Internetten kan heel goed in Thailand. Het stikt er overal van de internet café's al weet ik niet hoe dat momenteel zit met die ramp en dergelijke. Ik stel me zo voor dat er een strook van een bepaalde breedte getroffen is en dat iets meer landinwaarts alles gewoon nog overeind staat en dat je vader daar dus aan de slag zou moeten kunnen.
Als je vader een laptop heeft en een mobieltje met een modem is er een goed alternatief. In janruari 2003 ben ik als PR & Co coördinator 5 weken naar Thailand geweest om de Wereld Jamboree te verslaan. Met een mobieltje en een laptop kom je dan een heel eind. Deze website is volledig gebouwd en onderhouden met slechts de laptop en het mobieltje:
http://wj.scouting.nl/indextelex.html (navigatie tussen de dagen zit linksboven, zie ook nieuwsbericht linksonder van 14 december waar het nog eens uitgelegd wordt).
1: Sluit een internet abo'tje af via Loxinfo (
http://www.loxinfo.co.th/). Dit kost werkelijk geen drol en je kunt een abo nemen voor een vast aantal minuten, daarna stopt de abo. Zo hebben wij het ook gedaan.
2: Schrijf de lokale maar ook interloke toegangsnummers op voor je vader zodat ie meerdere opties heeft. Ik kan me zo voorstellen dat er vooral qua lokale toegnagsnummers wat problemen zouden kunnen zijn. De Bangkok toegangsnummers werken nagenoeg altijd.
3: Knoop de bende in Nederland aan elkaar en probeer eens in te bellen via Loxinfo vanuit jullie huiskamer. Het kost even een paar euro om te testen, en dat is echt niet meer dan een tientje maar dan heb je het tenminste getest. Als je in Thailand kunt inbellen via je mobiel thuis kan je vader het aldaar natuurlijk ook.
4: Zodra je vader in Thailand is gaat ie naar een mobiele telefoon shop (dat is daar echt booming business, dat kan je echt op elke hoek van de straat vinden) en koopt ie een pre-paid kaart. Als je bijvoorbeeld 12Call neemt van AIS (
http://www.ais.co.th) zit daar een nummer bij en kan hij vanaf dat moment redelijk goedkoop internetten. Immer hij belt met zijn mobieltje met een Thais nummer lokaal in Thailand in.
Punt 4 is overigens zowiezo een goed idee om aan je vader mee te geven. Laat al die mensen van het RIT die een mobieltje hebben zo'n prepaid kaart kopen. Het is net als in Nederland, je koopt voor 50 euro een beltegoed maar je krijgt er meteen een mobiel nummer bij. Op deze manier kunnen de mensen van het RIT met elkaar communiceren via Thaise prepaid kaarten en is het hartstikke goedkoop. In 2003 waren wij met 21 stafleden die allemaal zo'n Thaise prepaid kaart in hun telefoon hadden zitten en dat werkte perfect. Het enige lastige is dat je even een lijstje moet samenstellen wat ieders (nieuwe) Thaise mobiele telefoonnummer is.
En let wel, de baht is niet zo'n waardevaste valuta dus dergelijke prepaid kaarten zijn heel erg goed betaalbaar. Als je zo'n kaartje met een nummer hebt en je beltegoed is op kan je opwaardeerkaarten kopen. Na een paar dagen Thailand zal je vader wel enig zicht hebben in het belgedrag aldaar en koopt 1 persoon een hele stapel van die opwaardeerkaarten zodat niet iedereen dat zelf hoeft te doen en dat er 1 persoon verantwoordelijk is voor de uitgifte van die kaarten.
Als je nog vragen hebt hoor ik het wel!
Jeroen