Toon posts:

Konqueror uit kde slopen?

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi mensen,

Mischien een hele domme vraag.
maar ik heb op google gezocht, en heb er niks over kunnen vinden.
Kan ik in gentoo konqueror er uit slopen?
Ik wil namelijk firefox als browser gebruiken.
Weet iemand of dit uberhaut mogelijk is, en hoe?

Gr.
Robin

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-02 14:28

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Je kunt Firefox ook gewoon installeren hoor?

Bovendien wordt Konqueror ook gebruikt als filebrowser etc, dus ik denk haast niet dat je dat kan uninstallen.

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• SLipEdd
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-06-2022

SLipEdd

hoi

installeer firefox, verwijder de 'snelkoppelingen' naar konqueror ;)
het zal niet echt uitmaken voor je performance als je konqueror uninstalled.. dus

edwindijkstra.nl

Verwijderd

Topicstarter
Dat heb ik gedaan.
Firefox werkt prima.
Maar konqueror wil ik er nu uit hebben.
Maar valt deze dan te deinstalleren?
Of zit hij echt ingebakken bij kde?

Verwijderd

Bij Debian kan ik Konqueror uninstalleren. Het pakket heet konqueror dus dat zal in Gentoo ook wel zo zijn.

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-02 22:57

BoAC

Memento mori

Verwijderd schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 20:20:
Dat heb ik gedaan.
Firefox werkt prima.
Maar konqueror wil ik er nu uit hebben.
Maar valt deze dan te deinstalleren?
Of zit hij echt ingebakken bij kde?
Volgens mij gaat je dat niet lukken omdat konqueror een onderdeel is van kde-base en deze tevens je file-manager/ftp-client/smb-client enz is ;) Je zult dan khtml-view weg moeten halen dat een kio-slave is.

Verwijderd

Topicstarter
Bij gentoo kan ik hem niet uninstallen.
Dat is dan jammer, maar dan ben ik wel weer iets wijzer.
In iedergeval bedankt allemaal!

Verwijderd

Ik denk dat het wel kan. Maar dan hou je alleen Kwin als windowmanager. Of ben ik nu gek? ;)
Maar zonder Konqueror, geen desktop geloof ik.

Verwijderd

Tuurlijk kan dat. er is weinig wat niet kan ;)

DO_NOT_COMPILE="konqueror" tijdens het compileren. (of het emergen bij gentoo)

meer info:
http://forums.gentoo.org/viewtopic.php?t=184235

Verwijderd

offtopic:
Ghehehe, en dan linux mensen zeuren dat Internet Explorer uit windows moet, dat kan ook, en is net zo makkelijk als Konqueror uit KDE halen. De pot verwijt de ketel...

Bij m'n Mandrake installatie kon ik opgeven dat Konqueror d'r niet bij moest, ik heb KDE wel geinstalleerd, maar 'tis een server, ik ga alleen grafisch als ik iets moet configgen. Overigens, als je KDE aanvinkt bij de opties, komt konqueror d'r automatisch bij. Hij kan weggehaald worden, maar dat zul je echt in advanced package selection (of hoe de gentoo variant d'r van ook heet, ik zie door de bomen het bos niet meer) moeten uitzetten.

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 21:43:
offtopic:
Ghehehe, en dan linux mensen zeuren dat Internet Explorer uit windows moet, dat kan ook, en is net zo makkelijk als Konqueror uit KDE halen. De pot verwijt de ketel...
Bullshit (nofi)
En als je geen KDE wil, dan pak je gewoon een andere window/desktop manager.
Verwijderd schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 21:37:
DO_NOT_COMPILE="konqueror" tijdens het compileren. (of het emergen bij gentoo)
meer info:
http://forums.gentoo.org/viewtopic.php?t=184235
Absoluut waar. Maar als je het goed wil doen, moet je ook libkonq weglaten, dus
DO_NOT_COMPILE="konqueror libkonq"

Bijna alle zaken die je weg kan laten uit alle kde pakketten vind je in de readme van het betreffende pakket onder http://webcvs.kde.org/cgi-bin/cvsweb.cgi/

Daarmee kun je de compile-times (en bloat zo je wilt) enorm verminderen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb eens gekeken, en het kan dus inderdaad.
Maar ik had niet verwacht dat het dan zo uitgekleed zou zijn.
Bijvoorbeeld dat je de xterm helemaal uitgekleed heb.
En kan je dan uberhaut nog vensters openen?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ik weet niet precies wat je bedoelt - vensters openen kan altijd, daar heb je alleen X voor nodig en absoluut geen KDE :).

Wat de topicstarter misschien nog wil is in het control center onder KDE Components => Component Chooser => Web Browser een andere browser instellen. Op die manier weten alle KDE-programma's ook meteen dat webpagina's in firefox geopend moeten worden :).

Overigens is de renderengine KHTML volledig losstaand van Konqueror, dus die wordt nog steeds geïnstalleerd als je Konqueror niet installeert - en gebruikt in bijvoorbeeld KMail bij het renderen van HTML-mail :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-02 22:57

BoAC

Memento mori

odysseus schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 23:46:
Ik weet niet precies wat je bedoelt - vensters openen kan altijd, daar heb je alleen X voor nodig en absoluut geen KDE :).

Wat de topicstarter misschien nog wil is in het control center onder KDE Components => Component Chooser => Web Browser een andere browser instellen. Op die manier weten alle KDE-programma's ook meteen dat webpagina's in firefox geopend moeten worden :).

Overigens is de renderengine KHTML volledig losstaand van Konqueror, dus die wordt nog steeds geïnstalleerd als je Konqueror niet installeert - en gebruikt in bijvoorbeeld KMail bij het renderen van HTML-mail :).
Aan dat probleem zat ik dus ook te denken want ik neem aan dat de TS nog steeds een file-manager wil hebben ;)

Verwijderd

Topicstarter
klopt.
is hier dan mischien een alternatief voor onder kde?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:25
Vraag 1: Waarom !?

Je kunt het natuurlijk prima doen, maar dan heb je dus geen file manager meer. Als je daarvoor ook liever iets anders gebruikt, dan kan het natuurlijk prima.

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik konqueror niet nodig wil hebben, vind het niet nodig dat hij overal voor dient, net zoals ie explorer.
Ik wil gewoon een html + ftp browser = firefox en een aparte firemanager.
Maar weet iemand daar een goed alternatief voor?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Alternatieve filemanagers zijn er genoeg - zoek maar eens op sourceforge of een soortgelijke site. Rox is tamelijk bekend, maar er zijn er nog veel meer. Wat mij nog steeds de simpelste oplossing lijkt is gewoon de standaardbrowser veranderen zoals ik hierboven heb beschreven en daarnaast nog een keer in het Control Center onder KDE Components => File Associations => inode -> directory in te stellen dat jouw nieuwe filemanager gebruikt moet worden om directories te bekijken :).

Als je dat doet dan kan je Konqueror als het goed is ook gewoon niet meer meecompileren (en als je bijvoorbeeld Debian gebruikt had, gewoon het pakket 'konqueror' kunnen verwijderen) - dan ben je volledig van Konqueror verlost.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Pagina: 1