[Mobo?]Crashes en haperend geluid

Pagina: 1
Acties:

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:52
Ik heb sinds een tijdje een probleem met m'n computer, maar ik kan niet vinden waar het aan ligt. Het begon met games die na een random tijd crashte (screen freeze/sound loop, of instant reboot) maar na een tijdje begon het erger te worden. Aangezien windows er al een tijd op stond, dacht ik dat het daaraan lag en heb ik geformat. Zonder enig resultaat.

Daarna ben ik van geluidskaart gewisseld aangezien die nogal raar deed (de onboard haperde en viel soms weg). Ik dus een nieuwe Terratec Aureon gehaald. Ook dit hielp niets. Vervolgens wilde ik nog een x formatteren maar tijdens de format kreeg ik de error: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL, maar bij het opzoeken van wat deze error betekent ben ik niet veel wijzer geworden. Het enige wat het kan zijn is dit:812484 maar dit heeft totaal geen betrekking tot de ingame crashes.

Vervolgens heb ik de partitie die ik probeerde te formatteren verwijderd en opnieuw geformat naar FAT32 aangezien NTFS steeds niet lukte. Ook die windows install had dezelfde problemen: iedere 3d game crashed na een random tijd.

De windows waar ik nu inzit is weer NTFS, vreemd genoeg formatteerde hij vanochtend wel weer goed. Maar ook bij deze install crashen games, het geluid komt in een loop, het beeld freezed en 2 sec later zit ben ik terug bij de desktop.

Ik ben dus gaan zoeken naar wat het probleem was. Memtest86+ gedraaid, all tests, alles was goed. Seatools (HD controle programmaatje van seagate) gaf aan dat de HD een paar fouten bevatte. Op de C: partitie was een fout gevonden maar geen critical error. Ik weet niet of een bad sector of file structure error deze problemen kan veroorzaken? Hier zijn de resultaten van de HD check in een: logfile

Daarnaast blijven dan nog de videokaart en het mobo. Aangezien het 2 verschillende problemen zijn lijkt het aan het moederbord te liggen..maar wat denken jullie?

Specs:
  • Mobo: Asus A7N8X2.0
  • Proc: AMD Athlon XP 2000+
  • RAM: 1024MB RAM (1x corsair 256, 1x apacer 256, 1x TwinMOS 512)
  • Harddisk: Seagate Barracuda 7200.7 PATA
  • Vid.: Club 3d Ati Radeon 9700 Pro
Nieuwste DirectX, Catalyst, BIOS en nForce drivers geinstalleerd.

[ Voor 7% gewijzigd door Roet op 06-01-2005 10:37 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:41

Thandor

SilverStreak

Probeer de geluidskaart eens in een ander PCI slot.
Als dat niet werkt, controleer of alle apparaten geinstalleerd zijn (Bij apparaatbeheer).
Controleer ook of er geen conflicten zijn o.i.d.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• manowar
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-07 22:08
Heb je ook eens je voeding nagekeken? kloppen je voltages nog wel?

system spec: http://specs.tweak.to/3452 ..

• Roet
Thandor schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 22:23:
Probeer de geluidskaart eens in een ander PCI slot.
Als dat niet werkt, controleer of alle apparaten geinstalleerd zijn (Bij apparaatbeheer).
Controleer ook of er geen conflicten zijn o.i.d.
Ik heb beide geluidskaarten getest, zowel de PCI geluidskaart als de onboard, die ik nu gebruik. Beide geven errors. Ik heb de computer ook een keer geprobeerd te installeren als "Standard computer" om PCI conflicten te voorkomen, maar dit hielp ook niet helaas.

Dat van de voeding had ik inderdaad nog niet aan gedacht. Eens kijken of daar wat mis zit...

[ Voor 15% gewijzigd door Roet op 05-01-2005 22:31 ]

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:34

Rival24

I'll Be Back

Ik gok op het mobo, en dan niet alleen vanwege het merk ;). Als je de mogelijkheid hebt om een ander moederbord te proberen zou ik dat zeker doen. Dat geldt trouwens ook voor je andere hardware zoals geheugen en stuff.

Verwijderd

Er staat een critical error in jouw hd log en formateren lukt niet fatsoenlijk. Dus ik zou het eerst maar eens met een andere hd proberen. Met spellen met veel geheugengebruik is er ook een groot wisselbestand, dus dat zou de ingame freezes ook kunnen verklaren.

• Roet
HD is onderweg. Net crashte ik weer. Ik zat in een game, er was een explosie en de PC rebootte spontaan. Daarna nog 2x. Alleen toen kreeg ik eerst fullscreen corruption, (allerlei gekleurde strepen door het beeld, in blokjes verdeeld) daarna ging ik terug naar de desktop en vervolgens rebootte mijn PC alsnog. Zou het dan iets als het video geheugen kunnen zijn?

Net weer een andere crash. Nu viel het beeldsignaal compleet weg, maar de computer rebootte niet. Word gek! :(

[ Voor 15% gewijzigd door Roet op 08-01-2005 00:05 ]

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
Ik zou stuk voor stuk gaan uitzoeken wat het probleem zou kunnen zijn. Aan de log van je seatools te zien zit er tenminste 1 critical error op je harddisk. Dat lijkt me dus het meest logische en ja door een corrupt wisselbestand of door corrupte files op je hdd kan het best zijn dat je vage dingen op je beeldscherm krijgt ;)

Vervang dus in eerste instantie je hdd. Vervolgens kan je, als het niet opgelost is, kijken of je VGA wel helemaal 100% is. Gewoon een simpel PCI kaartje inpluggen en kijken of alles dan wel goed werkt. Zo kan je stap voor stap alles bij langs gaan totdat je het gevonden hebt.

Trouwens. Memtest kan wel vaker zeggen dat het geheugen goed is maar of dat ook echt zo is weet je niet zeker. Als je nog reepjes hebt of kunt lenen zou ik het niet laten. Controleer ook de temperaturen van je Proc eens.
Pagina: 1