Toon posts:

Mail gebounced, maar door welke server?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag Tweakers,

Een mevrouw van een andere organisatie probeert een mail te sturen naar een adres bij mijn organisatie. Zij krijgt echter een foutmelding terug en het bericht wordt niet afgeleverd. Ik probeer uit te vinden of deze fout nu van de emailserver van de versturende partij of van onze mailserver komt.

Dit is het bericht dat de mevrouw in kwestie terug krijgt:
Naam Achternaam (naam.achternaam@mijnorganisatie.nl) op 4-1-2005 15:31
Er is een SMTP communicatiefout opgetreden bij de e-mailserver van de geaddresseerde. Neem contact op met de systeembeheerder.
<xxx.xxxxxx.local #5.5.0 SMTP; 554 <naam.achternaam@mijnorganisatie.nl>:
relay access denied>
De foutmelding suggereert in eerste instantie dat de fout in onze server ligt, wij zijn immers de geaddresseerde. Aan de andere kant lijkt de regel <xxx.xxxxxx.local #5.5.0 etc..> te zeggen dat het om de 'local' mailserver gaat, dus degene op hun netwerk.

Een bijkomend vreemd iets is dat deze fout sporadisch optreedt en dat het verzenden (ook van buiten) naar het adres naam.achternaam@mijnorganisatie.nl in de meeste gevallen gewoon goed gaat, OOK vanaf het externe mailadres dat ditmaal de foutmelding terug kreeg.

Welke conclusie moet ik nu trekken? Geeft onze server deze melding of de server van de verzender? Een zoektocht bij Google levert veel pagina's op met vragen van mensen die hun eigen mailsever draaien en die geen berichten van buiten kunnen ontvangen. Ik begrijp dat servers die berichten kunnen relayen erg spam-gevoelig zijn en daarom niet geaccepteerd worden. Op zich is dat niet het belangrijkste. Ik ben in eerste instantie erg benieuwd welke mailserver nou deze foutmelding geeft.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2005 11:02 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Ik raak een beetje in de war doordat je alle email addressen en hostnamen hebt vernaggeld, maar als tip kan ik bedenken eens te kijken naar de volledge headers van een e-mail die wel goed gaat en daaruit te reconstureren hoe de e-mail gaat. (welke servers zijn betrokken). Ik kan me namelijk beedenken dat er tussen de local server en jouw server not een paar servers zitten waar het fout gaat.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Het is jouw mail server die een stukje van de dialoog met de remote mailserver weergeeft.
Die remote mailserver zegt dat er niet gerelayed mag worden. Dus zou jij eens met de beheerder van die remote mailserver moeten gaan praten over de vraag waarom die remote mailserver het sturen van legitieme mail als relay ziet

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Voor de duidelijkheid voornaam.achternaam@mijnorganisatie.nl is een adres bij mijn organisatie. xxx.xxxxxx.local is bij de verzender, want op de plaats van de xxx.xxxxx staat het domein van de verzender.

Ik heb helaas niet de beschikking over de volledige headers.

Brahiewahiewa, volgens jou ligt de fout dus in de mailserver van de verzender. Leuk_he, ik weet niet of er nog servers tussen zitten. Ik geloof het niet eigenlijk.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 07:01
Er wordt hier een bericht aangeboden aan de SMTP-server xxx.xxxxxx.local, met als geadresseerde iemand bij mijnorganisatie.nl

Aangezien hij een "relay denied" geeft neem ik aan dat die SMT-server niet geconfigureerd is om mail aan te nemen voor mijnorganisatie.nl, en dat de aanbieder niet in de lijst waarvoor wel gerelayd mag worden staat.

Ik snap nu niet helemaal wie die melding aan de hand van welk adres krijgt, maar er zijn 2 mogelijke oorzaken zo ongeveer.

Of de afzender mailt naar de verkeerde SMTP-server (daarvoor moet je die van je provider of die van je eigen bedrijf of zo hebben, iig aan je eigen kant van de verbinding),
of er zijn wel MX-records aangemaakt, maar de server die aan het bijbehorende A record hangt in de DNS is niet geconfigureerd om mail voor dat domein aan te nemen.

Het eerste los je op door je eigen emailclient (als afzender dus) goed in te stellen, het tweede los je op door de beheerder van die DNS-records of van die mailserver te schoppen dat er een configuratiefout is gemaakt :)

Die configuratie-fout kan overigens ook nog aan de mailserver aan de verzendende kant liggen, als daar de relay-controls te strak staan afgesteld (meestal op basis van IP adressen).

[ Voor 9% gewijzigd door Paul op 06-01-2005 14:01 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock