk, en weet je nooit wat je kunt verwachten als je een linux-bak van $random_user opstart. Linux is meer gebouwd op het ik, omdat er geen geld mee verdiend hoeft te worden. Ik kan ermee werken en _ik_ vind het cool, dus het is goed. En dan is het wel handig dat ik kan e-mailen enzo maar eigenlijk is dat bijzaak. Met Linux kun je behoorlijk die 'mijn computer' ervaring, die microsoft eigenlijk al jaren nastreeft (waarom denk je dat het icon zo heet, en niet 'this computer'?) invullen op een manier die zodra het eenmaal draait enorm goed en gaaf is.

Verwijderd

Nu ben ik dus gewend om meerdere geluids applicatie tegelijkertijd open te hebben, het maakt me niet uit hoe maar ik wil een game spelen en een mp3'tje erbij hebben.
En dat kan in Linux ook..... doodeenvoudig...... Als je maar weet waar je moet zoeken :) (korte uitleg: je geluidskaart ondersteund geen hardwaremixing dus je hebt een software mixer (of sound deamon heet het ook wel eens) nodig. In KDE heet die mixer arts. Stel dus de audio out zo in dat het via arts gaat. ( of als dat niet direct mogelijk is start dus een game met artsdsp <naam van spelletje> )

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Owkee en toen wist ik 't ook heel even niet... ik heb net Debian ook geinstalleerd op m'n laptop, aangezien ik daar toch voornamelijk op ga werken. Tijdens de installatie zat er geen netwerkkabel in, aangezien ik meestal wireless werk. Er is dus nu ook geen netwerk geinstalleerd / geconfigureerd.

Is die netwerkkaart nu wel geinstalleerd en niet goed geconfigged of is die installatie er uberhaupt niet geweest? In het eerste geval, waar vind ik die config file, dan ga ik 'm laten werken.. hoop ik :P

• blizt

blizt

Wannabe-geek

Kan zijn dat ik nu wat doms zeg, ben ook maar Linux-n00bje ;) , maar ik dacht dat het kon met Ifconfig...

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ah ja, that rings a bell... helaas alleen een local loopback interface, dus die kaart heeft ie uberhaupt niets mee gedaan. Weer een uitdaging :P netwerkkaart installeren

Ik zal vermoed ik in ieder geval de bron van apt-get moeten veranderen in de CD-Rom ipv ftp oid (staat nu niets in de sources file). Google my friend :)

Oh zaligheid... apt-cdrom add het is niet zo moeilijk :P

[ Voor 42% gewijzigd door Kaastosti op 17-01-2005 12:41 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:41
Inderdaad is google de grote hulpbron hier :)

Zie ook de waarschuwing, als dit een "het grote kleine vraagjes" topic wordt dan hoeft het dus niet.

Ik zie iemand vragen wat daar op tegen is. Die vraag verdient een antwoord:

- Niemand kan in zo'n topic iets terugvinden
- Je kunt het ook gewoon even zelf opzoeken, als dat niet lukt open dan een apart topic zodat anderen er (later) ook nog iets aan hebben
- Grote topics zijn haast niet te modereren, dus op een gegeven moment is dichtdoen dan zo'n beetje de enige optie.
- Als je het adres van de helpdesk zoekt, is dat iig niet 'gathering.tweakers.net'.

• blizt

blizt

Wannabe-geek

Zomaar 'n idee'tje hoor....
De waarschuwing:
Dit topic is _geen_ excuus om allerlei kleine vraagjes te stellen. Als het geen eigen topic waard is, hoeft het hier dus ook niet. Is het dat wel, open dan graag gewoon zelf een topic :)
Is natuurlijk correct, maar zou het niet intressant zijn om dingen die je tegenkwam (en zelf oploste) hier te posten? Misschien heeft 'n ander daar wel weer wat aan ....

offtopic:
Ik lees de reacties hierop vanmiddag pas, nu 'n begrafenis :(

edit:

Als ik zo de post van Wilke ff snel doorlees denk ik niet dat 't 'n goed plan is :P

[ Voor 12% gewijzigd door blizt op 17-01-2005 12:48 ]

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Mjah het probleem daarmee is dat jij de enige bent die weet dat het er staat. Bij de search ga ja namelijk alleen het topic terugvinden waar die tekst in voor komt en niet de specifieke post. En bij topics van deze grootte (ik heb dan posts per pagina op 100, maar dat heeft ook niet iedereen) is het dan erg veel moeite om in elke pagina te gaan zoeken. Daarom snap ik wel dat dat niet echt handig en dus ook niet gewenst is. :)

Verwijderd

Kaastosti:

De instellingen van de gevonden netwerkkaarten staan in /etc/network/interfaces.

Je hoeft het netwerk niet per se tijdens de installatie gebruiksklaar te maken, hoewel
dat soms wel wenselijk is, wanneer je pakketten wilt installeren vanaf het Internet. Maar
zoals ik begreep heb je een 7-tal van CDs gebrand waar alles op staat wat je nodig hebt.

Zoals je al ontdekte kun je met 'apt-cdrom add' deze CDs toevoegen aan de lijst met beschikbare software. Het klopt inderdaad dat de versie van veel paketten op de CD al snel achter gaat lopen met de huidige versie. Heb je zo'n verouderde versie geinstalleerd op je computer, dan wordt dat recht gezet met de opdracht "apt-get upgrade" (eerst apt-get update uitvoeren, zodat apt weet wat de nieuwste versie is van de geinstalleerde paketten).

Wat voor een wireless kaart gebruik je? De vraag is namelijk of deze ondersteunt wordt in Linux. In de console kun je m.b.v. "dmesg" de berichten lezen van de kernel tijdens het opstarten. Hierin staat welke hardware gevonden is, al dan niet met foutmeldingen.

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Met 'dmesg' vind ik in ieder geval niet m'n Broadcom terug. De instellingen had ik zelf inmiddels ook gevonden :) maar helaas is die leeg, aangezien er niets is gevonden kennelijk.

De wireless die ik gebruik is een Dell Truemobile 1300, maar ik heb er nu een kabeltje aan gehangen. Dat lijkt me in ieder geval makkelijker aan de praat te krijgen dan een speficieke wireless verbinding.

Het flauwe is dat ik dus nu ook niet goed kan updaten en upgraden, aangezien de versie op de CD's zoals je al zegt altijd een stukje achterloopt.

Verwijderd

Je zou de module b44 proberen te kunnen laden. Dit is de module voor broadcom 4400, wellicht dat jouw netwerkkaart hieronder valt.
code:
1
# modprobe b44

Doe dit in de console als root zijnde.

Wanneer dit geen foutmeldingen oplevert, kun je het volgende proberen:
code:
1
dhclient eth0

Hiermee wordt een IP adres aangevraagd d.m.v. DHCP.

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Helaas, can't locate module b44... maar toch weer een commando er bij geleerd :P
[geen kleine vraag]
Is er overigens, behalve de lijst @ startup een ander manier om een lijst gevonden hardware te krijgen, of te zoeken naar nieuwe hardware (ja, ik ben nog steeds een beetje Windows-minded) :)
[/geen kleine vraag]

[ Voor 61% gewijzigd door Kaastosti op 17-01-2005 16:17 ]

Verwijderd

De lijst met meldingen die je zie bij het opstarten zijn onder meer gevonden hardware door de kernel. Heb je een kaart in je computer waar de kernel niets van weet, dan zie je daar ook niks van in de dmesg.

Je kunt het programma lspci informatie opvragen over de PCI bus. Hiermee verkrijg je onder meer informatie over aangesloten geluids-, video- of netwerkkaarten met hun chipsets.

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ah kijk _daar_ heb ik wat aan :)
* Kaastosti noteert nieuw commando
Daar staan een heleboel apparaten tussen en uiteraard de meeste "Unknown device". Ook de Broadcom wordt genoemd in die lijst dus hij is wel bekend, alleen kent hij er geen driver van. Dat moet te regelen zijn :P

Verwijderd

lspci -v voor lijst met hardware
lsmod voor lijst met geladen modules (=drivers in Windows) voor de hardware.

In KDE (grafisch): het kinfocenter programma (staat waarschijnlijk onder start-- >systeem) en kijk ook eens in het kde control center (kcontrol). Daar kan je een hele hoop zaken configureren en veranderen.

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Hehe ik wil nou juist zoveel mogelijk doen zonder die grafische interface, aangezien je daar het meeste van schijnt te leren :) Die console wil ik goed gaan kennen.. zit altijd _/-\o_ te kijken naar mensen die regel voor regel voltikken met commando's waarvan ik nog noooooit heb gehoord :)

Verwijderd

Kun je zien welke chipset de broadcom gebruikt in de uitvoer van lspci?

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Kaastosti schreef op maandag 17 januari 2005 @ 17:09:
Hehe ik wil nou juist zoveel mogelijk doen zonder die grafische interface, aangezien je daar het meeste van schijnt te leren :) Die console wil ik goed gaan kennen.. zit altijd _/-\o_ te kijken naar mensen die regel voor regel voltikken met commando's waarvan ik nog noooooit heb gehoord :)
Typ een interessante letter in en druk twee keer op tab en je ziet ineens een hele waslijst magische commando's die je kan gebruiken! :)

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Nope:
02:00.0 Ethernet controller: BROADCOM Corporation: Unknown device 4401 (rev 01)
...
02:03.0 Network controller: BROADCOM Corporation: Unknown device 4320 (rev 02)

Sorry als dit toch stiekum op een kleine vraag lijkt, maar het actief krijgen van de netwerkkaart is toch wel essentieel voor alle acties die nog moeten volgen. Op m'n desktop draait alles en ga ik het ook allemaal wel vinden, voornamelijk door de internetverbinding. Zonder netwerkkaart gaat dat helaas niet lukken, dus alle hulp hierbij is welkom. Het is niet echt een apart topic waardig, maar de search en google hebben tot nu toe nog niets opgeleverd :)
Typ een interessante letter in en druk twee keer op tab en je ziet ineens een hele waslijst magische commando's die je kan gebruiken! :)
eamelink is mijn nieuwe held :D
Dat zijn nou precies de kleine dingetjes die je even moet weten of die je even verteld moeten worden als je met zo'n heel OS begint. Net een hele linux user guide doorgelezen, maar dat staat er dus bijvoorbeeld al weer niet in :)

[ Voor 28% gewijzigd door Kaastosti op 17-01-2005 17:56 ]

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Kaastosti schreef op maandag 17 januari 2005 @ 17:53:
Nope:
02:00.0 Ethernet controller: BROADCOM Corporation: Unknown device 4401 (rev 01)
...
02:03.0 Network controller: BROADCOM Corporation: Unknown device 4320 (rev 02)

Sorry als dit toch stiekum op een kleine vraag lijkt, maar het actief krijgen van de netwerkkaart is toch wel essentieel voor alle acties die nog moeten volgen. Op m'n desktop draait alles en ga ik het ook allemaal wel vinden, voornamelijk door de internetverbinding. Zonder netwerkkaart gaat dat helaas niet lukken, dus alle hulp hierbij is welkom. Het is niet echt een apart topic waardig, maar de search en google hebben tot nu toe nog niets opgeleverd :)

[...]

eamelink is mijn nieuwe held :D
:D

Dat illustreert wel dat de kleine dingen het doen he :P Zoek een leuke bash tutorial op ofzo, daar vind je nog meer van die handigheidjes :)

Overigens kan je best overwegen om wel gewoon een normale GUI te installeren. Dan kan je het tenminste lekker gebruiken. Als je gewoon je browsertje, je mailclient, irc software en nog wat dagelijkse progjes onder debian lekker kan gebruiken, dan leer je die commandline dingen vanzelf wel. Anders heb je zo gauw dat je tien minuten bezig bent en dan niet meer weet wat je nog eens zal gaan doen :)

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Misschien is dat nog wel het beste ja ;)
Eens proberen wat er gebeurt als 'm her-install met de netwerkkabel er in, wie weet dattie dan ineens zoiets heeft van 'Hey verrek, DHCP" :)

Nee helaas, toch niet. Maar goed, nog tips voor een GUI? KDE en Gnome zijn bekend, maar er zullen er vast meer zijn.

[ Voor 82% gewijzigd door Kaastosti op 17-01-2005 18:16 ]

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Kaastosti schreef op maandag 17 januari 2005 @ 18:05:
Misschien is dat nog wel het beste ja ;)
Eens proberen wat er gebeurt als 'm her-install met de netwerkkabel er in, wie weet dattie dan ineens zoiets heeft van 'Hey verrek, DHCP" :)

Nee helaas, toch niet. Maar goed, nog tips voor een GUI? KDE en Gnome zijn bekend, maar er zullen er vast meer zijn.
Tsja, probeer er gewoon een aantal als je je netwerkkaart aan de praat hebt. Dan kan je ze zo apt-getten. Kan natuurlijk ook vanaf je cdroms.

Ik heb kde geinstalleerd voor alle handige ktooltjes, en voor het dagelijkse gebruik van m'n computertje draait fluxbox.

Maar het is natuurlijk 99% persoonlijke voorkeur wat je wilt draaien :)

• blizt

blizt

Wannabe-geek

Zoek 'ns op window manager, dan vind je er idd genoeg ;)
* blizt houdt van KDE iig.
Bijvoorbeeld FluxBox....

edit:

Laatste regel van de post boven mij is wel heel belangrijk ;)

[ Voor 26% gewijzigd door blizt op 17-01-2005 18:58 ]

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:23
@Kaastosti: Voor jouw netwerkkaart bestaan geen native Linux drivers, dat wil zeggen: een driver die specifiek voor Linux is ontworpen.

Om de kaart toch werkend te krijgen kun je gebruik maken van ndiswrapper. (apt-get is je vriend ;). ndiswrapper-source en ndiswrapper-utils heb je nodig.). Als je Debian Woody hebt, gebruik dan de repository van het ndiswrapper project, te vinden op hun site: http://ndiswrapper.sourceforge.net/

In hun wiki is ook informatie te vinden over het installeren op Debian. In plaats van de pakketjes van ndiswrapper, zou ik de pakketjes van Debian zelf liever gebruiken. Ook het compileren en installeren van ndiswrapper zou ik niet doen met make install, maar met make-kpkg (te vinden in het pakket kernel-package) en dpkg -i. Dit maakt het verwijderen van ndiswrapper veel makkelijker via het package management systeem. Kijk met 'man' welke opties je nodig hebt voor make-kpkg om een module te bakken.

Ook in plaats van de module toe te voegen aan /etc/modules, kun je ook een regel in /etc/network/interfaces maken: pre-up modprobe ndiswrapper. Ook dit zorgt ervoor dat de module geladen wordt voordat de interface daadwerkelijk 'up' gebracht wordt.

Veel succes ermee :).

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Oeh da's een hoop informatie.. ik heb weer wat dingen uit te zoeken :) Bedankt voor de schopjes de goede kant op... morgen begint m'n afstudeerstage, kijken hoe ver ik kom :P

En stapje voor stapje komen we ergens :D Ik ben allang blij dat ik m'n eigen berichten kan editen voordat iemand me kan quoten op een stommiteit waar ik mezelf nu al 2 keer op heb betrapt 5 minuten nadat ik 'm begaan heb :)

[ Voor 185% gewijzigd door Kaastosti op 17-01-2005 20:23 ]

• blizt

blizt

Wannabe-geek

* blizt heeft zojuist z'n kernel geüpdate naar 2.6, met apt-get :D
Werkt prima zeg ....
En nu zou ik dus NTFS-ondersteuning moeten hebben volgens 'n vriend, gaan we 'ns achteraan ....

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Je kunt toch gewoon in fstab een ntfs schijf mounten? Tenminste... dat is zelfs mij al gelukt :P dus dan moet het bij een willekeurig ander persoon ook lukken :)
* Kaastosti leest verder in 'man make-kpkg'

• Jaap-Jan
blizt schreef op maandag 17 januari 2005 @ 20:29:
* blizt heeft zojuist z'n kernel geüpdate naar 2.6, met apt-get :D
Werkt prima zeg ....
En nu zou ik dus NTFS-ondersteuning moeten hebben volgens 'n vriend, gaan we 'ns achteraan ....
Minder geloven wat vrienden zeggen :D. Linux 2.4 heeft ook wel NTFS ondersteuning, dat wil zeggen: je kunt lezen van NTFS partities. In Linux 2.6 is de optie om bestanden te schrijven, maar de grootte kan niet veranderen. Dat wil zeggen, de grootte van het orginele bestand blijft de grootte van het nieuw geschreven bestand. Het is dus nog niet mogelijk om bestanden te verwijderen en toe te voegen enzo. Dus wat dat betreft gaat de ontwikkeling nogal traag.

[ Voor 3% gewijzigd door Jaap-Jan op 17-01-2005 20:36 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Verwijderd

Ja, NTFS. Het is erg jammer dat ze dat nog steeds niet aan de gang hebben. Ik heb een 300 GB externe firewire harde schijf die mooi gebruikt zou kunnen worden om zowel aan een Linux als een XP systeem te hangen. Maar ja, welk filesystem?

Ext2/ext3 is mooi maar niet bruikbaar onder Windows.
NTFS is mooi maar niet bruikbaar onder Linux.

Fat32 dan maar? Nee, want op zo'n schijf wil je nog wel eens met DVD images of DV AVI's van de dig. camera rommelen en die zijn al snel groter dan het maximum van 4GB.

Iemand een beter ideetje?

• blizt

blizt

Wannabe-geek

Met explore2fs zou je ext2/3 moeten kunnen lezen Xenna.

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Druk in de weer met make-kpkg, die niet veel lijkt uit te halen en dpkg, die meer lijkt te doen. Ik lees me suf aan tutorials over hoe en wat ik allemaal zou moeten doen. Echter ik heb geen idee waar ik nu eigenlijk mee bezig ben. Het doel is bekend, ik heb die ndiswrapper gedownload en op CD staan, en ik laat er wat commando's op los...

Dat ndiswrapper programma staat nu automatisch in /usr/src/modules/ ,wat ik in principe een hele mooie plek vind. Configureren echter gaat niet, aangezien 'make-kpkg --configure ndiswrapper-source' aangeeft dat het programma al geinstalleerd en geconfigureerd is. Het is nog een beetje lastig te behappen alles tegelijk :)

'top level linux kernel source directory' :?

[ Voor 5% gewijzigd door Kaastosti op 17-01-2005 21:23 ]

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
HFS+, in Linux te lezen en schrijven. En onder Windows te lezen en schrijven met
MacOpener. Dit laatste is echter wel een betaald product, met ephpod kun je geloof ik wel een gratis trial krijgen. En je kunt het ook met korting kopen.

Maar HFS+ heeft wel 't voordeel dat je niet tegen de 4GB limiet aanloopt. En je schijf is ook nog te lezen op een Mac :). 't Nadeel is natuurlijk dat het niet op elke willekeurige Windows pc te lezen is.

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• terabyte

terabyte

Kaastosti schreef op maandag 17 januari 2005 @ 21:16:
Druk in de weer met make-kpkg, die niet veel lijkt uit te halen en dpkg, die meer lijkt te doen. Ik lees me suf aan tutorials over hoe en wat ik allemaal zou moeten doen. Echter ik heb geen idee waar ik nu eigenlijk mee bezig ben. Het doel is bekend, ik heb die ndiswrapper gedownload en op CD staan, en ik laat er wat commando's op los...

Dat ndiswrapper programma staat nu automatisch in /usr/src/modules/ ,wat ik in principe een hele mooie plek vind. Configureren echter gaat niet, aangezien 'make-kpkg --configure ndiswrapper-source' aangeeft dat het programma al geinstalleerd en geconfigureerd is. Het is nog een beetje lastig te behappen alles tegelijk :)

'top level linux kernel source directory' :?
Heb je al wel eens je eigen kernel gecompileerd? Of maak je (nog) steeds gebruik van voorgebakken Debian kernels? Als je nog nooit een kernel hebt gecompileerd wordt het misschien eindelijk eens tijd dat je kennis maakt met de kracht van Linux: je eigen aan je hardware aangepaste kernel!

http://www.desktop-linux.net/debkernel.htm

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Heb je al wel eens je eigen kernel gecompileerd? Of maak je (nog) steeds gebruik van voorgebakken Debian kernels? Als je nog nooit een kernel hebt gecompileerd wordt het misschien eindelijk eens tijd dat je kennis maakt met de kracht van Linux: je eigen aan je hardware aangepaste kernel!
Het zweet breekt me al uit bij de woorden 'kernel compilen'. Ik weet dat daar inderdaad de kracht ligt van Linux; de aanpasbaarheid aan je eigen wensen. Toch heb ik het idee dat ik eerst wel _iets_ moet weten van het systeem om iets van een dergelijke invloed te kunnen ondernemen. Iets als een .deb installeren mag toch nooit zo moeilijk zijn?

Daarbij... de hele reden dat ik dit onderneem is omdat ik nu geen enkele netwerkkaart (wired of wireless) draaiend heb onder Debian en dat best wel handig is met updaten. Totdat ik in ieder geval een internetverbinding heb lijkt me het compilen van een eigen kernel ook een beetje krom, aangezien ik dan altijd met 'oude' software werk.

[ Voor 22% gewijzigd door Kaastosti op 17-01-2005 21:34 ]

• Jaap-Jan
terabyte schreef op maandag 17 januari 2005 @ 21:28:
[...]

http://www.desktop-linux.net/debkernel.htm
Ik denk persoonlijk dat het compilen van een kernel bij Kaastosti nog iets is voor de toekomst. Aanpasbaarheid en flexibiliteit is wel belangrijk, maar het lijkt me op het moment belangrijker dat hij eerst het boeltje op orde krijgt en zich wat wegwijs maakt in Linux.

@Kaastosti: bedenk je wel dat make-kpkg geen vervanging is voor make. Make-kpkg heeft zijn eigen command-line opties. Je kunt er kernels mee compileren, maar ook modules. Gebruik de zoekterm 'modules' maar eens als je de manpage aan het lezen bent (zoeken naar een woord doe je met '/'.)

Linux is bijna synoniem met veel lezen, of veel doen. Je kunt beide dingen doen, maar door veel te lezen krijg je vaak een diepere kennis. Het maakt eigenlijk het verschil tussen leren en aanklooien.

Misschien dat je hem al tegen gekomen bent, maar er is ook een goede Debian Tutorial, vertaald in het Nederlands: http://doc.nl.linux.org/GUIDE/debian-tutorial-nl/book.html

[ Voor 17% gewijzigd door Jaap-Jan op 17-01-2005 23:59 ]

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Het is inderdaad veel leeswerk heb ik al gemerkt en dat is voornamelijk in het begin, het stadium waar ik nog in verkeer, een redelijke drempel. Ik ben DOS gewend, waar ieder commando echt maximaal 5 switches en 8 parameters heeft ;)

Het is misschien wel veel, maar ik bookmark er lustig op los. Ik heb nu eindelijk eens echt de motivatie om er iets mee te gaan doen. Engels is geen probleem, maar die nederlandse vertaling zal ongetwijfeld makkelijker lezen. Bedankt!

Verwijderd

Leuke herrineringen heb ik aan die Debian Tuturial. Ooit eens uitgeprint, meegenomen naar Letland waar ik een tijdje verbleef. Veel van opgestoken, ook al had ik geen computer tot mijn beschikking om de stof in praktijk te brengen. Mijn vingers jeukten :)

• Benotti
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-12-2025
Kernel compileren is opzich niet zo moeilijk. Je moet een docu hebben waar staat uitgelegd hoe je het moet configgen, compilen en gebruiken en veel meer is er niet aan. Zelf heb ik het geleerd met gentoo. Als ik mijn eigen kernel in elkaar zet en ik weet dat ik een optie nodig heb, dan zet ik het aan. Weet ik dat ik het niet nodig heb, zet ik het uit. Weet ik niet wat het precies doet, dan laat ik het hoe het is. Dan kan er niet echt veel misgaan denk ik :)

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Deze Tutorial is ook een vrij uitgebreid verhaal over een iets oudere Debian distributie, maar wel zeer leerzaam. Echter, uitprinten komt je wel op 151 pagina's te staan dus je printer gaat roken ;)

Voor mensen die denken echt iets op papier te kunnen zetten qua ervaringen is wellicht de GotWiki een mooie uitweg GotWiki Ik heb er al iets over het maken van Debian Sarge DVD's geschreven O-)

[ Voor 4% gewijzigd door Wekkel op 18-01-2005 13:29 ]

Pagina: 1 2 Laatste

Let op:
Dit topic is _geen_ excuus om allerlei kleine vraagjes te stellen. Als het geen eigen topic waard is, hoeft het hier dus ook niet. Is het dat wel, open dan graag gewoon zelf een topic :)