Streaming video vs. Download

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

ik weet niet of dit de juiste plek is voor deze vraag, maar ik zit met het volgende...
Ik wil op een website filmpjes plaatsen. Nu zijn filmpjes bandbreedte vreters.
Is het wellicht een oplossing om ze streaming te bekijken ? Ik bedoel, bespaar ik dan bandbreedte door de compressie die word toegepast bij streaming video ? En zo ja, in welke verhouding t.o.v. downloaden ?

Alvast bedankt voor alle antwoorden !

cheerz,

Unforgiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Streaming video kan inderdaad worden gecomprimeerd, Windows Media Player en RealPlayer zijn veelgebruikte.

Voordelen streaming vs download:
- De drempel voor de gebruiker is kleiner om het filmpje te bekijken. De user hoeft niet eerst lang te wachten voor de download, users hebben hier vaak geen zin in of snappen het niet.
- Indien de user start met het bekijken van een filmpje, maar kijkt het niet af, wordt er niet verder gedownload. Minder dataverkeer verspilling dus.

Nadelen streaming vs download:
- Indien iemand het filmpje vaker wilt bekijken, wilt archiveren of laten zien wilt aan andere personen binnen zijn eigen LAN (denk aan school) is een download efficienter. EÊn download wordt meerdere malen bekeken.
- Missende browserplugin. Een user kan wel leuk RealPlayer bestanden afspelen, maar hoeft dit niet geintergreerd in zijn browser te hebben.
- Te weinig bandbreedte user/host: Indien de bitrate te hoog is voor de verbinding zal het filmpje erg schokkerig afspelen (telkens bufferen) of op lage kwaliteit verschijnen. Indien je een download aanbied kan de user het filmpje na het downloaden in alle rust afspelen zonder problemen.

Na mijn mening is het beste om standaard de video streamed aan te bieden, maar de gebruiker de keuze te geven hem te downloaden.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-08 08:00
moeilijk, vaak heb ik graag streaming video, maar als ik het filmpje leuk vind download ik het dan toch (zodat het eigenlijk 2x verstuurd wordt)... als je niet veel bandbreedte hebt, is het dus mss best om enkel als download aan te bieden...

[ Voor 10% gewijzigd door Mayco op 05-01-2005 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DataBeest schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 22:34:
Streaming video kan inderdaad worden gecomprimeerd, Windows Media Player en RealPlayer zijn veelgebruikte.

Voordelen streaming vs download:
- De drempel voor de gebruiker is kleiner om het filmpje te bekijken. De user hoeft niet eerst lang te wachten voor de download, users hebben hier vaak geen zin in of snappen het niet.
- Indien de user start met het bekijken van een filmpje, maar kijkt het niet af, wordt er niet verder gedownload. Minder dataverkeer verspilling dus.

Nadelen streaming vs download:
- Indien iemand het filmpje vaker wilt bekijken, wilt archiveren of laten zien wilt aan andere personen binnen zijn eigen LAN (denk aan school) is een download efficienter. EÊn download wordt meerdere malen bekeken.
- Missende browserplugin. Een user kan wel leuk RealPlayer bestanden afspelen, maar hoeft dit niet geintergreerd in zijn browser te hebben.
- Te weinig bandbreedte user/host: Indien de bitrate te hoog is voor de verbinding zal het filmpje erg schokkerig afspelen (telkens bufferen) of op lage kwaliteit verschijnen. Indien je een download aanbied kan de user het filmpje na het downloaden in alle rust afspelen zonder problemen.

Na mijn mening is het beste om standaard de video streamed aan te bieden, maar de gebruiker de keuze te geven hem te downloaden.
Thanks, maar stel ik heb een filmpje van 10 MB. Deze bied ik aan als download en als stream.
Is de totale stream dan minder als 10 MB vanwege compressie ?

cheers,

Unforgiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
Mayco schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 22:36:
moeilijk, vaak heb ik graag streaming video, maar als ik het filmpje leuk vind download ik het dan toch (zodat het eigenlijk 2x verstuurd wordt)... als je niet veel bandbreedte hebt, is het dus mss best om enkel als download aan te bieden...
Als je je videos aanbied in Quicktime is dat probleem verholpen. Quicktime is niet 'echt' streaming, het .mov bestand wordt gewoon gedownload naar de browsercache, maar het afspelen gebeurd al direct zodra de eerste paar seconden binnen zijn zodat het net streaming video lijkt. Het downloaden gaat in idiale situaties iets sneller dan real-time. Na afloop van het filmpje (of zodra de download klaar is) kan de gebruiker het filmpje op een vaste lokatie bewaren.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 22:46:
[...]

Thanks, maar stel ik heb een filmpje van 10 MB. Deze bied ik aan als download en als stream.
Is de totale stream dan minder als 10 MB vanwege compressie ?

cheers,

Unforgiven
Die 10MB zal sowieso gecompimeerd zijn (bv DivX, Mpeg, ...), aangezien een ongecomprimeerd filmpje van 10MB maar een paar seconde is. Hoe groot het 'streaming' filmpje wordt hangt af van je bestandsformaatkeuze en compressie instellingen (bitrate). Windows Media schijnt prima te comprimeren met een redelijke kwaliteit, Quicktime is beter te kiezen als kwaliteit duidelijk belangrijker is dan de bestandsgrootte.

🌞🍃

Pagina: 1