Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Tips voor verwerken ir-ontvanger in aluminium front

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben druk bezig met het bouwen van mijn htpc. Waar ik nog niet over uit ben is hoe ik de infrarood ontvanger in het aluminium front ga verwerken. Ik zoek een oplossing die redelijk makkelijk te maken is, maar er toch netjes uit ziet.

de ir-onvanger;

Afbeeldingslocatie: http://i12.ebayimg.com/03/i/03/1e/c7/96_1_b.JPG

het front;

Afbeeldingslocatie: http://vampmodern.fotovanmij.nl/@/code/3bea524c4f7f0ffa63fca1af6c537a62

Verwijderd

Ten eerste. Strakke voor kant O-). En over je vraag ja hij is moeilijk maar komt er nog een lcd in? Zo ja dan zou ik hem daaar naast/onder/boven verwerken. Zo nee dan blijft het een moeilijke vraag :P

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
kan je nergens zo'n klein vierkant glaasje neertezetten waar infrarood licht doorheen kan. die je ook oit ziet voor bij afstandsbedieningen

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 20:55:
Ten eerste. Strakke voor kant O-). En over je vraag ja hij is moeilijk maar komt er nog een lcd in? Zo ja dan zou ik hem daaar naast/onder/boven verwerken. Zo nee dan blijft het een moeilijke vraag :P
Misschien komt er ooit een lcd in. De ruimte is er voor in ieder geval.
spacejam schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 20:58:
kan je nergens zo'n klein vierkant glaasje neertezetten waar infrarood licht doorheen kan. die je ook oit ziet voor bij afstandsbedieningen
Daar zat ik ook aan te denken. Maar hoe kan ik deze netjes verwerkt krijgen? het aluminium is 4 mm dik. Tot zover heb ik alleen ronde gaatjes gemaakt en de hoekjes afgerond. Maar een nette vierkante uitsparing waar precies dat donkere plexiglas inkomt lijkt me lastig te maken.

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 14:23

Atmoz

Techno!!

Verwijderd schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 21:06:
[...]

Misschien komt er ooit een lcd in. De ruimte is er voor in ieder geval.

[...]

Daar zat ik ook aan te denken. Maar hoe kan ik deze netjes verwerkt krijgen? het aluminium is 4 mm dik. Tot zover heb ik alleen ronde gaatjes gemaakt en de hoekjes afgerond. Maar een nette vierkante uitsparing waar precies dat donkere plexiglas inkomt lijkt me lastig te maken.
Zo'n plaatje of raampje heeft een rand. Je moet dus een gat (vierkant/rechthoek) maken wat iets kleiner is dan het raampje. Hierdoor ziet het er heel mooi uit en kun je het ook goed vastlijmen op de plaat. Ik heb zo'n raampjes thuis, maar ik denk niet echt dat die goed passen bij jou design...

[edit]
Ik bedoel het onderste raampje wat ik in DIT project heb gebruikt. Ik heb hier wel nog het rode IR-glaasje uitgehaald...

[ Voor 13% gewijzigd door Atmoz op 05-01-2005 21:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
atmoz schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 21:12:
[...]

Zo'n plaatje of raampje heeft een rand. Je moet dus een gat (vierkant/rechthoek) maken wat iets kleiner is dan het raampje. Hierdoor ziet het er heel mooi uit en kun je het ook goed vastlijmen op de plaat. Ik heb zo'n raampjes thuis, maar ik denk niet echt dat die goed passen bij jou design...

[edit]
Ik bedoel het onderste raampje wat ik in DIT project heb gebruikt. Ik heb hier wel nog het rode IR-glaasje uitgehaald...
Weet je waar je deze raampje kunt kopen?.... of moet je het zelf maken uit kleine profielen?

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Verwijderd schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 21:20:
[...]

Weet je waar je deze raampje kunt kopen?.... of moet je het zelf maken uit kleine profielen?
Nee, ik weet helaas niet waar ze te koop zijn. M'n pa heeft ze gewoon in het hobby-rek liggen :7 Maar ik denk dat deze versie iets te groot is voor jou kast. En zou het mooi staan? Je kunt eens zoeken op "bezel" zo heten die dingen namelijk. Ik weet wel waar ze een "bezel" hebben voor een 4x20 LCD scherm (zelfde pricipe)

[edit]
Wat je ook misschien kunt gebruiken is een 5MM LED-houdertje (metalen). Hier zet je dan geen LED in, maar een stukje plexieglas. En erachter dan die IR-ontvanger. Als je dan "schijnt' met de afstandsbediening dan gaat het via het plexie de ontvanger in ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Atmoz op 05-01-2005 21:25 ]

• Xevox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-07-2022
atmoz schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 21:12:
[...]

[edit]
[off-topic]
hey atmoz wat is dat? een KMS?ziet er wel gaaf uit :+ heb je daar een topic over? :P [/off-topic[

BramBoterham

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

LJ LIGHTNING schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 23:21:
[...]

[off-topic]
hey atmoz wat is dat? een KMS?ziet er wel gaaf uit :+ heb je daar een topic over? :P [/off-topic[
Nee, sorry. Dit is een van de weinige projecten waar geen topic over is (en er ook niet van zal komen). Ik kan er maar een paar dingen over vertellen. Dit is één kastje uit een hele reeks (uiteraard zelf gemaakt 8) ) van kastjes. Maar ik heb verschillende contracten moeten tekenen waar in staat dat ik ze niet voor mezelf mag maken en dat ik de broncode en het schema enzo niet mag vrijgeven. Daarkom kan ik ook niet zeggen waarvoor het dient enzo... Maar ik kan wel zeggen dat mijn neefje en ik er veel geld mee verdienen. (dit is het laatste wat ik erover zeg sorry) :+

[ontopic]

Enne TS, al wat gevonden/bedacht?

• zzz16
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-11 16:51
hoe kom je eigenlijk aan zo`n IR ontvanger en zou deze ook geschikt zijn om met een telefoon bijvoorbeeld te cominiseren (met andere woorden kan deze zenden en ontvangen) ?

gr. zzz16

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Het type wat in dit topic besproken wordt (en waar een foto van te zien is) kan alleen ontvangen. Of het werkt met een GSM (GSM --> Computer) weet ik niet zeker. Het werkt wel met bijna alle afstandsbedieningen op de wereld.

[edit]
En hoe je eraan komt? Zelf maken natuurlijk. Dit is tweakers :+

[ Voor 16% gewijzigd door Atmoz op 06-01-2005 16:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik het weekend wat tools ga kopen om het aluminium te bewerken (dremel?) Ik heb nog een test stukje liggen dus ik ga gewoon eens wat experimenteren. In de schuur ligt nog een oude cd speler met zo'n bruin glaasje.

De IR ontvanger kun je zelf maken, maar als je het verkeerd doet kun je de com-poort kortsluiten. Ik heb hem gekocht voor een paar euro via ebay.de. De verkoper haupti heeft een eigen webshop met deze ontvangers.

Verwijderd

Topicstarter
Hier heb ik hem gekocht;

http://stores.ebay.de/Infrarot-Shop

Off-topic: zit nog te twijfelen of ik zo'n 5 regel-lcd erin ga zetten of een 7" tft. Heeft iemand ervaring met het een dergelijk tft scherm?.. de hoogte van zo'n scherm is meestal 234 pixels. Is daar een programma als mediaportal scherp op te krijgen?

Verwijderd

Als je zo'n infrarood ding op je pc aansluit, moet je dan ook speciale software instaleren om de afstandsbediening te kunnen laten werken? want het lijkt me wel gaaf om volume te kunne regelen met een afstandsbediening

Iemand ervaringen???

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:02
Jup daar heb je software voor nodig

Kijk hier maar eens, en er zijn plugins voor winamp, BS-player ondersteund het standaard.

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
Ja er is zat software voor. bijvoorbeeld;

UICE
IR Assistent
Lirc
Win Lirc
Girder
en.....

lk zelf gebruik nu Girder met een plugin om deze ir-receiver aan te sturen. Je kunt alle mogelijke commando's programeren onder je afstandsbedieningstoetsen. Het werkt perfect.

Verwijderd

kan ik dan ook mijn gewone afstandsbediening daarvoor gebruiken??? en kan ik ook bv als ik op 1 druk een programma (functie) laten starten?
en het maakt ook niet uit welk merk afstandsbediening je gebruikt? want ik heb dus ook nog een tv in deze kamer staan, dus dan gaat die ook reageren, of niet?

Verwijderd

Topicstarter
Vraag 1 weet ik niet precies.
Vraag 2 Ja de tv reageert ook gewoon op zijn signaal. Je kunt een universele afstandsbediening kopen die meerdere apparaten kan bedienen (voor 10 euro heb je er wel 1). programeer je tv erin, en (bv) op de videorecorder stand zet je de pc.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2005 23:32 ]

Verwijderd

wel handig dus, moet ik gauw maar eens gaan aanschaffen :+

Verwijderd

/me wijst TS eventjes naar [rml]Emiel in "[ HOWTO] ps one lcd in pc"[/rml]. Zou er niet slecht in staan :P.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk er over een dergelijk display in te bouwen. Maar ik wil graag een breedbeeld 7". Het punt is echter dat deze schermen een onhandige resolutie hebben voor het weergeven van een computerscherm. Er zijn wel schermen met 800x600 resolutie te koop. Maar meestal betaal je daar nog minstens 200 euro voor. Dus als je een mooi schermpje weet, met het liefst vga-aansluiting en 800x600 resolutie, dan hoor ik het graag.
Pagina: 1