Efficient 5950 router blokkeert netwerkprinter?

Pagina: 1
Acties:

• max3D
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Bij een klant is de bestaande ISDN internet lijn vervangen door een KPN Business DSL verbinding. Deze werd geleverd met de Efficient 5950 router.

In de oude situatie (3 pc's + netwerkprinter) stond er een switch. Daar de 5950 al 8 poorten biedt hebben we de switch er tussenuit gegooid en laten we de 5950 dit doen. Alle pc's krijgen een extern bereikbaar IP adres zodat we er gemakkelijk remote support op kunnen verlenen.

Dit werkt qua pc's allemaal prima, maar de netwerkprinter is niet zichtbaar. Het betreft een Xante CL30. Het IP adres van de printer hebben we veranderd zodat het in de '5950 range ' valt, maar ondanks dat is de printer niet zichtbaar. Als we de printer via de oude switch op datzelfde IP adres benaderen gaat alles prima. Zodra de 5950 er tussen zit gaat het mis.

Wat kan daarvan de oorzaak zijn? Poortmappings etc gaan toch alleen maar over verkeer naar en van buiten? Wat in deze router kan deze blokkade veroorzaken?

Verwijderd

even ter zake:

Die nieuwe router - heeft die 10/100mbit poorten?
de meeste printservers hebben namelijk maar een 10mbit interface en als de router dat niet ondersteund dan moet je hem via de oude switch aansturen

• bolke
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-10-2024

bolke

Klikt nu met een 50D.

Staat de default gateway op de printer goed?

http://www.hroling.nl

• max3D
  • Niet online
De Xante printer heeft een 10/100 interface. De gateway instelling op de printer wijst naar de router.

Verwijderd

max3D schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 15:23:Alle pc's krijgen een extern bereikbaar IP adres zodat we er gemakkelijk remote support op kunnen verlenen.

Dit werkt qua pc's allemaal prima, maar de netwerkprinter is niet zichtbaar. Het betreft een Xante CL30. Het IP adres van de printer hebben we veranderd zodat het in de '5950 range ' valt, maar ondanks dat is de printer niet zichtbaar. Als we de printer via de oude switch op datzelfde IP adres benaderen gaat alles prima. Zodra de 5950 er tussen zit gaat het mis.
de pc's hebben dus een officiele ip-nummer?
deze hangen dus gewoon zonder firewall aan het internet (en de router routeerd dan gewoon de netwerken)

de printer een ip-nummer uit een private range.

bij de test met de switch gebruik je dan een pc met een ip-nummer uit die private range ?

• max3D
  • Niet online
De pc's hebben een officieel / openbaar IP nummer. Ze hangen via de ingebouwde firewall van de 5950 aan het internet. Er is geen andere firewall.

De printer heeft ook een openbaar IP nummer uit diezelfde range. Bij de test met de switch hebben we ook met datzelfde nummer getest. Ik weet niet meer zeker wat bij die test het IP adres van de pc was.

[ Voor 31% gewijzigd door max3D op 06-01-2005 15:50 ]

Verwijderd

staat het netbios blokking van de router aan?

• max3D
  • Niet online
Netbios blocking staan aan ja, maar dat verhindert toch niet de werking van een tcp/ip printer?

• max3D
  • Niet online
Hmm, helaas ziet kennelijk niemand een oplossing.

We moeten maandag weer verder, dus mikken we dan maar op een andere configuratie. Als we al het LAN verkeer over de switch laten lopen en de 5950 router alleen als gateway naar het internet zouden we de problemen met de printer vermijden.

Heeft iemand een idee of dat kan en hoe dat geconfigureerd zou moeten worden? Moet dit via NAT of kunnen we de publieke IP adressen blijven gebruiken?

[ Voor 9% gewijzigd door max3D op 07-01-2005 14:02 ]

• max3D
  • Niet online
De search nog maar eens grondig doorgespit, maar ook daar geen antwoorden gevonden. Hier netwerk users en servers wordt wel een verwante vraag gesteld, maar de oplossing wordt daar (voor mij) niet duidelijk gegeven.

Gesteld dat ik achter de router een switch hang, is het dan voldoende als ik de gateway op alle pc's naar de router laat wijzen om internet mogelijk te maken. De pc's geef ik dan hard een (publiek) IP-adres, idem voor de printer. Zou dit werken?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 17:41

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

max3D schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 15:50:
De pc's hebben een officieel / openbaar IP nummer. Ze hangen via de ingebouwde firewall van de 5950 aan het internet. Er is geen andere firewall.

De printer heeft ook een openbaar IP nummer uit diezelfde range. Bij de test met de switch hebben we ook met datzelfde nummer getest. Ik weet niet meer zeker wat bij die test het IP adres van de pc was.
Dat houd dus in dat met een beetje pech AL je netwerkverkeer over het internet gaat, of routeert hij dat wel netjes 'intern' ?

* Koffie vind het een beetje vreemde oplossing zo, beter is om alles gewoon een private IP te geven en static NAT mappings van public IP -> Private IP te maken.

Tijd voor een nieuwe sig..

• max3D
  • Niet online
Ik was er van overtuigd dat het intern verkeer ook intern bleef. Deze configuratie wordt namelijk ook in de instructies voor deze router als default gehanteerd. Had de printer zo gefunctioneerd waren we klaar geweest maar helaas.

Jouw aanpak lijkt me heel clean, maar zal sowieso het printerprobleem niet oplossen lijkt me. Of zie ik iets over het hoofd?

• max3D
  • Niet online
Wel terwille van toekomstige lezers een update:

Vandaag hebben we alle machines incl de printer aan een switch gehangen. Switch verbonden met router. Klaar. Alles werkt nu zonder enige configuratieverandering.

Wat blijft is de verbazing. Waarom werkt de printer niet als de switch er tussen uitgaat en alle apparatuur in de 8 poorts router geprikt wordt? Voor ons een mysterie, maar het probleem is iig opgelost.
Pagina: 1