Toon posts:

[XP] Andere pc is niet te bereiken via het netwerk*

Pagina: 1
Acties:
  • 161 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen,

Ik heb sinds een paar dagen een bekabeld netwerkje thuis liggen. Dit op basis van werkgroepen onder Windows XP Pro. Het geheel is aan elkaar gekoppeld via een Router. Het lukt me maar steeds niet om de computers lekker met elkaar te laten communiceren.

Het netwerk bestaat uit 3 PC’s. PC1 en PC3 kunnen over en weer bestanden delen, perfect dus. Vanaf PC2 kan ik ook naar de bestanden op PC1 en PC3. Het probleem is dat ik vanaf PC1 en PC3 NIET op de gedeelde bestanden van PC2 kan komen.
De volgende foutmelding verschijnt:

\\PC-2 is niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron. Neem contact op met de beheerder van de server op als u wilt weten of u toegangsmachtigingen hebt.

Vanaf PC1 en PC3 kan ik via Mijn Netwerk Locaties PC2 gewoon zien. Ook een ping vanaf PC1 en PC3 naar PC2 wordt keurig beantwoord. Op alle 3 de PC’s ben ik onder dezelfde naam met een wachtwoord als beheerder ingelogd.

De Firewall op PC2 is zo ingericht dat het de IP adressen van het interne netwerk als Trusted ziet. T.a.v. het pingen maakt het geen verschil of de Firewall aan of uit staat. In beide gevallen ontvang ik keurig antwoord op PC1 en PC3. Ook kan ik vanaf PC2 de printer die gekoppeld is aan PC1 gewoon gebruiken.

Wie o wie zet mij op het goede spoor om dit op te lossen zodat mijn jaar tenminste lekker kan beginnen.

John

• Loran
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-04 14:29
Hoe zit je met je user accounts, als je ntfs hebt geformatteerd,
is het aan te raden om zelfde user accounts te hebben, op bijde systemen, met de zelfde wachtwoorden dan kan je gelijk op het systeem komen

dus de account +wachtwoord waar je mee inlogt op de pc waar je achter zit, moet ook bestaan op de pc die je via het netwerk wilt benaderen.

[ Voor 25% gewijzigd door Loran op 06-01-2005 09:52 ]

Disclaimer: Ik baseer dit op absoluut niks...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je snelle reactie.

Op alle 3 de PC-s ben ik als beheerder ingelogd. Allemaal met dezelfde naam en wachtwoord.

Ik wacht met smart op nog meer suggesties.

John

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:17

NoTimeRemains

I know

heb je ook de rechten ingesteld, zodat je als beheerder kan inloggen op die mappen.

zijn de mappen op PC02 'goed' gedeeld? anders haal even alle shares weg en maak deze opnieuw aan...

This is the Way.

Verwijderd

Misschien is het ook niet gek om de firewall sowieso uit te schakelen, zodat je zeker weet dat die je niet in de weg zit.

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Alle adviezen opgevolgd en nogmaals gecontroleerd.
Firewall aan of uit maakt geen verschil. Bewijs: pingen gaat zowel met ingeschakelde als met uitgeschakelde Firwall goed. Keurig ontvang ik antwoord.

Het delen van de schijven heb ik opgeheven en onder een andere naam weer aangemaakt. Tussendoor de machine ook nog herstart. Je weet maar nooit. Dit alles maakt geen verschil. PC1 en PC3 gedragen zich voorbeeldig maar het lastige jongentje blijft PC2 die wel naar PC1 en PC3 kan maar niemand toelaat.

Ook heb ik hert account op PC2 verwijderd. Kan echter nog steeds met een account dat niet op PC1 en PC3 staat op genoemde PC's bestanden bekijken. Dat zou toch niet mogelijk moeten zijn?

Wie o wie heeft het antwoord.

John

• Loran
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-04 14:29
Hmm weet dan ook niet zo meer waar het aan kan liggen,

misschien als noodoplossing: een ftp server even te installeren, een goede is bijvoorbeeld b-ftp maar dat is even googlen naar een gratis variant, je kunt dan ook bestanden over plaatsen, en werkt misschien nog sneller als de windows variant van netwerk bestanden.

(en stiekum een kickje :P)

Disclaimer: Ik baseer dit op absoluut niks...

Verwijderd

werkgroep?

Verwijderd

Move NT > WOS

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:07
Ik pas nog even de titel aan, zodat deze iets duidelijker is :)

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik was het bericht even kwijt maar heb het weer gevonden.

Mijn dank voor jullie reacties.

Met probleem is zeer hardnekkig en drijft me bijna tot wanhoop.

Loran - Suggestie FTP
Ik begrijp niet goed wat ik hiermee moet en wat ik er mee bereik. Zou je wat meer kunnen zeggen hierover?

Bdnet.nl – Werkgroep
Ja, het is een simpel thuisnetwerkje op basis van een werkgroep. Voor nadere informatie zie mijn eerste bericht.

Welke expert ziet hier een uitdaging in?

Ik hoor graag van jullie.

John

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:52
Heb je wel de juiste werkgroep ingesteld? de shares die je aangemaakt heb, staan daar wel de juiste rechten voor ingesteld? Alle overige netwerkinstellingen staan ook goed?
Omdat je zo'n melding krijgt lijkt het te maken te hebben met beveiliging

[ Voor 19% gewijzigd door Ora et Labora op 07-01-2005 09:00 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Hey John wij tweakers begroeten elkander permanent. Het is dus een beetje overbodig om ieder bericht met "Hallo" te openen en te sluiten met je naam. Een groetende tekst zou je via je voorkeuren in je signature kwijt kunnen :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Werkgroep is juist ingesteld. Tenslotte kunnen PC1 en PC3 alles met elkaar delen en is het PC2 ook toegestaan om op PC1 en PC3 te komen. Als er hier iets verkeerd zou staan dan zou met name dat laatste toch niet mogelijk zijn?

Shares zijn in mijn beleving correct ingesteld. Wat kan je er eigenlijk aan instellen? Dit buiten de 2 vinkjes, Van deze map een gedeelde Netwerk map maken en
Netwerkgebruikers mogen mijn bestanden wijzigen, dan.
Beide staan overigens aangevinkt. Zijn er nog meer plekken waar ik iets met rechten kan/moet doen?

Alle overige netwerkinstellingen zijn viervoudig gecontroleerd. Niet alleen door mijzelf maar ook door een buurman met verstand van zaken. (Echter net onvoldoende om dit probleem op te lossen)

Met de opmerking betreffende de beveiliging ben ik het eens. Maar waar kan ik het oplossen?

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:52
je kunt met rechtermuisnkop, delen en beveiliging, bij het tabblad beveiliging de rechten instellen?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• The_Bash
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-12-2025
Probeer de andere PC te bereiken door het IP-adres in te voeren in start>uitvoeren (of start>run)
Je typt het adres als volgt: (vervang de x'jes voor het ip van de pc die je wilt bereiken) //xxx.xxx.x.xx

Vergeet de slashes niet!

404 error: File not found | PSN: The_Bash

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
doe wat the_bash aangeeft wel even met backslashes \\ :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• The_Bash
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-12-2025
sanfranjake schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 12:12:
doe wat the_bash aangeeft wel even met backslashes \\ :)
8)7 oeps....

Maar stel dat dit het probleem is, doe dan het volgende op alle betreffende pc's:

Ga naar start>configuratiescherm>netwerkverbindingen

Klik met de rechtermuisknop op de netwerkverbinding (LAN-verbinding o.i.d.) en klik op eigenschappen. Je ziet dan een lijstje staan onder: Deze verbinding heeft de volgende onderdelen nodig. Waarschijnlijk staat daar niet een protocol dat heet: NWLINK IPX/SPX/NETBIOS protocol. Als dit idd zo is dan klik je op installeren>protocol>NWLINK IPX/SPXenz. en klik je op toevoegen. Doe dit op de pc die problemen heeft met de bestandsdeling. Herstart de pc's en waarschijnlijk werkt het nu.

[ Voor 66% gewijzigd door The_Bash op 09-01-2005 21:30 ]

404 error: File not found | PSN: The_Bash

Verwijderd

Topicstarter
Vorige week ben ik erg druk geweest om via een thuisnet werk toegang te krijgen tot een PC. Ondanks hulp en vele tips die ik via dit forum ontving lukte het niet. Uiteindelijk heb ik de gehele PC opnieuw geïnstalleerd en nu loopt alles op rolletjes. Voor wie het weten wil, waarschijnlijk is er in het verleden iets misgegaan met het partitioneren van de harde schijf en is de partitietabel gecorrumpeerd geraakt. Door het NFTS systeem zijn hierdoor ook systemen die te maken hebben met beveiliging en toegang beschadigd geweest. Dus als alle inspanningen niet het gewenste effect hebben dan kan dit een mogelijke oorzaak hebben.

• homernt
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-02 12:49
Ik heb dit ook het heeft volgens mij te maken dat op die ene machine(laptop) bij mij ik een bepaalde service niet aan heb staan. Hierdoor het zo niet mogelijk door andere op de laptop te komen. Ze krijgen zelfs geen inlog scherm. Misschien stond deze bij jouw ook uit en dat na herinstall deze weer aan staat. Omdat het mijn laptop is vind niet erg en wel zo veilig.
Pagina: 1