FFT filter maken adhv tekstwaarden?

Pagina: 1
Acties:

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Ik heb recentelijk het uiterst krachtige convolve filter ontdekt van Foobar2k.
Nu wilde ik dit gebruiken om op mijn luisterplek een vlakke response van 20-20k te crieeren.
Ik wilde me in het begin beperken tot de frequentiekarakterestiek en eventueel kan ik me later nog eens toeleggen op het faseverloop en dergelijke ;)

Het convolve filter werkt simpel gezegd doordat deze een referentie bestand laadt en aan de hand hiervan een soort geavanceerde equalizer loslaat op het gespeelde materiaal. Het krachtige van deze functie is echter dat deze bijna oneindig nauwkeurig kan zijn en nog veel meer kan veranderen dan slechts de frequentiekarakterestiek. Nu zijn er meer programma's die dit kunnen, maar foobar2k is gratis en heeft een zeer krachtig en snel filter. Ideaal voor ons tweakers dus :)

Interesante software:
Foobar2000 (special edition, die heeft het convolve filter standaard)
standaard referentie bestanden van de maker van de plugin (http://sjeng.org/)
Adobe Audition (voor het analyseren en bewerken van audio bestanden, werkende trial versie)

Zoals gezegd wilde ik deze software gaan gebruiken om op m'n luisterplek een zo goed als mogelijke vlakke respons te crieeren. Eerst heb ik de respos van m'n speakers gemeten doormiddel van het afspelen van witte ruis en dit opnemen op de luisterplek. Dit heb ik vervolgens door Cool Edit Pro2 (audition voordat het werd overgenomen door adobe) laten analyseren en aan de hand daarvan heb ik een parametrische EQ opgesteld. Nu is het resultaat al behoorlijk indrukwekkend en heb ik een zichtbare vooruitgang gemeten. Echter, het zou nog mooier zijn als ik het equalizer werk gewoon door de computer kon laten berekenen. Doormiddel van een FFT filter kan namelijk veel grotere nauwkeurigheid bereikt worden dan met een parametrische EQ. echter, ik heb geen zin om 4096 punten handmatig op de goede plek te gaan klikken :+
Zeker niet als alle informatie voor het plaatsen van die punten al op de computer staat.

Ik ben dus op zoek naar een manier waarop ik een FFT filter automatisch kan laten maken door middel van een frequentie vs dB tabel :)

Verder ben ik ook erg benieuwd welke ervaring jullie hebben met een convolve of soortgelijk filter. Vooral mensen met live-mix ervaring zullen hier wel eens mee gewerkt hebben. (Jag?)

ben erg benieuwd :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:56

voodooless

Sound is no voodoo!

Ga eens met matlab aan de gang zou ik zeggen. Heb ik ook ooit eens wat convolutiefilters mee gemaakt.

Let wel op dat het FIR filters zijn, welke eigenlijk niet alle mogelijkheden hebben. IIR filters zijn nog een stuk krachtiger, maar veel lastiger om te maken, omdat deze nogal eens instabiel kunnen zijn ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
tja, ik hoef eigenlijk geen eigen convolutefilters te schrijven...niet voor mijn doeleinden tenminste.
ik heb namelijk gewoon het FFT filter van CEP2 die mijn referentiefile kan maken.
Afbeeldingslocatie: http://www2.hku.nl/~arjan0/plaatjes/fftcep2.png
deze moet ik eigenlijk gewoon inverse kunnen invullen ten opzichte van deze(voorbeeldje)
Afbeeldingslocatie: http://www2.hku.nl/~arjan0/plaatjes/specrta.png

dat lijkt een simpele handeling, zeker omdat ik de gegevens van de 2e grafiek gewoon heb in textfile. Toch kan CEP2 zover ik weet geen gegevens importeren en kan ik dus weinig aanvangen met m'n data. Dat lijkt me toch te verhelpen, zonder dat ik daarvoor een heel eigen filter hoef te schrijven :)

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
ok, ik heb per toeval ontdekt waar de filterpresets worden opgeslagen :)
Nu zou het dus met reverse engeneering te achterhalen moeten zijn hoe het geheel in elkaar steekt.

deze reeks:
code:
1
Item23=test,3,2,0,50,4096,50,6,0,0,505,0,505,100,2224,100,2225,0,4096,0,1,0,1024,1,2,0,0,1000,100,3,0,100,-15,15,2048,1,0,1,0,192000

komt overeen met deze response:
Afbeeldingslocatie: http://www2.hku.nl/~arjan0/plaatjes/fftfilterflat.png

de eerste 2 waarden zeggen me niks, de 0 en de 50 staan voor het eerste punt, de 4096 en de 50 voor het 2e...
De rest snap ik niks van :D
misschien iemand die de rest ook nog kan verklaren :? :)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:56

voodooless

Sound is no voodoo!

Weet je zeker dat die getalletjes een vlakke curve maken? Ik vind het erg vaag allemaal. Ik zou zeggen dat die getallen de cooficienten zouden moeten zijn, maar dat zouden er dan wel 2048 moeten zijn (gezien de FFT size)...

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
deepspace schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 20:01:
Weet je zeker dat die getalletjes een vlakke curve maken? Ik vind het erg vaag allemaal. Ik zou zeggen dat die getallen de cooficienten zouden moeten zijn, maar dat zouden er dan wel 2048 moeten zijn (gezien de FFT size)...
Ik weet het 100% zeker, want ik kan die 2 getalletjes aanpassen en de veranderingen zijn zoals verwacht. Echter kan ik geen pijl trekken op de rest van de getallen :'(
en als ik er zomaar een 3e punt tussenzet dan loopt ie vast, dus er moet wel degelijk wat gebeuren met die andere getallen.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Atgast schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 14:22:
Zoals gezegd wilde ik deze software gaan gebruiken om op m'n luisterplek een zo goed als mogelijke vlakke respons te crieeren. Eerst heb ik de respos van m'n speakers gemeten doormiddel van het afspelen van witte ruis en dit opnemen op de luisterplek.
Volgens mij ben je in dit geval bezig met het maken van een vlakke frequency-response voor de combinatie van microfoon & amp.

Conclusie: eerst microfoon met vlakke freq. respons kopen, er zijn er die het benaderen.

Als je dit voor elkaar krijgt klinkt het trouwens ontzettend klinisch, en waarschijnlijk behoorlijke fase-verschuiving.
Om te luisteren wil je dit dus niet (waarschijnlijk)
Om te monteren wel.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
ANdrode schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 01:33:
[...]

Volgens mij ben je in dit geval bezig met het maken van een vlakke frequency-response voor de combinatie van microfoon & amp.

Conclusie: eerst microfoon met vlakke freq. respons kopen, er zijn er die het benaderen.
die heb ik dus ;)
Als je dit voor elkaar krijgt klinkt het trouwens ontzettend klinisch, en waarschijnlijk behoorlijke fase-verschuiving.
Om te luisteren wil je dit dus niet (waarschijnlijk)
Om te monteren wel.
De faseverschillen zijn op te lossen met het convolve filter, maar daar ben ik helaas nog niet aan toe :)

Overigens ben ik er gedeeltelijk achter hoe CEP2 de getallen intrepeteerd voor het filter, maar ik heb nog geen sluitende oplossing voor de frequentie, 0 = 93,23Hz en 4096 = 96000Hz :P 8)7

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
ik kick dit topic om te melden dat ik heel erg mooie resultaten heb geboekt.
Helaas heb ik nog geen manier gevonden om 'automatisch' een filter te laten genereren.
Wat ik nu heb gedaan, aan de hand van metingen en simulaties enkele frequentie en fase correcties toegepast.
Resultaat, VEEL strakker sub-laag en de hoge tonen klinken een stuk frisser.
het zit nog verre van een vlakke response, maar het is een duidelijk hoorbare verbetering ten opzichte van de onaangepaste response.
Ik moet zeggen dat ik zelf voornamelijk onder de indruk ben van de fase correcties in het laag. De sub lijkt veel 'sneller' zoals dat wel eens wordt uitgedrukt. Hij kan nu een tikkie harder zonder dat hij vervelend gaan 'grommen'. Daardoor is het laag een stuk prettiger aanwezig.

ik heb een bestandje gemaakt dat je in de convolver kan inladen en een soort standaard fase correctie representeerd. Bij de meeste speakers draait de fase zo rond de 100Hz zich om, afhankelijk van filters en/of bass reflex systemen zal de fase nog grilliger zijn. In grote lijnen kun je met deze file denk ik wel een redelijke indicatie krijgen van het effect :)
het bestand: http://members.home.nl/drkatz/phase_correction.wav

laat jullie bevindingen eens horen :)

ook dit wil ik jullie niet onthouden, de freq. response van m'n gemodde EX70 dopjes. Wat je ziet is met en zonder convolve filter :)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/drkatz/ex70%20response.png

[ Voor 10% gewijzigd door Arjan op 31-01-2005 01:02 ]

Pagina: 1