[UPS] Waarom 1- en 3-fasen aanbod ?

Pagina: 1
Acties:
  • 816 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
In een nieuw rack wordt binnenkort een MerlinGerin 7kVa UPS geplaatst, de electricien had wat commentaar op de benodigde 32A aansluiting over 1 fase, volgens hem krijg je zo onnodig grote verschillen in de fasen en belast je het electriciteits-netwerk verkeerd. Nu heb ik even gekeken op de site van MerlinGerin (http://www.mgeups.com) en zie dat er ook 3-fasen UPS systemen worden aangeboden. Wie heeft hier ervaring mee, en waarom kies je voor een bepaald type, zowel de 1- als 3-fasen modellen zijn in 7kVa te krijgen...

Donec eris felix, multos numerabis amicos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-07 22:20

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

In Nederland wordt standaard de 1-fase 220V lijn afgezekerd op maximaal 16 Ampere. Dit om te grote vermogens op 1 fase te voorkomen. In elk huis komt namelijk 3 fasen binnen, waar er 1 van gebruikt wordt (over het algemeen) om een hui svan stroom te voorzien.
In bedrijfsinstallaties kun je op 1 fase (zijnde 1 van de 3 fasen van een 3-fase aansluiting) wel meer dan 16 amp halen (hoogste afzekering is 125 amp per fase) echter als je dan niets op de andere twee fasen zet ga je de 3 fasen ongelijk belasten. Als iedereen dat zou doen, dan zou in de centrale dus 1 turbine heel zwaar belast worden en de andere 3 niet.
Vandaar dat voor de meeste hoogvermogen UPS systemen gekozen wordt voor een 3-fase uitvoering
De 1-fase uitvoering kies je meestal als je er drie naast elkaar gaat zetten (1 voor elke fase) en absoluut zeker wilt zijn dat er geen faseverschil in de uitgangsspanning voorkomt. Somminge systemen met redundante voeding zijn erg gevoelig voor faseverschillen op verschillende voedingen (elke fase in een 3-fase lijn loopt 120 graden na). In een 3-fase UPS zitten over het algemeen 3 enkelfase uPS-en die dus ook effe na elkaar een power fail detecteren en effe na elkaar een golf opwekken. Als je dus een stekker op de 1e fase uitgang zet en een andere op de 2e fase uitgang dan zit daar een faseverschil tussen.
De meeste servers hebben hier echter geen last van. Laat je echter goed adviseren en ga niet zelf het wiel uitvinden. Als je waarde hecht aan een UPS hecht je ook waarde aan een gedegen advies.

[ Voor 38% gewijzigd door DaRealRenzel op 06-01-2005 23:02 ]

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtremer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-07 12:14
Als je een 1 Fase ups gebruikt van 7Kva is de belasting op 1 fase veel hoger dan normaal, Als je op die zelfde fase in het gebouw ook te veel wordt gebruikt, zal de Hoofd Zekering er uit klappen, Als je een 3 fase UPS heb Zou die 7kVa verdeeld worden over 3 fases, zodat je 3,33 kva per fase aan stroomverbruik heb. Hiermee heb je veel minder problemen omdat alle 3 de fases even veel stroom gebruikt. Dan word de ups afgezekert met 3 * 16 ampere, of zelfs michien met 3 * 10 Ampere.
DaRealRenzel schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 22:54:
(hoogste afzekering is 125 amp per fase)
Moet ik je dan ff een 2500 Ampere zekering op sturen ? , 125 ampere is niet de maximale zekering in ieder geval

[ Voor 32% gewijzigd door Xtremer op 06-01-2005 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-07 22:20

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Xtremer schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 22:55:

[...]

Moet ik je dan ff een 2500 Ampere zekering op sturen ? , 125 ampere is niet de maximale zekering in ieder geval
Nee, niet als hoofdzekering, maar wel als laatste zekering tussen zekeringkast en verbruiker. Die mag je ook nog zelf vervangen (porcelein schroefzekering) Hoofdzekeringen (meestal meszekeringen) gaan veel hoger, maar daar mag je zelf niet aankomen (vonkoverslag en magnetische hechting - te gevaarlijk

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtremer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-07 12:14
DaRealRenzel schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 23:01:
[...]

Nee, niet als hoofdzekering, maar wel als laatste zekering tussen zekeringkast en verbruiker. Die mag je ook nog zelf vervangen (porcelein schroefzekering) Hoofdzekeringen (meestal meszekeringen) gaan veel hoger, maar daar mag je zelf niet aankomen (vonkoverslag en magnetische hechting - te gevaarlijk
Ik weet het, van die meszekeringen, Ik heb speciaal een cursus moeten volgen voor deze zekeringen te trekken, Ik heb ook een cursus gevolg om Hoogstroomautomaten te mogen schakelen tot maximaal 10 Kv
(ik zit in de bedrijven sector kwa electro).

Back on Topic,

T.S. Ik raad je in iedergeval aan om de 3 fase ups aan te schaffen, Als je ook een 3 fase net aangevoerd krijgt, Ik neem aan dat dit in een bedrijfs situatie is, Zo'n ups plaats je meetal niet thuis 8)7 . Vraag het eerst na, of je een 3 fasen netaansluiting heb en of je dat daar kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:27
[quote]DaRealRenzel schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 22:54:
Als iedereen dat zou doen, dan zou in de centrale dus 1 turbine heel zwaar belast worden en de andere 3 niet.

Alle fasen komen uit 1 generator die door meerdere (hoge, middel en lage druk) turbines worden aangedreven. Het echte probleem is dat niet symetrische belastingen het elektrische net scheef trekken en daarom worden bij grote belastingen eisen gesteld aan de symetrie en cos phi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-07 12:53

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Een nadeel van een 3fasen net in je bedrijfspand/computerruimte is dat je ook daar rekening moet houden met de juiste verdeling van je fasen qua belasting.

Ik zit in een pand waar we 4 computerruimte's hebben, gevoed door 2 afzonderlijke 60kVA MerlinGerin (MGE) UPS'en.
Voorheen was 1 van die 2 een 40kVA welke scheef belast werd. Een of andere eikel had gewoon maar een 10 tal DL580's aangesloten op 1 fase. Gevolg, scheve belasting, en dus vloog de UPS er thermisch uit. Gevolg: Landelijke computerruimte van Ministerie van Justitie eruit..

Moraal van het verhaal, als je met een 3fasen aanbod zit in je computerruimte, denk dan goed na over je belasting. Denk niet dat 1 gevuld rack evenveel stroom trekt als het andere rack.
Mijn idee is dat je per rack 3 fasen aanbiedt, op 16A afgezekerd.
In het rack probeer je dan je belasting zo symmetrisch mogelijk te houden. Doe je dit in elk rack, dan blijven deze problemen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Bedankt voor de reakties ! :)

Het gaat maar om 1 UPS, de electricien gaat de belasting per fase in de huidige situatie nog meten. Mocht er een scheve belasting ontstaan dan ga ik in ieder geval een opmerking plaatsen bij de leverancier die deze UPS heeft aangeboden.

Donec eris felix, multos numerabis amicos

Pagina: 1