Windows Freezes

Pagina: 1
Acties:
  • 267 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Topicstarter
Ik heb 4 weken geleden een nieuwe pc gekocht:

AMD64 3500+
Corsair Twinx Dual Channel Kit 2x 512 3200 C2
MSI Neo2 platinum nForce3 Ultra
AOpen GF 6800 GT 256MB
2x WD Raptor 74GB
1x Maxtor 160GB
1x Seagate 200GB
NEC 3500 DVDRW
Plextor116 DVD/CD
Enermax 485 Watt

De voltages zijn goed, BIOS settings op safe, Cool n Quiet disabled, niks overclocked.
De eerste week bleef de pc om de zoveel tijd hangen, soms na 1 minuut al, soms na 5 uur. Systeem bevroor helemaal en alleen een reboot werkte nog. Terug gebracht naar de winkel, klacht geconstateerd, 2,5 weken getest, alle hardware minstens 2-3 keer vervangen door andere versies. PC weer terug, probleem zou opgelost zijn, maar het is er nog steeds, alleen gaat hij nu na 10-15 seconden weer verder.

Ik heb geprobeerd er een screenshot van te maken, er is dus 99-100% cpu gebruik, maar geen enkel programma laat dat zien, het is alleen het totaal.

Vlak na een freeze:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~mlanphen/freeze.jpg

Gelijk na een freeze, zie de 95% cpu onderin:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~mlanphen/freeze2.jpg

Het is geen virus, het gebeurt ook met een schone windows install en ook met norton internet security geinstalleerd. Nieuwste AMD64 CPU drivers, video kaart drivers, firmwares en biosen geinstalleerd, iemand enig idee wat het kan zijn?

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

Verwijderd

Blijkbaar is niet alle hardware door de winkel vervangen. Ik zou in ieder geval terug gaan naar de winkel om te vragen of ze het probleem heleemaal op willen lossen. Je hebt waarschijnlijk aardig wat centjes in dat ding gestopt en daar mag je dan ook een volledig werkend product voor terug verwachten. (maar dat terzijde)

Verdere ideën zijn:
-Geheugen en moederbord werken niet goed samen, probeer eens een ander type en merk geheugen.
- Speel wat met je bios instellingen, zoals S.M.A.R.T en fastwrite aan/uit te zetten.
- Draai eens met één harde schijf en ook zonder je cd/dvd/ spul aan je compu
- draai memtest

Verwijderd

Memtest haal je hier. Gewoon op een floppy zetten en even in BIOS instellen dat ie van floppy gaat booten. Even lekker lang laten lopen. Hij moet in principe geen errors vinden. Is dat wel het geval, werkt je geheugen niet goed.

Hebben ze ook het moederbord vervangen? Het is raar dat ie gewoon doorgaat nadat ie eerst freezed.

Om je CPU te testen, is er Prime95. Kies Torture Test uit het menu Options als ik het goed heb.

Verder is het wachten op tips van de wijze mannen @ GoT :p

-Edit: Misschien heb je nog niet de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter geraadpleegd. Ook aan te raden.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2005 16:05 ]

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Memtest is meerdere keren gedraaid, 0 errors, alle testen gepassed en soms meer dan 8 uur aan laten staan, ook het geheugen is een aantal keren omgeruild, andere videokaarten (ook ati of oudere nvidia series) zijn gebruikt. Al die bios instellingen zijn al gedaan, geheugen timings etc zijn ook aleens met de hand ingesteld ipv auto. Prime idem dito.

Het moederbord is ook vervangen, helaas heeft deze meer ruis bij de audio maar daar kan ik wel mee leven.

Er is ook ander geheugen gebruikt, geloof me, dat is allemaal gedaan.

Jammer dat er altijd de standaard antwoorden komen, niet negatief bedoeld hoor, bedankt allebei, maar ik schijn altijd problemen te hebben die niemand kan oplossen :(

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

Verwijderd

Ik was me er ook van bewust dat mijn reactie standaard was. Zeg niet voor niets:

"Verder is het wachten op tips van de wijze mannen @ GoT :p"

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2005 21:21 ]

Verwijderd

Heb je het OS ook al een keer op een andere schijf gezet? Ik neem aan dat het nu op de raptors staat, zet het eens op een ide schijf (ja ik weet het, dat wil je niet :))

• DesertShooter
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-11 15:57

DesertShooter

Afgekickt

Je zou is in je bios bij Advanced Chipset Features,

AGP Aperture Size om hoog kunnen zetten (naar 512), en AGP Fastwrite op Disable zetten, dat hielp bij mij. Ik hoor veel 6800's met msi k8n neo2 die freezes hebben..!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
DesertShooter schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 21:44:
Je zou is in je bios bij Advanced Chipset Features,

AGP Aperture Size om hoog kunnen zetten (naar 512), en AGP Fastwrite op Disable zetten, dat hielp bij mij. Ik hoor veel 6800's met msi k8n neo2 die freezes hebben..!
Dit heb ik natuurlijk al lang gedaan, ik heb ook alle MSI forums afgezocht. Is misschien de enige oplossing een ander moederbord? Je vergat nog het AGP Auto -> AGP 4x8x gedeelte :)

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 21:36:
Heb je het OS ook al een keer op een andere schijf gezet? Ik neem aan dat het nu op de raptors staat, zet het eens op een ide schijf (ja ik weet het, dat wil je niet :))
En waarom? Ik heb het OS op beide raptors gehad, maakt niets uit en ik heb nog 2 normale ide schijven, maar daar wil ik het inderdaad niet opzetten. Deze heb ik trouwens om problemen uit te sluiten er nu ook maar uitgehaald. Als het op die schijven ineens wel werkt hoef ik dit moederbord niet meer, ik koop een dure snelle pc niet om alternatieven te gaan gebruiken.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 21:21:
Ik was me er ook van bewust dat mijn reactie standaard was. Zeg niet voor niets:

"Verder is het wachten op tips van de wijze mannen @ GoT :p"
Bedankt :)

Ik wacht verder, ik zal de winkel vandaag maar eens bellen, heb het idee dat het gewoon aan het moederbord ligt, niet deze, maar dit type in het algemeen. Ook zie ik veel klachten over freezes met de 6800(GT), misschien toch maar het nForce4 mobo proberen of een alternatief van een ander merk? Ik ben nu al 4 weken bezig met deze pc en wordt er een beetje moe van. Iemand nog ideeen?

• speed112
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-05-2021
Hmmmm,ook een msi plankje,in combinatie met 2 raptors. zitten de 2 raptors in een raid config, en dan zo ja....toch niet toevallige op een promise chipje (controller).
Ikzelf heb dat dus ook gehad, met gevolg dat die promise toch een beetje brak overkwam, in combinatie met deze schijven en raid (0 en 1).
uiteindelijke de raid dus over de via chipset gezet, en weg probelemen...

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Ik had ze eerst apart, op SATA 3 & SATA 4, sinds gisteren met onboard NVRAID op RAID0 staan. Dit maakt niets uit.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Het lijkt te zijn opgelost, vanochtend nieuwe Windows install gedaan met de oudst mogelijke nForce drivers en tot nu toe is de pc geen enkele keer vastgelopen. Wel even afkloppen natuurlijk :)

Iemand een idee hoe het komt dat de oude nForce drivers wel goed werken en de nieuwere vage problemen zoals deze geven?

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Toch niet opgelost dus, Windows Update gedaan en nu hangt hij weer elke x minuten. Iemand een idee welke update dat kan zijn? Het is 1 van de updates die je download als je Win XP SP2 hebt, en het is een essentiele update, niet diegenen die niet echt nodig zijn.

Verwijderd

Dan zou ik zeggen; weg met SP2... Als het echt daaraan ligt... Wel raar natuurlijk :s. Probeer anders toch even de nieuwste chipset drivers. Ik draai hier ook geen SP2, geen probleem hoor :p.

Verwijderd

mssn toch maar voor een ander merk mobo gaan?

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 10 januari 2005 @ 11:41:
Dan zou ik zeggen; weg met SP2... Als het echt daaraan ligt... Wel raar natuurlijk :s. Probeer anders toch even de nieuwste chipset drivers. Ik draai hier ook geen SP2, geen probleem hoor :p.
Waarom weg met SP2? Met SP2 draait hij perfect, wanneer leert men hier nou eens lezen? Ik heb een originele Windows XP Prof CD met SP2 erop, dus kan niet eens SP2 weghalen, ook al zou ik dat willen.

Ik gebruik al de nieuwste chipset drivers...

Hij draait stabiel als ik de pc installer, dus ook met SP2, lezen dani...., hij gaat pas vreemd doen als ik Windows Update draai, het heeft dus met 1 van de componenten te maken van Windows Update.

[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 11-01-2005 07:53 ]

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 10 januari 2005 @ 12:13:
mssn toch maar voor een ander merk mobo gaan?
Wat heeft een Windows Update patch met een moederbord te maken? Waarom is het niet de processor? Die gaat immers op 100% draaien....

Als je niets nuttigs hebt toe te voegen zeg dan niets, onderbouw aub wat je zegt.

Tweakers.net wordt steeds meer een random spuit je eerste gedachten eruit zonder te lezen en na te denken iets. En wat mensen ergens lezen en leren spammen ze in de eerstvolgende thread waar ze denken dat het op zijn plaats is. Niet elk probleem is hetzelfde, onderbouw je reden aub?

Draai nu met nieuwste nforce drivers, forceware drivers etc.

• Voyage
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:56
En welke update was het precies? Wat was de beschrijving van de update? Meestal staat er wel bij waarvoor het dient. Kijk bij windows update onder installatie geschiedenis. Probeer alles wat met de update te maken heeft te controleren.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Taro schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 07:52:
[...]

Wat heeft een Windows Update patch met een moederbord te maken? Waarom is het niet de processor? Die gaat immers op 100% draaien....

Als je niets nuttigs hebt toe te voegen zeg dan niets, onderbouw aub wat je zegt.

Tweakers.net wordt steeds meer een random spuit je eerste gedachten eruit zonder te lezen en na te denken iets. En wat mensen ergens lezen en leren spammen ze in de eerstvolgende thread waar ze denken dat het op zijn plaats is. Niet elk probleem is hetzelfde, onderbouw je reden aub?

Draai nu met nieuwste nforce drivers, forceware drivers etc.
Blijf nou rustig, Taro, probeer zulk soort reacties dan gewoon te negeren, want als je gaat lopen schelden zijn mensen nóg minder geneigd je te helpen!
deLeRixX schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 08:16:
En welke update was het precies? Wat was de beschrijving van de update? Meestal staat er wel bij waarvoor het dient. Kijk bij windows update onder installatie geschiedenis. Probeer alles wat met de update te maken heeft te controleren.
Dát is inderdaad wat je moet doen. Dit had je zelf ook kunnen bedenken, kijken wat voor updates je installeert en of die enigerlei te maken kunnen hebben met de problemen die je hebt.

Als je zegt dat het niveau op GoT lager wordt (tenminste, ik neem aan dat je dat bedoelt met '...standaard antwoorden...'), dan moet je wél zelf het niveau hoog houden en zélf dingen uitzoeken ed. (Maar dat wist je vast wel. Nofi overigens, hoor! :) )

edit:
Haakje sluiten vergeten...

Rail Away!

Verwijderd

Mad Marty schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 08:28:
[...]

Blijf nou rustig, Taro, probeer zulk soort reacties dan gewoon te negeren, want als je gaat lopen schelden zijn mensen nóg minder geneigd je te helpen!
Dit ben ik helemaal met Mad Marty eens, we proberen je hier gewoon te helpen hoor :?
Taro schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 07:37:
[...]

En waarom? Ik heb het OS op beide raptors gehad, maakt niets uit en ik heb nog 2 normale ide schijven, maar daar wil ik het inderdaad niet opzetten. Deze heb ik trouwens om problemen uit te sluiten er nu ook maar uitgehaald. Als het op die schijven ineens wel werkt hoef ik dit moederbord niet meer, ik koop een dure snelle pc niet om alternatieven te gaan gebruiken.
Omdat het misschien aan de controller ligt waar je raptors op aangesloten zijn, ik probeer gewoon dingen te elimineren en net als met elk probleem zal het oplossen ervan gewoon tijd kosten. Ik zeg dit niet om je snelle systeem traag te maken, ik zeg dit om te kunnen elimineren dat het aan de harde schijf danwel de s-ata controller ligt.

Als je niet bereid bent om aangedragen oplossingen te proberen had je het mijns inziens hier niet moeten posten.

No offence though, ik begrijp je frustratie, dit heb ik zelf ook weleens als hij niet liev doet ;)

Verwijderd

Om te beginnen: zelfde soort systeem (zie signature), en dan 100% stabiel, opmerkingen als: voor een ander merk moederbord gaan slaan dus als een tang op een varken. Dit is een extreem stabiel moederbord.

TS: Is hij ook instabiel met de timings op CAS2.5 en 2T timings? Ik hoor wel eens vaker dat TwinX wel werkt op CAS2, maar niet helemaal 100%.

Verder: ik zie niet staan welke kast je hebt, TS. Cheapass? Dan zal ik haast gaan denken aan lichte sluiting e.d.

Verder: randaarde?

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Mad Marty schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 08:28:
[...]

[...]

Dát is inderdaad wat je moet doen. Dit had je zelf ook kunnen bedenken, kijken wat voor updates je installeert en of die enigerlei te maken kunnen hebben met de problemen die je hebt.

Als je zegt dat het niveau op GoT lager wordt (tenminste, ik neem aan dat je dat bedoelt met '...standaard antwoorden...'), dan moet je wél zelf het niveau hoog houden en zélf dingen uitzoeken ed. (Maar dat wist je vast wel. Nofi overigens, hoor! :) )

edit:
Haakje sluiten vergeten...
Dat is nou juist het hele probleem, ik installeer een update, als het een dag goedgaat de volgende, etc. Op een gegeven moment gaat het mis, dan kan ik die update wel weghalen, maar de pc blijft dan toch daarna nog hangen en dus moet ik windows weer opnieuw installeren. Omdat ik dat nu al precies 13 keer heb gedaan de afgelopen paar dagen begin ik er genoeg van te krijgen. Het lijken ook meerdere updates te zijn. Geloof me, ik was hier zelf ook wel opgekomen en aan begonnen, als windows installeren nou 1 minuut zou duren was dit probleem al opgelost hoor...

Misschien dat 1 van jullie zegt: Ja, die en die update kan evt wel voor 100% cpu belasting zorgen, dan installeer ik alle anderen en die niet, anders moet ik windows weer opnieuw installeren, terwijl hij nou juist stabiel is.

En niet updaten is geen optie.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 09:20:
Om te beginnen: zelfde soort systeem (zie signature), en dan 100% stabiel, opmerkingen als: voor een ander merk moederbord gaan slaan dus als een tang op een varken. Dit is een extreem stabiel moederbord.

TS: Is hij ook instabiel met de timings op CAS2.5 en 2T timings? Ik hoor wel eens vaker dat TwinX wel werkt op CAS2, maar niet helemaal 100%.

Verder: ik zie niet staan welke kast je hebt, TS. Cheapass? Dan zal ik haast gaan denken aan lichte sluiting e.d.

Verder: randaarde?
Op de corsair site staat dat ik 2.5/3/3/6 kan doen, maar voor AMD op 3/3/3/6 moet zetten, ik heb hem nu op 3/3/3/8 draaien. Ik heb een Thermaltake Shark kast, dus zeker geen cheap ass ding. Ook sluit ik dit soort dingen uit omdat de pc instabiel wordt nadat Windows Update is gedraaid en dus zorgt 1 van de updates voor dit probleem. Zoals nu draai ik al 3 dagen dezelfde windows install 100% stabiel, zonder windows updates. Ik wil gewoon die veiligheids updates enzo wel installeren, dus geen windows update gebruiken is geen optie.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 09:12:
[...]

Dit ben ik helemaal met Mad Marty eens, we proberen je hier gewoon te helpen hoor :?

[...]

Omdat het misschien aan de controller ligt waar je raptors op aangesloten zijn, ik probeer gewoon dingen te elimineren en net als met elk probleem zal het oplossen ervan gewoon tijd kosten. Ik zeg dit niet om je snelle systeem traag te maken, ik zeg dit om te kunnen elimineren dat het aan de harde schijf danwel de s-ata controller ligt.

Als je niet bereid bent om aangedragen oplossingen te proberen had je het mijns inziens hier niet moeten posten.

No offence though, ik begrijp je frustratie, dit heb ik zelf ook weleens als hij niet liev doet ;)
Zoals ik al zei ben ik blij dat mensen (mij) helpen, veel doen dat perfect, sommigen doen niets anders dan random wat antwoorden spammen zonder ook maar enige post te hebben gelezen, dat soort mensen heb ik gewoon een hekel aan, post dan niet....

Ik heb deze aangedragen oplossingen allang geprobeerd, ook is het moederbord vervangen en zijn er andere hd's geprobeerd, dus sluit ik deze oorzaak gewoon uit. Zoals ik al een aantal keren heb gezegd is het systeem 100% stabiel met de nieuwste drivers, nieuwste firmwares, niewste biossen en sp2. Nadat Windows Update gedraaid wordt begint de ellende, alleen het uitsluiten van het problematische updateje kost mij zoveel tijd dat ik om hulp vroeg. Wat updates installeren en eventueel weer weghalen is het probleem niet, elke keer windows opnieuw installeren omdat er toch ineens weer problemen optreden is wel een probleem en dit kost mij zoveel tijd dat ik het bijna opgeef.

Nogmaals bedankt, maar sommige mensen, en wij weten allemaal wat ik bedoel, hoeven van mij hun antwoorden hier niet te plaatsen als ze de rest toch niet lezen.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Hm, ik snap dat het ontzettend frustrerend is. Tis ook best wel raar dat hardware vervangen ook niet helpt. Is er één update die steeds voor problemen zorgt of zijn het steeds andere?
Misschien is het juist Windows Update die voor de problemen zorgt, is er misschien een manier om die updates te installeren zónder WU hiervoor te gebruiken? Dit weet ik zo even niet, dus dat zou je even moeten uitzoeken.
Ik hoop voor je dat je er nog uit komt, want om helemaal een nieuwe computer te kopen is ook weer zoiets... Linux proberen misschien? :p

Rail Away!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Linux al geprobeerd en Windows XP 64 ook, werken perfect.

Ik denk dat ik de update gevonden heb, heb ze de afgelopen week 1 voor 1 geinstalleerd, paar uur gewacht of zelfs een dag en toen de volgende geinstalleerd. Na de update van KB885835 liep de pc binnen 10 minuten vast en na een reboot na 45 minuten. Toen na een volgende reboot na 30 seconden al. Net Windows opnieuw geinstalleerd met ALLE updates behalve KB885835 en tot nu toe loopt hij stabiel, maarja, laat ik maar niet te vroeg juichen :)

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
En weer te vroeg gejuicht, zucht. Nu ff nForce 6.17 erbij proberen, als dit niet werkt dan maar een windows zonder updates. Iemand nog enig idee wat het kan zijn?

• Reemster
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2023

Reemster

Soul Reaver

Ik leef met je mee, ik weet wat je meemaakt. om wanhopig van te worden.

Maar nu denk ik eindelijk het probleem te hebben gevonden. Kheb dit al in een ander topics gepost: De IRQ. Blijkbaar bemoeit windows zich ermee en kan 't dus ook gebeuren dat de IRQ's veranderen na een windows update. Kweet 't nie 100% zeker, ik moet het nog ff laten fixen door iemand die er verstand van heeft, maar anders weet ik 't ook niet meer.
Je kan iig wel es je bios terug mop default zetten en kijken of dat 't probleem mss al meteen oplost
Pagina: 1