HD keuze voor een kleine kantoor-server

Pagina: 1
Acties:

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:47
OEPS erg lange post, hopelijk toch iemand ff tijd om hier eens kort op in te gaan

Hoi mensen,

situatieschets:

klein accountants kantoor waar we fulltime met 6-8 mensen werken.
Fileserver was een P3 700mhz 256mb 80gb IDE HD die Suse 9.0 draaide

waarvoorgebruikt: opslag van data (word excel email), eigen pakket gebruik makend van DBase. Draaide allemaal perfect, en lekker goedkope server. Backup werd 's nachts gemaakt over het netwerk, buiten het pand en af en toe op cdrom/dvd weggezet.

Nieuwe situatie: er komt een kantoor bij, waardoor we met 10-12 mensen continu aan de computers werken.
Voor de komst van dit andere kantoor, had ik nog een nieuwe server voor ons ingericht, want we wilden ook Exchange gaan gebruiken:
amd 2ghz, 1gb ram en 120 GB IDE.
SBS2003 er opgezet, exchange voor wat mensen een filesharing zoals we dat eerst op Suse draaiden.
Server draait perfect voor email en fileserver, een discload van 2% en cpu van 2% door de mensen van ons oude kantoor (dus 6-8 mensen). Lekker goedkoop, server kost rond de 500-600 euro, voor ons perfect (ICT moet zo weinig mogelijk kosten, en 1 keer in de 2-3 jaar schaffen we nieuwe HD's + computer aan het draait weer voor een paar jaar. Oftewel geen problemen met IDE schijven die 3 jaar aan een stuk draaien, bij deze workload dan)

Dat andere kantoor had een ICT bedrijf dat alles voor hun regelde. Dus hebben ze toen voor 10.000 gulden in die tijd (3 jaar geleden) een P3 500mhz met 512 mb en 2x9GB SCSI HD in raid opstelling.

Zwaarste wat zij draaien behalve het simpele filesharing van excel/word etc. (1 keer per 10 minuten een document openen), zijn de pakketen van Unit4 voor boekhouding, CRM, urendeclaratie etc. Dit draait onder Interbase en SQLBASE.

Hun server zat vol qua HD ruimte en draaide Win NT4, en draaide onder een ander domein. Ik denk, onze server kan dat er nog wel makkelijk erbij en ik wil graag het kantoor onder het zelfde domein zodat ze ook van onze exchange gebruik kunnen maken etc. Alles mooi centraal op 1 server.

Totaal werk voor deze nieuwe server:
- exchange voor 10 mensen, paar emails per persoon per dag, af en toe agenda-werk
- Unit4 pakketen voor 4-5 mensen (interbase / sqlbase server)
- fileserver voor 10-12 mensen (er gaan echt geen GB's over het netwerk op een dag)
- oud boekhoudpakket gebruikmakend van dBase door 4-5 mensen (opent alleen wat .dbf bestanden)

Wat problemen met overzetten van pakketten Unit4; oude ICT bedrijf gebeld. Uitgelegd van nieuwe server. Die man meteen: een IDE schijf in een server, dat kan echt niet bla bla en een nieuwe server met SCSI en RAID blabla. En veel te veel taken voor een server, kies dan een A-Merk blabla

Daar heb ik dus geen zin in om daar een server van een paar 1000 euro neer te zetten.
Naar mijn mening moet dit toch prima onder 1 IDE schijf kunnen draaien? We zijn maar met maximaal 10 mensen aan het werk, aan vaak is het: document openenen, typen, ondertussen nog wat bellen en dan weer eens wegsaven. Ook boekhoud pakketen zijn niet fulltime in gebruik.

Nou komt die man dus aankomende vrijdag met mij en mijn baas overleggen, en dan wil die ons komen vertellen, dat onze custom made server niks en moeten vervangen door een A-merk server met SCSI / RAID oplossing.

Klopt het dat met een workload van 10 mensen van niet al te intensief dataverkeer, een IDE schijf toch prima moet voldoen?

- Wat voor argumenten kan ik aanvoeren dat een SCSI op dit moment nog niet nodig is? (Ik zit er al over te denken, om bij een nieuwe server over een jaar of 3 er dan wel SCSI in te zetten, maar deze nieuwe server wil ik eigenlijk niks aan veranderen.)
- Hoe kan ik gedegen checken of de IDE schijfen een belemmering voeren
- iemand ideeen over onze situatie? (Goedkoop is duurkoop? We draaien al een jaar of 6 op dergelijke eenvoudige IDE servers en nooit ons "hoofd gestoten")

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Een RAID 1 array van 2 IDE-schijfjes moet in principe voldoen, mits de schijfbelasting normaal blijft. Als je constant langdurige lees/schrijf acties hebt zou ik toch gaan kijken naar een low-end SCSI-oplossing met RAID.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:49
SCSI heeft 2 voordelen tov IDE:
- sneller (bij extreme belastingen)
- betrouwbaarder...

Sneller is niet van toepassing, de machine wordt niet "zwaar" genoeg gebruikt.
Betrouwbaarheid kan je vergroten door 2 IDE disks in RAID-1 te draaien (software RAID op Linux of Windows).
Oftewel: SCSI en RAID is niet nodig. IDE en evt RAID is wel een goede optie

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• brummers
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:48
Kijk ook eens naar wat het zou kosten wanneer je een dag uit de lucht zou zijn.
doordat de server eruit ligt door bv een defecte hdd.

Want je moet wel een compleet nieuwe installatie weer doen en oude backup terug zetten.

Dus ik zou in ieder geval met een raid oplossing gaan werken.
Met die paar man is een IDE RAID opstelling voldoende. (lijkt mij).

En ik zou A-merk hardware gebruiken voor je server.
bv intel mb/ maxtor/wd hdd kingston/daneelec geheugen enz..

dat kost ook nog wel wat

Als ik vandaag over water loop, staat er morgen in de krant dat ik niet kan zwemmen

• trekker22
ok dan klopt het dus dat ik aan IDE voldoende heb en blijf ik dus draaien wat ik nu heb.

Argument dat we er een dag uitzouden liggen:

als ik nu nog de server zo gaan vervangen en SCSI of IDE Raid zou gaan gebruiken zouden we er nu een tijd liggen.

Ik ga zorgen voor een gedegen backup en waarschijnlijk al een backup voor de server zelf, die wel in RAID draait.

Bedankt voor de reacties,

• Karel2001
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06-2022
hmm reply ging niet helemaal goed..alles kwijt :S

[ Voor 92% gewijzigd door Karel2001 op 05-01-2005 19:42 ]

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

IDE is wel veel minder betrouwbaar dan SCSI. Vooral als je het in een bedrijf gebruikt, zo ik zeggen, een beetje betrouwbaarheid is nooit weg. Direct ben je al je data kwijt, en heb je niks meer. En iedere keer backups is ook niks. En wat ik vooral een voordeel vind van SCSI dat je veel meer dingen tegelijk kan doen, IDE klapt vrij snel dicht. Maar SCSI is dan wel veel duurder dan IDE, en je kan toch wel een aantal IDE's kopen voor 1 SCSI schijf...
BTW, ik ben net over gegaan op een 181,4GB SCSI schijf van Seagate, werkt echt prima. Heb dus nog een aantal Seagate 36,7GB's over. Dus als je belang hebt...
Specificaties kan je dan wel even krijgen.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• brummers
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:48
ehm verkoop praat om zelf nog wat te kunnen verkopen :)

dit stuk:

En wat ik vooral een voordeel vind van SCSI dat je veel meer dingen tegelijk kan doen, IDE klapt vrij snel dicht

heb je gelijk in zelfde ervaring

Als ik vandaag over water loop, staat er morgen in de krant dat ik niet kan zwemmen

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Waar ik werk heeft meer dan 2,5 jaar een serverpark van 21 servers al dan niet met RAID probleemloos op IDE schijven gedraait. Is nu volledig gemigreerd naar HP machines met (idd) SCSI schijven, maar de reden daarachter is niet dat de IDE opstelling onbetrouwbaar was.

De beide fileservers, die de hoogste load hadden qua harde schijf belasting, hadden ongeveer 500 connections per seconde en dus echt wel veel data te verstouwen. Hierin zaten 6 Maxtor 120GB schijven aan een Promise SX6000 controller in RAID 5.

IDE in een server die een hoge belasting heeft kan dus best. Het risico dat je loopt is alleen in sommige gevallen hoger t.o.v. SCSI.
FnF schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 20:46:
IDE is wel veel minder betrouwbaar dan SCSI. Vooral als je het in een bedrijf gebruikt, zo ik zeggen, een beetje betrouwbaarheid is nooit weg. Direct ben je al je data kwijt, en heb je niks meer. En iedere keer backups is ook niks.
Als je SCSI schijf crashed ben je zonder backup ook nergens dus wat je zegt klopt niet helemaal. Je kunt nog zo'n mooie SCSI RAID opstelling hebben, als de fik erin gaat is het ook weg. En backups zul je altijd moeten maken of je nou wil of niet.

En dan nog is een IDE RAID 5 oplossing stukken goedkoper dan een SCSI RAID 5 oplossing.

[ Voor 63% gewijzigd door max op 05-01-2005 22:44 ]

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-07-2025

snooze

kinda busy atm.

wat misschien een redelijk goede oplossing zou zijn is om met 3 of raptors een software raid 5 of raid 0 array te maken voor de data,
iets hogere cpu load maar cpu power heb je voorlopig nog wel genoeg denk ik.
voordeel van software raid is dat je mocht er iets plat gaan de hele schijf in een andere bak hangt en je pruttelt verder maakt niet wat voor controller erin hangt ofzo of hoe je de schijven over eventueel meerdere controllers verdeelt

weet iemand nog een leuke signature?

• SjoZ
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-08-2024

SjoZ

SF-powerrrr!

single IDE is simpelweg een afrader niet omdat IDE onbetrouwbaar is, maar omdat de gemiddelde desktop IDE schijf een relatief lage mtbf heeft...

S-ATA schijven zijn ook een goed alternatief, bijvoorbeeld de Seagate 7200.7 aangezien die nu 5 jaar garantie hebben. Een mirror zou ik sowieso gebruiken, omdat praktisch ieder bord of simpel controllertje tegenwoordig RAID ondersteunt. Hoeft dus niet duur te zijn.

Maar van een single IDE 'server' gaan mijn (angstige) nekharen ook omhoog staan.

Maar: in principe niets mis met IDE... verschillen zul je zelf ook wel weten t.o.v. SCSI etc.

• trekker22
ik zit er ook over te denken er voor te zorgen dat de IDE wel in een RAID opstelling te draaien.

Zit nu een Asrock moederbord in, en een Maxtor 120 GB HD.

Is het eenvoudig om achteraf er een RAID opstelling van te maken, ook als alle ratteplan als Windows / Exchange / Unit4 is geinstalleerd?

Anders hang ik er 1 120 GB bij en dacht ik aan een Raid1 opstelling.
(FAQ: RAID1 --> belangrijke data, zoals boekhoudingen, kleine databaseservers)

Kan dit softwarematig in SBS2003 of zou ik er een IDE kaartje voor kopen?

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

jotheman

Was like that when I got here!

trekker22 schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 00:12:
ik zit er ook over te denken er voor te zorgen dat de IDE wel in een RAID opstelling te draaien.

Zit nu een Asrock moederbord in, en een Maxtor 120 GB HD.

Is het eenvoudig om achteraf er een RAID opstelling van te maken, ook als alle ratteplan als Windows / Exchange / Unit4 is geinstalleerd?

Anders hang ik er 1 120 GB bij en dacht ik aan een Raid1 opstelling.
(FAQ: RAID1 --> belangrijke data, zoals boekhoudingen, kleine databaseservers)

Kan dit softwarematig in SBS2003 of zou ik er een IDE kaartje voor kopen?
offtopic:
Ik zou een beetje uitkijken met een Asrock bord in een server, kweenie of ie 24/7 draaien al te leuk vindt, no offence natuurlijk, maar ik denk ik zeg 't ff...

I see dead pixels...

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Het is opzich makkelijk om een non-RAID systeem over te zetten naar een RAID systeem.

Je moet alleen zorgen dat je een goede backup maakt en dat je de RAID controller al installeert voordat je de schijven eraan gaat hangen.

Doe je dat niet en hang je de schijven gewoon aan de RAID controller en probeer je dan op te starten dan krijg je fijn "ntldr not found or missing" te zien. Beetje hetzelfde idee als een installatie van een IDE schijf overzetten naar een SATA schijf.

Ik zou het zo doen (als je een hardware RAId controller gebruikt):

• Installeren non-RAID.
• Installeren RAID controller.
• Backup non-RAID maken (Ghost bijv.).
• Image van non-RAID met RAID controller drivers maken (Ghost).
• Systeem ombouwen naar RAID-configuratie.
• Image terugzetten naar RAID-configuratie.

Met non-RAID bedoel ik: je server systeem met applicaties en totale configuratie hiervan zonder dat je iets met RAID doet.

En theorie zou het zo moeten werken, zo niet dan hoef je alleen je RAID controller er uit te halen en de single IDE drive (met teruggezet image natuurlijk) weer terug te plaatsen en het draait weer.

Ik ben geen voorstander van software RAID. Weet niet precies waarom, maar het voelt gewoon niet "veilig" aan. Dit is natuurlijk helemaal persoonlijk. Het kan wel in SBS2003 trouwens.

/edit

En idd wat jotheman zegt...Asrock in een server moet je mee oppassen. Ga dan eerder voor een Asus/Intel/MSI bord als je een low-end serverbord (opgewaardeerd workstationbord) wil.

[ Voor 29% gewijzigd door max op 06-01-2005 00:36 ]

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Fire_escape schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 00:20:
Het is opzich makkelijk om een non-RAID systeem over te zetten naar een RAID systeem.

Je moet alleen zorgen dat je een goede backup maakt en dat je de RAID controller al installeert voordat je de schijven eraan gaat hangen.

Doe je dat niet en hang je de schijven gewoon aan de RAID controller en probeer je dan op te starten dan krijg je fijn "ntldr not found or missing" te zien. Beetje hetzelfde idee als een installatie van een IDE schijf overzetten naar een SATA schijf.

Ik zou het zo doen (als je een hardware RAId controller gebruikt):

• Installeren non-RAID.
• Installeren RAID controller.
• Backup non-RAID maken (Ghost bijv.).
• Image van non-RAID met RAID controller drivers maken (Ghost).
• Systeem ombouwen naar RAID-configuratie.
• Image terugzetten naar RAID-configuratie.

Met non-RAID bedoel ik: je server systeem met applicaties en totale configuratie hiervan zonder dat je iets met RAID doet.

En theorie zou het zo moeten werken, zo niet dan hoef je alleen je RAID controller er uit te halen en de single IDE drive (met teruggezet image natuurlijk) weer terug te plaatsen en het draait weer.

Ik ben geen voorstander van software RAID. Weet niet precies waarom, maar het voelt gewoon niet "veilig" aan. Dit is natuurlijk helemaal persoonlijk. Het kan wel in SBS2003 trouwens.

/edit

En idd wat jotheman zegt...Asrock in een server moet je mee oppassen. Ga dan eerder voor een Asus/Intel/MSI bord als je een low-end serverbord (opgewaardeerd workstationbord) wil.
Inderdaad, een Asrock is niet echt geschikt voor 24/7. Neem dan beter een ASUS mobo. Ik heb zelf hier ook een ASUS mobo, en die staat bijna 24/7 aan, dus wel een aanrader. MSI ben ik niet altijd zo over te spreken, of je moet een wat nieuwer mobo hebben, maar over het algemeen zijn daar toch veel problemen mee. Liever een ASUS dus.

Daarnaast, mocht je geen SCSI willen, dan raad ik je aan om een goed RAID controller kaartje te kopen (Bijvoorbeeld een Adaptec), en dan S-ATA eraan te hangen. Ik zou echt niet voor IDE gaan.
Vooral omdat IDE snel dichtklapt als je meerdere dingen tegelijk doet. S-ATA heb ik niet, dus weet niet hoe het daarmee is, maar met IDE wel. Met SCSI heb je dat niet, dus ja...

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:20
Ik zou voor een sata raid5 controller gaan. Maar daar komt promise absoluut niet in aanmerking als er één merk is die wel brakke spullen maakt is het hun wel.
Ik zou voor een LSI, Adaptec of 3ware gaan of een ander gerrenomeerd merk als het volledig hardware based is.
Dan hoeft je CPU niet zo hard aan de bak.

[ Voor 8% gewijzigd door leonbong op 06-01-2005 10:51 ]

Pagina: 1