"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant
Correct if i'm wrong.
Dat is dus niet zo, er zit altijd wel apparatuur in die altijd moet aan staan en die vreet meer energie i.v.m. lekkages.T-mo-T schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 21:23:
Volgens mij niet. Tijdens het surfen draait je CPU toch idle (of je moet wel een hele oude hebben), dan maakt het niet uit of hij 999 GHZ kan of 1,5 GHZ.
Correct if i'm wrong.(dat wil ook wel eens gebeuren)
Standaard kun je je CPU bij dezelfde snelheid gewoon het voltage een beetje terug draaien. Heb ik gedaan en het is merkbaar in geluid, als de electriciteitsmeter veel minder snel draait betwijfel ik.
[ Voor 23% gewijzigd door FireWood op 06-01-2005 21:29 ]
Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed
Ik heb echter wél zo'n verbruiksmeter (van Conrad) en het verbruik van mijn PC is ± 80W. Dit is zonder monitor, één harddisk die draait en geen activiteit. Mijn 17" TFT-monitor gebruikt ± 40W. Als ik mijn PC iets zwaars laat doen stijgt het opgenomen vermogen direct naar ± 130W.
Over-/onderklokken kan met mijn PC helaas niet. Het is een HP Vectra P4 op 1.6GHz.
Als je écht stroom wilt besparen koop dan een TFT. Mijn 17" Eizo CRT had een opgenomen vermogen van 250W (dit volgens de specs, had toen de meter nog niet) terwijl mijn 17" TFT ± 40W opneemt. Als ik hem elke dag 3 uur aan heb scheelt me dat per jaar ruim 200kWh.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Wat dat betreft is de Cool 'n Quiet functie van AMD 64's wel iets voor je, die doen dit standaard al
Verwijderd
Heb zelf nu een Pentium 540J (3,2Ghz E0 core) en m'n verbruik is verlaagd met wel 40 watt tegenover m'n oude northwood 3,0ghz P4.
Een AMD kan zelfs nog minder daznkzij de Winchester core, deze verbruikt schijnbaar op FULL LOAD iets van 35 watt en idle rond de 5-10watt...
Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)
Ik doelde overigens alleen op de stroombesparing van de cpu, dat de rest niet zuiniger werd snapte ik wel
In gamen wil ik wel 3.0ghz dus vandaar dat ik wil schakelen tussen 1.5 en 3.0 ghz, paste de frontbus snelheid aan van 200 naar 100mhz.
Dat heb ik ooit al eens succesvol gedaan met een utility moet alleen even zoeken welke het was.
Kon je met snelkoppelingen schakelen (als je bios werd ondersteund) tussen verschillende snelheden. Ik deed dat toen om de cpu temp omlaag te krijgen, maar dat scheelde echt nauwelijks, dus ik vroeg me nu af of ik dan tenminste stroom hiermee kon besparen, want ja als je het toch niet gebruikt, waarom ongebruikt laten wegvloeien?
Iemand had het net over linear verbruik. Hoe zit het eigenlijk met het verbruik, is dat nu lager als de cpu in idle mode staat of "verbrand" hij atlijd evenveel?
[ Voor 15% gewijzigd door ErikRo op 06-01-2005 21:47 ]
"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant
Ik heb mijn comp net een half jaar dus liever even niet. Ik ken de 540 niet, is dat soms zo'n mobiele cpu? Ik heb zelf een Northwood en ik dacht dat die op 80watt zat bij 3ghz.Djoekie schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 21:34:
Eventueel upgraden naar een nieuw platform?
Heb zelf nu een Pentium 540J (3,2Ghz E0 core) en m'n verbruik is verlaagd met wel 40 watt tegenover m'n oude northwood 3,0ghz P4.
Een AMD kan zelfs nog minder daznkzij de Winchester core, deze verbruikt schijnbaar op FULL LOAD iets van 35 watt en idle rond de 5-10watt...
Verwijderd
Voor onderklokken geld hetzelfde.
Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!
Oh dat is jammer, ik heb wel eens geexperimenteerd met hoe laag ik hem kon brengen voor hij fouten in prime gaf. Maar er bestaan/bestonden geen utils voor intel 478 chipsets die realtime de vcore kunnen verlagen in tegenstelling tot amd chips.Verwijderd schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 21:45:
Het gaat pas echt naar beneden als de Vcore omlaag gaat. Net als bij overclocken word de cpu amper warmer als je hem omhoog klokt als je het vergelijkt met de stijging in temps die de Vcore veroorzaakt. En meer verbruik = hogere temps.
Voor onderklokken geld hetzelfde.
En om nou elke keer te rebooten en de bios in te gaan als ik wil switchen tussen 2d en 3d, dat gaat me net even te ver
Edit: Je CPU ('n P4E neem ik aan?) gaat van ongeveer 90 watt, naar 45 watt, beide met vcore 1.4.
Met de vcore op 1.25 en CPU @ 1500 MHz haal je zelfs de 35 watt
Maar je hebt er zo weinig aan als de rest vrolijk door gaat
[ Voor 63% gewijzigd door SH4D3H op 06-01-2005 22:01 ]
Verwijderd
Winchester 3000+ verbruikt ongv. 50W @ Full load.Djoekie schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 21:34:
Eventueel upgraden naar een nieuw platform?
Een Winchester 3500+ en hoger dus iets meer
[ Voor 4% gewijzigd door Thandor op 06-01-2005 23:27 ]
Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.
BSCanonG1 schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 21:30:
Als je écht stroom wilt besparen koop dan een TFT. Mijn 17" Eizo CRT had een opgenomen vermogen van 250W (dit volgens de specs, had toen de meter nog niet) terwijl mijn 17" TFT ± 40W opneemt.
een EIZO FlexScan F520 van 17' verbruikt volgens de specs 80 watt, mijn 21' beeldscherm verbuikt volgens specs 135 watt.
250Watt slaat ieg nergens op.
[ Voor 9% gewijzigd door bigfoot1942 op 06-01-2005 23:30 ]
Amen, wilde het net zeggen, ik vermoed dat dit het maximum vermogen is van 250 watt, max van de interne voeding en waarscijnlijkalleen mogelijk met full brightness en contrast en dan volledig wit beeld.bigfoot1942 schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 23:29:
[...]
BS
een EIZO FlexScan F520 van 17' verbruikt volgens de specs 80 watt, mijn 21' beeldscherm verbuikt volgens specs 135 watt.
250Watt slaat ieg nergens op.
Verwijderd
Af en toe gaat zelfs je koeler uit als je hem niet hard laat werken...
http://www.benchtest.com/calc.html
ps: het moet denk ik zelfs mogelijk zijn om die dan nog te gaan undervolten, verbruikt ie nog minder