Toon posts:

Bestand downloaden met Telnet als super user

Pagina: 1
Acties:
  • 52 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben noop op telnet gebied.

Maar ik wil een map en een paar bestanden downloaden met telnet. Die bestanden kunnen alleen gedownload worden als je su bent.

Nu kan ik in telnet su worden, maar zodra ik ga ftp-en met telnet kan ik niet inloggen als su. Alleen als user admin, maar dan heb ik nog steeds niet de juiste rechten.

Kan iemand mij aub een beetje helpen met het downloaden :)
Kan je ook een hele map tegelijk downloaden?

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Als root (of admin) is het idd niet goed als die ftp-toeang heeft (security risk).. je kan bijv eerst de bestanden chownen naar een normale user en dan ftp'en...

En Telnet gebruiken is ook niet slim, SSH, dan kan hetzelfde (en meer) en is veeeeeeel veiliger.

iRacing Profiel

• om3ega
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-02 13:01
Oh ff verkeerd begrepen

Als je SSH toegang hebt zoals hierboven al vermeldt werd kan je via WinSCP net als in Windows Commander ftppen , maar dan via een veiligere manier..

[ Voor 93% gewijzigd door om3ega op 06-01-2005 08:47 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:11
Sowieso is het inloggen via telnet niet aan te bevelen (zeker niet als root) omdat dan alle dataverkeer plain text over de verbinding gaat.

Hiervoor gebruikt men SSH, dit wordt wel versleuteld zodat het niet uit te lezen valt als men je verkeer onderschept/afluistert.

Via SSH kun je afaik SCP-en, Secure Copy Protocol. Ik heb het zelf nog nooit gedaan maar er zijn wel howto's voor te vinden.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
sooww dat waren snelle reacties :)

werkt SSH hetzelfde als telnet?
En lukt het dan wel?

Ik dacht er eerst ook aan om de gehele map gewoon ff chmod777 te geven en daarna met een normaal ftp progje de map te downloaden en de originele rechten terug zetten.
Maar ik heb ff in de map gekeken en niet alle bestanden hebben dezelfde rechten. Het zijn aardig wat bestanden en ik durf het niet om aan om alle bestanden dezelfde rechten te geven. Straks werkt er iets niet meer :o
Dus die manier gaat niet op.

@om3ega
wat bedoel je precies met man wget?
Als ik google zie allemaal software voorbij komen.
Is het een programma of een unix commando om een dir te downloaden?

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-02 23:33
Dat je als root niet kunt ftp'en, ligt aan je ftp daemon, daar staat waarschijnlijk hard ingesteld dat je als root niet mag ftp'en. Welke ftp daemon gebruik je?
En over welk OS (en indien Linux: welke distro) hebben we het eigenlijk?

[ Voor 24% gewijzigd door 0siris op 06-01-2005 08:58 ]

ach...in een volgend leven lach je er om!

• Ti_Uhl
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09-2012
wel installeer gewoon even ssh en je kunt met een programma'tje als filezilla gewoon inloggen erop en het gebruiken als een gewoon ftp programma. Je moet dan wel bij je connection manager in filezilla even aanduiden dat het om een ssh server gaat.

telnet is d00d en kun je best niet meer gebruiken :)

• om3ega
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-02 13:01
Verwijderd schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 08:54:
sooww dat waren snelle reacties :)

werkt SSH hetzelfde als telnet?
En lukt het dan wel?

Ik dacht er eerst ook aan om de gehele map gewoon ff chmod777 te geven en daarna met een normaal ftp progje de map te downloaden en de originele rechten terug zetten.
Maar ik heb ff in de map gekeken en niet alle bestanden hebben dezelfde rechten. Het zijn aardig wat bestanden en ik durf het niet om aan om alle bestanden dezelfde rechten te geven. Straks werkt er iets niet meer :o
Dus die manier gaat niet op.

@om3ega
wat bedoel je precies met man wget?
Als ik google zie allemaal software voorbij komen.
Is het een programma of een unix commando om een dir te downloaden?
Die man wget was een foutje van mij. Ik dacht dat je ingelogd op een *nix doos software wilde downloaden. Dat kan met wget. Maar toen ik nogmaals las zag ik dat je op afstand met deze doos wilt ftpjen.

Ik raad je dan toch sterk aan om even te kijken naar het (gratis) programma WinSCP (er van uit gaande dat je vanaf een windows machine naar een *nix bak wilt)

Hiermee kan je relatief veilig alles doen wat je met FTP ook kan doen. Je kan ook (ook al is dat niet aan te raden , maar het kan wel) via ROOT bij elk bestand komen wat je wilt.

En SSH is inderdaad ongeveer gelijk aan telnet , ware het niet dat je gegevens niet in PLAIN (dus voor iedereen te lezen die jou dataverkeer kan sniffen) text over de lijn gaan maar gecodeerd.

Een hele goeie , en ook de meest bekende SSH client is Putty

[ Voor 3% gewijzigd door om3ega op 06-01-2005 09:00 ]

Verwijderd

Kan je niet gewoon alle bestanden in een tar donderen en van deze tar de rechten aanpassen zodat deze door een "normale" user gewoon geftp'd kan worden?

Verwijderd

Topicstarter
hehehe, dat komt mooi uit. Ik gebruik nu Putty :D
Maar ik moet dus anders inloggen ofzo als ik via SSH wil ftp-en...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 09:00:
Kan je niet gewoon alle bestanden in een tar donderen en van deze tar de rechten aanpassen zodat deze door een "normale" user gewoon geftp'd kan worden?
Ik ben dus noop en heb geen idee of dat mogelijk is en hoe dat te doen.

• Ti_Uhl
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09-2012
hehehe, dat komt mooi uit. Ik gebruik nu Putty :D
Maar ik moet dus anders inloggen ofzo als ik via SSH wil ftp-en...
Yeps probeer filezilla eens. Is ook een gratis programma waarmee je kan ftp'en en die ook met ssh overweg kan.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 09:01:
[...]

Ik ben dus noop en heb geen idee of dat mogelijk is en hoe dat te doen.
Probeer eens of je met het uitvoeren van man tar verder komt.
Ik dacht dat de syntax iets was als:
tar <opties> <doelbestand.tar> <in te pakken bestand1> <in te pakken bestand 2> etc.
dus bijvoorbeeld tar -cvvf ditwordtdetar.tar bestandje1.txt bestandjes2.txt.
Als je alle bestanden wilt kan je ook gewoon tar -cvvf ditwordtdetar.tar ./* doen dacht ik...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2005 09:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok, bedankt voor jullie reacties.
Ik ga ze ff allemaal utiproberen ;)

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Nu kan ik in telnet su worden, maar zodra ik ga ftp-en met telnet kan ik niet inloggen als su. Alleen als user admin, maar dan heb ik nog steeds niet de juiste rechten.
Het lijkt erop dat je met "telnet" bedoelt dat je in een shell zit?
"ik ga ftp-en met telnet"
"ik kan in telnet su worden"
??

• Aapzak
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-01 15:23

Aapzak

Your genuine OS hopper

Mijn mening:
je hebt het meeste aan de tips van om3ega.

wat wel duidelijk moet zijn: putty is een shell client, daarmee copieer je volgens mij geen files naar je lokale machine.
Je kan dus beter WinSCP gebruiken, dat is de filetransfer client.

Ik vind dat je FTP en telnet als root gewoon niet moet/mag doen. Dat is ook de reden dat je ftp-server je niet toelaat als root. Bij beide protocollen gaat alles totaal leesbaar over het netwerk, en dat wil je niet met het root account (de vraag is of je dat wel bij je andere accounts wilt, maar dat is een andere discussie).

SCP is wat je zoekt. Als je daar niet uitkomt kan je je beter daar in verdiepen dan naar andere oplossingen te zoeken, ik hoop dat je er zo uitkomt.

PSN ID: Aapzak

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-01 13:59
modjes, met alle respect, maar waarom is deze nog niet dichtgegooid (nee, ik vraag niet om een slotje, just wandering, ik heb topics voor minder dicht zien gaan en met minder noobish gehalte).

anyway, waarom zou de TS uberhaupt willen telnetten neer een ftp server, ipv een ftp client te gebruiken. gewoon die rights fixen met chmod, en anders de zooi tarren en over scp pompen.

Compromises are for the weak

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 04:29
Tha_Butcha schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 21:16:
modjes, met alle respect, maar waarom is deze nog niet dichtgegooid (nee, ik vraag niet om een slotje, just wandering, ik heb topics voor minder dicht zien gaan en met minder noobish gehalte).
offtopic:
Topic report als je dit geen topic waard vind?

Maar idd wat om3ga zegt zo ongeveer :)

Verwijderd

Ik heb nog geen eens door op welke machine de TS zit, waar hij naar telnet, en vanwaar hij vervolgens wil FTP'en. :?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het ziet er naar uit dat je een aantal concepten nog wat beter moet behappen.
Je vraagstelling is voor iemand met enige ervaring met unix/linux werkelijk geen touw aan vast te knopen, "downloaden met telnet als super user".
Je kunt bestanden overzetten op een hele hoop manieren, rsync, ftp, nfs, smb, scp, http, leef je uit, maar ik denk dat je je eerst nog maar even moet verdiepen in de basiskennis die hier bekend verondersteld wordt, voor je een topic opent, zie NOS policy - updated 22/09/2004
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.