[Debian] Nieuwe netwerkkaart installeren

Pagina: 1
Acties:

• Winnetou
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb al een tijdje Debian Woody r2 draaien met de bf2.4 kernel en een 3com 3c905 kaartje. Ik draai daar samba 2.2
Echter, de netwerkdoorvoer is heel slecht.
Een groot bestand bijvoorbeeld naar deze computer verplaatsen, zorgt voor allemaal pieken in de doorvoersnelheid (in windows taskmanager en dumeter). Dus steeds van 0% even naar 60% en dan weer naar 0, waar ie 1sec blijft en dan weer naar 60.
Hieronder een screenshot waarbij ik eerst vanaf 1 computer naar een andere met een Realtek één groot bestand kopiëer, en vervolgens vanaf diezelfde computer naar de 3c905
Afbeeldingslocatie: http://grass.homeip.net/users/alwin/netzwerk.jpg
Het lijkt dus half-duplex (rechtse stukje v. grafiek), maar hij draait toch echt full-duplex:
code:
1
2
3
/var/log/messages
Jan  6 10:08:16 server kernel: eth0: Setting full-duplex
based on MII #24 link partner capability of 45e1.
&
pc:/# mii-tool eth0
eth0: negotiated 100baseTx-FD, link ok

Nu wil ik een ander netwerkkaartje in deze computer hangen. Dat is een Realtek 8139. Ik heb al vanalles geprobeerd (modprobe rtl8139 en 8139too enz enz.) maar er is geen driver aanwezig.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
pc://lib/modules/2.4.18-bf2.4/kernel/drivers/net# ls
total 1880
[knip]
-rw-r--r--    1 root     root        28436 Apr 14  2002 ppp_generic.o
-rw-r--r--    1 root     root         8576 Apr 14  2002 ppp_synctty.o
-rw-r--r--    1 root     root        19220 Apr 14  2002 rrunner.o
-rw-r--r--    1 root     root        43796 Apr 14  2002 sb1000.o
drwxr-xr-x    2 root     root         4096 Jun  1  2005 sk98lin
[knip]

Hoe kan ik nu toch mijn Realtek 8139C netwerkkaartje installeren óf die 3com zo tweaken dat ie wel constant op hoge snelheid gegevens doorvoert? :?

[ Voor 16% gewijzigd door Winnetou op 06-01-2005 20:49 ]

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

Verwijderd

Ik heb er ook een:
0000:01:08.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8139/8139C/8139C+ (rev 10)

Maar 8139 is niet precies genoeg. Er zijn meerdere types. In make menuconfig kun je zeggen welke je hebt en een kernel maken. Ik heb alleen ervaring met kernel >=2.6

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-02 15:00
waarschijnlijk moet je of een nieuwe kernel bakken / installeren of je moet een kernel-module package installen.
de kernel-module packages worden vooraf gegaan door KM.
maar naar mijn weten (heb elf ook een debian server met een realtek 8139 kaartje) moet debian die gewoon vanuit de kernel supporten / een kernel module bevatten.
werkt insmod ipv modprobe niet mischien ???

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Verwijderd

Heb je DMA niet gewoon uitstaan op je server, dat de HDD het niet aankan? Dat heb ik nl. een aantal keer al bij mensen gezien.

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

PowerSp00n

There is no spoon

Verwijderd schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 20:56:
Heb je DMA niet gewoon uitstaan op je server, dat de HDD het niet aankan? Dat heb ik nl. een aantal keer al bij mensen gezien.
Dat van die 3c905 heb ik ook precies hetzelfde. Slackware verschillende versies, kernel 2.6.x met HD in DMA. Ik heb toch echt het idee dat het iets met smb is, als ik FTP van die bak heb ik nergens problemen mee. Maar mocht iemand een oplossing weten sta ik er altijd voor open :+.

• Winnetou
  • Niet online
lordgandalf schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 20:54:
waarschijnlijk moet je of een nieuwe kernel bakken / installeren of je moet een kernel-module package installen.
de kernel-module packages worden vooraf gegaan door KM.
maar naar mijn weten (heb elf ook een debian server met een realtek 8139 kaartje) moet debian die gewoon vanuit de kernel supporten / een kernel module bevatten.
werkt insmod ipv modprobe niet mischien ???
insmod rtl8139 of 8139too enz. werkt ook niet. Zoals in mijn startpost, bestaat er gewoon geen package van die Realtek. Ik heb met modconf nog geprobeerd, maar er staat daar geen Realtek driver tussen, alleen voor pcmcia. Kan ik die driver niet op de een of andere manier apt-getten??.
Verwijderd schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 20:56:
Mja, ik weet niet of dat uitstaat. Maar het lijkt me dat ie dan niet zulke idiote pieken gaat vertonen, maar eerder een constant lage doorvoersnelheid.

Verwijderd

Ik heb zelf voor mijn netwerk een programmatje draaien dat het net limitter dat zorgt ervoor dat er in het netwerk geen te grote pieken ontstaan. Wat resulteert dat het netwer eerst moet herastellen dat gebeurt meestal als er iets in het netwerk de stroom niet goed aankan en dan weer een grote burst geeft.

• Winnetou
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 21:27:
Ik heb zelf voor mijn netwerk een programmatje draaien dat het net limitter dat zorgt ervoor dat er in het netwerk geen te grote pieken ontstaan. Wat resulteert dat het netwer eerst moet herastellen dat gebeurt meestal als er iets in het netwerk de stroom niet goed aankan en dan weer een grote burst geeft.
Ik heb ook netlimiter, maar die is wel goed geconfigureerd. Smb laat ie dan ook gewoon door. Overigens heb ik het vanaf verschillende computers getest en overal ontstaat de gepiekte doorvoer.

Die doorvoer is wel jammer, maar ik heb liever dat mijn Realtekkaartje gaat werken :)
Ik ben al de hele dag aan het prutsen maar ik krijg het gewoon niet aan de gang. Is er iemand die nog een ideetje heeft hoe ik de realtek module kan downloaden of van cd halen en dan installeren?

Verwijderd

Ik ben al de hele dag aan het prutsen maar ik krijg het gewoon niet aan de gang. Is er iemand die nog een ideetje heeft hoe ik de realtek module kan downloaden of van cd halen en dan installeren?
Misschien staan er nog modules in een net andere map? Heb ook ooit effe zitten zoeken op een ivtv-module die op een vreemde plaats was neergezet.

Anders zal je de module zelf moeten compileren. Dat kan zonder heel de kernel opnieuw te installeren. Ik geloof dat het neerkomt op de juiste kernel-headers installeren en dan een module compileren. (Zoek er maar eens op, heb het nog nooit zelf geprobeerd zo).

Wat zeker werkt is ineens een nieuwe kernel installeren, dus: kernel source installeren met apt-get; kernel-package, modutils , fakeroot en ncurses-dev installeren; dan in /usr/src/linux een make menuconfig, de juiste opties aanvinken; fakeroot make-kpkg kernel_install modules_install en dan effe wachten en het debje met dpkg installeren. (iets langere uitleg vind je zo met even searchen hier op het forum op "debian make-kpkg kernel compileren" of iets dergelijks.) Dan heb je zeker de juiste modules. En duurt wat korter dan een dag zoeken... B)

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2005 22:12 . Reden: modutils bij kernel 2.4, module-init-tools horen bij 2.6 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:11
bf2.4 is een BootFloppy-kernel, alleen bedoeld voor BootFloppy, the inacurately called installatiesysteem zoals het zichzelf noemt in een van de eerste schermen of in de help bij het booten :P

Dit houd dus ook in dat er wat weinig drivers bijstaan.
Hoe Debian precies met kernels omgaat weet ik niet, je kunt iig via apt-get zowel kernel-images als kernel-packages installeren. Ik meen dat de eerste een kant en klare kernel is, en de ander moet je nog zelf compileren maar is wel via de maintainers van Debian gegaan.

Zelf heb ik de meest recente source van kernel.org gedownload en deze op de debian manier gecompileerd. Er loopt hier een user rond die in al dit soort topics die manier copy/paste, maar ik ben vergeten wie :P Ik zal eens kijken of ik het nog ergens kan vinden :P

Als je zelf compileert dan kun je zelf aangeven welke opties er in de kernel of als module meegecompileerd moeten worden.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Winnetou
  • Niet online
Paul Nieuwkamp schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 22:43:
bf2.4 is een BootFloppy-kernel, alleen bedoeld voor BootFloppy, the inacurately called installatiesysteem zoals het zichzelf noemt in een van de eerste schermen of in de help bij het booten :P

Dit houd dus ook in dat er wat weinig drivers bijstaan.
Hoe Debian precies met kernels omgaat weet ik niet, je kunt iig via apt-get zowel kernel-images als kernel-packages installeren. Ik meen dat de eerste een kant en klare kernel is, en de ander moet je nog zelf compileren maar is wel via de maintainers van Debian gegaan.

Zelf heb ik de meest recente source van kernel.org gedownload en deze op de debian manier gecompileerd. Er loopt hier een user rond die in al dit soort topics die manier copy/paste, maar ik ben vergeten wie :P Ik zal eens kijken of ik het nog ergens kan vinden :P

Als je zelf compileert dan kun je zelf aangeven welke opties er in de kernel of als module meegecompileerd moeten worden.
Hm volgens mij stond tijdens de installatie alleen iets van "experimenteel" 2.4 kernel. Maar hij werkt dus op zich ok, op het samba-netwerk na. Nou heb ik um ook op een andere computer draaiend gehad met Realtekkaartje, alleen toen zat ie er al tijdens de installatie in.

Ik heb nog nooit iets gecompileerd O-) dus ik zie mezelf dat ook niet echt doen. Ik dacht gewoon apt-get realtek ofzo :P maar dat is het blijkbaar niet.

Wel jammer dat de installatie van Debian zó makkelijk is, alles heel duidelijk in te vullen enzo, maar blijkbaar daarna is het gewoon echt lastig met andere hardware.
Maar Apache bijvoorbeeld kun je supermakkelijk installeren met 'apt-get install apache'. Is er niet ook zo'n manier voor die modules? (Of een soort nieuwe installatie, dus weer via dat menu, maar dan dat alle instellingen verder behouden blijven. Het gaat maar om 1 driver, in windows is dat tenminste gewoon plug&play :| )

Verwijderd

Ik heb nog nooit iets gecompileerd O-) dus ik zie mezelf dat ook niet echt doen. Ik dacht gewoon apt-get realtek ofzo :P maar dat is het blijkbaar niet.
Doe eens gewoon apt-cache search kernel-image
Dan neem je daar degene met hoogste nummer uit (en waarschijnlijk heb je i386 nodig?).
apt-get install kernel-image-[nummer]

Heb je lilo geinstalleerd als bootloader? Ik weet niet in hoeverre die dadelijk wordt aangepast bij het installeren van een nieuwe kernel. Kijk even na dat er in je / of /boot een nieuwe bzImage en initrd.img worden aangemaakt (en dat de oude naar *.old worden verplaatst). In /etc/lilo.conf kan je dan kijken of er twee (minimum) delen zijn gemaakt, 1 voor je oude kernel en 1 voor je nieuwe. Als dat juist is lilo uitvoeren en herstarten.

Met grub is dat ongeveer hetzelfde, configuratiebestand staat in /boot/grub/grub.conf of in menu.lst. Dan met grub-install gemakkelijk een nieuwe bootloader te installeren.

Als je opnieuw hebt geboot, wordt hopelijk je nieuwe kernel geladen en kan je die modules wel modproben. In /etc/modules(.conf?) kan je dan 8139too invullen om automatisch te laden.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2005 23:27 ]

• Sir Isaac
  • Laatst online: 21-05-2025
De driver die je hebben moet is inderdaad 8139too, dus modprobe 8139 moet werken. insmod kun je alleen gebruiken als alle modules waar 8139too van afahankelijk is al geladen zijn.

Heb je hotplug geinstalleerd? Dan gaat het als het goed is vanzelf goed. Mocht het niet lukken dan kun je altijd de driver voor je kaart laten laden door in een bestandje in /etc/modutils de volgende regel te zetten:
code:
1
alias eth0 8139too

en daarna het commando update-modules te draaien. Dan wordt je driver altijd geladen tijdens het booten. Dit zul je dan wel moeten aanpassen als je een andere netwerkkaart installeert.

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Deze:
Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8139/8139C/8139C+ (rev 10)
doet het bij met met de module 8139cp met 2.6.9 prima.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-02 17:38
Kernel compileren is minder moelijk dan het lijkt. Zeker onder Debian.
Als je echt gebrand bent op performance verbetering ontkom je er bijna niet aan. De 2.6 kernel presteert stukken beter en heeft standaard meer perfomance instellingen goed staan (zoals standaard dma aan).

Hier een korte, oude, maar nog altijd goed werkende howto:
Installeer als root de benodigde pakketjes met apt-get install
kernel-source-XXX kernel-package libc6-dev bin86 libncurses5-dev gcc
fakeroot dpkg-dev bzip2; zet daar nog tk8.2-dev achter als je de X
configuratie wilt gebruiken. Voor de X' moet je dus de juiste kernel-versie
opgeven, bijvoorbeeld 2.17'. Als je een 'kernel-source' pakketje van een
andere locatie wilt gebruiken, bijvoorbeeld de nieuwste versie uit het
'woody' of 'sid' archief, kan dat (meestal) ook; laat hem dan weg in de
apt-get regel, download 'm apart en installeer 'm met dpkg -i kernel-
source-...deb (de volledige filenaam dus). Let wel: deze procedure werkt
alleen met Debian kernel-source pakketjes, en niet met de officiële
on-aangepaste .tar.gz/bz2 archieven.

Procedure, als niet-root uitvoeren ("<versie>" is bijvoorbeeld "2.2.17";
commentaar hieronder):
1) cd /tmp
2) tar xIvf /usr/src/kernel-source-<versie>.tar.bz2
3) cd kernel-source-<versie>
4) make-kpkg clean (negeer eventuele foutmeldingen)
5) make menuconfig (of make xconfig als je de X pakketjes hebt
geïnstalleerd; geen make dep erachter!)
6) fakeroot make-kpkg --revision=9:mijnkernel.1.0 kernel_image (en wacht 10
minuten tot een paar uur)

Na stap 6 staat er een nieuw 'kernel-image' pakketje in /tmp.
7) maak een kopie van /tmp/kernel-image-<versie>_mijnkernel.1.0_i386.deb op
een veilige plaats

Installeer het nieuwe 'kernel-image' pakketje, nu wel als root:
8.) als er een directory /lib/modules/<versie> bestaat: mv
/lib/modules/<versie> /lib/modules/<versie>.old
9) dpkg -i /tmp/kernel-image-<versie>_mijnkernel.1.0_i386.deb (vraagt om
eventuele LILO- configuratie te updaten)
10) bij gebruik van een bootfloppy of LOADLIN: zet de nieuwe kernel
(/vmlinuz) op de juiste plaats
11) reboot computer
12) als je stap 8 had gedaan: rm -rf /lib/modules/<versie>.old

In stap 1 t/m 6 (die je als niet-root uitvoert) wordt de kernel-source
uitgepakt en gecompileerd in /tmp. Dat mag ook in een willekeurige andere
directory (zo kun je meerdere kernels tegelijk compileren), maar let erop,
dat er vooraf tenminste 100 MB vrije ruimte op de betreffende schijf moet
zijn. NB: /tmp wordt geleegd bij elke reboot!
Voor stappen 8 t/m 12 moet je wel root zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Arnout op 07-01-2005 10:16 ]

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 22:10

Tachyon

pop the glock

Volgens mij focus je teveel op die Realtek. Het probleem zit hem volgens mij veel meer in Samba. Straks heb je met veel moeite de Realtek aan de praat gekregen, maar blijft het probleem gewoon bestaan.

Ik zou me richten op Samba. Dat staat er om bekend dat het vaak traag is op niet optimaal getweakte machines.

Zoektochtje op "Samba" en "traag".

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• Winnetou
  • Niet online
Het installeren van de Realtek is uiteindelijk gelukt. Ik heb met apt-get een nieuwe kernel-image 2.4.18 geïnstalleerd. Deze is ook niet-bf2.4 en had meerdere modules. Vervolgens kon ik met modconf (of modprobe) de module 8139too installeren.
Het Realtekkaartje werkt nu dus :)

Alleen, de doorvoersnelheid is wel duidelijk ietsje hoger, maar vertoont nog steeds die rare pieken. Ze volgen elkaar nu alleen sneller op.
Met "hdparm -d /dev/hda" heb ik DMA aangezet op de harddisk. Maar dat helpt niet voor die pieken. Nog iemand een ideetje waar die vandaan komen :?
Tachyon schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 10:28:
Volgens mij focus je teveel op die Realtek. Het probleem zit hem volgens mij veel meer in Samba. Straks heb je met veel moeite de Realtek aan de praat gekregen, maar blijft het probleem gewoon bestaan.

Ik zou me richten op Samba. Dat staat er om bekend dat het vaak traag is op niet optimaal getweakte machines.

Zoektochtje op "Samba" en "traag".
Hier kwam ik dus ook net achter 8)7
Maja ik had dus Debian met 2.2 kernel een hele tijd op een 486/66mhz draaien B) met een ander netwerkkaartje, en die trok dus wel constant dezelfde snelheid. Weliswaar niet zo hoog (1 mb ofzo :P ), maar niet die pieken. Daardoor was ie onderhand net zo snel als deze p2/300mhz nu.

[ Voor 50% gewijzigd door Winnetou op 07-01-2005 10:47 ]

• Arnout
Wat zijn de specs van de debian server?

• Winnetou
  • Niet online
Pentium 2 / 300MHz
HD 20,4gig 5400rpm Maxtor
96 mb ram
FSB 66MHz
:)

Maar echt raar, als ik nu met die Realtek doe:
eth0: 10 Mbit, half duplex, no link

Terwijl in /var/log/messages staat
Jan 7 10:55:32 kernel: eth0: RealTek RTL8139 Fast Ethernet at 0xc68aa000, 00:40:f4:32:92:d1, IRQ 11
Jan 7 10:55:32 kernel: eth0: Setting 100mbps full-duplex based on auto-negotiated partner ability 45e1.

Welke moet ik nou geloven :?
En dan nog verklaart dat volgens mij ook niet die pieken, want dan zou je toch gewoon constant 10mbit moeten hebben...

• Arnout
mii tool werkt niet goed met de rtl8139.
The mii-tool does not seem to support the rtl8139 driver
installed with the 2.4.26 kernel and reports incorrectly that the card is
already at 100baseT-FD. using rtl8139-diag shows the eeprom is set to
10baseT-HD but for the life of me cannot work out how to set it to
100baseT-FS (have tried rtl8139-diag -w -F 100baseT-FD without success).
Tevens zitten er ook bugs in de 2.4.18 drivers van de rtl8139.
Toch maar eens naar 2.6 kijken. ;)

bron: http://www.webservertalk.com/archive99-2004-6-285290.html

edit: en owja, als je kunt kiezen tussen een 3c905 of een rtl8139, dan zou ik voor de eerste gaan....

[ Voor 9% gewijzigd door Arnout op 07-01-2005 11:06 ]

• Winnetou
  • Niet online
MetHod schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 11:05:
mii tool werkt niet goed met de rtl8139.
[...]
Tevens zitten er ook bugs in de 2.4.18 drivers van de rtl8139.
Toch maar eens naar 2.6 kijken. ;)

bron: http://www.webservertalk.com/archive99-2004-6-285290.html

edit: en owja, als je kunt kiezen tussen een 3c905 of een rtl8139, dan zou ik voor de eerste gaan....
Ja 3com klinkt mij ook beter, maar toch werkt ie niet beter.

Hier trouwens nog ff een screenshotje van de Realtek. Het linkerstukje van de grafiek is het kopiëeren van een bestand via samba naar die pc, en het rechterstukje is vervolgens hetzelfde bestand via apache terugdownloaden :/
Afbeeldingslocatie: http://grass.homeip.net/users/alwin/netzwerk3.jpg

Zoals je ziet dus is samba veel gepiekter, maar wel nog sneller ofzo. Het downloaden via apache gaf gemiddeld 4,5MB/s
Maar kernel 2.6 klinkt wel leuk natuurlijk, maar het zit niet in Debian Woody...

• Arnout
Doe es allebei een read.

dus van de server lezen met:
samba (share)
apache

Als die een gelijke gemiddelde snelheid opleveren, ga ik toch echt denken dat je een performance probleem hebt m.b.t. je hardware.
Het laden van de juiste IDE drivers scheelt een hoop.
Als ik een debian machine installeer (als is het maar een simpele nat router) dan compileer ik altijd een custom kernel, en doe altijd even de machine open om de juiste kernel drivers voor bijv. IDE, VGA kaart, netwerk en chipset erin te zetten. Kleine moeite, groot voordeel.
Je kan ook met Knoppix booten en kijken welke drivers hij laadt voor je hardware.

• Winnetou
  • Niet online
Oke hier een read vanaf eerst samba en vervolgens apache:

Afbeeldingslocatie: http://grass.homeip.net/users/alwin/netzwerk4.jpg

Wat opvalt is dus:
-samba read is gewoon normaal, geen pieken, nette hoge doorvoer.
-apache read is behoorlijk (half zo) laag, wel nette doorvoer ook.
(Zie ook het verschil met de write 2 posts hierboven)

Maar waarom een write naar die samba share dan zo raar is snap ik echt niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Winnetou op 07-01-2005 11:51 ]

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 22:10

Tachyon

pop the glock

Zet dit eens in de [Global] sectie van je smb.conf:

code:
1
socket options = IPTOS_LOWDELAY TCP_NODELAY SO_SNDBUF=8192 SO_RCVBUF=8192

Niet vergeten Samba te herstarten. ;)

Zorg er ook voor dat je resolving in orde is (DNS enzo).

Zo ziet een write van een 2GB-bestand naar mijn Samba-server met een Realtek 8169 controller eruit:

Afbeeldingslocatie: http://intranet.etin.nl/images/samba.png

[ Voor 25% gewijzigd door Tachyon op 08-01-2005 00:30 ]

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• Winnetou
  • Niet online
Oke ik heb nog even wat tests gedaan met eerst in smb.conf
code:
1
socket options = IPTOS_LOWDELAY TCP_NODELAY SO_SNDBUF=8192 SO_RCVBUF=8192

Eérst een write en dan een read vanaf de samba share:Afbeeldingslocatie: http://grass.homeip.net/users/alwin/netzwerk5.jpg

en vervolgens zonder die regel in smb.conf (uiteraard met opnieuw starten ertussen):Afbeeldingslocatie: http://grass.homeip.net/users/alwin/netzwerk6.jpg

Wat valt op:
-geen verschil tussen met en zonder
-op de een of andere manier half zo snel als gisteren terwijl ik verder niks veranderd heb 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Winnetou op 08-01-2005 10:38 ]

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:57

BoAC

Memento mori

Geeft ifconfig nog fouten? zoals read of write errors?

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Maar kernel 2.6 klinkt wel leuk natuurlijk, maar het zit niet in Debian Woody...
niet in Woody :?

voor zover ik weet kun je de 2.6.x kernels gewoon apt-getten hoor?

• Winnetou
  • Niet online
BoAC schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 10:55:
Geeft ifconfig nog fouten? zoals read of write errors?
Wel wat dropped packages zo te zien maar geen echte errors:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:40:F4:32:92:D1
          inet addr:192.168.1.10  Bcast:192.168.1.255  Mask:255.255.255.0
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:683610 errors:0 dropped:183 overruns:0 frame:0
          TX packets:613409 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:100
          RX bytes:753106245 (718.2 MiB)  TX bytes:529250576 (504.7 MiB)
          Interrupt:11 Base address:0xa000

lo        Link encap:Local Loopback
          inet addr:127.0.0.1  Mask:255.0.0.0
          UP LOOPBACK RUNNING  MTU:16436  Metric:1
          RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:0
          RX bytes:0 (0.0 b)  TX bytes:0 (0.0 b)
gupje schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 11:01:
[...]
niet in Woody :?

voor zover ik weet kun je de 2.6.x kernels gewoon apt-getten hoor?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
pc:~# apt-cache search kernel-image
kernel-package - Debian Linux kernel package build scripts.
kernel-headers-2.4.18-bf2.4 - Headers for Linux kernel version 2.4.18 (bf variant) on 386
kernel-image-2.2.20 - Linux kernel binary image for version 2.2.20.
kernel-image-2.2.20-compact - Linux kernel binary image.
kernel-image-2.2.20-idepci - Linux kernel binary image.
kernel-image-2.2.20-reiserfs - Linux kernel binary image for version 2.2.20.
kernel-image-2.4.16-386 - Linux kernel image for version 2.4.16 on 386.
kernel-image-2.4.16-586 - Linux kernel image for version 2.4.16 on 586/K5/5x86/6x86/6x86MX.
kernel-image-2.4.16-586tsc - Linux kernel image for version 2.4.16 on Pentium-Classic.
kernel-image-2.4.16-686 - Linux kernel image for version 2.4.16 on PPro/Celeron/PII/PIII.
kernel-image-2.4.16-686-smp - Linux kernel image 2.4.16 on PPro/Celeron/PII/PIII SMP.
kernel-image-2.4.16-k6 - Linux kernel image for version 2.4.16 on AMD K6/K6-II/K6-III
kernel-image-2.4.16-k7 - Linux kernel image for version 2.4.16 on AMD K7
kernel-image-2.4.18-386 - Linux kernel image for version 2.4.18 on 386.
kernel-image-2.4.18-586tsc - Linux kernel image for version 2.4.18 on Pentium-Classic.
kernel-image-2.4.18-686 - Linux kernel image 2.4.18 on PPro/Celeron/PII/PIII/PIV.
kernel-image-2.4.18-686-smp - Linux kernel image 2.4.18 on PPro/Celeron/PII/PIII/PIV SMP.
kernel-image-2.4.18-bf2.4 - Linux kernel image for version 2.4.18 (bf variant) on 386.
kernel-image-2.4.18-k6 - Linux kernel image for version 2.4.18 on AMD K6/K6-II/K6-III
kernel-image-2.4.18-k7 - Linux kernel image for version 2.4.18 on AMD K7
pcmcia-modules-2.2.20-reiserfs - PCMCIA Modules for Linux (kernel 2.2.20-reiserfs).
pcmcia-modules-2.4.18-bf2.4 - PCMCIA Modules for Linux (kernel 2.4.18-bf2.4).

Ik zie geen 2.6 hoor :?

• BoAC

BoAC

Memento mori

Weet je zeker dat die dropped niet de oorzaak zou kunnen zijn? Heb je veel collisions op je lijn?

/edit:
Heb ongeveer dezelfde server-config als jij en nog 0 dropped op mijn 2 nics na 123 dagen up ;)
Heb je die transfer-problemen ook bij andere protocollen (ftp oid) ?
Het valt me op dat het juist bij de read is (dus bij het schrijven naar je server).

[ Voor 58% gewijzigd door BoAC op 08-01-2005 11:29 ]

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik zie geen 2.6 hoor
ik ook niet :+
je hebt idd gelijk, dat wist ik nie.

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09-2025
alwinh schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 10:58:
Pentium 2 / 300MHz
HD 20,4gig 5400rpm Maxtor
96 mb ram
FSB 66MHz
:)

Maar echt raar, als ik nu met die Realtek doe:
eth0: 10 Mbit, half duplex, no link

Terwijl in /var/log/messages staat
Jan 7 10:55:32 kernel: eth0: RealTek RTL8139 Fast Ethernet at 0xc68aa000, 00:40:f4:32:92:d1, IRQ 11
Jan 7 10:55:32 kernel: eth0: Setting 100mbps full-duplex based on auto-negotiated partner ability 45e1.

Welke moet ik nou geloven :?
En dan nog verklaart dat volgens mij ook niet die pieken, want dan zou je toch gewoon constant 10mbit moeten hebben...
Probeer eens ethtool, misschien dat deze wel goed werkt met je RealTek.
Als ethtool er niet opstaat dan kun je gewoon apt-get install ethtool doen

• Winnetou
  • Niet online
eth0 schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 11:49:
[...]
Probeer eens ethtool, misschien dat deze wel goed werkt met je RealTek.
Als ethtool er niet opstaat dan kun je gewoon apt-get install ethtool doen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
pc:~# ethtool eth0
Settings for eth0:

Supported ports: [ TP MII ]
        Supported link modes:   10baseT/Half 10baseT/Full
                                100baseT/Half 100baseT/Full
        Supports auto-negotiation: Yes
        Speed: 10Mb/s
        Duplex: Half
        Port: MII
        PHYAD: 0
        Transceiver: internal
        Auto-negotiation: off
        Supports Wake-on: pumbg
        Wake-on: d

Zegt hetzelfde dus, maar of dat nou klopt.

Als ik straks nog tijd heb zal ik nog wel proberen om sarge erop te zetten met een 2.6 kernel, kijken hoe dat werkt...

• Winnetou
  • Niet online
Okey ik heb vanmiddag een andere harde schijf in het ding gepropt en daar Debian Sarge met een 2.6 kernel op geïnstalleerd. Allereerst heb ik getest met de 3com 3905 netwerkkaart en vervolgens met de Realtek 8139C.
Mii-tool gaf onder de 2.6 kernel inderdaad wel het goede weer, maar de snelheid was helaas hetzelfde (net zo slecht dus). Het eerste stukje van de grafiek ziet er nog goed uit, dus ik was al blij, maar na 10-15 sec zag hij er nagenoeg hetzelfde uit als met de 2.4 kernel.
Afbeeldingslocatie: http://grass.homeip.net/users/alwin/netzwerk7.jpg

Het ligt dus iig niet aan:
-de netwerkkaart (3com & realtek)
-de harde schijf (2 geprobeerd)
-de debiankernel (2.4 & 2.6)
-de sambaversie (2.2 & 3.0)

Maar waar dan wel aan :? Iemand nog ideëen/tips...

• BoAC

BoAC

Memento mori

Geeft ifconfig nog steeds dezelfde resultaten (dropped)?
Heb je al geprobeerd om een directe kabel (cross) tussen je server en je test-machine gehangen en getest?

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

alwinh schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 10:43:
Het installeren van de Realtek is uiteindelijk gelukt. Ik heb met apt-get een nieuwe kernel-image 2.4.18 geïnstalleerd. Deze is ook niet-bf2.4 en had meerdere modules. Vervolgens kon ik met modconf (of modprobe) de module 8139too installeren.
Het Realtekkaartje werkt nu dus :)

Alleen, de doorvoersnelheid is wel duidelijk ietsje hoger, maar vertoont nog steeds die rare pieken. Ze volgen elkaar nu alleen sneller op.
Met "hdparm -d /dev/hda" heb ik DMA aangezet op de harddisk. Maar dat helpt niet voor die pieken. Nog iemand een ideetje waar die vandaan komen :?
Let er wel ff op dat het d1 moet zijn :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21:11

Ankh

|true

alwinh schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 11:11:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
pc:~# apt-cache search kernel-image
kernel-package - Debian Linux kernel package build scripts.
kernel-headers-2.4.18-bf2.4 - Headers for Linux kernel version 2.4.18 (bf variant) on 386
kernel-image-2.2.20 - Linux kernel binary image for version 2.2.20.
kernel-image-2.2.20-compact - Linux kernel binary image.
kernel-image-2.2.20-idepci - Linux kernel binary image.
kernel-image-2.2.20-reiserfs - Linux kernel binary image for version 2.2.20.
kernel-image-2.4.16-386 - Linux kernel image for version 2.4.16 on 386.
kernel-image-2.4.16-586 - Linux kernel image for version 2.4.16 on 586/K5/5x86/6x86/6x86MX.
kernel-image-2.4.16-586tsc - Linux kernel image for version 2.4.16 on Pentium-Classic.
kernel-image-2.4.16-686 - Linux kernel image for version 2.4.16 on PPro/Celeron/PII/PIII.
kernel-image-2.4.16-686-smp - Linux kernel image 2.4.16 on PPro/Celeron/PII/PIII SMP.
kernel-image-2.4.16-k6 - Linux kernel image for version 2.4.16 on AMD K6/K6-II/K6-III
kernel-image-2.4.16-k7 - Linux kernel image for version 2.4.16 on AMD K7
kernel-image-2.4.18-386 - Linux kernel image for version 2.4.18 on 386.
kernel-image-2.4.18-586tsc - Linux kernel image for version 2.4.18 on Pentium-Classic.
kernel-image-2.4.18-686 - Linux kernel image 2.4.18 on PPro/Celeron/PII/PIII/PIV.
kernel-image-2.4.18-686-smp - Linux kernel image 2.4.18 on PPro/Celeron/PII/PIII/PIV SMP.
kernel-image-2.4.18-bf2.4 - Linux kernel image for version 2.4.18 (bf variant) on 386.
kernel-image-2.4.18-k6 - Linux kernel image for version 2.4.18 on AMD K6/K6-II/K6-III
kernel-image-2.4.18-k7 - Linux kernel image for version 2.4.18 on AMD K7
pcmcia-modules-2.2.20-reiserfs - PCMCIA Modules for Linux (kernel 2.2.20-reiserfs).
pcmcia-modules-2.4.18-bf2.4 - PCMCIA Modules for Linux (kernel 2.4.18-bf2.4).

Ik zie geen 2.6 hoor :?
ff vraagje, maak jij gebruik van een unstable / testing apt-get? of gewoon de stable?

Zelf maak ik gebruik van een unstable en het werkt perfect.

Ik heb trouwens geen enkele problemen met debian en samba gehad.. maar ik ben nu net bezig met nieuwe server met 3com kaart dus ik laat het straks nog even weten hoe en wat :) (ik draai ook kernel 2.6.10, misschien is een upgrade een mogelijkheid?)

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• Winnetou
  • Niet online
BoAC schreef op maandag 10 januari 2005 @ 07:51:
Geeft ifconfig nog steeds dezelfde resultaten (dropped)?
Heb je al geprobeerd om een directe kabel (cross) tussen je server en je test-machine gehangen en getest?
Nee die drops waren volgens mij toevallig, volgens mij zijn die er nu niet meer. Crosskabel is nog wel een goed idee, ik zal het dalijk ff proberen.
DeMoN schreef op maandag 10 januari 2005 @ 09:07:
[...]
Let er wel ff op dat het d1 moet zijn :)
Had ik ook gedaan :D maar het heeft niet veel nut. Ik moet het trouwens wel elke keer weer aanzetten na een reboot da's wel beetje irritant.
SCaRaBaeuS schreef op maandag 10 januari 2005 @ 10:06:
[...]
ff vraagje, maak jij gebruik van een unstable / testing apt-get? of gewoon de stable?

Zelf maak ik gebruik van een unstable en het werkt perfect.

Ik heb trouwens geen enkele problemen met debian en samba gehad.. maar ik ben nu net bezig met nieuwe server met 3com kaart dus ik laat het straks nog even weten hoe en wat :) (ik draai ook kernel 2.6.10, misschien is een upgrade een mogelijkheid?)
Ja ik maak nu weer gebruik van Woody (stable) met 2.4 kernel. Vandaar deze apt-get resultaten. Maar ik heb gister ook Sarge (testing) met 2.6 kernel geprobeerd en dat gaf deze resultaten, net zo slecht dus.
Wat kan het nou nog meer zijn?

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21:11

Ankh

|true

samba ook al up2date?

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• Winnetou
  • Niet online
Nouja ik gebruik nu weer samba 2.2, maar bij die testing zat samba 3.0 en die deed het niet beter dus daar lijkt het ook niet echt aan te liggen.

[update]
Ik heb ook even getest met een crosskabel rechtstreeks op die computer, maar ook dat gaf exact dezelfde resultaten. De writes geven hele hoge pieken en de read is zeer constant maar wel een heel stuk lager.

[ Voor 29% gewijzigd door Winnetou op 10-01-2005 15:32 ]

Pagina: 1