[InDesign] Tekstvak op masterpage later niet bewerkbaar

Pagina: 1
Acties:
  • 2.479 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-06 17:26

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Ik ben gevraagd om binnen korte tijd een klein verenigingsgidsje te maken, en aangezien hier in het verleden veel gestoei mee was (ik noem 'Word') wil ik het als vers verenigingslid goed aanpakken. Ik heb alvast een stramien opgezet in InDesign met een masterpage (links en rechts) met paginanummering, zodat ik straks gelijk tekst in kan voegen, de typogrammen kan toepassen en off I go.
Helaas willen de tekstvakken niet zo meewerken, de afbeeldingsvlakken wel. Ik heb masterpages (A) voor tekst, en ( B ) voor advertentiepagina's. Op zo'n Master B staat een afbeeldingsvlak en daar kan ik in het document nog prima een afbeelding in invoegen. In een Master A staat standaard een tekstvak, maar hierin is niets meer te wijzigen zodra ik in het document klik.

Er zijn nu twee oplossingen:
- zodra ik de tekst aangeleverd krijg, deze vooraf opdelen met pagina-eindes enzo en hem dan in één keer in de Master A droppen, waardoor hij ook in het document komt; al geloof ik niet dat hij dan na de rechter pagina van Master A zal doorlopen in de volgende linker pagina, no clue eigenlijk. Ik ben zelfs bang dat hij het op pagina 2 en 3 goed zal doen maar op pagina 4 en 5 weer gewoon opnieuw met het begin van de tekst begint.
Ik vul hem nu met 'auto fill' lorem ipsum tekst van InDesign dus ik zie er niks van ;)
- zodra ik tekst aangeleverd krijg, een hele zut tekstvakken op al mijn pagina's gaan slepen, allemaal gelijk van grootte, en deze allemaal aan elkaar linken.

Is dat laatste echt de manier?

Ik heb vorig jaar bij toeval eens een blauwe maandag bij een klas gezeten die dit uitgelegd kreeg voor QuarkXpress, alleen het stuk over tekstvakken ben ik vergeten...

Dan nog een deel twee: ik wil her en der afbeeldingen invoegen, door er gewoon een afbeeldingsvak in te plaatsen in de hoop dat de tekstomloop daar dan rekening mee houdt. Dat moet ik ook nog even (her)uitvinden, iemand daar zo even een antwoord op?

Alvast bedankt!

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:12

alienfruit

the alien you never expected

In Quark XPress heb je toch zo'n automatische functie waarbij hij nieuwe pagina's maakt van die Master Page je moet dan volgens mij je tekstkader linken aan het ankertje links boven aan.

Wat gebeurd als je in de eerste pagina klikt op het tekst als je de SHIFT-toets ingedrukt houd, gaat hij dan niet Autoflowing doen? Dan maakt hij namelijk nieuwe pagina's met de Masterpage A.... werkt prima hier, weet alleen niet hoe het werkt als je verschillende masterpage hebt.... Bijv. masterpage voor een boxout en/of plaatje e.d.

\Overigens werken de master page in Indesign anders dan in Quark XPress, naja zo was het in Pagemaker. In pagemaker kon je alleen masterpage aan/uit zetten dus niet specifieke elementen.

[ Voor 71% gewijzigd door alienfruit op 07-01-2005 02:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
alienfruit schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 02:17:
In Quark XPress heb je toch zo'n automatische functie waarbij hij nieuwe pagina's maakt van die Master Page je moet dan volgens mij je tekstkader linken aan het ankertje links boven aan.
Ik werk in InDesign... en wat bedoel je met het ankertje links bovenaan? Ik heb aan een tekstvak een hokje links bovenaan en een hokje met pijltje rechts onderaan. Als ik op mijn master A pagina links ga staan, klik tekstvak aan, pijltje rechts, en als overloopvak kies ik dan pagina rechts, dan loopt de tekst logischerwijs over van pagina links naar rechts.
Ga ik dan naar het document dan vult hij netjes links 4 -> gaat naar rechts 5 -> en begint op 6 weer vrolijk opnieuw met de zelfde tekst.
Wat gebeurd als je in de eerste pagina klikt op het tekst als je de SHIFT-toets ingedrukt houd, gaat hij dan niet Autoflowing doen? Dan maakt hij namelijk nieuwe pagina's met de Masterpage A.... werkt prima hier, weet alleen niet hoe het werkt als je verschillende masterpage hebt.... Bijv. masterpage voor een boxout en/of plaatje e.d.
Again, ik heb echt no clue wat je bedoelt. In de eerste pagina op de tekst klikken met shift ingedrukt heeft geen verdere gevolgen.
Het gekke is... dat als ik in de linker Master page de sliert tekst invoer, en hem niet vertel door te lopen naar de rechter pagina, hij een rood plusje geeft in het vakje (logisch).Op de rechter Master page zet ik wel een tekstkader neer. Voer ik hem dan handmatig door naar de rechter pagina dan mag ik de tekst die in dat kader komt, wel bewerken of het kader verslepen. Maak ik het kader weer leeg, dan mag ik er nog steeds alles mee doen ook al zou het in principe een 'vast' kader zijn.
\Overigens werken de master page in Indesign anders dan in Quark XPress, naja zo was het in Pagemaker. In pagemaker kon je alleen masterpage aan/uit zetten dus niet specifieke elementen.
Ja, dat merk ik maar al te goed...

Ik vind het nog steeds een beetje wazig.
En tekstomloop? Moet ik dat per afbeelding aanvinken? Ik kan me zoiets herinneren dat ik dat in Quark altijd wel kon vinden... 8)7
Tekstomloop inmiddels al gevonden, er is bij View een paneeltje voor waarop je de juiste soort omloop kunt aanvinken. That's done :)

[ Voor 5% gewijzigd door Dark Blue op 07-01-2005 14:07 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Aha, het eerste paragraaf ging over hoe je het moet doen in Quark Xpress. Maar in Indesign CS doe je het volgende:

1. Nieuwe document maken kies bijv. Automatic Text box;
2. Je maakt een Master page ontwerp, met een tekstvlak;
3. Toegevoegd Je moet wel onderling de tekstvlakken aan elkaar koppelen als flowt het niet goed door straks ;) Zorg ook dat de tekstvlakken leeg zijn
3. Je maakt een frontpage pagina en geeft deze geen masterpage mee (cover);
4. Je maakt nog een pagina hieraan koppel je de masterpage;
5. Ga naar File > Place vervolgens kies je een tekstbestand bijv. lorem ipsum (kun je krijgen van lipsum.com kies maar eens 2500 worden bijv.) vervolgens houd je de SHIFT toets ingedrukt, die verandert de muiscursor in een kronkel (omringt door twee haakjes). Als je nu de muis loslaat op het tekstbestand.

Nu maakt Indesign genoeg pagina's/spreads om deze tekst goed te laten flowen.

[ Voor 13% gewijzigd door alienfruit op 07-01-2005 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

ctrl-shift-klik op tekstvlak werkt volgens mij ook om um te unlocken en tekst in te voeren. Maar ja, staat ook in de hellup.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
alienfruit schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 14:36:
Aha, het eerste paragraaf ging over hoe je het moet doen in Quark Xpress. Maar in Indesign CS doe je het volgende:

1. Nieuwe document maken kies bijv. Automatic Text box;
2. Je maakt een Master page ontwerp, met een tekstvlak;
3. Toegevoegd Je moet wel onderling de tekstvlakken aan elkaar koppelen als flowt het niet goed door straks ;) Zorg ook dat de tekstvlakken leeg zijn
3. Je maakt een frontpage pagina en geeft deze geen masterpage mee (cover);
4. Je maakt nog een pagina hieraan koppel je de masterpage;
5. Ga naar File > Place vervolgens kies je een tekstbestand bijv. lorem ipsum (kun je krijgen van lipsum.com kies maar eens 2500 worden bijv.) vervolgens houd je de SHIFT toets ingedrukt, die verandert de muiscursor in een kronkel (omringt door twee haakjes). Als je nu de muis loslaat op het tekstbestand.

Nu maakt Indesign genoeg pagina's/spreads om deze tekst goed te laten flowen.
Aaah... ik snappez-vous. Dat moet goed gaan. Lipsum.com ken ik ook :) maar het was me net even 2 klikken te ver weg toen ik in InDesign zelf onder Type de mogelijkheid 'Fill with Placeholder text' zag staan ;) O-)

Het enige waar ik even over struikelde en dat was iets wat ik niet gezegd had 8)7 is dat er steevast achteraan dat boekje 2 pagina's advertenties komen: ik had dus een vrij 'niet-uniform' document opgezet, te zien als:
Frontpage (geen master) 1 - (Master) B 2 - Inhoudsopgave (geen master) 3 - A 4 - A 5 - A 6 - A 7 - A 8 - B 9 - B 10.
En dan vrees ik dat als je op A 4 dus tekst in gaat voegen, hij vrolijk uitbreidt naar A 5, 6, 7, 8 en dan opeens twee B-Masters tegenkomt en daarom maar logischerwijs met A 11 en A 12 verder gaat - waardoor de twee advertentiepagina's in het midden komen te zitten ipv aan het eind. Die advertentie paginas aan het eind moet ik er echt tot het laatste moment uit houden en dan invoegen.

En nu werkt dat SHIFT indrukken ook, hij breidt keurig uit.
OzBoz schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 14:53:
ctrl-shift-klik op tekstvlak werkt volgens mij ook om um te unlocken en tekst in te voeren. Maar ja, staat ook in de hellup.
Maar ja, als de hellup in het Engels is omdat ik mijn InDesign van een Duitse student heb overgekocht... vraag ik het toch even liever hier in het Nederlands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Zelf vraag ik me wel altijd af hoe je nou een "boek" maakt, want je kan geen hoofdstukken op geven ofzo :) Je kan natuurlijk een Section Marker opgeven en vervolgens een Section Maker teken in je masterpage zetten om de naam het hoofdstuk te krijgen. Maar wat is de beste maner om een boek te maken, ik moet namelijk een handleiding gaan DTP-en binnenkort :(

[ Voor 3% gewijzigd door alienfruit op 07-01-2005 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Dark Blue schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 15:14:
Maar ja, als de hellup in het Engels is omdat ik mijn InDesign van een Duitse student heb overgekocht... vraag ik het toch even liever hier in het Nederlands.
Das wel een hele slechte smoes zeg. Ben blij dat je met indesign bezig bent en niet met MM producten waar geen NL versie voor is :X :P

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Pagina: 1