[InDesign] Visitekaartje op A4

Pagina: 1
Acties:
  • 900 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.B.
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hoi,

Voor een vereniging maak ik wat visitekaartjes; normaal maak ik ze in indesign op het juiste formaat en laat ik ze door de drukker printen en snijden. Nu past dat echter niet binnen het budget. Ik moet ze dus zelf printen op een laserprinter en dat is te doen.

Ik heb het kaartje in InDesign CS gemaakt, op de juiste grootte. Nu dan moet ik ze per aantal stuks op een A4tje krijgen, zodat ik kan snijden. Er moeten hulplijntjes aan de rand van het papier komen waar ik moet snijden. En ze moeten natuurlijk perfect gepositioneerd zijn. Hoe kan ik het het best aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-06 21:24

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Je geeft al aan een A4tje te hebben, dus je begint met een simpele marge indeling: 5 mm vanaf elke kant en anders de kant waar hij het papier aangrijpt 10 mm en de rest 5 mm. Als er stukken afvallen zul je meer marge moeten nemen, maar ik geloof niet dat een huis-tuin-en-keuken laserprinter zo fors afwijkt.

Papier A4, marges allemaal om te beginnen eens op 5 mm.
In de hoek van het papier, links bovenaan, zet je een hoekje,
__
|
Precies waar het kaartje begint. Zet dit hoekje als haarlijn, heel dun grijs ofzo, maar wel een tint van 50% ofzo, geen maffe 31 of iets dergelijks. Dit lijntje moet later gemakkelijk van je bovenste kaartje af te schaven zijn :)
note: dit is niet de manier zoals ik het op mn werk deed, maar gaat in dit geval het snelste, en voor custom kaartjes zal dat ene kaartje met lichtelijk grauw hoekje niet opvallen. oeps, moet k wel zeggen waarvoor het is natuurlijk!

Je kaartje moet je ff voorbereiden: zet een transparant, randloos vlak over je kaartje heen, precies zelfde grootte, en groepeer de hele handel.

En dan ga je op je papier 2 rijen naast elkaar maken: stel dat je kaartje 85 mm breed is, dan poot je een hulplijn op 90 mm neer, en je positioneert je eerste kaartje bovenaan in de hoek op 5 mm vanaf de zijkanten; enfin, het tweede kaartje er strak tegenaan, die hulplijn staat op 90 dus dat schuif je er zo bij met copy-paste. Zolang je dat kaartje als 'gegroepeerd object' blijft verschuiven kan er weinig misgaan.
Als je kaartje 55 mm hoog is, zet je op 60 mm een hulplijntje, pleurt daar weer een tweede serie groepen onder, en zo ga je verder...

met een kaartje zoals die van mijn afmetingen kom je op 10 kaartjes per A4, als je economisch wilt doen kun je in de zijrand rechts ook nog over dwars enkele zetten, maar let wel even op bij het snijden dan. :)

Ja, het snijden. Dat vergat ik even. Ik heb dat hoekje erbij gezet omdat een printer natuurlijk altijd ietsje af kán wijken, en als je een aantal vellen achter elkaar print, vrij zeker ook wel doet. Enfin, wat je doet is dat hoekje op je papier als richtlijn nemen. Zorg dat je daar haaks begint met snijden en meet ook alles af vanuit dát hoekje, niet vanaf de hoek van je papier, want de bedrukking kan dus wel eens iets scheef op je papier zitten; dat merk je bij je eerste kaartje boven in de hoek nog niet, maar bij de laatste zo onderhand wél :P

succes :)

[ Voor 21% gewijzigd door Dark Blue op 07-01-2005 00:04 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.B.
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dank je wel. Het is inmiddels gelukt. Ik heb wel wat meer snijlijntjes aangebracht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Laatst online: 14:56
stramientje hebben? :P
Niet opnieuw het wiel uit gaan vinden joh ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02:03

alienfruit

the alien you never expected

Nou willem169 als je nog mooie stramienen hebt voor Indesign dan heb ik daar wel interesse in :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
Ok :P

Deze gebruik ik voor visitekaartjes:
Hier te vinden (2mm afloop)

Scheelt weer DTP werk bij de drukker ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Willem op 07-01-2005 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02:03

alienfruit

the alien you never expected

Thanks! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
Heb nog een aantal stramiens (Illustrator) van A4 mappen met flapjes enzo :)
Weet niet of je er wat aan hebt maar kan ze wel ff online knallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Ik ga altijd op veilig, met 5mm afloop en alles als hires-PDF... maar zo heeft eenieder zijn methode. Is het CTP of gewoon film, plaat, 2kleurenpers-werk?

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
Onze drukkers werken allemaal met 2mm, is uiteraard zo aan te passen ;)
CTP.
Pagina: 1