Toon posts:

TO RAID OR NOT TO RAID ???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik ge een thunderbird kopen en wil een abit kopen om hem op te pluggen, nu is het prijsverschil van 100gulden voor die raid verantwoord, of zijn er nog andere verschillen tussen het bordje met en die zonder raid ?
graag jullie eerlijke mening en opinie :)

• BenJoep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:43
De raid versie heeft gewoon meer mogelijkheden qua hd'en, dus als je in de toekomst denkt dat je een paar hd'en erbij wilt hebben kan je beter voor de raid gaan.

Raid is gewoon sneller, maar je moet wel dezelfde hd'en nemen, dus zelfde merk en zelfde grootte, dan werkt het gewoon het beste..

| I've got permission to color outside the lines |

• Muurbestormer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:38
enige grote verschil is dat je op de RAID-versie die extra IDE poorten (3&4) ook zonder raid kunt gebruiken. dus in principe kun je dan 8 ide apparatenkwijt. moet je wel een grote kast hebben waar het allemaal in kan natuurlijk. een ander voordeel kan ik niet bedenken

Verwijderd

KT7-RAID heeft ook nog UDMA100 :7

Verwijderd

Topicstarter
ja dat las ik ook juist van die 100udma
is er echt zoveel verschil tussen 66 en 100 qua snelheid ?

Verwijderd

raid rlz
zie http://daflex.tsx.org
en dan hardware daar staan hd benchmarks op

• WarPuppy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-08 21:39

WarPuppy

Electronic Technology

Koop gewoon een MSI K7T-Pro2a

Das een Socket-A mobo zonder RAID, maar wel met UDMA100

Verwijderd

RAID is trouwens ook geen zaligmakende oplossing hoor. De STR (Sequential Transfer Rates) van je schijven verdubbelen inderdaad ongeveer (bij Striping - er zijn meer soorten RAID), maar qua access time zit je aan de "Lowest Common Denominator" van de access times van je harde schijven. Het is zodoende heel leuk voor massa-opslag en met name videobewerking, maar als je je OS en swapfile er op zet is het snelheidsverschil helemaal niet zo ontzettend groot. Het is wel sneller, maar niet dramatisch. Voor je OS en Swapfile is namelijk je Access Time veel belangrijker dan de STR. (Als je daar het meeste uit wil halen moet je dus naar een 10k of 15k rpm SCSI schijf toe. Ook 7200 rpm SCSI schijven zijn trouwens vaak een stuk sneller (qua Access Time) dan 7200 rpm IDE schijven).

Verwijderd

ja dat las ik ook juist van die 100udma
is er echt zoveel verschil tussen 66 en 100 qua snelheid ?
Als je een harde schijf per controller gebruik, dan niet echt. Ik heb tenminste nog geen schijfen gezien die meer dan 66 mb/s er uit kunnen persen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:52
een IDE stripe heeft een fractie lagere acess time dan een schijf solo, vraag me ook niet hoe dat kan, is getest in een review met IOMeter

Ik gebruik MSI k7t pro 2, met promise u100@fastrak, helemaal geen problemen. Veel beter dan de vaak problemen veroorzakende highpoint controller op de kt7 raid

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Verwijderd

RAID rulez!

Mijn RAID is ook sneller met seeken, inderdaad niet verdrievoudigd ofzo zoals de max transfer-speed ;) maar toch...

Ik kan twee redenen bedenken:
Ik heb gewoon meer ruimte vrij, dus wordt alleen het begin van de verschillende disks gebruikt, dus hoeft de leeskop gemiddeld minder ver heen en weer (40 GB vol op een disk van 45 GB moet geseekt worden over bijna het hele oppervlak, 40GB vol op 3x45 GB is alleen de eerste 30% van elke disk vol, als er tenminste redelijk gedefragged is).

Bovendien is m'n totale disk-cache nu 6MB (3x 2MB), hetgeen ook wel zou kunnen helpen.

Had eerst 4x 20GB IBM, heb nu 3x 45GB IBM via een apart Promise-kaartje (Ultra66 van 89 piek omgesoldeerd naar Fasttrak66); maar als ik nu een mobo moest kopen zou het er absoluut een worden met onboard RAID!

P.S. Waarom 120GB als je maar 40GB in gebruik heb?? Nou, af en toe als ik met digitale films bezig ben zit ie wel vol hoor, maar voor die grote blokken maakt de seek-time niet veel uit, alleen de transfer-size! Gemiddeld is ie echter maar voor 1/3 vol, dus met een defragje moet de seektime dan ook stukken beter zijn dan bij een volle enkele disk.

P.P.S. Veel benchmark-progs meten de seektime van de harddisk ook over de lege stukken (dus puur de hardware-performance), maar het gaat mij natuurlijk om real-world situaties, dus alleen het seeken naar data-blokken waar WEL wat data staat.
Weet iemand een goede real-world seektime benchmark?

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-08 22:04
Op zaterdag 06 januari 2001 00:30 schreef Bunny het volgende:
RAID rulez!

Mijn RAID is ook sneller met seeken, inderdaad niet verdrievoudigd ofzo zoals de max transfer-speed ;) maar toch...
Dat kan dus fysisch niet. Zegt genoeg over je meetprogramma denk ik.
IDE RAID is leuk als je vaak met grote files werkt (stelregel >50Mb). Anders zou ik voor de single drives gaan.

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

• Anarril
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-04-2024
OK, dan hebben we hier dus een wellus/nietus situatie (de hele thread al). Dat vraagt om zware maatregelen. Onderbouwde CIJFERS graag...

Verwijderd

Probeer het storagereview.com messageboard.
Pagina: 1