• Walkman
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Na veel reviews te hebben gelezen over de Sony DSC-V3 (ook in vergelijking met andere in dezelfde klasse) zit ik op het moment sterk te denken om dit model aan te schaffen. Ik heb op het moment nog weinig kennis van fotografie en alle mogelijke instellingen/lenzen etc, maar wil hier graag wel in groeien.

Ik zou 'm samen met de VCL-DEH07VA lens (groothoek) aan willen schaffen.

Mijn vraag is nu of dit een goede camera is om later ook nog meer mee te kunnen en het te leren?

• Walkman
  • Niet online
Niemand die me een antwoord kan geven? Ik ben zojuist naar de winkel geweest om 'm toch maar even in m'n handen te houden (puur van plaatjes vind ik helemaal te tricky) en hij beviel prima. Enige wat dus overblijft is of dit een goede camera is om mee te beginnen en voorlopig nog mee te groeien.....

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-01 17:38

Ursamajor

Astrofotograaf

Wat verwacht je te leren? Compositie kun je ook met slechts een leeg diaraampje leren. Belichting is een andere kunst, als je toestel handmatige instellingen heeft, kun je er later ook hele leuke dingen mee ontdekken. Ik heb ook welleens iets van dat model gehoord en ondanks dat het maar een sony is, schijnt ie wel erg goed te zijn (voor een sony).

En, zoals ik altijd tegen beginners zeg: Lees ook eens een boek over fotografie...

Gadgets FTW!

• Walkman
  • Niet online
Ben al bezig met wat zaken te lezen en uit een test van dpreview bleek deze net iets beter als de powershot g6 te zijn. Compositie is inderdaad op van alles te leren en daar ben ik al een tijdje mee bezig met de foto functie op m'n videocamera. Ik heb gelezen dat deze camera uitbreidbaar is door er wat lenzen voor te zetten, maar weet wat ik daar van kan verwachten. Wat ik bv. heel erg interessant vindt is diepte werking door het onderwerp in focus te hebben en de achtergrond wat waziger, maar heb nog te weinig ervaring om te kunnen zeggen dat dit soort zaken met deze camera mogelijk zijn.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb zijn zogenaamde voorganger gehad de S85 en die beviel me prima (kan je verder qua techniek niet vergelijken) nu een F828 en het voordeel van deze sony is dat hij nog sneller is en geen last van purple fringing die de F828 wel heeft. Ik denk dat je er een hele goeie start mee kan maken persoonlijk zou ik wel wachten met de aanschaf van die groothoek (heb je hem echt nodig?), misschien dat een externe flitser meer bied.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Op welke punten vind je de Sony dan beter dan de Canon?
Om maar eens wat verschillen te noemen:

Canon lens is lichtsterker (2.0-3 tov 2.8-4)
Canon ruist een stuk minder
Qua beeld is de canon beter
Canon heeft minder beeldvervorming van de lens
Canon kan een uur langer werken op 1 accu
Canon witbalans is beter

Zo kan ik nog wel even doorgaan...

Ook nog een voordeel van de canon is dat er wua accesoires meer fabrikanten zijn die ze maken.

Als je de conclusie hebt gelezen, weet je dat ze alleen positief zijn over het snelle scherpstellen van de camera, maar de foto's zelf zijn net wat minder (ook qua contrast, zoals op de testfoto's is te zien).

Het is geen slechte camera, maar er bestaan beter. Ik denk dat de prijs voor jou de doorslag zou moeten geven.

[ Voor 27% gewijzigd door Ursamajor op 06-01-2005 19:59 ]

Gadgets FTW!

• Walkman
  • Niet online
Ik heb inderdaad tussen de powershot en de sony zitten twijfelen. Wat betreft prijs en mogelijkheden ontlopen ze elkaar nauwelijks. Voordelen van Sony zijn de inderdaad de snelle tijd en bv. ook het scherpstellen m.b.v. de laser, heb dit om mijn videocamera en dat werkt zeer goed, zelf zonder enkel licht. De kleuren van Sony vindt ik persoonlijk wat mooier (alhoewel er mensen zijn die ze te fel vinden) en daarnaast heb ik al een memorystick en een CF-kaart die ik beide zou kunnen gebruiken.

Maar ben wel blij met dit soort kritiek, heb nog een keer verschillende reviews van de G6 en V3 gelezen en kwam op een andere site het volgende tegen:

How does the V3 compare to the PowerShot G6? They perform quite similarly in most areas, with the V3 having sharper photos with more saturated colors. Then again, I got better photos out of the box on the G6, with no need for messing with the aperture. The V3 focuses a bit faster than the G6, and the performance gap widens considerably in low light situations. The G6 has a few more manual controls, and I appreciate the ability to save your favorite settings to two spots on the mode dial. The G6 has a flip-out, rotating LCD, though it's smaller than the regular LCD on the V3. The V3 has a live histogram in record mode, while the G6 does not. Finally, the V3 has support for USB 2.0 High Speed while the G6 does not. Both are good choices, for sure, and it comes down to what features are more important to you (read the G6 review for more on that camera). Personally, I'd rather have a camera that takes great pictures without having to worry about what the aperture is -- but that's just me.

Dus tsja, het is denk ik dan toch heel persoonlijk....

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Ik heb dan een G5 en vind het draai- en klapbare scherm erg handig. Zou niet meer zonder willen. Altijd handig om om een hoekje te schieten of een foto van jezelf met een paar mensen uit de hand te maken, zonder te hoeven gokken waar je richt.

Het enige nadeel aan de G5 vind ik dat ie in low light situaties ingezoomd niet goed scherpstelt. Maar daar is de handmatige focus weer handig voor.
Als ik de foto's op dpreview bekijk, vind ik dat de kleuren van de G6, scherpte en het contrast iets beter zijn dan die van de Sony (voor zover ik op mn laptop kan zien).

Een grotere maximale diafragma is toch wel erg prettig, scheelt je in deze weer een stop.

Ik denk dat beide camera's erg goed zijn. Wat de usb2.0 betreft, die zit ook op mn G5 en anders heb ik wel een cardreader. Het downloaden van de foto's gaat bij mij naar tevredenheid.

In ieder geval wens ik je veel succes bij het maken van je keuze. Ik ben iig wel benieuwd wat het gaat worden.

Gadgets FTW!

Verwijderd

ik moet ook zeggen dat sony niet mijn favoriet is.

ik zou ook voor een cannon of fuji gaan, net afhankelijk van wat de wensen en eisen zijn.

Verwijderd

Walkman schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 18:27:
... Wat ik bv. heel erg interessant vindt is diepte werking door het onderwerp in focus te hebben en de achtergrond wat waziger, maar heb nog te weinig ervaring om te kunnen zeggen dat dit soort zaken met deze camera mogelijk zijn...
Als je dit als heel belangrijk ervaart, heeft de Canon een voordeel t.o.v. de Sony.
Het effect wat je beschrijft wordt ook wel een kleine DOF genoemd (depth of focus, zoek maar eens een beetje op Google). De DOF wordt bepaald door o.a. de brandpuntsafstand van je lens, deze is voor de Canon en de Sony zo goed als hetzelfde. Door de sensorgrootte, deze is bij beide camera's helemaal gelijk. Maar ook door je diafragma.
Des te groter je diafragma, des te kleiner je DOF waardoor je mooie wazige achtergrond krijgt. De Canon geeft toegang tot een groter diafragma dan de Sony, f/2.0 t.o.v. de f/2.8 van de Sony, en is dus zeker in het voordeel.

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:09

Rudedadude

Maybe we were born to run

Wel grappig dat in het stukje dat walkman plaatste geen van de punten die Ursamajor noemde genoemd werd, terwijl je door zo'n stukje toch duidelijk richting de Sony getrokken wordt.

Je hebt altijd dingen die je zelf zal moeten bepalen. Zo is een 2.5 inch scherm van de Sony errug groot (terwijl ik dat van z'n voorganger, de V1, klein, onscherp en traag vond), maar heeft de Canon een draaibaar scherm. Je krijgt nog het punt van bedieningsgemak en de grip (vind ik van de v1 ook waardeloos, v3 heeft wel een echte handgreep)

Beide toestellen bieden ieg voldoende potentieel om leuke foto's mee te maken en het beste is misschien ze beide is in een winkel werkend naast elkaar te zien om mede op basis daarvan een keus te maken (mocht je nog twijfelen tussen die 2 )

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Verwijderd schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 23:38:
[...]

... wordt ook wel een kleine DOF genoemd (depth of focus, zoek maar eens een beetje op Google)...
DOF = Depth Of Field

Gadgets FTW!

Verwijderd

Idd depth of field

LOL Bijdehand gaan doen en het zelf verkeerd neer zetten.

Ik zelf zou voor canon gaan. Maar zoals TS al zegt, het is persoonlijk wat je zelf het belangrijkst vind.

Het zijn allebei goede camera's.

• Walkman
  • Niet online
Ik denk dat ik uiteindelijk toch voor de Sony zal gaan.....qua performance etc. zijn de camera's bijna gelijk....en qua look (ik weet het, toch een wat minder belangrijk punt van een camera, maar verder is er weinig verschil) vind ik het zwart van de Sony er wat mooier uitzien. De nadelen die genoemd worden denk ik wel mee te kunnen leven... in ieder geval bedankt voor de feedback....heeft me toch nog een keer doen nadenken....

*Update*
Heb 'm vanochtend besteld bij cameranu en als het goed is komen ze 'm zo rond 12/1 uur brengen....echt hele snelle service!

[ Voor 15% gewijzigd door Walkman op 07-01-2005 10:32 ]

Verwijderd

http://www.matter.org.uk/tem/depth_of_field.htm

Da's idd de goede :)
Even twee dingen door elkaar gehaald blijkbaar...
Pagina: 1