spire 2fan hd cooler stiller maken.

Pagina: 1
Acties:

• HydroDiOxide
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-08-2025
Ik heb een hd cooler van spire, het exemplaar hier getest http://cybercpu.net/review/spire/hdcooler/
Hij schijnt behoorlijk stil te zijn, maar ik merk er niets van. Ik heb hem er liever niet onder hangen, maar het schijnt toch wel nodig te zijn voor een 7200rpm hd.

Heeft iemand ervaring met het stiller maken (bijvoorbeeld op 7 volt laten draaien) van deze spire hd cooler? En hoe heb je het gedaan?

"Overspecialize and you breed in weakness..." Major Motoko Kusanagi

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:45
Ik zie dat die dingen op hun 12v al 4800 rpm maken, het zijn wel kleine fans, maar dat is best snel. Wat je kun proberen is gewoon wat draadjes solderen van een standaard powerconnector, en dan de 5v nemen ipv de 12. Anders zou je zoiets als een zalman fanmate kunnen kopen om eventueel de snelheid aan te passen zonder veel gepruts met kabeltjes. Het maakt denk niet echt uit voor de temperatuur van je schijf, aangezien het belangrijker is dat er lucht langs komt dan hoe snel die lucht er langskomt.

Verwijderd

als je de 5V ipv 12V gebruikt, lopen de fans op 5V, en als je de 0V en de 5V verwisseld, lopen ze op 7V.

• HydroDiOxide
Verwijderd schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 11:05:
als je de 5V ipv 12V gebruikt, lopen de fans op 5V, en als je de 0V en de 5V verwisseld, lopen ze op 7V.
Zoals je kunt zien op de eerder genoemde site lust de molex van de cooler de molex die je aansluit op de hd door. De fans zitten aangesloten op de rode en naastliggende zwarte draad van de molex. Aangezien het geen optie is om een andere molex om te bouwen die alleen op de cooler aan te sluiten (er zit maar één op de string van de voeding), vraag ik me af hoe ik dit kan realiseren. Betekent dat dat ik probeer om de rode (naar ik aanneem de draadjes waar de prik doorheen gaat) draadjes van de cooler aan te sluiten op de plek waar de gele draad van de molex op binnen komt?

[ Voor 3% gewijzigd door HydroDiOxide op 06-01-2005 12:20 ]

• HydroDiOxide
Okeh, heb de Spire omgeknutseld en hij draait nu op 5 volt. Het geluid is duidelijk veel minder... ik merk nu eigenlijk niet dat ie er in zit. The good thing: HDD thermometer (leest smart gegevens uit) laat wel een temperatuur vermindering zien van zo'n 9 graden (maxtor 6L040J2 van 44 - 35 Celsius). Een enorme winst dus.

Iemand enig idee if je die doorlusmolex'jes (wie de spire cooler kent weet waarover ik het heb) ook los kan kopen en met twee klepjes (zowel voor de 12v en gnd en 5v en gnd)? Dit was nogal een vervelend karweitje en fraai is anders.