[2003] Imagen van Software RAID 1 naar Software RAID5*

Pagina: 1
Acties:

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:07

ChUcKiE

Dus........

Topicstarter
Ik heb een Windows 2003 server, met daarin 2 SCSI-schijven in RAID1. Alles werkt perfect, alleen wil ik de installatie overbrengen (imagen) naar 3 nieuwe SCSI-schijven in RAID5.

Imagen onder "DOS" lukt niet, omdat daar uiteraard de softwarematige RAID-sets niet worden onderscheiden en zie ik mooi 5 losse schijven.
1 schijf aan de bestaande RAID toevoegen is geen optie.

Na het Imagen, moet er natuurlijk geboot worden van de RAID5 set, zonder dat de RAID1 er dan nog aan zit. Schijfletters moeten dan goed staan en het boot-parameters ook.

Nu zie ikzelf even geen mogelijkheden meer hoe of met welk programma ik dit het beste zou gaan doen.
Ik zat ook al te denken aan het maken van een tapebackup en die dan volledig dte restoren op de RAID5, maar ik zou zo eigenlijk niet precies weten of dat gaat werken.

Iemand nog tips? Welk programma?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Afaik kan je niet van een softwarematige raid5 booten in Server 2003 (correct me if i'm wrong).

Makkelijkste manier is de data te backuppen en op de nieuwe set terug te zetten ..... Ik zet conform Windows Operating Systems - Policy even je os vooraan in de titel :) Daarbij maak ik van twee keer "Softwarematige" even "Software" omdat het anders niet past :P

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Topicstarter
Zit er dan verschil in booten van RAID1 en van RAID5 ?

Want van RAID1 boot de server gewoon wel goed.

Excuses voor de titel :/

• Marlibica
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

Marlibica

Tijd voor een ondertitel.

^^^Mee eens. Zo kun je ook niet van software raid 0 booten. Ik denk dat de mooist haalbare config voor jou zal zijn een raid 1 voor je system en een raid 5 voor je data. Die combo wordt wel meer toegepast.

edit:

Je kunt geen software raid 1 in één keer installeren. Je moet eerst windows installen op één schijf en daarna mirroren zodat het raid1 wordt. Onder windows kun je volgens mij niet eens je system op raid 0 krijgen.

[ Voor 38% gewijzigd door Marlibica op 06-01-2005 20:14 ]

Sign here against sigs

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-02 09:47

heuveltje

KoelkastFilosoof

correct sw raid0 kun je niet vanaf booten

verder is het meestal toch al niet erg handig om te willen booten vanaf raid5, en zeker geen sw raid 5. (schrijfacties vreten cpu)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Topicstarter
Klopt Ik heb windows geinstalleerd op 1 schijf en daarna geextended met een tweede schijf. Beide schijven zijn 36GB, maar ik wil die eruit doen en 3 * 9GB RAID5 van maken, omdat ik de 36GB schijven ergens anders voor nodig heb.

CPU is op zich verder genoeg aanwezig (Dual PIII 1266). Server heeft het verder ook niet echt druk en veel schijfruimte heb ik er ook niet op nodig.

Daarnaast zitten de 3 9,1GB SCA's in een hot-swap bay en waren de 36GB's "gewone" SCSI-schijven.

Vandaar de keuze voor de overstap. Later wellicht een keer een SCSI RAID Ultra160 kaart erin, maar ik wou eerst de performance van dit geheel afwachten.

Oja, totale gebruikte schijftuimte is nu iets over de 11GB en daar kan niets meer af, ik kan het dus ook niet imagen naar 1 9GB schijf en die vervolgens met 2 anderen extenden naar RAID5....helaas.

[ Voor 3% gewijzigd door ChUcKiE op 06-01-2005 20:24 ]

• DDemolition
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-02 18:50

DDemolition

slopen is mijn lust en leven

Zou Symantec Norton ghost 9.0 dit niet kunnen? De nieuwe versie, en dan eentje die WEL onder windows server 2003 werkt :(

Specs: Server, WS boven, WS beneden

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Topicstarter
Symantec Ghost 9.0 weet ik zo niet, maar ik ga het dadelijk proberen met Acronis True Image 8.0 Daar zit ook een Disc Cloning module in, maar ik wete dus niet of dat een Online tool is om vanuit Windows2003 op te starten.

• Marlibica
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

Marlibica

Tijd voor een ondertitel.

Nee.. dit is niet te doen. Hoe wil je die 3 schijven als 1 laten zien? Bovendien moet Windows ineens weten datie niet meer op raid1 maar op 5 zit? Dakennie. Alleen met hardware raids.

Sign here against sigs

Verwijderd

Dit is lastig, voor zover ik weet zijn er geen imaging programma's die kunnen omgaan met dynamische schijven. Voor Dynamisch --> gewoon moet je ook al alle partities verwijderen!

Anders was het simpel:
2*36GB RAID1 --> 2*9GB RAID1

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Topicstarter
Ben nu backup aan het terugzetten, die daarvoor gemaakt is van de RAID1, vrees het ergste met het opnieuw opstarten straks. Maar ik ga het toch maar gewoon proberen, heb altijd nog de twee 36Gb schijven achter de hand.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

Backup maken van al je data daarna de schijven eruit halen en tijdelijk veilig stellen. Let wel op dat je ze nummert 0 & 1. Dan de 3 schijven erin je hardware raid5 instellen Windows Server 2003 er op nieuw opzetten en de data restoren. Dit is de snelste manier om de machine over te zetten van Raid1 naar Raid5. Wil je een andere manier als Ghost en dergelijke wens ik je veel succes met aanpassen drivers boot.ini etc etc.

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Topicstarter
Toch maar op zoek naar een U160 RAID controller...

Iemand toevallig tips, of maakt het niet echt veel uit (ik zie er veel met de I960 processor, 64 bits en minimaal 32MB)?

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

waarom nog op zoek naar een UW160? je kunt beter gelijk een UW320 kopen.

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Topicstarter
Prijs? U320 is in verhouding niet te betalen vind ik. Op Ebay staan de genoemde U160 controllers tussen de 75 en 120 euro.

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Topicstarter
Goed, Ik heb een U160 Intel RAID-controller gekocht, met 128MB cache.
Mijn 3* 9,1 GB schijven worden netjes herkend en ik heb een RAID5 array aangemaakt.
Middels Norton Ghost (DOS) heb ik van een van de 36GB schijven een image geplaatst op de (nu wel herkende) RAID5.

Uiteraard werkt dat allemaal perfect, behalve na het opstarten.

Windows2003 komt netjes in het loginscherm, maar krijgt vlot zat daarna een blauw scherm en herstart zichzelf.

De image is gemaakt, nadat Windows 2003 de nieuwe RAID-controller al had gedetecteerd en had geinstalleerd (als extra controller), dus de drivers zijn al geinstalleerd.
Moet ik nu nog iets in de boot.ini veranderen?

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:35
ChUcKiE schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 10:31:
Moet ik nu nog iets in de boot.ini veranderen?
Waarschijnlijk wel. Ik zou zeggen, lees eens wat meer over de boot.ini en probeer dan controller- en disk-id's uit te vinden.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Topicstarter
Mijn Boot.ini ziet er nu zo uit:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows Server 2003, Standard" /fastdetect
Ik heb alleen zo totaal geen idee wat ik waarin moet veranderen, of is het gewoon een kwestie van multi(0) naar multi(1)?

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Topicstarter
Dat werkte dus niet.....iemand nog een tip?

• StevenK
ChUcKiE schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 10:51:
Mijn Boot.ini ziet er nu zo uit:

[...]

Ik heb alleen zo totaal geen idee wat ik waarin moet veranderen, of is het gewoon een kwestie van multi(0) naar multi(1)?
En moeten wij dan nu voor jou in de handleiding op gaan zoeken wat je moet veranderen ?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Topicstarter
Ja gelukkig is di een standaard situatie die op regel 6 hoofdstuk 10 in de handleiding staat ja.
:X

Ik vraag me alleen af of er niet meer zijn die een vergelijkbaar probleem opgelost hebben en dan met name hoe ze dat gedaan hebben, meer niet. :O

Verwijderd

Kijk hier eens naar.

• StevenK
ChUcKiE schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 13:21:
Ja gelukkig is di een standaard situatie die op regel 6 hoofdstuk 10 in de handleiding staat ja.
:X

Ik vraag me alleen af of er niet meer zijn die een vergelijkbaar probleem opgelost hebben en dan met name hoe ze dat gedaan hebben, meer niet. :O
Zoals ik zeg: handleiding erbij en dan uitzoeken welk controller type & nummer, (r)disk nummer ne partitienummer je op moet geven.

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

waarom niet gewoon opnieuw setup draaien en de data daarna restoren, nu kom je met allemaal ellende aan drivers enzo te zitten die niet meer gebruikt worden :|

Verwijderd

Nee hoor, windows maakt gebruik van die boot.ini. De system-disk zoals windows het noemt, wordt aan de hand van de boot.ini gezet.
Je disk eruit halen, op een andere controller ide of scsi zetten zou ook geen problemen mogen opleveren. (wel booten van die disk dan ;) en boot.ini aanpassen, als je meedere schijven hebt.)
In windows98 zou je zeker problemen hebben :P

edit
lezen is ook een kunst..Ja, oude drivers, van de oude installatie. Registry zal lekker vervuild zijn. Maar daar zijn ook weer tooltjes voor. Beter is inderdaad nieuwe setup draaien.
/edit

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2005 14:34 ]

• StevenK
Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 14:32:
Nee hoor, windows maakt gebruik van die boot.ini. De system-disk zoals windows het noemt, wordt aan de hand van de boot.ini gezet.
Je disk eruit halen, op een andere controller ide of scsi zetten zou ook geen problemen mogen opleveren. (wel booten van die disk dan ;) en boot.ini aanpassen, als je meedere schijven hebt.)
In windows98 zou je zeker problemen hebben :P

edit
lezen is ook een kunst..Ja, oude drivers, van de oude installatie. Registry zal lekker vervuild zijn. Maar daar zijn ook weer tooltjes voor. Beter is inderdaad nieuwe setup draaien.
/edit
Vind ik een beetje onzin; voor alleen maar andere storage-drivers is een nieuwe install een overkill.

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Topicstarter
Het is gelukt!

Helaas niet naar aanleiding van de genoemde link over boot.ini.

Ik heb vanalles geprobeerd, maar uiteindelijk kwam ik tijdens het booten van de originele win2k3 CDROM uit op de tweede Repair mogelijkheid (niet die van de Recovery-console).

Via die Repair is Windows er opnieuw overheen gezet, maar zijn wel alle instellingen en programma's behouden!

Iedereen bedankt voor de geboden moeite!

Pagina: 1