HD slave toch gebruikt als boot

Pagina: 1
Acties:

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 31-01 17:42

Naboo

#WINNING!! DUH!

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem.

2 weken terug heb ik een nieuwe harde schijf erbij gekocht (Maxtor 80GB ATA 133/7200) en deze zou moeten fungeren als MASTER.

Eerst heb ik mijn oude harde schijf (40GB Western Digital WB400 ATA 133/7200) losgekoppeld, zodat ik mijn nieuwe harde schijf rustig kon installeren.

Nu wilde ik vandaag dus mijn oude harde schijf eraan koppelen om zo bestanden over te zetten naar me nieuwe schijf en om vervolgens me oude schijf te formatteren.

Nu heb ik de harde schijven aangesloten zoals het moet in de handleiding.
De nieuwe Maxtor (master) op het uiteinde van IDE kabel en de WD (slave) in het midden.
Ook de jumpers zijn geplaatst zoals aangegeven staat, de Maxtor als MASTER en de WD als SLAVE.

Ook in mijn BIOS wordt dat netjes aangegeven dat de computer de MAXTOR ziet als MASTER en de WD als SLAVE.

Maar nu komt het, zodra ik mijn computer dus volledig op laat starten BOOT hij vanaf de SLAVE met de "oude" Windows installatie.

Nu zat ik er aan te denken om de WD pas aan te sluiten als Windows is opgestart met me nieuwe schijf, maar ben daar een beetje huiverig voor want straks gaat het fout en doet me computer helemaal niks meer.

Iemand hier een idee waarmee ik dus die BOOT UP van de oude schijf kan omzeilen? Zodat ik mijn bestandjes kan overzetten en windows kan "disable-len" ??

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

• mickjuh
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:30

mickjuh

Good news everyone!

Als je hem op de andere kabel even aansluit? dus niet opdezelfde?

Verwijderd

Staat in je BIOS de volgorde van opstarten (Boot Sequence) wel goed?
Bijv, CD-ROM, HDD1, HDD2, LAN (ofzo).
Het kan zijn dat het daarom nog fout gaat met opstarten.

Een HDD pas aansluiten als de pc al gestart is zou ik zeer zeker niet niet doen!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Topicstarter
mickjuh schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 13:49:
Als je hem op de andere kabel even aansluit? dus niet opdezelfde?
zou wel willen, maar mijn moederbord heeft geen aansluitingen meer :(

ja die van de floppy drive, maar dat lijkt mij niet goed werken
Verwijderd schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 13:49:
Staat in je BIOS de volgorde van opstarten (Boot Sequence) wel goed?
Bijv, CD-ROM, HDD1, HDD2, LAN (ofzo).
Het kan zijn dat het daarom nog fout gaat met opstarten.

Een HDD pas aansluiten als de pc al gestart is zou ik zeer zeker niet niet doen!
Jep, BIOS geeft alles goed aan. Bootsequence en de juiste MASTER en SLAVE HD
daarom vind ik het juist zo vreemd dat hij toch vanaf de SLAVE boot

• mickjuh
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:30

mickjuh

Good news everyone!

7th-Phoenix schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 13:52:
[...]

zou wel willen, maar mijn moederbord heeft geen aansluitingen meer :(

ja die van de floppy drive, maar dat lijkt mij niet goed werken

[...]

Jep, BIOS geeft alles goed aan. Bootsequence en de juiste MASTER en SLAVE HD
daarom vind ik het juist zo vreemd dat hij toch vanaf de SLAVE boot
Je hebt toch een primairy en secundairy kabel? Haal die van de CD/DVD er ff af (secundary) en zet daarna ff de bestanden over op je nieuwe schijf!

• Salandur
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:58

Salandur

Software Engineer

Welk os gebruik je? Als je Windows 2000 of XP gebruikt moet je even kijken wat hij voor een opstartopties heeft. Probeer daar de juiste instellingen weer te geven zodat het goed gaat.

Assumptions are the mother of all fuck ups | iRacing Profiel

• blender
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Heb je ze al eens omgedraaid, dus de MASTER in het midden en de SLAVE op het eind van de kabel? En weet je zeker dat je de jumpers goed hebt staan? Ik zou het gewoon 'hard' configureren en niet vertrouwen op cable select.

• blender
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Salandur schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 13:54:
Welk os gebruik je? Als je Windows 2000 of XP gebruikt moet je even kijken wat hij voor een opstartopties heeft. Probeer daar de juiste instellingen weer te geven zodat het goed gaat.
Dat is onzin natuurlijk, hij kan maar booten van 1 schijf tegelijk.

Verwijderd

Staat er wel een partitie met OS op de Master. En nog belangrijker, staat deze partitie wel actief? Als dat namelijk niet zo is, dan zal ie niet van die schijf booten...

• KO
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11-2023

KO

Probeer het met de cable select optie (op de slave instellen).

Yesterday Is History. Today Is A Gift. Tomorrow Is Mystery

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:48
ik ga met Hi_Ho mee, staat er op je nieuwe master harddisk wel een primairy partition?

je pc zal altijd van de eerste beschikbare prim. partitie booten... dat kan ook de slave drive zijn.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:10

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

En wat staat er in boot.ini op de nieuwe master? Die zou wel eens kunnen verwijzen naar de slave.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Check de FAQ van dit subforum onder "Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat?". Daarin staat ook het e.e.a. over de bootvolgorde. Ga dat eens na :)

Verwijderd

blender schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 13:54:
Heb je ze al eens omgedraaid, dus de MASTER in het midden en de SLAVE op het eind van de kabel? En weet je zeker dat je de jumpers goed hebt staan? Ik zou het gewoon 'hard' configureren en niet vertrouwen op cable select.
Zal niet werken, dat maak natuurlijk geen verschil waar de verschillende HDD's op die kabel aangesloten zijn...
Ik heb dat probleem echter ook gehad, bij mij werkte het door beide HDD's naar FAT32 te converteren, je oude schijf nog even als master schakelen.
Dan kan je alles kopïeren met een win98 opstartdiskette in DOS (als windows draait kan je niet alles kopiëren).
Hierna schakel je je nieuwe schijf terug als master en kan je de andere verwijderen of formatteren. Dan kan je alles terug omzetten naar NTFS.
Neem wel voor alle zekerheid een back-up van je documenten, want bij mij is het een 1e maal gelukt, maar de 2e maal ging het helaas fout en moest ik alles opnieuw installeren.

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Topicstarter
BalusC schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 14:12:
Check de FAQ van dit subforum onder "Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat?". Daarin staat ook het e.e.a. over de bootvolgorde. Ga dat eens na :)
tja, de rede dat ik deze post heb gemaakt is omdat alles al klopt, zonder het subforum eerst gelezen te hebben, heb ik alles zoals het in het subforum staat al uit mezelf gedaan (want ja, ik lees wel degelijk gebruiksaanwijzingen die bij de apparatuur geleverd worden), om dus dit soort replies van moderators te voorkomen. daarnaast heb ik ook duidelijk aangegeven dat de jumpers goed staan, ze op goede volgorde op IDE kabel etc etc

het probleem zit m dus in iets kleins wat niet in de gebruiksaanwijzing staat

ik ga nu dus even proberen want iemand anders aangaf, om mijn HD ff op de IDE kabel van me CD-rom te zetten. mocht dat lukken dan kan ik dus de auto boot up van me oude schijf omzeilen en zo ff me bestandjes overzetten om vervolgens mijn oude schijf opnieuw te formatteren

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je had het nergens over de type/toestand van de partities, daarom verwees ik je naar de FAQ :) Een PC boot namelijk van de eerste geactiveerde primaire partitie dat de BIOS in de bootvolgorde tegenkomt. Dus de master kan net zo goed geen geactiveerde primaire partitie bevatten, terwijl deze wel in de slave zit.

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Topicstarter
BalusC schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 14:33:
Je had het nergens over de type/toestand van de partities, daarom verwees ik je naar de FAQ :) Een PC boot namelijk van de eerste geactiveerde primaire partitie dat de BIOS in de bootvolgorde tegenkomt. Dus de master kan net zo goed geen geactiveerde primaire partitie bevatten, terwijl deze wel in de slave zit.
het lijkt mij dat me nieuwe schijf ook een primaire partitie bevat aangezien ik die 2 weken terug op dezelfde manier heb geinstalleerd als de WD 2 jaar terug.

maar goed, mocht dit het conflict zijn, hoe kan ik dit veranderen?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De primaire partitie waarvan je wil booten moet ook actief zijn. En dat kan niet zomaar wanneer er al een andere geactiveerde primaire partitie in je systeem zit (mogelijk de slave dus?). Nogmaals, check de FAQ. Daarin staat ook het Actief-zijn feitje en waarmee je dat kunt fiksen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 06-01-2005 14:55 ]

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Topicstarter
BalusC schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 14:54:
De primaire partitie waarvan je wil booten moet ook actief zijn. En dat kan niet zomaar wanneer er al een andere geactiveerde primaire partitie in je systeem zit (mogelijk de slave dus?). Nogmaals, check de FAQ. Daarin staat ook het Actief-zijn feitje en waarmee je dat kunt fiksen ;)
Tja, het zou leuk zijn als dat voor mij ook werkte.

Het probleem is namelijk dat ik mijn nieuwe HD als primair wil zetten maar dat kan niet omdat ie met de oude boot als ze beide zijn aangesloten.

Als ik met alleen de nieuwe HD boot, dan weigert de bijgesloten CD-rom van Maxtor om mijn harde schijf primair te zetten omdat het de enige HD is.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Nu online
Toch jammer dat je bijv. Hi_Ho's vraag niet even beantwoord.
En nog jammerder dat je niet even BalusC's eerste reactie opvolgt, anders was het probleem allang al opgelost geweest.

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Topicstarter
zetje01 schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 16:33:
Toch jammer dat je bijv. Hi_Ho's vraag niet even beantwoord.
En nog jammerder dat je niet even BalusC's eerste reactie opvolgt, anders was het probleem allang al opgelost geweest.
en het is nog jammerder dat jij het topic niet leest

welk gedeelte van: Mijn nieuwe schijf is volledig geinstalleerd MET Windows ?

hoe kan ik me nieuwe schijf al 2 weken gebruiken als er geen OS op stond??? 8)7

Verwijderd

Bedoel je nu dat het probleem "spontaan" is ontstaan? In de topic start schrijf je dat het probleem ontstaat na het toevoegen van je "oude" schijf?

Kun je nog even precies vertellen wat je hebt gedaan? (en ja, een heel belangrijke is ook de boot.ini!)

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2005 16:42 ]

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Topicstarter
Mr. Liu schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 14:07:
En wat staat er in boot.ini op de nieuwe master? Die zou wel eens kunnen verwijzen naar de slave.
hier ff een screenshot van beide boot.ini files

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v242/Quarry/bootini.jpg
Verwijderd schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 16:40:
Bedoel je nu dat het probleem "spontaan" is ontstaan? In de topic start schrijf je dat het probleem ontstaat na het toevoegen van je "oude" schijf?

Kun je nog even precies vertellen wat je hebt gedaan? (en ja, een heel belangrijke is ook de boot.ini!)
mijn oude schijf had ik los gekoppeld en me nieuwe schijf geinstalleerd met een CLEAN INSTALL

die heb ik vervolgens een week of 2 gebruikt en dus wat programmatjes enzo eropgezet.
nu stonden er nog wat bestanden op me oude schijf en dus koppelde ik deze erbij, zoals vermeld in de gebruiksaanwijzing als SLAVE

alleen als ik mijn computer dus aanzet BOOT mijn computer vanaf de SLAVE drive terwijl alle settings gewoon staan zoals ze moeten staan.

zie mijn boot.ini files hierboven, ik verwacht dat daar iets veranderd moet worden

[ Voor 61% gewijzigd door Naboo op 06-01-2005 16:47 ]

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Nu online
7th-Phoenix schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 16:36:
[...]

welk gedeelte van: Mijn nieuwe schijf is volledig geinstalleerd MET Windows ?

8)7
-Dit heb je nergens zo specifiek geschreven.
-Toch weer jammer dat je niet reageert op de rest van m'n reply.
-Verder zoek je het maar zelf uit...

Verwijderd

Hmm, kan zo niets fouts ontdekken in de boot.ini.

Maar even samenvattend.

Alleen nieuwe schijf, systeem boot perfect
Alleen oude schijf, systeem boot perfect
Zowel nieuwe (master) als oude (slave) gaat mis en hij boot van de oude schijf ipv. de nieuwe.

Klopt dit?

Goed, kan niet zoveel meer bedenken nu, behalve: staat je primaire partitie op de Nieuwe schijf wel als actief, is het MBR wel in orde.

Probeer ook eens de actieve flag van primaire partities van je oude schijf te verwijderen.

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Topicstarter
*

[ Voor 100% gewijzigd door Naboo op 06-01-2005 16:54 ]

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 16:50:
Hmm, kan zo niets fouts ontdekken in de boot.ini.

Maar even samenvattend.

Alleen nieuwe schijf, systeem boot perfect
Alleen oude schijf, systeem boot perfect
Zowel nieuwe (master) als oude (slave) gaat mis en hij boot van de oude schijf ipv. de nieuwe.

Klopt dit?

Goed, kan niet zoveel meer bedenken nu, behalve: staat je primaire partitie op de Nieuwe schijf wel als actief, is het MBR wel in orde.

Probeer ook eens de actieve flag van primaire partities van je oude schijf te verwijderen.
Je samenvatting klopt als een bus.

waar en hoe kan ik zien of de primaire partitie op actief staat van de nieuwe schijf?
en waar kan ik de actieve flag van me oude schijf verwijderen?

ik denk dat het probleem dan wel verholpen is namelijk

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:43

heuveltje

KoelkastFilosoof

even voor de goede orde.
als je vanaf de oude schijf boot. kun je dan de nieuwe maxtor nog zien ?
(word hij uberhaubt nog in de bios gezien ?)

sommige wd's hebben namelijk een jumper setting "single" en master.
en dan wil hij geen 2e disk meer zien. misschien dat hij daarom vanaf de oude boot.

ps het aansluiten van een disk terwijl de pc al aanstaat, levert meestal een bsod op. en heel soms een kapotte ide controller

[ Voor 26% gewijzigd door heuveltje op 06-01-2005 17:16 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Topicstarter
heuveltje schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 17:13:
even voor de goede orde.
als je vanaf de oude schijf boot. kun je dan de nieuwe maxtor nog zien ?
(word hij uberhaubt nog in de bios gezien ?)

sommige wd's hebben namelijk een jumper setting "single" ipv master.
en dan wil hij geen 2e disk meer zien. misschien dat hij daarom vanaf de oude boot.
de BIOS zegt dat de Maxtor de PRIMARY MASTER is en dat de oude WD PRIMARY SLAVE is

de jumper staat op SLAVE zoals aangegeven op de sticker van de WD, de Maxtor heeft z'n jumpers op MASTER staan en is aangesloten op de zwarte aansluiting van de IDE en de WD op de grijze aansluiting. Dus meer SLAVE dan dat kan ie niet zijn lijkt mij.

zelfs als ik ze op ieder een eigen IDE kabel aansluit en daarmee de Maxtor op de blauwe aansluiting zet en de WD op de IDE kabel waar normaal me CD-rom op zit, zelfs dan boot hij vanaf de WD en niet de Maxtor

Verwijderd

7th-Phoenix schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 16:53:
[...]
waar en hoe kan ik zien of de primaire partitie op actief staat van de nieuwe schijf?
en waar kan ik de actieve flag van me oude schijf verwijderen?

ik denk dat het probleem dan wel verholpen is namelijk
fdisk (dos) of andere disk management tools (dfsee, zie www.dfsee.com). De standaard windows-tool laat het niet (zo goed?) zien, en je kan ook niet echt aanpassen.

Good luck.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:43

heuveltje

KoelkastFilosoof

Humor :).
lekker vreemd probleem

maar nu heb je nog de vraag niet beantwoord.
kun je ze nu allebei tegelijk zien ?

want dat zou wel moeten, als hij alleen van de verkeerder schijf boot.
en dan kun je alsnog gewoon je data overzetten

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Brainbuzz
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-02 19:58

Brainbuzz

So?

Wat is er mis met Disk management en dan rechtsklikken op de nieuwe schijf/partitie waar je OS opstaat en er dan voor kiezen deze als actief te markeren?

Edit: Nadat je opgestart bent met zowel je oude en nieuwe schijf aangesloten.

[ Voor 32% gewijzigd door Brainbuzz op 06-01-2005 17:38 ]

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Topicstarter
Nou, het is gelukt hoor.

De fout zat in me BIOS

Mijn BIOS heeft namelijk een HDD-1, HDD-2 en HDD-3

Maar stiekem tussen SCSI en CD-ROM stond ook nog HDD-0, dus die maar voor de gein als 1e BOOT aangezet en het resultaat is verbluffend.

Bedankt voor alle hulp iig :)

Pagina: 1