Toon posts:

[2003] RIS oem-files niet terug te vinden*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben sinds maandag bezig met het opzetten van een RIS server om installaties te vergemakkelijken op nieuwe pc's. Alles van te voren invullen zodat ik een kale windows installatie heb aan het eind met lokale mappen met programma's die mogelijk geinstalleerd moeten worden als er b.v. een brander inzit.
Op dit moment installeert het systeem goed op een paar punten na.

Allereest heb ik de .osc files aangepast en een extra menu toegevoegd om extra parameters op te geven zoals machine name, user first name, user last name, organization en product key.
Nu wil ik dus extra files meekopieren. Deze heb ik onder \i386\$oem$\$1\progs gezet. Ik heb ook al een \i386\$oem$\C\Progs geprobeerd. Met de eerste zie ik tijdens het kopieren van bestanden dat ze wel meegaan maar ik kan ze niet terugvinden op de systemdrive van het geinstalleerde systeem.
Wat ik ook raar vindt is dat je bij de setupmanager je taal etc kan opgeven voor je antwoordbestand maar dat de invoertaal altijd maar op engels blijft staan terwijl een normale installatie vanaf cd een nederlandse invoertaal met vs internationale layout oplevert.
In de RIS handleiding die bij deploy zat werd vermeld dat ik dat niet kan opgeven bij RIS maar er moet toch wat mogelijk voor zijn d.m.v. een script ofzo?
Hieronder het sif bestand zoals ik het nu heb. Oemfilespath heb ik eruit gelaten omdat alle bestanden onder \i386 staan en wel meegekopieerd worden.

;SetupMgrTag
[Data]
AutoPartition=1
MsDosInitiated="1"
UnattendedInstall="Yes"
floppyless="1"
OriSrc="\\%SERVERNAME%\RemInst\%INSTALLPATH%"
OriTyp="4"
LocalSourceOnCD=1

[SetupData]
OsLoadOptions="/noguiboot /fastdetect"
SetupSourceDevice="\Device\LanmanRedirector\%SERVERNAME%\RemInst\%INSTALLPATH%"

[Unattended]
UnattendMode=FullUnattended
OemSkipEula=Yes
OemPreinstall=Yes
TargetPath=\WINDOWS
FileSystem=LeaveAlone
NtUpgrade=No
OverwriteOemFilesOnUpgrade=No

[GuiUnattended]
AdminPassword=e4f0f4a0f1fb05fdaad3b435b51404eefe35c103b6410fecf4e0fa32078aac8c
EncryptedAdminPassword=Yes
AutoLogon=Yes
AutoLogonCount=4
OEMSkipRegional=1
TimeZone=110
OemSkipWelcome=1

[UserData]
ProductKey="%PRODUCTKEY%"
FullName="%USERFIRSTNAME% %USERLASTNAME%"
OrgName="%ORGNAME%"
ComputerName=%MACHINENAME%

[Display]
BitsPerPel=32
Xresolution=1024
YResolution=768

[TapiLocation]
CountryCode=31
Dialing=Tone
AreaCode=0166

[RegionalSettings]
LanguageGroup=1
SystemLocale=00000413
UserLocale=00000413
InputLocale=0413:00020409

[SetupMgr]
DistFolder=E:\RemoteInstall\Setup\Dutch\Images\WINXPPRONL\i386
DistShare=remoteinstall

[Identification]
JoinWorkgroup=ACT

[Networking]
InstallDefaultComponents=Yes
ProcessPageSections=Yes

[OSChooser]
Description="Windows Professional - Standaardinstallatie"
Help="Hiermee installeert u Windows Professional in een standaardconfiguratie."
LaunchFile="%INSTALLPATH%\%MACHINETYPE%\templates\startrom.com"
ImageType=Flat

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Wat is/zijn nou concreet je vraag/vragen?
Oemfilespath heb ik eruit gelaten omdat alle bestanden onder \i386 staan en wel meegekopieerd worden.
En dat gaat sowieso niet werken want de i386 dir die naar je schijf wordt gekopieerd om te installeren wordt na de 1e reboot weggegooid. Nadat je die aftelling in minuten gehad hebt zeg maar.

[ Voor 81% gewijzigd door max op 06-01-2005 12:53 ]

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Zoals Fire_escape opmerkt is het erg belangrijk dat je concreet aangeeft wat je precies niet lukt, met informatie over wat je allemaal al hebt kunnen vinden met bijvoorbeeld Google en de GoT search :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Wat er concreet niet lukt is het meekopieren van losse bestanden die ik aan mijn images toevoeg.
Microsoft technotes en andere sites hebben het over creeren van een $OEM$ folder op hetzelfde niveau als de i386 folder in je distrib share. Daaronder kom ik 2 verschillende dingen tegen.
Het boek mastering windows server 2003 heeft het over een drive letter dus bv \$OEM$\C om alles op de C schijf te kopieren wat er onder die C staat.
Online kom ik informatie tegen waar ze beweren dat ik \%OEM%\$1 moet gebruiken om alles op de systemdrive te zetten. Nu maakt me dat niet uit omdat het hoe dan ook op de C schijf komt te staan.
Voorwaarde dat RIS die files meekopieerd is dat je OEMPreinstall=yes aan moet zetten.
Ik zie ook dat die files meegekopieerd worden tijdens de setup maar daarna verdwijnd inderdaad alles als sneeuw voor de zon.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Je hebt \i386\$oem$ aangemaakt. Dat is fout. i386 en $oem$ moeten naast elkaar en niet onder elkaar staan.

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

$1 = Eerste partitie op eerste schijf (C:\ dus)
$$ = windows map van je installatie
$docs$ = Documents and settings
$progs$ = Program files

OEMPreinstall=yes moet je idd aanzetten, anders wrkt de hele structuur niet.

Deze mappen moeten in $oem$ staan op gelijke hoogte als de i386 map.

Uit een verslag van mij:
Distributie folder creëren.

Wanneer Windows 2000 over een netwerk geïnstalleerd dient te worden, dan moet er voor een distributie folder gezorgd worden. De distributie folder dient als bron voor elke cliënt pc. Hier haalt het werkstation de installatie file`s vanaf. Deze folder staat op een server waar de cliënt toegang tot heeft verkregen via de opstartdiskette welke eerder is besproken.

De distributie folder van Windows 2000 bevat alle Windows 2000 installatie file`s als mede driver`s en andere programmatuur welke in het geautomatiseerde proces mee wordt genomen. Op de cd-rom van Windows 2000 bevindt zich een “setup manager” welke erg behulpzaam kan zijn bij het maken van een distributie folder. In de volgende paragrafen wordt uitgelegd hoe een distributie folder is opgebouwd.

De distributie folder:

Deze map bevat alle installatie files welke vereist zijn voor de setup van Windows 2000. Van hier wordt ook de installatie gestart. In deze folder staan alle installatie bestanden dus houdt er rekening mee dat de inhoud van de map redelijk groot is.

\$OEM$ map:

Deze map wordt gebruikt om setup mappen naar de hardeschijf van de computer te kopiëren welke onder andere programmatuur bevat voor de automatische installatie van de pc. In de answer file kunnen we de parameter OEMFILESPATH gebruiken om een andere locatie voor de $OEM$ map op te geven. Wat de answer file is en welke parameters deze nog meer kan bevatten wordt in de komende hoofdstukken nader toegelicht. De $OEM$ map kan ook nog een bestand genaamd CMDlines.txt bevatten welke commando`s bevat die tijdens de Graphical User Interface (GUI) fase van de installatie kunnen draaien.

\$OEM$\$1:

Een volgende map die aangemaakt moet worden is de $1 map welke direct onder de $OEM$ map ligt. In deze map worden files gekopieerd, welke tijdens de tekst mode van de setup, naar de drive waarop Windows 2000 wordt geïnstalleerd. Deze drive is gelijk aan de %systemdrive% variabele, welke na de installatie opgevraagd kan worden in DOS, door “SET” in te type. Er komt dan bij systemdrive de letter van de drive te staan, waarop Windows is geïnstalleerd.

\$OEM$\$1\pnpdrvrs:

In deze map worden plug & play driver`s voor Windows 2000 gekopieerd. Hierin kunnen nog enkele mappen gemaakt worden. bijvoorbeeld \Video \Sound \Network. In deze mappen worden de driver`s en info file`s voor videokaarten en geluidskaarten gekopieerd. Netwerkkaarten worden veelal tijdens de installatie gedetecteerd en geïnstalleerd.
De map met de drivers voor verschillende PCI pnp apparaten behoort naar de systemdrive gekopieerd te worden. Als het gewenst is dat er tijdens de installatie gezocht wordt voor de driver`s in de pnpdrvrs map dan moet de key OemPnPDriversPath = “ “ toegevoegd worden aan de answer file. Hoe dit gerealiseerd wordt bespreken we later in dit verslag in het hoofdstuk over het maken van een answer file.

Uiteindelijk komt de gehele deployment map er ongeveer zo uit te zien.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/havingdinner/oem-structuur.jpg

U ziet hierboven de structuur van de deployment map zoals deze gemaakt zou kunnen worden. Ook ziet u de locatie van het bestand CMDlines.txt. Deze bevind zich zoals al eerder aangegeven in de root van de map $OEM$.

Het creëren van het answer file:

Door de answer file worden de vragen die tijdens een manuele installatie beantwoordt dienen te worden, automatisch beantwoord door een tekst bestand. Hierdoor wordt er geen reactie van de gebruiker vereist. Doordat de installatie vanaf de server geschiedt, kunnen meerdere werkstations tegelijkertijd ingericht worden. Hiervoor kunnen dezelfde distributie folder`s gebruikt worden voor meerdere installatie`s.

Het answer file is in principe niets anders dan een tekst bestand met antwoorden op een aantal vragen. Om het voor de setup mogelijk te maken de antwoorden te lezen, dient er een bepaalde structuur in dit bestand gecreëerd te worden. De structuur die in het answer file toegepast wordt, maakt onderscheidt tussen headers, parameters en waarden voor die parameters. Elke parameter stelt in principe een vraag voor, die tijdens de installatie beantwoordt dient te worden. Door alle vragen te beantwoorden in één tekst bestand, is de invoer van een gebruiker overbodig en kan dus andere dingen gaan doen. De answer file zorgt dus een heel groot deel voor de unattended installatie.

In het kort ziet een answer file er ongeveer zo uit.

[header1]
Parameter = “waarden”

[Header2]
Parameter = “waarden”

Voorbeeld answer file:
Hier onder ziet u een voorbeeld van een answer file. Zoals al eerder aangegeven moeten er in een answer file een minimaal aantal parameters staan. Deze parameters hebben dan vooral te maken met de registratie van de software, instellingen van de computer met betrekking zoals taal, tijdzone`s en aanpassingen die gemaakt moeten worden aan de pc voor de installatie.

[Unattended]
FileSystem = ConvertNTFS
OemPreinstall = Yes
OemSkipEula = Yes
Repartition = No
TargetPath = WINNT
UnattendedMode = FullUnatended

[GuiUnattended]
AdminPassword = *
AutoLogon = Yes
AutoLogonCount = 1
AutoLogonAccountCreation = No
OEMSkipRegional = 1
OEMSkipWelcome = 1
TimeZone = 110

[UserData]
ComputerName = *
FUllName = *
OrgName = "***"
ProductID = "***"

[Identification]
DomainAdmin = "administrator"
DomainAdminPassword = ""
JoinDomain = "TEST"
Is al heel oud, zitten legio fouten in, maar wel in begrijpelijke taal en de kern klopt. ;)

[ Voor 106% gewijzigd door max op 06-01-2005 14:35 ]

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
offtopic:
Als die hash die in je topicstart staat de hash is van je daadwerkelijke adminpass denk ik dat je die beter even weg kan halen. Als er toevallig een collega zit mee te nemen die minder rechten heeft als jij zouden er natuurlijk vage dingen kunnen gebeuren. Zeker als het ook een domainadminpass is :X

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Hier : http://unattended.msfn.org/ staat ook erg veel info, die ook bruikbaar is voor een niet cd gebaseerde install.

En evt. kun je ook eens kijken naar http://unattended.sourceforge.net/ dat is wat flexibeler.

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik had de directorystructuur ook al toegepast op hetzelfde niveau als de i386 dir. Service opnieuw gestart maar dat hielp nog niks. Serverrestart leverde ook niks op. Ik had wel een nieuw antwoordbestand aan mijn image gekoppeld dus misschien dat daar wat mis zit alhoewel hij mijn custom parameters wel meeneemt.

Ik heb nu een nieuw image gemaakt en de sif file in de \i386\templates dir aangepast naar mijn wensen.
In de imagedir een %oem%\%s1\dirnaam gemaakt en daar wat files ingezet.
Ben nu dat image aan het installeren, over een half uur zie ik of alle bestanden nu wel netjes meegaan naar de systemdrive.

Verwijderd

Topicstarter
Ok nu is het wel gelukt, het lijkt dus te liggen aan de koppeling van het script ofzo.

Wat me wel opvalt is dat ik na het toevoegen van een image dit nieuwe image niet zie bij remote installation in de AD users&computers bij domain controllers.
Is dat normaal?

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 15:00:
Ok nu is het wel gelukt, het lijkt dus te liggen aan de koppeling van het script ofzo.

Wat me wel opvalt is dat ik na het toevoegen van een image dit nieuwe image niet zie bij remote installation in de AD users&computers bij domain controllers.
Is dat normaal?
Je hoort elk nieuw SIF bestand feitelijk onmiddellijk te zien, nadat je een keer op Refresh klikt.

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, nadat ik nog een keer gekeken had waren er inderdaag 2 images. Nu hij m'n files netjes meekopieerd ben ik de scripts aan het uitproberen en dat verloopt ook allemaal vrij goed. Helaas valt dat niet meer onder het originele topic dus als ik daar nog wat over moet weten gaan we gewoon weer verder zoeken en posten.

Bedankt iig voor de reacties.
Pagina: 1