[TFT] samsung syncmaster 710T

Pagina: 1
Acties:

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05-2025

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Ik heb wat mafs, dat ik hier nog via google kon vinden.
Mijn scherm is een maandje jong en gisteren kreeg ik ineens 4 verticale rijtjes 'oplichtende pixels' ongeveer 2 cm van rechts.

Het vreemde is dat als ik het bureaublad 1 kleur geef, welke dan ook, dan zie ik ze niet. Ik zie ze alleen als er een windows scherm 'voor' staat.

Ook reageren de lijntes op een soort onzichtbaar vierkant links van mijn muis.
Dus heb ik alleen de bijv. zwarte bureau-achtergrond, als ik met mijn muis van rechts naar links ga bij de lijntjes die onzichtbaar zijn, dan lichten ze op bij de muis.

Het scherm calibreren gaat niet, vanwege DVI die dat automatisch doet.

De pixels lijken mij om voornoemde redenen niet defect, of is dit een teken voor het een of ander?

Wat ik reeds deed: spanning er af, ook van de pc, kaart er uit gehad en terug geplaatst (Aopen Aeolus AGP 8x 5700LE 256 mb van Nvidia geforce dus eigenlijk)
nvidia utilities aan en uitgezet. Als ik 2 schermen inschakel (1 op de analoog uit) dan heeft het crt scherm de 4 lijntjes niet, noch verdwijnen ze bij 'bureaublad over 2 schermen uitrekken'

Wat kan ik nu nog doen, of is dit retour winkel, nieuwe...?

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-08 18:34
volgens mij ligt het niet aan je tft maar aan de videokaart of drivers doordat je ze niet constant hebt .
misschien een reinstall of drivers updaten?

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08-08 19:59
Volgens mij zit het ook in de software (drivers of corrupte .dll).
Al eens een screendump gemaakt?

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Volgens mij zit het ook in de software (drivers of corrupte .dll).
Al eens een screendump gemaakt?
Euh? nee hoe doe ik dat, een screendump? bedoel je ctrl-prntscr?
Doe ik ctrl-prntscrn dan heb ik een soort van screencapture, die plak ik in bijv. Word, en op die 'foto' zijn de 4 scherm lijnen niet te zien.

De driver is vernieuwd, er was een nieuwe die gelijk werd geinstalleerd middels Aopen update.
Ik heb 2 maal herstart, maar die driver doet er dus niks mee.

Hierdoor kwam ik er wel op om het scherm eens op 1024*768 te zetten, ook dat maakt niks uit, de lijnen blijven op dezelfde positie aanwezig.

WEL had ik het scherm uitgezet tijdens het eten, bij aandoen sprong ik een gat in de lucht, ze waren weg, die 4 lijnen !!!

Maar ik was nog niet terug in mijn stoel beland of ze kwamen langzaam weer oplichtend in beeld.
Maf hoor, want de conclusie dat die pixels dus niet altijd aanstaan (als er niks op het scherm is dan bureaublad in 1 kleur) deel ik.

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

• zetje01
Met screendump bedoelde ik inderdaad zo'n screencapture.
En daaruit (die 'foto' in Word) blijkt dus dat de vier lijnen niet in je TFT zitten, maar waarschijnlijk door je videokaart worden veroorzaakt.
Wat gebeurt er als je je CRT in z'n eentje als primaire monitor eraan hebt hangen?
Heb je al eens een oude videokaart in je systeem gezet, om te testen?

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
[message=22512746,noline]
En daaruit (die 'foto' in Word) blijkt dus dat de vier lijnen niet in je TFT zitten, maar waarschijnlijk door je videokaart worden veroorzaakt. Wat gebeurt er als je je CRT in z'n eentje als primaire monitor eraan hebt hangen? Heb je al eens een oude videokaart in je systeem gezet, om te testen?
Het wordt steeds maffer, een uur of 2 terug waren de 4 verticale lijnen er niet bij aanzetten en vooralsnog zijn ze nog steeds weg.

En inderdaad heb ik de monitor 1:1 gehad, zowel dvi als analoog, dus zonder een 2e scherm op de videokaart, nog steeds de 4 lijntjes.
Ook heb ik hem aan mijn laptop gehangen, analoog, maar ook daar precies dezelfde 4 lijnen op dezelfde positie. Op de laptop heb ik DirectX 9.0a en op de pc 9.0c, de ene kaart heeft 64 mb (laptop) en de pc 256 mb.

Met alleen mijn ouwe crt scherm aangesloten heeft deze de 4 lijntjes niet in beeld, en ook geen andere afwijkingen op het scherm.

Als ik de TFT terug stuur naar informatique en die sluiten hem aan zonder dat de 4 lijntjes verschijnen, kost het me nog geld ook aldus een reply per email...

Bummer! _)(#!_)(!&@#)(*&!%#&$

• zetje01
Shit, ik was in de war met die screencapture...
Als je die 4 lijnen ook ziet als je die monitor aan een andere pc hangt, ligt het dus toch aan je monitor...
Hangt hij aan een geaard stopcontact?

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
EDIT: de laptop is overigens nooit ergens geaard, die heeft een 'platte stekker' welke uit de voeding in 220 gaat. De laptop had dus diezelfde 4 lijnen in beeld. De TFT zelf zit niet geaard, en heeft vooralsnog nu al 3 uur de lijnen niet in beeld.
zetje01 schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 20:13: Shit, ik was in de war met die screencapture... Als je die 4 lijnen ook ziet als je die monitor aan een andere pc hangt, ligt het dus toch aan je monitor... Hangt hij aan een geaard stopcontact?
De screencapture, ik ben nu ook in de war, als die de lijntjes WEL laat zien dan....?

Een belrondje naar 4 mensen die al langer TFT's hebben dan ik: alle 5 zitten we niet geaard.

En ja het zal de monitor zelf zijn denk ook ik inmidels. Niet de VGA kaarten of de 2 kabels.
Wel een vreemd euvel, wel/niet/wel/niet.... nu kan ik hem niet zonder kans op bijkomende kosten en _geen oplossing aldus!_ terug sturen.
Dat zal me leren dit soort dingen niet meer in verweggistan te kopen online.. :(
Hij was al duurder dan gemiddeld EN ik had een 8 dagen pixel-ok garantie a 30 euro.

[ Voor 13% gewijzigd door notsonewbie op 07-01-2005 20:34 ]

• zetje01
De screencapture laat het beeld zien dat de videokaart aan de monitor doorgeeft.
Als de screencapture de lijntjes wel laat zien, dan is het logisch dat de monitor die 4 lijnen ook laat zien.

In jouw geval "verzint" je monitor die 4 lijntjes er dus bij, want de videokaart geeft ze niet door...

Krijg je ook die lijntjes als je de analoge aansluiting van je monitor gebruikt, dus niet de DVI?

[ Voor 3% gewijzigd door zetje01 op 07-01-2005 21:17 ]

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
zetje01 schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 20:41:
De screencapture laat het beeld zien dat de videokaart aan de monitor doorgeeft.
Als de screencapture de lijntjes wel laat zien, dan is het logisch dat de monitor die 4 lijnen ook laat zien. In jouw geval "verzint" je monitor die 4 lijntjes er dus bij, want de videokaart geeft ze niet door... Krijg je ook die lijntjes als je de analoge aansluiting van je monitor gebruikt, dus niet de DVI?
Kijk dat is nu eens leerzaam! ctrl-scrcap, noppes? dan niet videokaart. Kan handig zijn indeed.

En ja helaas, of ik nu (alleen, dus geen 2e monitor op de andere uitgang)
de DVI of de analoge kabel in mijn aopen aeolus 5700 doe, 4 lijntjes.. (nu weer even niet)

• zetje01
Als je die 4 lijntjes krijgt op twee verschillende computers, dan heb je grote kans dat dat in de winkel ook gebeurt, denk ik.

Helemaal als je duidelijk aangeeft dat het niet altijd aanwezig is.
M.a.w. : Ik zou 'm terugsturen...

(helemaal gezien het een Samsung is met goede specificaties en nog erg nieuw, dan mag je verwachten dat je een goed product hebt...)

[ Voor 197% gewijzigd door zetje01 op 07-01-2005 22:45 ]

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Ik heb de samsung syncmaster 710T vanochtend naar het postkantoor gebracht.
7 euro nog wat betaald en hij gaat op weg naar informatique terug.

Nu vraag ik mij nog wel af, wanneer verschijnt de info in tracktrace.nl ?
Op dit moment (nu ja, 5 minuten terug) krijg ik de melding:
"Er zijn geen zendingen gevonden voor deze combinatie."

Dit is voor mij de eerste keer, dus als iemand het uit ervaring weet hoe dat plusminus werkt, dan verneem ik het graag.

Overigens kan ik me voorstellen dat mensen niet graag meer via internet zo'n aankoop doen.
Laten brengen kost geld, onder rembours waarbij je ietwat controle hebt kost het meer geld, pixelverzekering kost geld, en nu dat terugsturen kost ook weer geld.
Die paar tientjes meer in de winkel lijken ineens niet meer een niet-kopen argumenten voor mij.....
En niet te vergeten de tijd die je zonder TFT zit en je aldus tegen je ouwe wat versleten kleinere wazige beeldbuis zit aan te kijken.

Ik ben er dan ook ff klaar mee, dit soort aankopen via internet.
Bedankt voor alle reacties!

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:25
ik heb hier ongeveer het zelfde met de 710n alleen gaat het hier om pixels, in sommige windows zijn ze een andere kleur als de rest maar als ik dan naar het bureablad ga zijn ze ineens allemaal normale kleur

dit trouwens met een Sapphire Radeon 9800pro

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Rctworld schreef op maandag 10 januari 2005 @ 14:50: ik heb hier ongeveer het zelfde met de 710n alleen gaat het hier om pixels, in sommige windows zijn ze een andere kleur als de rest maar als ik dan naar het bureablad ga zijn ze ineens allemaal normale kleur dit trouwens met een Sapphire Radeon 9800pro
Quote van mijzelf: "Mijn scherm is een maandje jong en gisteren kreeg ik ineens 4 verticale rijtjes 'oplichtende pixels' ongeveer 2 cm van rechts."

Je ziet, bij mijn zijn het ook de pixels.
Het kan bij jou je videokaart nog zijn (bij mij is dat inmiddels uitgelsoten vangwe 2 kaarten en een 3e (laptop video out)

Dan rest zo begrijp ik:

Het scherm aan een andere videokaart hangen.
Of:
Deinstalleren > opnieuw drivers installen van monitor en de laatsten van je videokaart, danwel 1 versie terug als je de laatste drivers hebt.

Houd je in alle gevallen het pixel-mysterie, dan moet het je scherm zijn.

Misschien was er op een moment bij Samsung een batch rotte 'beeld chips' binnengekomen die in de 710 serie zit wat zich nu gaat manifesteren....

Pagina: 1