De motorola's werken met een nieuwere versie van de Docsis standaard. En dat biedt ook voordelen. Nadeel is de autonegotiation die niet altijd even lekker werkt. Maar dat is voor de meesten niet zo'n ramp. (is pas een paar keer geroepen in dit draadje)
Zou ik niet @home kunnen vragen het MAC adres weer te veranderen naar die van m'n Com21, en dan die weer gebruiken? We hebben nu @home basis, dus voor maximale upload heb ik dat Motorola modem niet persé meer nodig.
De Com21 modems worden uitgefaseerd. Daarmee kun je straks niet meer online, omdat ze het signaal niet meer kennen.
En met het veranderen van je macadres ga je je probleem niet oplossen.
Probleem is dat ik het MAC adres van m'n Com21 niet meer weet. Daar kan ik wellicht achterkomen als in m'n router software gewoon het MAC adres weer vrijgeef en renew...
Dat mac adres heb je niet nodig. Dat weet het modem zelf wel.
Weet je wel wat een mac adres is ?
Het gaat om de koppeling tussen de "zender" van athome (head end of bridge end, hoe noemen ze die krengen), en de "ontvanger" die je thuis hebt staan, je modem.
Com21 was de oude versie, en daar stoppen ze mee.
Motorola is de nieuwe versie, en daar kunnen ze meer mee groeien en die biedt ook meer mogelijkheden wat snelheid betreft.
En om met je modem online te komen moet Athome je mac adres invoeren anders zou je met een geleend modem, zonder te betalen online kunnen gaan.
Je CP/CA/CC nummer heb je nodig om van de dhcp server een ipadres te krijgen.
Maar dat is alweer een stapje verder. (zit op een andere OSI laag zeg maar)
Zonder CP/CA/CC nummer zou je wel online kunnen gaan, maar dan moet je zelf alle settings goed hebben staan, maar dat zullen ze niet leuk vinden. (Ik zou zo een grapjurk gerust van mijn netwerk kicken, en wel permanent.)
Kortom, blijf van je mac adressen af, en kijk bijvoorbeeld eens op
www.troublesathome.nl voor meer info over motorola problemen.