[XP] IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL bij afsluiten*

Pagina: 1
Acties:

• Boegel
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-01-2018

Boegel

just boegel

Topicstarter
Op de laptop van mijn vriendin (HP, Pentium 4, 256mb RAM, Windows XP SP2) doet zich sinds een paar dagen een ernstige fout voor bij het afsluiten, een zogenaamd BSOD. Er is niets gewijzigd aan de hardware, geen nieuw geheugenlatje ofzo, en ook software-matig is er weinig aan gebeurd. Wel was er een webcam (Trust) die nogal irritant deed (forceerde de laptop al eens tot een spontane reboot toen de webcam blokkeerde). Die heb er er netjes kunnen afgooien (via Configuratiescherm -> Software), dus volgens mij kan die het probleem niet meer veroorzaken.

Wat heb ik al gedaan om de oorzaak te achterhalen, en eventueel het probleem op te lossen:
  • Verwijderen van Norton AntiVirus, en installeren van een aangekochte Panda Antivirus 2005
  • Uiteraard ook scannen met Panda, wat enkel wat Adware opleverde (niets dat echt schadelijk leek)
  • Memory test uitgevoerd met Memtest86 (http://www.memtest86.com/)
  • WOS-FAQ nagelezen op BSOD (http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/718455/)
  • MS Knowledge Base doorzocht op de STOP-code, maar dat leverde weinig op (geen updates gedaan van Win98 naar XP, geen nieuwe hardware geinstallleerd, dus ook geen nieuwe drivers)
  • Google gezocht op STOP-code, maar dat leverde ongeveer dezelfde info op als in de Knowledge Base van MS
De BSOD: IRQL_NOT_LESS_OR EQUAL
*** STOP: 0x0000000A (0x000002CC, 0x000000FF, 0x00000000, 0x804E3B58 )

De enige oplossing die ik nog zie om uit te sluiten dat het niet om een ernstig probleem met de hardware gaat, is een format en herinstallatie van Windows XP, maar dat zie ik voorlopig niet zitten wegens het grote werk dat dat met zich meebrengt.
Zijn er mensen die tips hebben, wat kan ik nog proberen, wat is het probleem?

edit: haakje vergeten in topic title :s

[ Voor 7% gewijzigd door sanfranjake op 06-01-2005 14:06 ]

boegel - er zijn maar 10 soorten mensen in de wereld: diegene die het binaire stelsel kennen en diegene die het niet kennen

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik pas de titel even aan zodat de BSOD die je krijgt er in staat, en ter correctie van het vergeten haakje :P

Misschien handig het screenshot de volgende keer even wat te verkleinen. Zo te zien is het een aardig groot bestand, wat modemers niet zo fijn zullen vinden. Daarom heb ik deze even weggehaald en de relevante tekst in je topicstart toegevoegd :)

[XP] ernstige fout BSOD) bij afsluiten > [XP] IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL bij afsluiten*

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-12 22:21

Oceria

I've been in between....

Ik weet dat norton dit probleem wel eens wil geven. Dit kwam doordat Windows de swapfile al aan het legen was tijdens de afsluitprocedure, terwijl norton nog bezig was oa je floppydisk op virussen te controleren.
Het feit dat je het probleem nog hebt na deinstalleren van norton maakt het minder waarschijnlijk, maar zeker weet je het niet (norton wil nog wel eens wat spullen achter laten na een deinstall).
Zoals je zelf al zegt komt deze stopfout vooral voor bij foute driver software. hoewel je zelf geen nieuwe drivers geinstalleerd zegt te hebben kan dat -onbedoeld- toch gebeurt zijn als je bijvoorbeeld onlangs nog windows update hebt gedraaid. Probeer de rollback optie eens, als die aanstaat.

Verder kan ik je nog deze links geven:
stop fout bij laptops
Windows resource kit

Veel succes!

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

• Boegel

Boegel

just boegel

Topicstarter
Oceria schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 16:25:
Probeer de rollback optie eens, als die aanstaat.

Verder kan ik je nog deze links geven:
stop fout bij laptops
Windows resource kit

Veel succes!
De rollback functie staat niet aan, dus daar ben ik jammer genoeg weinig mee :(

Ook die links helpen me weinig vooruit. Als het aan Norton ligt dan zou het idd moeten opgelost zijn met het deinstalleren ervan, dat overigens zonder problemen gebeurde.

Ik denk dat de enige oplossing een herinstall zal zijn, en dan maar hopen dat de fout niet terugkeert bij het installeren (lijkt ook wel nog eens te gebeuren volgens de verschillende pagina's die ik gelezen heb), anders zit mijn vriendin zonder laptop, en daar zal ze niet om kunnen lachen wegens stage-verslagen enzo die moeten gebeuren.... :/

boegel - er zijn maar 10 soorten mensen in de wereld: diegene die het binaire stelsel kennen en diegene die het niet kennen

• Boegel

Boegel

just boegel

Topicstarter
Kickje wegens nieuwe ontwikkelingen...

Ik heb vandaag de laptop volledig opnieuw geïnstalleerd (Quickrestore cd's gebruikt om de laptop terug naar factory settings te plaatsen), en dan alles opnieuw geinstalleerd zoals het voordien was.

Uiteraard heb ik dan getest of het bluescreen nog voorkomt bij het afsluiten van de laptop. Alles bleek in orde, er moesten nog wat updates van SP2 geinstalleerd worden, dus deden we dat maar.

Maar toen de laptop opnieuw opstartte na het installeren van de 3 updates, kwam het bluescreen terug.
Ik kan dus met vrij grote zekerheid het probleem vastpinnen op die 3 laatste updates, want dat is het enige wat nog geïnstalleerd werd tussen de normale shutdown en de shutdown met bluescreen...

Is dit een bekend probleem, waar kan ik terugvinden welke updates dat zijn (de laatste 3 na het installeren van SP2), en hoe kan ik dit probleem oplossen nu ik zeker weet wat het is ?

• Acheron
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-12 17:33

Acheron

updatepack.nl

Ja, KB834707 geeft nog wel eens problemen. Probeer het eens zonder die.

P.S. Waarschijnlijk is de pagefile kapot. Kies bij de systeeminstellingen -> prestaties eens voor een pagefile van 0 MB voor alle harde schijven, Dan wordt de pagefile weggegooid. Computer opnieuw opstarten en een nieuwe pagefile aan laten maken en als het goed is werkt het dan weer.

[ Voor 67% gewijzigd door Acheron op 01-02-2005 19:58 ]

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:53

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

IRQL_NOT_LESS_OR EQUAL Geeft vaak een driver of IRQ probleem/confilct aan.
Je zou ook eens incombinatie kunnen zoeken met de genoemde geheugen adressen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1