[B&W DM220] tweeters vervangen

Pagina: 1
Acties:
  • 2.876 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01 00:03
Onlangs heb ik van iemand 2 B&W DM 220 luidsprekers over kunnen kopen.
Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/m/a.w.v.dongen/images/plaatjes/marcoS/b_wDM220.JPG
Dit zijn dus de speakers in orginele staat.

Afbeeldingslocatie: http://www.fnsport.de/fn_tech_shop/media/Tweeter_PT1_1010.jpg
Bij mijn exemplaren zitter er op de plek van de tweeter dit soort dingen in.

Omdat de originele tweeters dus vervangen zijn door van die piezotweeters heb ik er niet al te veel voor gegeven. Het geluid wat uit die piezodingen komt laat zich omschrijven als schel, overstuurt, weinig geraffinieerd, kortom vrij :'(

Omdat ik over het laag wel te spreken ben kwam ik op het idee de boxen in originele staat terug te brengen. Ik ben toen gaan zoeken op de site van B&W voor spare parts en heb wat navraag gedaan bij een audiozaak. Het enige wat ik wijzer ben geworden is een franstalige handleiding met wat specs over de luidspreker maar niet per driver... http://www.bwspeakers.com...10-DM220-DM330_manual.pdf
Eventuele service zou volgens de lokale hifi-man alleen via een officiele B&W retailer moeten verlopen. Ik ben bang dat het dan allemaal vrij kostbaar wordt. Daarnaast heb ik helemaal geen ervaring met dit soort dingen. Daarom heb ik een aantal vragen :

Loont het zich uberhaupt wel om hier nog tijd en geld in te steken ?

Moet ik uit oogpunt van geluidskwaliteit perse de orginele tweeters bemachtigen ?

Hoeveel geld moet ik globaal voor 2 units ongeveer aan gaan denken ?

Zijn er andere alternatieven en hoe moeilijk is het om dit zelf te doen ?

Nogmaals, op gebied van audiohardware en zelfbouw/reparaties ben ik een complete noob dus ik sta open voor iedere input.

[ Voor 3% gewijzigd door under-world op 06-01-2005 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2111

een vriend heeft ook zulke speakers, en ze zijn zeker nog wel de moeite waard. Alleen zijn er geen spareparts meer bij mij weten.

Ik zou er dus een vervangende softdometweeter in zetten. Bijvoorbeeld een Seas KT26 (~35 euro per stuk). Je moet het filter dan wel wat aanpassen, dit zal je op het gehoor moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world
Ok tx voor de reactie. Ik heb alleen geen idee hoe ik het filter aan zou moeten passen. Moet daar dan een weerstandje ofzo bijgezet worden ? Moet ik het filter trouwens altijd aanpassen, of kan ik bijvoorbeeld de specs opvragen bij B&W en dan een tweeter met dezelfde specs zoeken. Omdat het een jaren 80 speaker betreft heb ik natuurlijk kans dat de huidige tweeters alleen maar beter zijn dan wat er orgineel in zat. Het is dus allemaal niet zo makkelijk merk ik al... :| Is het misschien beter om zoiets te laten doen ? Weet iemand misschien een adresje boven de rivieren waar je zoiets redelijk voordelig kan laten doen ?

[ Voor 5% gewijzigd door under-world op 06-01-2005 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het hangt er een beetje vanaf wat je eisen zijn, op het gehoor is al redelijk wat te bereiken. De specs van tweeter zal je wel moeilijk kunnen achterhalen. Het gaat ook om de frequentie en impedantie curves. En deze zijn vrijwel nooit gelijk tussen verschillende tweeters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:53

JvS

Ik heb hem zelf ook

ok zou het eens bij B&W nederland proberen. Nooit geschoten is altijd mis dacht ik zo:
&W Loudspeakers Nederland B.V.

Brugwachter 9
Rotterdam
3034 KD

Telephone: +31 ( ) 10 413 x 4422
Fax: +31 ( ) 10 213 x 3155

Email address: info@bwspeakers.nl

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world
OK tx ik heb net dit mailtje verstuurt.
Ik heb een vraagje over een aantal defecte B&W DM220’s. Mijn tweeters zijn kapot en ik zou graag nieuwe willen bestellen. Als dit niet meer mogelijk is zou ik graag willen weten hoe ik mijn speakers weer 100% kan krijgen. Is er een tweeter die jullie op basis van het originele model aanraden of is het misschien mogelijk dat ik de frequenties + impendantiecurves van de originele driver van jullie kan krijgen, zodat ik zelf op zoek kan gaan?

Alvast bedankt en gegroet,

-Even kijken wat er uitrolt.-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:01

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Als ik een beetje zoek, heb ik nog wel één tweeter en 2 of 3 woofers van zon dingen liggen..
mail me anders ff.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world
Van: xxxxx [mailto:xxxxx@bwspeakers.nl]
Verzonden: maandag 10 januari 2005 12:21
Aan: xxxxx
Onderwerp: RE: kapotte tweeters DM220

Geachte heer xxxxx,

Van de DM220 zijn geen onderdelen meer leverbaar/ bestelbaar, vervangende onderdelen kent B&W niet. Met een andere tweeter blijft het rommelen.

Met vriendelijke groet, xxxxxxx, B&W Loudspeakers Nederland B.V.
Voor meer produktinformatie bezoekt u : www.bwspeakers.com
www.rotel.com
www.classeaudio.com
-----Original Message-----

mmm.... best slap dit of niet ? Met name dat stukje "vervangende onderdelen kennen we niet". Ze zijn toch speakerbouwers of niet ? Ook dat stukje "blijft het rommelen" blinkt niet uit in klantvriendelijkheid.. Wat vinden jullie ?
offtopic:
Wacht nog even bericht af van Teacher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:00

Nibbz

Postmaster General

ik heb diezelfde speaker, alleen dan met 1 tweeter en 1 woofer. En van beide boxen doen de tweeters het niet meer. Heb bij mijn electro zaak het naagevraagt. Maar hun wisten verder ook niks

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een moderne dome tweeter is beter dan wat B&W er toen instopte. Alleen kan het wat tricky zijn om het goed te krijgen. Ik denk dat ze je bij een zaak als S&Co wel verder kunnen helpen, misschien wel het een en ander nameten om zo het filter wat aan te passen. Ik zou inzetten op een 90 db tweeter bv. een Seas Noferro 550, Seas KT25 of Seas KT26. Dan kan je wat met het serieweerstandje op de tweeter spelen om een en ander op smaak af te stemmen. Maar misschien kan je voor minder wel een ander paartje DM110 kopen (waar dezelfde tweeter inzit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twopack
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-03 20:06
Er zijn toch vast wel mensen te vinden die die speaker hebben met een werkende tweeter die even wat metingen voor je kunnen doen. Of iig de typenummers enzo opschrijven zodat ze je bij een winkel misschien beter kunnen helpen?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17926

twopack schreef op maandag 10 januari 2005 @ 17:29:
Er zijn toch vast wel mensen te vinden die die speaker hebben met een werkende tweeter die even wat metingen voor je kunnen doen. Of iig de typenummers enzo opschrijven zodat ze je bij een winkel misschien beter kunnen helpen?
Wat wil je met de typenummers doen als B&W zelf al aangeeft dat ze geen reserve onderdelen kennen? |:(

@TS: Ik denk dat je (zoals hierboven genoemd) de beste kans maakt bij een winkel zoals Speaker en co. of Speakerland. (www.speakerland.com) (Deze voeren nagenoeg hetzelfde assortiment.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toet3r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Toet3r

¿?

ik heb ook B&W dm220 boxen ik kan wel eff kijken wat er achterop de tweeter staat als je het wilt weten

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world
Ik ben inmiddels al wat wijzer en via Teacher kan ik iig 1 tweeter bemachtigen. Mocht er dus iemand een tweede ergens hebben liggen of ergens DM110 of 220 zien liggen met werkende tweeter dan houd ik me graag aanbevolen. Tx voor de hulp allen tot dusver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59224

Ik ben geen kenner maar is het niet mogelijk om aan de hand van de specs van de tweeter een vervangende tweeter te vinden die kwa overdracht zo dusdanig overeenkomt dat het niet nodig is om het filter aan te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-05 21:03
Ja, maar dan heb je zo'n uitgebreide specs nodig dat je die nergens vindt... (zijnde: frequentieplot en impedantieplot). Veel fabrikanten geven die niet eens op bij nieuwe drivers, laat staan dat je dat nog plots vindt van 20 jaar oude drivers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-03 13:54

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Ik zat zelf eigenlijk een beetje in dezelfde situatie als jij, alleen had ik één kapotte tweeter. Ik heb toen een DM-100 ik als donor gebruikt. Het zijn vrij gewilde tweeters en ze zijn slecht verkrijgbaar. B&W Nederland word je niks wijzer van, zo blijkt ook uit mijn topic. Overigens zijn de DM-220's wel erg lekkere speakers.

Ik heb toentertijd ook een topic gestart hierover, misschien had je 'm al met de search gevonden, maar bij deze alsnog:

[rml][ B&W DM220] Kapotte tweeter[/rml]

Het type tweeter dat je zoekt is trouwens de TP26, 8 ohm als ik me niet vergis.

[ Voor 10% gewijzigd door Positron op 12-01-2005 12:47 ]

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:53

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik schop dit topic ff naar boven:
http://www.marktplaats.nl...euw_zoek.php3%3Fq%3Ddm110

dit is niet mijn advertentie, wellicht interessant voor de topicstarter?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world
tx.. _/-\o_ ik heb nog geen tweede gevonden. Bod is geplaatst..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:12

Illusion

(the art of)

under-world schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 00:37:
tx.. _/-\o_ ik heb nog geen tweede gevonden. Bod is geplaatst..
Om te voorkomen dat we tegen elkaar op gaan bieden, vraag ik of ik die 3e tweeter dan van je mag/kan kopen :)

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world
dan moet je teacher een mailtje sturen die heeft als het goed is nog 1 losse liggen...
Pagina: 1