Op de laptop van mijn vriendin (HP, Pentium 4, 256mb RAM, Windows XP SP2) doet zich sinds een paar dagen een ernstige fout voor bij het afsluiten, een zogenaamd BSOD. Er is niets gewijzigd aan de hardware, geen nieuw geheugenlatje ofzo, en ook software-matig is er weinig aan gebeurd. Wel was er een webcam (Trust) die nogal irritant deed (forceerde de laptop al eens tot een spontane reboot toen de webcam blokkeerde). Die heb er er netjes kunnen afgooien (via Configuratiescherm -> Software), dus volgens mij kan die het probleem niet meer veroorzaken.
Wat heb ik al gedaan om de oorzaak te achterhalen, en eventueel het probleem op te lossen:
*** STOP: 0x0000000A (0x000002CC, 0x000000FF, 0x00000000, 0x804E3B58 )
De enige oplossing die ik nog zie om uit te sluiten dat het niet om een ernstig probleem met de hardware gaat, is een format en herinstallatie van Windows XP, maar dat zie ik voorlopig niet zitten wegens het grote werk dat dat met zich meebrengt.
Zijn er mensen die tips hebben, wat kan ik nog proberen, wat is het probleem?
edit: haakje vergeten in topic title
Wat heb ik al gedaan om de oorzaak te achterhalen, en eventueel het probleem op te lossen:
- Verwijderen van Norton AntiVirus, en installeren van een aangekochte Panda Antivirus 2005
- Uiteraard ook scannen met Panda, wat enkel wat Adware opleverde (niets dat echt schadelijk leek)
- Memory test uitgevoerd met Memtest86 (http://www.memtest86.com/)
- WOS-FAQ nagelezen op BSOD (http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/718455/)
- MS Knowledge Base doorzocht op de STOP-code, maar dat leverde weinig op (geen updates gedaan van Win98 naar XP, geen nieuwe hardware geinstallleerd, dus ook geen nieuwe drivers)
- Google gezocht op STOP-code, maar dat leverde ongeveer dezelfde info op als in de Knowledge Base van MS
*** STOP: 0x0000000A (0x000002CC, 0x000000FF, 0x00000000, 0x804E3B58 )
De enige oplossing die ik nog zie om uit te sluiten dat het niet om een ernstig probleem met de hardware gaat, is een format en herinstallatie van Windows XP, maar dat zie ik voorlopig niet zitten wegens het grote werk dat dat met zich meebrengt.
Zijn er mensen die tips hebben, wat kan ik nog proberen, wat is het probleem?
edit: haakje vergeten in topic title
[ Voor 7% gewijzigd door sanfranjake op 06-01-2005 14:06 ]
boegel - er zijn maar 10 soorten mensen in de wereld: diegene die het binaire stelsel kennen en diegene die het niet kennen