Koeling voor mijn geforce ti 4600 sparkle

Pagina: 1
Acties:

• Speculum
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-06-2025

Speculum

De te fabula naratur

Topicstarter
Halllo allemaal,

Ik heb net een nieuwe videoplank gekocht op e-bay. Dat ding werkt perfect todat ik hem moest vervoeren. Toen ik hem in mijn computer deed waar ik hem wilde hebben zijn de ventilatortjes kapot gedraaid op de een of andere manier.... :'(

Het gaat om een geforce 4 ti4600 128mb van sparkle platinum versie Afbeeldingslocatie: http://intranet.mmda.nl/~mark/share/geforce4_ti_4600_sparkle.jpg

Afbeeldingslocatie: http://intranet.mmda.nl/~mark/share/ventilator2.jpg

Zoals je kan zien op de foto zijn de ventilators niet echt standaard (althans dat denk ik). Het punt is datin het koelelement een ronding is gemaakt waarin in ze rusten.
De ventilators zijn van een klein formaat en zijn aan de hoekjes bevestigd. Dus niet een standaard vierkante die je normaal kan kopen.Dat koperen dingetje erboven op is simpel met 4 schroefjes er op bovenop bevestigd.

Ik heb dus nieuwe ventilators nodig want deze zijn helemaal stukgedraaid. Mijn vraag is of iemand weet of deze ook gewoon te koop zijn? Het moeten kleine ronde ventilators zijn of ventilators die alleen aan de hoeken bevestigd kunnen worden zoals te zien op het plaatje.

Ik heb al contact gehad met sparkle en die zeggen dat ik meteen een nieuw koelelement moet kopen a 25 euro zonder verzendkosten. 8)7 Dat is dus laatste optie als nix anders meer werkt!

Graag wil ik advies van mensen die wat meer verstand/ervaring hebben met videokaarten.

Alvast bedankt voor jullie reacties en interesse in mijn probleem! _/-\o_

De te fabula naratur

• Niles
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-05 23:36
Voor 25 euro kun je ook een Zalman VF700-CU kopen, of voor minder geld zelfs een ALCU. Je zou ook kunnen overwegen een nVidia Silencer erop te zetten, die zijn ook goedkoper dan 25 euro. Die zijn namelijk ten eerste allemaal lekker stil, makkelijk te monteren en passen alle 3 op je videokaart (zover ik tenminste weet, bij de nVidia silencer wel ff kijken welke je moet hebben). Die kun je dan ook nog eens zo gaan halen bij je lokale pc boer of bestellen via een online shop (ff zoeken op pricewatch). Das dan een veel betere oplossinging dan dezelfde koeling te laten komen vanuit Sparkle voor nog meer geld.

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Haha, niet zo moeilijk doen man. Gewoon een 80mm fan pakken en die door de gaatjes doen (of gewoon in de heatsink draaien). Die kleine herrieschoppers zijn toch waardeloos.

Ik zal ff kijken of ik een voorbeeldje kan vinden want er zijn al meer mensen die dit gedaan hebben (alleen met leadteck)

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-07 16:21
Ik heb een leadtek ti4400, met net zo'n absurde heatsink, gehad. Hier heb ik ook na aanschaf een 80mm @ 7 volt op geschroefd. Later een Alpha PEP66T (6x6x6cm server-sink) op gelijmd...

Kleine stofhappertjes gewoon eraf halen en een degelijke luchthapper ( ;) ) erop monteren.

[ Voor 2% gewijzigd door Dr.Q op 05-01-2005 20:12 . Reden: spelling... ]

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Gewoon met houtschroeven een andere fan in die heatsink draaien. Beetje creatief zijn ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Palomar op 05-01-2005 20:18 ]

• Speculum

Speculum

De te fabula naratur

Topicstarter
Ok ik heb dus de zalman zm89c-HP gekocht en geinstalleerd. Hij wordt mijns inzien nog best wel heet. Het is een single pipe cooling systeem met 2 grote koelblokken op beide kanten.

principe is dus dat de pipe warmte van het ene blok geleid naar het andere blok om zo de gpu koel te houden.

Ik weet niet hoe heet zo'n ding precies mag worden eigenlijk.
Op de achterkant van het boekje staat het volgende:
Geforce FX5800 (or higher) & matrox Parhelia series graphics card must be used with the optional fan (ZM-OP1).

Nu heb ik gehoord dat de geforce 4600 ti qua benchmark bijna net zo goed is. Is dat nu ook zo qua hitte productie? Heb ik nu zo'n fan wel of niet nodig? Enig idee of tool hoe ik dat kan testen?

De te fabula naratur

Verwijderd

De GF4 serie was een STUK zuiniger en minder heet dan de FX-series, en kon ook een stukje meer hebben dan nieuwe cores (net zoals een palomino heter mag worden dan een barton). De ZM80-C-HP zal hem in principe goed genoeg kunnen koelen, 60 is voor die kaart geen probleem, maar minder is ZOWIEZO beter. Je zou een ZM-OP1 kunnen overwegen, er zelf een 80mm fan aanknutselen (en dat is érg simpel, zelfde manier als met de ZM-OP1, maar dan met langere schroefen omdat de fan dikker is), of een casefan kunnen overwegen.

Het is immers wél een passief koelblok, en in een vacuüm werken die niet zo goed, de lucht moet minimaal een béétje circuleren.

Over de snelheid van de kaart:

De TI4600 in het bijzonder zal waarschijnlijk in het DX8 gebeuren hoger scoren dan een FX5800. Simpelweg omdat de FX5800 een miscalculatie van nVidia was, en de GF4 serie érg goed was. De FX5900 serie, die de FX5800 snel opvolgde, was wél weer beter. Praktisch hetzelfde geld voor ATI, alhoewel de 9700 destijds waarschijnlijk in DX8 gebeuren altijd al sneller was.

In het DX9 gebeuren (en de betreffende shaders maar dan in OpenGL) kan ik kort en bondig zijn: De snelheidswinst van zelfs een FX5200 valt niet in procenten uit te drukken, simpelweg omdat de TI4X00 het NIET ondersteunt, en de FX-serie wel.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2005 20:38 ]

• Speculum

Speculum

De te fabula naratur

Topicstarter
Dankjewel voor je uitgebreide en goede reactie. Je hebt me in ieder geval gerust gesteld. :)
Een casefan van 80mm zit er bij mij al op hoewel het wel een oud beestje is. Uit jouw verhaal neem ik op dat dat dus ruim voldoende moet zijn (Daarnaast zit er nog een dikke fan van mijn cpu boven te loeien en 1 van mijn moederbord chipset)

Nogmaals bedankt allen voor jullie reacties _/-\o_ ....Ik denk dat ik wel genoeg zo weet dus wat mij betreft kan het topic dicht!

[ Voor 12% gewijzigd door Speculum op 08-01-2005 10:38 ]

De te fabula naratur

Pagina: 1