car sub in huis

Pagina: 1
Acties:

• Pauwl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-07 14:42
Ik had het idee aangezien ik nog een car sub over heb, om te zien of het haalbaar is deze thuis in te gaan zetten als hifi/HT sub :)

Ik heb al even gesearched, en het is een beetje afhankelijk van de driver of dit mogelijk is. Ik heb vandaag voor het eerst winisd pro opgestart dus erg n00b :+

Het gaat om de volgende driver:

Merk: Rockford Fosgate
Type: Punch HE (RFP3412)

Parameters:

FS: 28
Re: 3.69
Le: 4.48
Qts: 0.472
Qes: 0.510
Qms: 6.237
VAS: 86.4
SPL: 87.6
Xmax: 13 (peak peak neem ik aan)

Deze gegevens had ik ingevoerd in winisd en kreeg ik een nette grafiek met een -3db punt op rond de 19hz. Alleen was dat met een gepoorte kist van ruim 200 liter :+
Dus ging ik een beetje spelen met de kistinhoud en kwam ik op 70 liter uit maar dan zit het -3db punt alweer op 30hz :(

Mijn vraag is, zouden jullie eens kunnen kijken of jullie er iets (beters) van kunnen maken of is deze woofer eigenlijk ongeschikt voor home hifi/ht? Als ik invul dat er 300w op komt te staan is de spl bij 20hz ook nog maar iets meer dan 103db... ik weet niet of dat acceptabel is voor ht? Ik heb eigenlijk alleen maar ervaring met subs in de auto en dan gaat het al snel een stuk lager door de cabin gain :)

• teacher
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Jep, met deze woofer kan je wat leuks maken.
60 - 90 liter gepoort. De meeste sub amps hebben een instelbare boost; daar kom je een heel eind mee :)

Wise enough to play the fool

• Pauwl
Ok das alvast erg fijn :) Dan heb ik nog een aantal vraagjes:

Wat houdt Air Velocity precies in en wat zijn acceptabele waardes? Ik geloof dat dit de snelheid is waarmee de woofer zijn lucht uit de poort blaast en dit mag niet te hoog worden anders krijg je een soort van gefluit/geruis uit je poort?

Wat is group delay precies en wat zijn hier acceptabele waardes?

Wil ik een beetje "fun" :P hebben tijdens films hoeveel spl zou de woofer ongeveer moeten genereren bij de laagste frequenties? (ik denk hierbij aan <25hz)

Alvast bedankt :)

Verwijderd

In huis heb je roomgain, wat ook behoorlijk veel db's extra op kan leveren in het 20 - 30 Hz gebied. :)

Maar om bijv. de maximale belastbaarheid enzo te berekenen met winISD heb je nog wel meer eigenschappen nodig. Bijv. BL, en uiteraard het vermogen (dat laatste had ik al ff snel gevonden; nl 400watt.. :) )

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Ik zou me niet te druk maken of die sub nu 30 of 25Hz op F3 heeft; die laatste 5Hz maakt niet zo gek veel uit.

Die air velocity wordt in winisd rood als ie te hoog wordt, en meestal komt dat door een poort met een te kleine doorsnee. Een vuistregel is dat de poortdoorsnee minimaal 30% van je conus moet zijn. (30cm conus - 10cm poort). Verder kan je de poortmonden uit laten lopen (trompetpoort).

Group delay... tja.. bij een gepoorte sub hoort een vrij hoge group delay. Hoe lager de frequentie; hoe minder dat opvalt. Probeer alles onder de 30ms te houden.

Voor leuke ontploffingen en dreunen moet je denken aan 90-100dB. Alles daarboven is mooi meegenomen.

• Pauwl
Ok, ik heb even zitten proberen.

Ik kom op een kist van 70 liter met een poort van 10 bij 30cm. Group Delay blijft onder de 20ms alleen de air velocity zit tussen de 36 en 15 hz boven de 20ms :( maar hij komt niet boven de 27,5 uit (tenminste, als er 200w op staat, met 300w wordt dat een stuk meer). -3db punt zit hier op 29hz. De tuning freq zit volgens winisd dan op 30hz, is het heel erg als hij dan op 20hz gaat spelen?

Wat denken jullie van deze kist?

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Pauwl schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 21:16:. De tuning freq zit volgens winisd dan op 30hz, is het heel erg als hij dan op 20hz gaat spelen?
Te ver onder de tuning freq van je poort heb je gewoon een kist met een gat, en heeft je woofer totaal geen "tegendruk" en kan ie erg makkelijk over zijn max heen gaan (een subsonisch filter kan geen kwaad). 20Hz moet nog te doen zijn (met een beetje boost) maar daaronder zou ik de boel afkappen.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

tunen op 23hz, ergens tussen de 120 en 160 liter geeft een prima resultaat. Als het kleiner moet kan 100l getuned op 22hz ook nog wel maar kleiner moet je niet gaat omdat deze speaker gewoon veel ruimte nodig heeft. De BL is overigens 14 (als het een 12" speaker is, waar ik van uitgegaan ben).

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Pauwl
Wat raden jullie dan aan? tussen de 60 en 90 liter of > 100 liter? Zelf zou ik hem het liefste rond de 70 liter houden zoals hierboven berekend. In de auto had ik hem trouwens gesloten in een 35 liter kist, maar dat was in de auto en enkel voor muziek.

@m.m hoe kom je aan de BL? Het is inderdaad een 12" driver maar meer parameters dan in de startpost aangegeven kon ik niet vinden. want hiermee kun je toch ook bereken op welk punt hij zijn xmax haal als ik het goed heb?

Laatste vraagje, welke amp zouden jullie hiervoor aanraden? Ik mik op een subamp die rond de 200w levert @ 4 ohm :) ik dacht zo aan max 250-300 euro, het is immers ook een beetje hobby/probeerseltje :+

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Tja, hoe groter de kist, hoe lager je komt. Je moet zelf even kiezen welke van die 2 voor jou belangrijker is. Verder zou ik voor een amp kiezen die flink wat reserve heeft. RF staat erom bekend dat hun woofers wel wat meer lusten :) (en kunnen hebben!)

Overigens kan je bij RF nog de pdf downloaden:
http://www.rockfordfosgat...=330&p_created=1083609413

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-07 14:41
Ik heb thuis nu een RF punch classic 15" in een gesloten 65 liter kast met zo'n xxl poweramp versterker ervoor.

Ik heb weinig specificaties van de sub, alleen dat hij 8 ohm is en 300w rms @ 8Ohm zou moeten kunnen hebben.

Ik weet dus niet of de kast eigenlijk goed is.

Het heeft wel goed uitgepakt, want het geluid wat eruit komt is enorm, gaat flink laag en het boomt niet, het dreunt en golfd. Dus zo'n sub in je woonkamer lijkt me goed te doen.

• JT
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Pauwl schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 20:05:
Xmax: 13 (peak peak neem ik aan)
Wordt meestal 1 kant opgegeven ;) Net zoals het in het grafiekje van WinISD staat, maar je had beide omgedraaid dus komt wel goed.
Deze gegevens had ik ingevoerd in winisd en kreeg ik een nette grafiek met een -3db punt op rond de 19hz. Alleen was dat met een gepoorte kist van ruim 200 liter :+
Dus ging ik een beetje spelen met de kistinhoud en kwam ik op 70 liter uit maar dan zit het -3db punt alweer op 30hz :(
Zo slecht is dat niet :) Dat wordt inroom toch al snel weer 25 hz, zoniet lager.
Mijn vraag is, zouden jullie eens kunnen kijken of jullie er iets (beters) van kunnen maken of is deze woofer eigenlijk ongeschikt voor home hifi/ht? Als ik invul dat er 300w op komt te staan is de spl bij 20hz ook nog maar iets meer dan 103db... ik weet niet of dat acceptabel is voor ht? Ik heb eigenlijk alleen maar ervaring met subs in de auto en dan gaat het al snel een stuk lager door de cabin gain :)
Grapjas, 103db op 20hz :P Ook een kamer heeft gain. Dan wel minder dan een auto, maar reken er maar op dat je in je kamer dan 110db op 20hz kan genereren en dat is VEEL.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Pauwl
Ok dat is dus acceptabel :+

Wat zou je aanbevelen? Een amp die 200w levert of 300? Voor het geld voor een 200w amp heb je waarschijnlijk wat meer kwaliteit dan een 300w amp en de air velocity daalt dan ook gelijk wat :) Merken/types waar ik naar zou kunnen kijken?

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

Euhm air velocity hangt af van je geluidsdruk oftewel het ingevoerde vermogen. Als een 200w versterker 10w uistuurt (veel meer zal het gemiddeld waarschijnlijk niet zijn) heb je exact evenveel air velocity als bij een 300w versterker die 10w uitstuurt. Je moet je poorten gewoon groot genoeg kiezen :P

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05:49
Owww heb ik al 2 jaar, n boombox met 2x350w rms - en 2x een redalert 240w rms (met extra subfilters) - dit op n nad versterktje - en gaat prima hard en laag, totaal prijs incl. (2dehands)versterker, 200 euro
Pagina: 1