Problemen detectie Maxtor DM10 300GB icm Promise/LSI

Pagina: 1
Acties:
  • 942 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Daugobelion
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-05-2021
Heren onderzoekers.

Ik heb een probleem waarvan ik vind dat daar best wel eens over gepraat mag worden. Ik heb geprobeerd de verschillen tussen SATA1, SATA2, TCQ en NCQ te zoeken. Dit i.v.m. 4 Maxtor DiamondPlus 10 300 GB harde schijven die niet herkend willen/kunnen worden. Ik hoop met dit topic wat duidelijkheid te krijgen over de compitabiliteit tussen verschillende harde schijven en controllers.

Ik zal eerst mijn probleem beschrijven.

Ik heb een file-server in elkaar gezet voor het bedrijf waar ik werk. Daarbij gaat het om de volgende onderdelen:

Moederbord: Asus PSCH-L
Processor: Intel Pentium IV 3,0 GHz
RAM: 4x512 MB Kingston
HD: 1x Western Digital Raptor 36,7 GB
HD: 5x Maxtor DiamondPlus 10 300 GB

Op dit moederbord bevinden zich on-board 2 SATA-controllers. Een Promise PDC20319 4 Port 32bit/66MHz PCI Serial ATA controller (Promise FastTrak S150 TX4) en een Intel 6300ESB IO Controller Hub 2 ports.

Vanuit de BIOS gezien heeft dit moederbord 3 IDE aansluitingen. Een P-ATA primary master en slave (IDE1), een P-ATA secondary master en slave (IDE2) en een SATA tertiëre master en slave (SATA1 & SATA2). De 3e "IDE" wordt verzorgd door de Intel controller. Op de controller zit op SATA1 de Raptor en op SATA2 een Maxtor. Beide schijven worden herkend door het MOBO en kan dus in Windows normaal op gewerkt worden.

Daarnaast hebben we nog 4 SATA poorten die verzorgd worden door de Promise controller. Deze controller zit on-board maar word als een aparte PCI-kaart door de computer gezien. Deze controller "shared" zijn interrupts met de twee 64bits sloten op het moederbord. Op alle poorten van deze controller zitten de overige Maxtor's.

Beide controllers zijn door XP herkent en functioneren goed.

Nu is het probleem dat de 4 Maxtor's op de Promise controller niet herkend worden.
Ik dacht :? dit klopt niet.

Ik aan het denken gezet en d8 als eerste het moederbord BIOS updaten. Dat heb ik gedaan en heb nu de recente versie (018). Vol spanning de computer opnieuw opgestart, maar helaas. Geen detectie door de Promise.
Weer denken. Toen heb ik de BIOS versie van de Promise nagekeken. Deze was versie 1.00.0.37. Dat bleek de laatste versie te zijn die door Promise was uitgebracht.
Weer denken. Heb contact opgenomen met Promise in Eindhoven. Gevraagd waarom de schijven niet konden worden herkend. Ik verteld dat de meest recente bios aanwezig is. Deze meneer verzocht mij contact op te nemen mat Asus, omdat het een on-board kaart was en geen losse PCI-kaart. Ik heb gevraagd of de losse versie wél deze schijven zou herkennen, en dat bevestigde hij. Dat vond ik raar. Of de kaart nou on-board zit of los erin geprikt met beiden dezelfde bios, dat zou geen verschil moeten maken.
Enfin, ik contact opgenomen met Asus Benelux. Deze meneer vertelde mij dat de soort harde schijven nog NIET konden worden herkend met deze controller en dat ik moest wachten op een BIOS update uit Taiwan. Daar schoot ik dus ook niks mee op.

Ik dacht wat nu?

Toen heb ik de schijven een voor een op de Intel aangesloten aan daar werden ze allen herkend. Dus de schijven waren niet kapot, ze kregen voeding en alle SATA-connectors waren goed.

Ik weer op internet gezocht naar vervanging. Toen stuitte ik op de LSI MegaRAID 150-4. Die was bij tweakers.net getest en dat zag er wel leuk uit. Ik dat kaartje bij WebConneXXion gekocht. Krijg ik een pakketje met alles erin. De kaart en software. Maar ook een leuk boekje met de RAID levels en een mooie pen en een visite-kaartje. Mijn complimenten naar WebConneXXion. Erin gezet, de Promise controller met een jumpertje op het MOBO uitgezet en met volle hoop de computer weer aangezet. De kaart functioneerde, drivers geinstalleerd in XP. Daarna weer uitgezet en de Maxtor's aangesloten. Weer aangezet, maar nee, geen schijven :( Toen begon ik een beetje te koken. Ik de BIOS op de LSI gecheckt. dat was versie 713G. Ik naar de site, daar versie 713N gedownd en erin geladen. Weer opstarten. Weer geen schijven.

Toen was ik van plan omdat ding via het dakraam naar buiten te gooien en weer verder te gaan met mijn gewone werk. Maar goed, niet gedaan.

Ik weer denken. Heb toen contact opgenomen met LSI. Deze zei in eerste instantie het moederbord BIOS updaten (was al gedaan), dan de firmware van de harde schijven updaten |:(, dat kan natuurlijk niet, en de BIOS van kaart updaten (ook al gedaan). Dat meelde ik terug dat dat allemaal gedaan was.

Ondertussen had ik ook hetzelfde meeltje naar WebConneXXion gestuurd. Die zendde terug dat ik de kaart in andere sloten moest proberen. Of in een andere computer. Andere harde schijven enz. enz. Heb hem toen in andere computer gezet. Weer dezelfde problemen. Dat heb ik teruggemeld en hij verzocht me het serial van de kaart en de HD's door te geven, en dan zou hij contact opnemen met LSI.

Toen kreeg ik weer een meeltje van LSI, dat ze op Maxtor's site hebben gekeken. De 6B300S0 oftwel de DiamondPlus 10 300 GB, was Serial ATA II en ondersteunde NCQ. Deze kaart ondersteund geen Serial ATA II. Dus daarom herkende hij de schijven niet.

Ik naar Maxtor's site, gezocht op model nummer. Bij de specs staat toch echt SATA-150 als interface. Maar op de datasheet staat second generation SATA. Dus SATA II.

Ik weer naar tweakers.net en gezocht naar verschillen van SATA I en SATA II. Daaruit kan ik concluderen dat SATA I 150MB/s is en SATA II 300MB/s. Daarnaast ondersteund SATA I TCQ en geen NCQ. SATA II ondersteund wel NCQ. Ook vond ik dat SATA II backwards compatible zou moeten zijn met SATA I.

Als een SATA I harde schijf ofwel de controller geen TCQ ondersteund, zou alles normaal moeten functioneren.
Dus als een SATA II harde schijf backwards compatible zou zijn met SATA I, dan zou deze dus gewoon op een SATA I controller aangesloten kunnen worden, ook al ondersteund de HD NCQ, gewoon moeten functioneren.

Ik begrijp er nog steeds helemaal niks van. Dit had volgens mij allang moeten werken, of zie ik iets over het hoofd?

Kortom, alle kabels en kaarten werken allemaal goed. Dus daar ligt het niet aan.
Ik kan me ook niet voorstellen dat ik de enige ben met dit probleem.
Daarom vraag ik aan jullie mede-onderzoekers mij, en misschien wel anderen, uit de brand te helpen.

Groetjes Almootjuh

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De DM10 is inderdaad een SATA II harddisk. De backwards compatibiliteit met SATA I klopt, immers je hebt het zelf al ondervonden met de 6300ESB, die zelf ook een SATA I controller is :) De DM10 moet in theorie echt wel werken op de Promise S150 TX4.

Heck, onze Femme Taken heeft de DM10 ooit gebencht op de Promise S150 TX2 Plus, in wezen van dezelfde generatie als de TX4, echter dan met slechts 2 poorten ipv 4: reviews: BenchDB Update: Maxtor DiamondMax 10 en meer

Je ziet de schijven dus werkelijk nergens in de BIOS van de controllers? Kun je überhaupt proberen een RAID array te aanmaken? Vaak moet je starten met Create RAID -of iets in deze zin- en dan pas kun je de schijven selecteren.

Overigens, de verschillen tussen SATA I / SATA II en TCQ/NCQ had je ook in de Serial ATA FAQ kunnen vinden die je weer via de FAQ van dit subforum kunt vinden ;)

• Daugobelion
Als ik de schijven op de LSI aansluit, scant hij bij het opstarten naar schijven, maar kan niks vinden. Als ik dan de BIOS enter en ik aan geef dat ik een nieuwe configuratie wil maken, scant hij opnieuw naar disk op de poorten. Nou moet ik wel zeggen dat als ik bijv. op port 1 en 2 de schijven aansluit, de kaart daar even blijft zoeken naar iets. Het lijkt wel of hij ziet dat er twee schijven opzitten, maar uiteindelijk niets herkend.

Hetzelfde geld voor de Promise. Als ik niets aansluit, krijg ik de melding "No drives attached to FastTrak controller, the BIOS is not installed". Met de BIOS is niets aan de hand, die kan ik gewoon enteren. Als ik ze dan aansluit, scant hij bij opstarten opnieuw naar harde schijven. Dat duurt ongeveer drie a vier minuten en krijg ik de melding "Warning - FastTrak does not detect proper interrupts, please check PCI configuration and check BIOS if FastTrak is set is BusMaster." Daarna zegt hij weer "No drives attached to FastTrak controller, the BIOS is not installed". En daarna start windows op.

Maar als ik nou die Raptor in mijn systeem op de FastTrak aansluit, vind hij wel deze harde schijf. Dus ik zou zeggen dat er met de Promise kaart en met de interrupts ook niets aan de hand is.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wazigheid. Ik zou zeggen: informeer Promise en LSI over dit probleem en laat hun aan een goeie BIOS werken. Maar dat heb je dus al min of meer gedaan -probleem aangeven-. Hopelijk hebben hier meer mensen last van dan zetten ze er wel vaart achter.

Dit is trouwens niet de eerste keer dat ik lees over incompatibiliteit met een Maxtor harddisk. Eerder is bekend dat de Intel ICH5(R) southbridge niet kan omgaan met een Maxtor SATA harddisk ivm de gebruikte SATA bridge ontwerp (betrof alleen de DM9 en Maxline II serie dacht ik zo, van oorsprong IDE iig). Er was geen andere oplossing dan een ander merk harddisk of controller te nemen.

[ Voor 47% gewijzigd door BalusC op 06-01-2005 10:03 ]

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:16
BalusC schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 09:58:
Wazigheid. Ik zou zeggen: informeer Promise en LSI over dit probleem en laat hun aan een goeie BIOS werken. Maar dat heb je dus al min of meer gedaan -probleem aangeven-. Hopelijk hebben hier meer mensen last van dan zetten ze er wel vaart achter.

Dit is trouwens niet de eerste keer dat ik lees over incompatibiliteit met een Maxtor harddisk. Eerder is bekend dat de Intel ICH5(R) southbridge niet kan omgaan met een Maxtor SATA harddisk ivm de gebruikte SATA bridge ontwerp (betrof alleen de DM9 en Maxline II serie dacht ik zo, van oorsprong IDE iig). Er was geen andere oplossing dan een ander merk harddisk of controller te nemen.
Een collega van mij is 2 dagen bezig geweest om een DM10 op een ASUS P5P800 (met ICH5(R) dus ook) en dit was uiteindelijk niet aan de praat te krijgen; als "oplossing" na bellen met ASUS en Maxtor maar 2 WD schijven genomen; dat werkte wel direct. Dus heeft niet alleen te maken met de bridge chip op de DM9 en Maxline II (DM10 is native sata)

Edit:
@TS: Als ik jouw was zou ik dus proberen om andere schijven te bemachtigen of om de raptor op de promise of LSI te zetten en de Maxtor's op de Intel controller als dat wel werkt. Denk dat hier wel een format voor nodig is maar goed als het de enige oplossing is om 4 nieuwe schijven aan de praat te krijgen. oh ik zie dat je 5 DM10's hebt; dan zul je ze inderdaad niet allemaal kwijt kunnen op de Intel :'(

[ Voor 19% gewijzigd door GH45T op 06-01-2005 10:16 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

GH45T schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 10:13:
Een collega van mij is 2 dagen bezig geweest om een DM10 op een ASUS P5P800 (met ICH5(R) dus ook) en dit was uiteindelijk niet aan de praat te krijgen; als "oplossing" na bellen met ASUS en Maxtor maar 2 WD schijven genomen; dat werkte wel direct. Dus heeft niet alleen te maken met de bridge chip op de DM9 en Maxline II (DM10 is native sata)
DM10 ook al. Sjee, knap van Maxtor hoe ze dat voor elkaar kregen. Waar zou het 'em in zitten?

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:20

nwagenaar

God, root. What's the differen

Helaas moet ik ondervinden dat ik nagenoeg dezelfde problemen heb met mijn Maxtor DiamondMax10 300GB HDD's (4 stuks) in combinatie met mijn Promise FastTrak S150 SX4-M. In mijn geval ziet de kaart mijn HDD's wel en ik kan ook een RAID0, RAID1 of RAID5 container aanmaken. Alles lijkt te werken maar toch werkt het niet :(

Zo geeft de Promise Array Management tool veel foutmeldingen over bad blocks en unreadable sectoren terwijl dezelfde tool bij de diskcheck geen enkel probleem aangeeft. Ik kan via Disk Management de gemaakte RAID containters niet formateren (met de melding : onbekende fout tijdens formateren) waarna ze niet meer benaderbaar zijn via Disk Management. En na een reboot "verdwijnen" mijn gemaakte RAID containters. Uiteraard maak ik gebruik van de laatste BIOS, laatste drivers en de laatste versie van de Promise Array Management tool.

Uiteraard ook getest met een voor de hand liggende Promise FastTrak S150 TX2plus. En je raadt het al, ook met deze kaart krijg ik mijn schijven niet aan de gang. Voor de zekerheid ook geprobeerd om de schijven afhankelijk te gebruiker (dus zonder RAID) en dit verhielp het probleem ook niet.

N.B. Beide Promise adapters zijn losse PCI kaarten die in alle sloten zijn geprobeerd. Verder blijken de kaarten wel perfect te werken met een tweetal Samsung 160GB/7200RPM/8MB cache schijven.

Het rare is, is dat mijn onboard SIL3114 geen enkele problemen ondervindt met dezelfde HDD's. Tevens blijkt mijn oude Highpoint RocketRAID 1520 controller deze schijven ook zonder problemen te slikken en dit geldt ook voor mijn onboard nvraid aansluitingen.

Ik begin het vermoeden te krijgen dat het meer een probleem is van de combinatie Promise en Maxtor DiamondMax10 schijven. En wellicht dat dit verholpen zou kunnen worden met een BIOS en/of driver update vanuit Promise.

Ik kan naar mijn mening deze fout niet toewijzen aan Maxtor aangezien dezelfde schijven zonder problemen functioneren met SATA-RAID adapters van andere merken behalve dan die van Promise (en volgens jou dus ook bij LSI).

[ Voor 6% gewijzigd door nwagenaar op 06-01-2005 11:29 . Reden: Toevoeging van extra info. ]

Mijn Neo Geo MVS collectie

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-02 22:00

star-saber

Ryzen

het grappige wat ik een keer gezien heb bij maxtor sata schijven is dat er een jumpertje op zit.
en hij zag ze niet als ik die verzette.en aangezien maxtor schijven standaard (ATA133) op cable select staan zou ik daar eens naar kijken.je weet nooit

het kan een overblijfsel zijn van p-ata

[ Voor 8% gewijzigd door star-saber op 06-01-2005 13:22 ]

• Daugobelion
Iig hebben deze DM10 schijven geen jumpertje. Althans, er zitten naast de power en sata nog twee kleine aansluitingen maar die kan ik niet gebruiken.

Waar ik wel achter ben gekomen is dat de Raptor in mijn systeem ook niet herkend word door de LSI-kaart en wél op de Promise. Dus ik krijg een sterk vermoeden dat de LSI-kaart die ik gekregen heb gewoon stuk is. Ik heb met WebconneXXion al weer contact gehad. Deze heeft op zich weer contact opgenomen met LSI. LSI vertelde dat er al "customers" waren die geen enkel probleem hadden met de DM10 op de LSI MegaRAID 150-4. Volgens hun kan de kaart kapot zijn. WebconneXXion neemt deze kaart terug en krijg een nieuwe. Zodra ik deze heb ga ik het weer proberen en laat ik weten of het nu alleemaal wel werkt.

Groetjes Almootjuh
Pagina: 1