Toon posts:

IPv6 vraagje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Heb ff een paar vraagjes over IPv6 :
Ik zit in een bedrijf en de internet provider ondersteund nog geen IPv6. Als ik wil gaan tunnelen (staat even los van internet provider, dus alleen in het netwerk) in het bedrijf, en ik installeer op alle werkstations IPv6 (ipv6 install). Wordt er dan al getunnelt, of moet die tunnel dan nog aangemaakt worden? En worden deze protollen dan samen op een workstion ondersteund zolang er nog ipv4 is?

Ik heb hierover gegoogeld maar kan nergens echt een duidelijk antwoord vinden....
Wordt op internet alleen verwezen naar surfnet ofzo om daar een tunnel aan te maken bij surfnet en dat soort stuff, maar dat wil ik niet.

Alvast bedankt!

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2005 11:48 ]

• pipo de C
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-02 20:08
Wanneer je (ook op je interne netwerk) IP packets wil gaan routeren (op de routers) zal je ondervinden dat niet elke router een Packet met een IPv6 header snapt.

Om dit toch over routers te kunnen transporteren kan je end-to-end een Ipv6 tunnel opzetten tussen met hosts of 2 netwerken (whatever you want)

Wat je dan doet is Ipv6 packets inpakken in Ipv4 zodat de tussenliggende netwerkcomponenten het toch begrijpen en de goede kant op routeren.

Ipv6 aanzetten betekent niet dat je direct een tunnel hebt. Ipv4 en 6 zouden in principe gewoon naast elkaar moeten kunnen werken. Het zijn immers verschillende protocol stacks.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bijvoorbeeld:

IPv6/ipv4 netwerk----->router A------->router B------>IPv4/ipv6 netwerk

router A ondersteund alleen ipv4.

router B ondersteund alleen ipv6

Ik wil een bestand sturen van een pc in het 1ste netwerk naar pc in 2e netwerk. En heb alleen maar op de workstations (windows XP) ipv6 install gedaan. Komt dit aan?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2005 12:13 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 15:48

Maasluip

Kabbelend watertje

Als de computers op je IPv6 netwerk alleen maar IPv6 praten zal dit niet gaan. Maar omdat je XP hebt praten ze ook allemaal IPv4 en zul je via een IPv4 verbinding over de router moeten gaan.
Als je wil dat de router van IPv6 naar IPv4 vertaalt moet je een gateway gebruiken ipv en router.
(of geldt tunnelen ook voor IPv6 -> IPv4? Dan zou je een tunnel moeten opzetten)

Vergelijk het met het praten van verschillende talen. IPv6 is Noors en IPv4 is Zweeds.
Een Noor kan niet met een Zweed praten (IPv6 -> IPv4).
Een Noor kan wel met een andere Noor praten (IPv6 -> IPv6), ook als de communicatie via die Zweed gaat, maar dan moet hij zijn bericht wel in een envelop doen en er in het Zweeds het adres van de ander op zetten (tunnelen, IPv6 -> IPv4 -> IPv6).
Een Noor kan wel met een Zweed praten als er een vertaler tussen zit (IPv6 -> IPv4 met een gateway).

Signatures zijn voor boomers.

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

PowerSp00n

There is no spoon

Verwijderd schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 11:42:
Heb ff een paar vraagjes over IPv6 :
Ik zit in een bedrijf en de internet provider ondersteund nog geen IPv6. Als ik wil gaan tunnelen (staat even los van internet provider, dus alleen in het netwerk) in het bedrijf, en ik installeer op alle werkstations IPv6 (ipv6 install). Wordt er dan al getunnelt, of moet die tunnel dan nog aangemaakt worden? En worden deze protollen dan samen op een workstion ondersteund zolang er nog ipv4 is?
Ja dan moet je nog tunnelen, je kan zowel IPv4 als IPv6 gebruiken, IPv6 wordt gebruikt als ten eerste de applicatie het ondersteunt, en er gebruik wordt gemaakt van een IPv6 adres of een hostname met een AAAA record.
Ik heb hierover gegoogeld maar kan nergens echt een duidelijk antwoord vinden....
Wordt op internet alleen verwezen naar surfnet ofzo om daar een tunnel aan te maken bij surfnet en dat soort stuff, maar dat wil ik niet.
Kijk voor informatie en tunnels en eventueel links naar nog meer informatie op www.sixxs.net

Verwijderd

Topicstarter
Ok thnx bedankt voor de info!!

Heb nog 1 vraagje over het verkrijgen van publieke adressen.

Stel dat ik een volledig private netwerk heb. Ik wil hier vanaf en wil over op alleen maar publieke adressen in mn netwerk. En krijg van mn provider een IPv6 adres. (wordt daar dus ondersteund)
Kan ik dan mijn andere pc's in het netwerk een publiek adres geven met dit adres? Heb namelijk iets gelezen dat een deel van dat adres je eigen prefix is, en daar dus je eigen range voor hebt...
Klopt dit?

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 12:40:
adressen in mn netwerk. En krijg van mn provider een IPv6 adres. (wordt daar dus ondersteund)
Kan ik dan mijn andere pc's in het netwerk een publiek adres geven met dit adres?
Ja , normaal gesproken krijg je een /64 adres(of eingelijk dus inderdaad een prefix), en heb je dus heel veel publieke adressen.

(mag ik vragen waarvoor je in de toekomst voor iedereen een publiek adres denkt nodig te hebben? )

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
leuk_he schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 12:53:
[...]

Ja , normaal gesproken krijg je een /64 adres(of eingelijk dus inderdaad een prefix), en heb je dus heel veel publieke adressen.

(mag ik vragen waarvoor je in de toekomst voor iedereen een publiek adres denkt nodig te hebben? )
Is gewoon zomaar een vraag...... Heb ooit een de vraag gekregen of het mogelijk was om alle pc's in een netwerk publiekelijk te maken.. Maar dit kan dus..

Wilde gewoon ff weten hoe dat precies zit.. Als je dit zou doen, zijn natuurlijk alle pc's in het netwerk benaderbaar, en zult ze denk ik stuk voor stuk moeten beveiligen.

Met een NAT is dat wel wat veiliger natuurlijk.
Pagina: 1