HD & DVD-RW DMA Mode te laag (niet op PIO!)

Pagina: 1
Acties:

• guillaume
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-03 18:50
Op een pc die ik hier heb staan (Shuttle AK32VN mobo, Athlon XP, Maxtor ATA133 80gig HD, Liteon DVD-RW) heb ik zojuist een nieuwe installatie van WinXP SP2 gezet. Zoals ook bij de vorige installatie (WinXP SP1a) het geval was, staat de harddisk (primary master) op DMA Mode 4 (zou 5 moeten zijn, aangezien UDMA5 gelijk is aan ATA6, 100MB/s) en de DVD-RW (secondary master) op DMA Mode 1 (zou Mode 2 moeten zijn).

De HD wordt correct als ATA133 schijf herkend door de BIOS en zit aangesloten met 'n 80-aderige kabel.

In de vorige installatie heb ik met VIA's 4-in-1 drivers (retro) geprobeerd dit te corrigeren (zonder succes), en ook de IDE Miniport driver die ik daarna had geïnstalleerd - omdat daarmee de dma-mode is te forceren - bracht geen uitkomst (bleef toch hangen op bovengenoemde modes).

Via de bekende wegen ben ik nog geen enkele oplossing tegengekomen.

[ Voor 4% gewijzigd door guillaume op 06-01-2005 22:34 ]

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Welke mode wordt er in je bios weergegeven dan? Windows geeft toch alleen aan of DMA is enabled of niet.

• guillaume
Windows geeft ook de DMA Mode aan (kijk maar in de FAQ); vreemd genoeg wordt er geen dma mode aangegeven in de BIOS, hier kun je slechts 't slechts op AUTO zetten en wordt er verder geen cijfer aangegeven na detectie (alleen aantal cylinders etc.).

[ Voor 3% gewijzigd door guillaume op 06-01-2005 22:45 ]

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
guillaume schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 22:44:
Windows geeft ook de DMA Mode aan (kijk maar in de FAQ); vreemd genoeg wordt er geen dma mode aangegeven in de BIOS, hier kun je slechts 't slechts op AUTO zetten en wordt er verder geen cijfer aangegeven na detectie (alleen aantal cylinders etc.).
Ow, sorry dat wist ik niet. Waar precies kun je dat vinden?

Maargoed, in het scherm na de hdd detectie (post scherm) zie je vaak wat er in je systeem zit en in welke dma mode ze draaien. Dat bedoel ik dus meer met "bios"

• guillaume
Ah ok, daar staat dus ATA133 aangegeven bij de harddisk. Je kunt de DMA Mode vinden in apparaatbeheer onder IDE/ATAPI Controllers -> Primair/Secundair IDE-kanaal.

• guillaume
Ik heb Windows 2000 SP4 ernaast geïnstalleerd en hier kan ik (via Everest, Storage->ATA) zien dat de Ultra DMA Mode wel degelijk op Mode 6 staat, waar in Windows XP SP2 Ultra DMA Mode 4 staat vermeld. Het is dus specifiek voor Windows XP (SP1/SP2). Kan iemand hier iets mee?

[ Voor 3% gewijzigd door guillaume op 07-01-2005 17:30 ]

• Cyrus-The-Virus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-12-2025
Is het niet zo dat windows xp dat gewoon niet "ondersteund", zie bijv. ook je agp

mijn mobo is agp 8x me kaart ook en windows zegt dat het os maar 2x aankan. maar hij draait wel op 8x, zou dit ook niet het geval zijn bij je drives?

• guillaume
Dat lijkt me hoogst onwaarschijnlijk, en al helemaal als Windows 2000 dit wel ondersteunt. Voor de zekerheid zou iemand even kunnen bevestigen dat er in Windows XP 'Ultra DMA 5/6' in Apparaatbeheer -> IDE ATA/ATAPI-controllers -> Primair/Secundair IDE-kanaal staat op zijn/haar computer (niet van toepassing als er gebruik wordt gemaakt van 'n (Promise/HighPoint) externe controller i.p.v. die van de chipset).

[ Voor 4% gewijzigd door guillaume op 07-01-2005 18:11 ]

• Cyrus-The-Virus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-12-2025
je hebt gelijk

bij mij staan allebij de maxtors op DMA 6, en me dvd-rw en cd-rw op dma 2

• guillaume
Voilà, en zo wordt het mysterie steeds vreemder...

Ik heb 'n tijd geleden gelezen dat Windows XP de UDMA Modi steeds 1 terug zet als er 6 leesfouten optreden. Echter zouden deze fouten in het systeem-logboek moeten worden opgenomen. Ook dit valt uit te sluiten: er zijn geen logboek-entries die hiermee te maken hebben (en direct na installatie van Windows stónd de DMA mode al te laag).
Pagina: 1