verbroken sessies met efficient 5959 router en SDSL

Pagina: 1
Acties:

• xantos
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op mijn werk hebben we een 1024/1024 SDSL verbinding (bij XS4ALL) met een efficient 5950
modem/router en Cisco Pix 501 FW/VPN. Het probleem wat zich soms voordoet is
het volgende:

Op het moment dat er veel dataverkeer verstuurt wordt (van binnen naar
buiten of van buiten naar binnen), denk aan synchronisatie van
Mysql-database of het versturen van een flinke email, wordt de
internetverbinding van andere services zoals openstaande ssh-sessies,
openstaande terminalclient-sessies, etc.. plots verbroken totdat er weer
bandbreedte beschikbaar is.

Normaal gesproken zou dit toch 'eerlijk' verdeeld moeten worden of niet? In
iedergeval zouden de bestaande connecties niet weg mogen vallen. Nu vraag ik
me af waaraan dit precies ligt. Kan het de modem zijn die rare dingen doet
(software revision v6.0.080)??

Ik kan op de modem ook 'QOS' aanzetten en prioriteiten toekennen maar of dit
veel helpt weet ik niet.

- Kan iemand hier iets meer over vertellen?
- Zijn er meer mensen met dezelfde problemen?

• markjuh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-11-2025
Heb zelf ook al een aantal maal problemen met efficient SDSL routers gehad. Spontane resets, routers die bij veel dataverkeer blijven hangen enz. Als ik nu zo'n ding tegenkom en er zijn problemen is het eerste wat ik vaak doe die efficient vervangen voor een Netopia SDSL router. Ze zijn wel wat duurder maar zijn gewoon gecertificeerd voor bbned, office-dsl (kpn) enzo. Als je bandbreedte limieten wilt instellen zou ik dit in je firewall doen en niet in die router.

• xantos
  • Niet online
Ok, thnx...

Navraag bij xs4all leverde helaas ook niks op. De helpdesk daar erg makkelijk in. Het probleem ligt aan de modem of aan ons netwerk, volgens hun. Ik moest maar contact opnemen met Efficient alias Siemens. Die kan ik alleen bereiken door een of ander telefoonnummer te bellen in Amerika of zo...

In de modem kan ik Qos en DiffServ aanzetten als optie.Ik begrijp niet wat de DiffServ optie precies doet? Blijkbaar kan ik deze twee opties onafhankelijk van elkaar gebruiken.

Kan iemand hier iets meer overzeggen??

• markjuh
DiffServ is een soort uitgebreide Qos die op class niveau wat meer regelt door te analyseren wat voor traffic er precies wordt gestuurd en aan de hand daarvan wordt bepaalt wat voorrang heeft op andere data. Hoe het exact werkt durf ik ook niet helemaal te zeggen.

Wellicht hier nog een beetje uitleg extra waar je wat aan hebt:
http://searchsmallbizit.t...,,sid44_gci213845,00.html

Mijn ervaring met die efficient routers doet me toch een beetje vermoeden dat het aan dat apparaat ligt. Vage dingen met dat spul meegemaakt (bv gateways die je van je provider krijgt die dan op 0.0.0.0 staan en toch kun je internettten maar als er dan een FW achter werd gehangen ging die efficient over de zeik). Wellicht kun je met XS4all wat regelen om een netopia sdsl router te krijgen tegen een meerprijs (netopia doen ze namelijk ook) en als dat werkt dat je de efficient terug stuurt ofzo. Draai je trouwens subnetted route met dat ding (zodat de efficient zeg maar transparant is)

• xantos
  • Niet online
Uh.. ik weet niet precies wat je met 'subnetted route' bedoelt maar er hangt inderdaad een FW achter (een Cisco PIX 501). Dus dat zou het probleem misschien kunnen verklaren. Helaas kan ik niet meer informatie vinden van andere mensen die hier ook problemen mee hebben. Er is sowieso bijna geen informatie te vinden over de Efficient 5950 modem.

Het is moeilijk aan te tonen dat het aan de modem ligt. Je wordt gewoon van kastje naar de muur gestuurd :-( Bellen naar Efficient, zie ik niet echt zitten...

Verwijderd

Installeer een monitoring tool (www.gfi.com) en laat die pingen naar het internet en naar de pix en router. Dan weet je ten minste meer.

Ik durf te wedden dat het de router is. Ik heb hetzelfde probleem gehad met precies dezelfde opstelling (alleen knalde er daar terminal server users eruit).

Ook ik heb daarna de router vervangen (met een cisco) en het probleem was opgelost. KPN heeft me daarna nog wel een nieuwe firmware opgestuurd maar die heb ik nooit getest.

Het is aan jou. Probeer een nieuwe firmware of vervang de router.

Post nog even als ik het fout had :)

• xantos
  • Niet online
Ok, ik zal het eens proberen. Heb jij de router geruild of gewoon zelf een nieuwe aangeschaft. Het liefste wil dat ding gewoon terugsturen naar xs4all en een nieuwe hebben. Ik zie trouwens dat xs4all deze efficient 5950 modem ook niet meer aanbied aan nieuwe klanten. Waarom zou dat zijn?....

• markjuh
Een subnetted route houdt in dat je een blok van (in dit geval) 8 ip-adressen van je provider hebt. Je hangt aan je router zo'n publiek ip adres aan je wan kant en aan je lan kant. Vervolgens configureer je op je FW het volgende publiek adres op je wan kant. Dus je router heeft aan de lan en wan kant een publiek adres en je FW aan zijn wan kant. Nu is de router min of meer transparant (een soort van bridge). Scheelt je heel wat gedoe met port forwarding e.d. en je FW is nu rechtstreeks vanaf inet te benaderen. Koop gewoon een andere SDSL router van een goed merk. Of dat nu netopia of cisco is maakt niet uit. Persoonlijk ben ik wel behoorlijk netopia fan en deze zijn heel makkelijk te configgen en erg uitgebreid. Ik denk echt dat het aan je router ligt.

p.s. Als je er belangstelling voor een netopia hebt kan ik je wel een prijs doen. mail me dan maar ff op m.maathuis@home.nl

[ Voor 9% gewijzigd door markjuh op 07-01-2005 09:37 ]

• xantos
  • Niet online
Ok, we gebruiken inderdaad ook deze constructie (transparante router), bedankt voor de uitleg!

Ik wil eerst contact opnemen met xs4all. Zij hebben mij deze modem geleverd, bovendien hebben we 2 jaar garantie hierop. Misschien kan ik 'm dus omruilen eventueel met bijbetaling. Ze leveren nu de volgende twee modems:

-Zyxel Prestige 792 H
-Cisco 828

Waarvan de cisco de duurste en misschien de beste is.

Jammer is gewoon dat ik nergens op jullie postings na iets kan vinden over deze problemen. Heeft jullie leverancier of zo deze problemen met de efficient ooit officieel bevestigd? Dan kan ik dit gebruiken in mijn argumenten naar xs4all.

• markjuh
Pak dan de Cisco. Zyxel heb ik ook niet al te beste ervaring mee. En ja, de Cisco is duurder net als een Netopia duurder is maar dit soort apparaten doen het ook gewoon fatsoenlijk. Ik werk bij een it bedrijf en onze ervaring met efficient is niet goed. Maar officieel zegt onze leverancier (die netopia en efficient doet) dat het goed spul is. Maar de supportdesk daar zegt ook dat ze niet zo kapot zijn van efficient spul. Officieel is er dus niets wat ik ik kan toesturen als bevestiging van problemen behalve dan mijn ervaring ermee.

• xantos
  • Niet online
Dacht ik al... jammer.

Toch bedankt voor alle informatie!!

Verwijderd

xantos schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 08:43:
Ok, ik zal het eens proberen. Heb jij de router geruild of gewoon zelf een nieuwe aangeschaft. Het liefste wil dat ding gewoon terugsturen naar xs4all en een nieuwe hebben. Ik zie trouwens dat xs4all deze efficient 5950 modem ook niet meer aanbied aan nieuwe klanten. Waarom zou dat zijn?....
Ik heb zelf een nieuwe cisco gepakt uit het magazijn (Ja, ik werk ook voor een IT bedrijf).
De reactie van xs4all was bij mij ook niet officieel.

Het is echt een IT probleem, verkoop zegt dat het prima spul is en de technische mensen worden er niet vrolijk van.

Ik denk dat xs4all je geen nieuwe geeft voordat je de firmware hebt geflashed..........

• xantos
  • Niet online
We zullen zien... De email is inmiddels de deur uit.
Als ze er gelukkig van worden dat ik de firmware flash dan doe ik dat wel even. Wat me gewoon irriteert is dat je gewoon aan het lijntje wordt gehouden door de helpdesk.

Ben ik uit aan het leggen dat het probleem zich soms voordoet bij mensen die de terminal-client gebruiken via VPN, krijg je meteen te horen dat het aan de VPN-server ligt. Ik ben best bereid onderzoek te doen en heb ons interne netwerk zeker niet uitgesloten maar de kans dat het nu toch echt aan de modem ligt, is best groot.

• markjuh
Laat ff weten of het goed gaat met een andere router......

• xantos
  • Niet online
Je zult het niet geloven maar het probleem is wel degelijk bekend bij XS4ALL. Lees het volgende maar eens...

---quote---
Uw probleem klinkt ons niet geheel onbekend in de oren. Vervelend dat uw
probleem tot dusver niet serieus werd genomen.
---einde quote---

We krijgen nu dus een Zyxel-modem ter vervanging :9 en ik hoefde er niet eens veel moeite voor te doen...
Pagina: 1