[j2ee] ervaring: hosting Tomcat/JBoss.

Pagina: 1
Acties:
  • 161 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024
Wie van jullie heeft ervaring met het hosten van Tomcat/JBoss? In hoeverre is het bv eenvoudig te configureren dat er meerdere applicaties op draaien? (Applicaties die door de klant zelf geplaatst kunnen worden!). Dat ze kunnen draaien zonder met elkaar in conflict kunnen komen (bv op gebruik resources:cpu/geheugen). In hoeverre valt security ed dat goed te regelen? In hoeverre kan tomcat zo geconfigureerd worden dat de gebruikers dit niet meer hoeven te doen? (bv db connecties/connection pooling)

Of is het misschien geen goed plan om meerdere gebruikers op 1 applicatieserver te laten draaien, maar dat je een applicatieserver per client neemt? (Die eventueel in een of andere virtuele omgeving draaien)?

Ik ben zelf java developer en weet wel het een en ander van applicatie servers. Maar van dit soort zaken heb ik totaal geen kaas gegeten. Dus wie heeft hier ervaring met het aanbieden van JBoss/Tomcat (of andere J2EE app servers) hosting?

[ Voor 9% gewijzigd door Alarmnummer op 06-01-2005 12:34 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:24

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Euh .. en nu :?
Verwacht je dat we nu alles gaan voorkauwen ?
Wat heb je zelf allemaal al uitgeprobeerd op een testserver :?

Tijd voor een nieuwe sig..

• Alarmnummer
Lees mijn topic nu even goed ipv meteen met commentaar te komen. En check mijn posthistory even om te zien dat ik niet de eerst de beste ben die te lam is om dingen uit te zoeken.
Verwacht je dat we nu alles gaan voorkauwen ?
Pardon?
Wat heb je zelf allemaal al uitgeprobeerd op een testserver :?
Ik heb niets geprobeerd.. ik probeer een stuk advies/verhalen in te winnen van mensen die er ervaring mee hebben. En nee. ik kan dit niet zomaar even uitproberen omdat het nogal vrij complex is om dit soort zaken goed te regelen. Uiteraard kan ik wel een server aan de praat slingeren en ik kan uiteraard hier ook wel tig applicaties op laten draaien. Maar hierbij zijn mijn eisen anders doordat het mijn eigen applicaties zijn. Ik weet dat mijn applicaties lief zijn (dus geen resources kapen).. Maar als jij jan en alleman toelaat om een applicatie te draaien op de applicatieserver zijn je eisen heel anders.

Wat ik dus wil weten is of mensen ervaring hebben met het professioneel hosten van J2EE applicatieservers.

[ Voor 15% gewijzigd door Alarmnummer op 06-01-2005 13:34 ]

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:48
Ik zal een poging wagen, al is mijn ervaring niet al te groot :) Die zit nml tegenover mij nu.
Anyway, tomcat is the issue bij ons. Er draaien bij ons een 40/50 applicaties op 2 bakkies. Alles is zelfgemaakt en gechecked, jouw zogenaamde 'lieve apps'.

De applicaties verschillen nogal qua omvang. Van simpel content management tot grote en complexe projectapplicaties en GIS systemen. En vooral die laatste twee zijn nogal zwaar soms. Mijn ervaring is dat het nogal lastig is om een systeem zelf helemaal correct te configureren, maar het is ook niet mijn echte kennisgebied dus daar ben jij waarschijnlijk een stuk beter in :)

Het idee dat je andere mensen hun applicaties wilt laten draaien klinkt me een beetje vreemd. Ik zou er zelf niet voor kiezen om het zo te doen (of ga je zelf hosting aanbieden?), al heb jij er vast je redenen voor.
Ik weet wel dat Proserve Tomcat hosting aanbiedt op het FreeBSD platform, dus die kunnen je misschien ook wel helpen?

Ik weet verder ook niet wat je precies wilt weten? Resources gebruik, performance e.d. of andere zaken? Roept u maar en ik zal eens kijken of ik daar ook wat over weet.

• Alarmnummer
toeter schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 13:58:
Ik zal een poging wagen, al is mijn ervaring niet al te groot :) Die zit nml tegenover mij nu.
De applicaties verschillen nogal qua omvang. Van simpel content management tot grote en complexe projectapplicaties en GIS systemen. En vooral die laatste twee zijn nogal zwaar soms. Mijn ervaring is dat het nogal lastig is om een systeem zelf helemaal correct te configureren, maar het is ook niet mijn echte kennisgebied dus daar ben jij waarschijnlijk een stuk beter in :)
Ik ben daar ook niet goed in :) Ik ben goed in het ontwikkelen van de software, maar ik heb geen expertise op het gebied van professioneel onderhoud.
Het idee dat je andere mensen hun applicaties wilt laten draaien klinkt me een beetje vreemd. Ik zou er zelf niet voor kiezen om het zo te doen (of ga je zelf hosting aanbieden?), al heb jij er vast je redenen voor.
Ik wil het zelf niet gaan doen, maar het bedrijf wat ik werk, werkt samen met een hosting bedrijf. En daarbij is de vraag wel eens voorbij gekomen of het interessant is om ook 'lichte' J2EE hosting erbij te doen waarbij meerdere kleine applicaties op de zelfde server zitten (en niet 1 app per applicatieserver). Dus echt meer voor de 'kleine' gebruiker.

PHP is bij de meeste providers standaard, maar Java is toch een stuk zeldzamer. (De vraag is natuurlijk ook hoeveel markt er is voor Java hosting van de kleine man)
Ik weet wel dat Proserve Tomcat hosting aanbiedt op het FreeBSD platform, dus die kunnen je misschien ook wel helpen?
Ik zal eens kijken
Ik weet verder ook niet wat je precies wilt weten? Resources gebruik, performance e.d. of andere zaken? Roept u maar en ik zal eens kijken of ik daar ook wat over weet.
Hmm tja.. Eigelijk begeef ik me op glad eis omdat ik dus niet weet wat de load van die applicaties is (zowel in rekenkracht van de app zelf, als in de hoeveelheid mensen die hij van info voorziet). Dus eigelijk is het heel lastig om iets aan jou te vragen... 10 apps van mij veroorzaken misschien dezelfde load als 1 van jullie (of andersom).

En het probleem zit hem verder ook niet in het hosten van meerdere 'lieve' apps van jezelf op 1 appserver. Maar meer in het hosten van apps waarvan je niet weet of ze lief zijn. Hoe je kan zien welke applicatie niet lief is. Hoe je kan garanderen dat de andere apps niet benadeeld worden door die ene app. Dus hoe kan je veilig meerdere 'vreemde' apps draaien op de applicatieserver, zonder die server 24 7 in de gaten te houden. Maar je had al antwoord gegeven op deze vraag :)

[ Voor 11% gewijzigd door Alarmnummer op 06-01-2005 14:19 ]

• Redshark
Alarmnummer schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 14:14:

Ik wil het zelf niet gaan doen, maar het bedrijf wat ik werk, werkt samen met een hosting bedrijf. En daarbij is de vraag wel eens voorbij gekomen of het interessant is om ook 'lichte' J2EE hosting erbij te doen waarbij meerdere kleine applicaties op de zelfde server zitten (en niet 1 app per applicatieserver). Dus echt meer voor de 'kleine' gebruiker.
Hmm, volgens mij zit hierin de kern van je vraag. In hoeverre is het interessant om shared J2EE hosting aan te bieden? Volgens mij zijn de meeste mensen die java gebruiken geen mensen die ff snel een site in elkaar draaien en er niks meer mee doen, dat doe je veel sneller in PHP ofzo.
Iemand die java zal willen gebruiken heeft waarschijnlijk veel zwaardere en complexere wensen aan zijn applicatie. Ik kan me goed voorstellen dat de woorden hosting en shared dan niet in 1 zin mogen voorkomen.
Voor lichte apps kun je misschien ervoor kiezen om gebruikers standaard libraries te geven en geen rechten om hun eigen handel te gebruiken, dat zou wellicht iets uit kunnen maken.
PHP is bij de meeste providers standaard, maar Java is toch een stuk zeldzamer. (De vraag is natuurlijk ook hoeveel markt er is voor Java hosting van de kleine man)
Zie boven
Hmm tja.. Eigelijk begeef ik me op glad eis omdat ik dus niet weet wat de load van die applicaties is (zowel in rekenkracht van de app zelf, als in de hoeveelheid mensen die hij van info voorziet). Dus eigelijk is het heel lastig om iets aan jou te vragen... 10 apps van mij veroorzaken misschien dezelfde load als 1 van jullie (of andersom).
Ik heb weleens op een testbak wat zitten spelen hiermee, tegelijk met een groepje andere users. Ik vroeg een aantal zware rapportages op en andere users waren gewoon aan het browsen.De resultaten waren niet echt niet om over naar huis te schrijven, al is de testbak waar ik het over heb ook al aardig oud en niet zo stabiel als je soms zou willen.
Load is gewoon een lastig verhaal, zeker als je niet zelf bepaald wat er nu op je bak geplaatst gaat worden.
En het probleem zit hem verder ook niet in het hosten van meerdere 'lieve' apps van jezelf op 1 appserver. Maar meer in het hosten van apps waarvan je niet weet of ze lief zijn. Hoe je kan zien welke applicatie niet lief is. Hoe je kan garanderen dat de andere apps niet benadeeld worden door die ene app. Dus hoe kan je veilig meerdere 'vreemde' apps draaien op de applicatieserver, zonder die server 24 7 in de gaten te houden. Maar je had al antwoord gegeven op deze vraag :)
Je werkt toch met een hostingbedrijf samen? Die hebben vast wel wat mooie monitoring staan zodat jij niet de hele dag naast jou bak hoeft te staan. Maar gaat ie plat, dan is ie plat. Je hebt het natuurlijk zo weer aan de praat, maar het is niet wat je wilt.

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
toeter schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 14:37:
[...]

Hmm, volgens mij zit hierin de kern van je vraag. In hoeverre is het interessant om shared J2EE hosting aan te bieden? Volgens mij zijn de meeste mensen die java gebruiken geen mensen die ff snel een site in elkaar draaien en er niks meer mee doen, dat doe je veel sneller in PHP ofzo.
Iemand die java zal willen gebruiken heeft waarschijnlijk veel zwaardere en complexere wensen aan zijn applicatie. Ik kan me goed voorstellen dat de woorden hosting en shared dan niet in 1 zin mogen voorkomen.
Voor lichte apps kun je misschien ervoor kiezen om gebruikers standaard libraries te geven en geen rechten om hun eigen handel te gebruiken, dat zou wellicht iets uit kunnen maken.
Exactly my thoughts..

Wat is net nut van een J2EE applicatie voor huis en tuin gebruik? Bij J2EE denk ik toch erg snel aan enterprise oplossingen.

Hierop verder gaande:
Als de applicaties slechts klein zijn (alleen hoe classificeer je dat?), dan zou je het best kunnen doen; Van een kleine applicatie kan/mag je geen zware cpu/ram eisen verwachten. In dat geval lijkt me eventueel wel mogelijk om zelf te monitorren hoe de bak zich houd onder de verschillende apps die draaien.

Het lijkt mij iig risky business..

iRacing Profiel

• Redshark
Ik heb nog even wat linkjes gezocht en het is schijnbaar mogelijk:

http://www.oxxus.net/java-servlet-web-hosting/
http://www.inception.nl/javahosting
http://www.wantjava.com/

• Alarmnummer
MrBarBarian schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 14:43:
[...]
Exactly my thoughts..

Wat is net nut van een J2EE applicatie voor huis en tuin gebruik? Bij J2EE denk ik toch erg snel aan enterprise oplossingen.
Ach tja.. Het hoeft niet altijd het zwaarste van het zwaarste te zijn met bv een flinke portie EJB. Er zijn ook genoeg lichte applicaties maar waarbij de kosten domweg te hoog zijn om meteen maar een hele server voor 1 applicatie te af te huren. En mijn vraag is of er a) markt is (nouja.. ik ben wel zo`n kleine man die dat graag zou zien) b) of het technisch mogelijk is.
Als de applicaties slechts klein zijn (alleen hoe classificeer je dat?), dan zou je het best kunnen doen; Van een kleine applicatie kan/mag je geen zware cpu/ram eisen verwachten.
Kijken of een applicatie licht is, is idd niet eenvoudig. Maar er zijn genoeg monitor omgevingen voor java. Ik zou me wel kunnen voorstellen dat er een module is voor Tomcat/JBoss waarmee je de load per applicatie mee in de gaten kan houden. Op het moment dat een applicatie te veel load veroorzaakt (net zoals een internetter te veel download) moeten er bepaalde acties ondernomen worden.
In dat geval lijkt me eventueel wel mogelijk om zelf te monitorren hoe de bak zich houd onder de verschillende apps die draaien.
Het monitoren van die bak in het algemeen daar geloof ik wel in. Maar het gaat mij om het monitoren van de applicatie zelf. En verder zou misschien een rem op de cpu verbruik/geheugen ook een optie zijn. Een app mag nooit zoveel load veroorzaken dat een andere app het niet doet.
Het lijkt mij iig risky business..
Ik zoek gewoon goeie argumenten om er wel of niets iets mee te doen. Er zijn idd een aantal belangrijke problemen die opgelost moeten worden voordat er echt iets mee gedaan kan worden.

De vraag is trouwens of dit mogelijk is binnen tomcat en of er geen betere oplossingen zijn. Misschien een virtual pc ofzo waarmee je op veel lager nivo zaken zoals cpu en geheugen verbruik kan controleren.

• Alarmnummer
toeter schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 14:37:
[...]
Hmm tja... er is denk ik ook wel een markt voor lichte J2EE oplossingen (JSP/Servlets etc).. Dus geen zware EJB oplossing.
Iemand die java zal willen gebruiken heeft waarschijnlijk veel zwaardere en complexere wensen aan zijn applicatie.
Dat valt best mee.. Spring is je vriend :) En de meeste stuf kan ik mbv een Jar wel toevoegen. Hibernate, Log4j, HsqlDB etc.. Dus je bent niet altijd het zwaarste van het zwaarste nodig.
Ik kan me goed voorstellen dat de woorden hosting en shared dan niet in 1 zin mogen voorkomen.
Dat licht er dus een beetje aan. Als genoeg php`ers geen problemen hebben met shared php te draaien, dan moeten er ook genoeg lichte java mensen zijn die daar geen bezwaar bij hebben.
Load is gewoon een lastig verhaal, zeker als je niet zelf bepaald wat er nu op je bak geplaatst gaat worden.
Yep... en dat moeten we dus kunnen controleren. Maar met PHP moet er toch ook controle uitgeoefend kunnen worden? een while(true){} lus kan die een PHP-server op zijn knieeen krijgen??
Je werkt toch met een hostingbedrijf samen? Die hebben vast wel wat mooie monitoring staan zodat jij niet de hele dag naast jou bak hoeft te staan. Maar gaat ie plat, dan is ie plat. Je hebt het natuurlijk zo weer aan de praat, maar het is niet wat je wilt.
Ik doelde voornamelijk op het monitoren van de individuele applicaties.

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-02 17:13

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

Dit soort hosting is er op asp gebeid wel, ik verwacht dus ook dat deze op j2ee ook wel zal zijn.
Ik denk dat je dan meer moet gaan denken aan het aanbieden van complete virtuele hosts.

Een andere mogelijkheid is een soort robocop. Een process wat vasthangende en opslurpprocessen afschiet. Dit wordt veel voor gedeelde unix machines ook gebruikt (zie internet).

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Mijn ervaring was het volgende (heb geen tijd om een heel verhaal te schrijven..): voor shared hosting vond ik Tomcat verschrikkelijk, met Resin was het wel goed te doen.

Verwijderd

Alarmnummer, over die whileloop in php: afaik kan je een maximum instellen wat een script aan geheugen mag gebruiken. Op het moment dat hij die voorbijgaat (en dat zal ie doen met een whileloop) wordt tie afgeschoten.

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-01 14:13

T.T.

Sowieso

Is er iemand die nog wat meer informatie over het hosten van Java servlets (de lichtere J2EE applicaties dus, zonder EJB enz)? Tomcat/Resin is dus voldoende, ik heb geen JBoss nodig oid. Dezelfde vraag als Alarmnummer dus eigenlijk, maar dan als eindgebruiker met kleinschalige applicaties.

Ik gebruik Struts, Hibernate enz. Mijn budget is niet groot (prive gebruik); bijvoorbeeld zo'n 5 euro/maand max. Ik kwam hostingswijzer.nl tegen, daar staat Java / Java servlet 2.2 bij, maar het is niet helemaal duidelijk wat ze daarmee bedoelen. Kosten 2.75 euro / maand excl.

[ Voor 6% gewijzigd door T.T. op 25-01-2005 23:36 ]

Verwijderd

T.T. Je zult hier weinig reacties terugkrijgen waarschijnlijk, maar je kan eens een aanvraag plaatsen op webhostingtalk.nl. Hier is het ook niet erg gepast om Alarmnummers topic te kapen ;) Hij is meer bezig met het opzetten ervan :)
Pagina: 1