Maxtor SATA 160GB probleem

Pagina: 1
Acties:

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:19
Hallo allemaal,

Ik heb twee maxtors SATA 160 GB ( 6Y160MO ) een tijdje geleden aangeschaft.
Ik heb ze vanaf het begin gebruikt in raid (striped). Helemaal geen problemen totdat ik ging werken met grote bestanden. Voorbeelden (gedownloade DVD, GAMES etc etc noem maar op) Kreeg iedere keer meldingen dat er rars misten terwijl ze er wel waren en dat het bestand beschadigd was zelfs naar het parren (nieuwgroepen).

Nu dacht ik dus dat de oorzaak de RAID controller onboard ( SLI was het merk volgens mij)
Moederbord is overigens ABIT NF7S.

Ik alles geformateerd. Raid set weggehaalt en gewoon met 2 sata schijven gaan werken. Tot dusver dacht ik dat het probleem was opgelost. Totdat ik begon te werken met de tweede schijf weer hetzelfde probleem. :(. Ik heb bij de site van MAXTOR een tooltje gedownload om je schijven in dos te testen ( Powermax). Alle tests slagen en zeggen dat de schijven goed zijn.

Weet iemand wat ik nog meer kan doen. Ik heb van mensen gehoord dat het aan het geheugen kon liggen met die fouten van rar bestanden. Ik heb memtest gedraaid ook niks gevonden.
En op een schijf werkt het wel.

overige systeem specs
AMD athlon XP 2500 mobile @ 2.3 ghz
1024 mb ddr pc 3200 (twinmoss)
ABIT NF7SL

Dus als jullie tips hebben graag.
alvast bedankt

edit : extra details toegevoegd

[ Voor 7% gewijzigd door KraveN op 05-01-2005 18:57 ]

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:57

The Third Man

The Third Jellyfish

Controleer in ieder geval op bad sectors met hdtune of iets dergelijks. Als QuickPar zegt dat herstel niet nodig is, zijn de bestanden 100% in orde, dus ligt het dan aan WinRAR, draai je wel de nieuwste versie daar van? Heb je ook al je geheugen getest met memtest?

• KraveN
Geheugen heb ik getest met memtest, en winrar werkt ook prima. Tenminste als ik hetzelfde nogmaals download op de andere schijf is er niks aan de hand.

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:17

charrel

Cortisol4life..

Komt door de sata aansluitingen/ controllers en overklokken. Deze zijn geloof ik niet goed gelocked.
Is een veel voorkomend probleem als ik het nog goed weet. Anders moet je het nf7-s topic er even op nalezen.
Probeer het is met een standaard lopende processor/ FSB

[ Voor 9% gewijzigd door charrel op 05-01-2005 21:10 ]

• KraveN
Zou het dan niet bij beide schijven het probleem moeten geven ?

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Klok hem gewoon eerst is terug, sluit dingen uit. Vriend van me had het zodra hij ging klokken ging de SATA raar doen op z'n nf7s.

• KraveN
Ik heb alles terug gezet naar standaard, nu heeft die het probleem niet met het bestand waar die het eerst mee had. Maar om nu zeker te zijn dat het aan het klokken lag. Heb ik bestand weer verwijderd en nog een keer gedownload met overclockte instelling en nu was die ook goed. Ik heb wel nog een keer op de kabels geduwt tussendoor zou dat de oorzaak geweest kunnen zijn ?

• KraveN
charrel schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 21:57:
Klok hem gewoon eerst is terug, sluit dingen uit. Vriend van me had het zodra hij ging klokken ging de SATA raar doen op z'n nf7s.
Ik heb hem terug geklokt en later dus weer overklokt omdat ik niet precies kan zien of het nu nut heeft. Iemand een idee omdat te testen ? En wat heeft je vriend gedaan ? Is een sata controller kaartje een oplossing ?

Met HD tune ook gechecked, geen bad sectors gevonden !

[ Voor 7% gewijzigd door KraveN op 06-01-2005 23:06 ]

• charrel

charrel

Cortisol4life..

die vriend van me is z'n ide poorten maar weer gaan gebruiken ivm. de data corruptie.

• KraveN
charrel schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 23:35:
die vriend van me is z'n ide poorten maar weer gaan gebruiken ivm. de data corruptie.
Had die dan niet beter een pci sata controller kunnen kopen ?

• redyak
  • Laatst online: 01-02 15:49

redyak

Try and Fail

Misschien overbodig maar heb je de bigdrive enabeler van maxtor geinstaleerd en de XP update van 48lba ondersteuning ?

Vandaag gekocht morgen weer oud , dat is IT.

• KraveN
redyak schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 23:40:
Misschien overbodig maar heb je de bigdrive enabeler van maxtor geinstaleerd en de XP update van 48lba ondersteuning ?
Ehm ik heb alle windows updates installed maar die driver van maxtor niet.
Maar dan zouden beiden schijven niet goed moeten werken lijkt mij ? En in dit geval is het er maar een die raar doet ! Maar ik zal even zoeken naar die driver. THNX

(heb cpu weer terug geklokt, ga weer wat proberen. )

[ Voor 5% gewijzigd door KraveN op 06-01-2005 23:54 ]

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
KraveN schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 21:09:
[...]

Ik heb hem terug geklokt en later dus weer overklokt omdat ik niet precies kan zien of het nu nut heeft. Iemand een idee omdat te testen ? En wat heeft je vriend gedaan ? Is een sata controller kaartje een oplossing ?

Met HD tune ook gechecked, geen bad sectors gevonden !
Ik denk dat een pci sata (raid) contriller inderdaad een oplossing is als je onboard sata connectoren niet goed gelockt zijn. Moet je wel eerst zeker zijn dat je pci bus goed gelocked is, anders lost een pci kaart nog niks op.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• KraveN
Een foutmelding die ik krijg wanneer ik op normale snelheid draai of clocked

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/g.huybers/error.JPG

Dus ik snap er geen :S meer van !

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:41
Is al een aantal keer voorgekomen, elders op GoT staat ook al dat Silicon Image zelf al heeft toegegeven dat de DMax+ 9 SATA schijven niet goed werken met hun Sil3112 controller die op de NF7-S zit.

Wellicht verstandig om een Promise of Highpoint kaartje aan te schaffen

• KraveN
mad-dog schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 00:44:
Is al een aantal keer voorgekomen, elders op GoT staat ook al dat Silicon Image zelf al heeft toegegeven dat de DMax+ 9 SATA schijven niet goed werken met hun Sil3112 controller die op de NF7-S zit.

Wellicht verstandig om een Promise of Highpoint kaartje aan te schaffen
Als hiermee het probleem is opgelost bestel ik het meteen. Maar ik vind het raar dat het maar bij een schijf is. Toen ik raid draaide kon ik windows wel installen zonder probs. Zal wel een vloek heersen over mijn pc :P

Ik kijk morgen of ik iets kan vinden in die andere topics

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-03 16:45

John2B

I Love RAID5..!!

Het zou kunnen liggen aan een bepaalde versie firmware van de DMax+ 9 schijf. Kijk eens of de schijven beide dezelfde firmware hebben of juist verschillend. In het laatste geval zou je de firmware kunnen upgraden naar dezelfde versie als de andere disk.

The firmware voor de Maxtor schijven zijn volgens mij niet zomaar te downloaden maar kan wel op verzoek incl. speciale tool door maxtor ter beschikking worden gesteld via een support aanvraag.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• KraveN
John2B schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 14:53:
Het zou kunnen liggen aan een bepaalde versie firmware van de DMax+ 9 schijf. Kijk eens of de schijven beide dezelfde firmware hebben of juist verschillend. In het laatste geval zou je de firmware kunnen upgraden naar dezelfde versie als de andere disk.

The firmware voor de Maxtor schijven zijn volgens mij niet zomaar te downloaden maar kan wel op verzoek incl. speciale tool door maxtor ter beschikking worden gesteld via een support aanvraag.
Misschien een hele stomme vraag maar waar kan ik de firmware versie zien ?

• KraveN
Ok, ik ga volgende week (deze week tentamens etc) even bij iemand een Highpoint kaartje lenen om tekijken of mijn probleem dan uit de wereld is.

• redyak
  • Laatst online: 01-02 15:49

redyak

Try and Fail

Volgens mij is dat dan inderdaad de oplossing of een ander MOBO.
Wat jij schetst lijkt op een oud probleem bij mij. Alleen had ik er toen maar 1 maxtor 160 GB inzitten en kreeg ik dezelfde meldingen toen ik over het netwerk mijn schijven wilde overpompen (oude en nieuwe machine). Als ik het van partitie naar partitie deed was er geen probleem maar wel van de ene naar de andere schijf of netwerk wel. Dat was een MSI KT6 Delta.
Ik weet niet meer welke SATA controller daar op zat maar dat had het ook kunnen zijn, heb toen een ASUS A7V gekregen en nooit meer problemen. Terwijl we toen dachten dat het aan de Netwerkcontroller lag, want een externe Netwerkkaart gaf de problemen niet.
Is er iets op een mobo dat Netwerk en HDD data verwerkt tegelijkertijd ?!

Vandaag gekocht morgen weer oud , dat is IT.

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-03 08:01

nhanssen

QVL is non-tweakers

De helft van de problemen haal je weg door de schijf aan een low-level format te onderwerpen, ik heb hier alles maxtor:

2x 40 GB (die dunne)
2x 80 GB
2x 120 GB SATA
1x 200 GB SATA

een van die 120 GB gaf bij aankoop en installatie al problemen, vast hangers, corrupte bestanden, etc.

1x low-level format gedaan (duurt wel een eeuwigheid maar goed) alles werkt weer super.

Spec's PC

• KraveN
Nou ik probeer het eerst met dat kaartje, moet dan toch alles formatten dus dan doe ik dat meteen goed.

• KraveN
Nou hier zijn we weer,

Ik had highpoint kaartje geleend, en ben begonnen met een schone pc, dus alles geformateerd, partities verwijderd. Kaartje in pc gestopt, Raid set aangemaakt. win XP cd erin en installen maar (althans dat dacht ik.)

Alles gaat goed tot het moment dat ik partitie moet kiezen waarop ik wil installen, omdat het een nieuwe partitie is moet die hem van te voren formatteren en dan gaat het fout.

Krijg een melding dat of de disk niet goed zijn aangesloten, de drivers niet goed zijn, of de schijf kapot is. Nou ik kreeg dus met geen mogelijkheid mijn windows installed.

Dus wat dacht ik laten we het onboard maar weer eens proberen, maar die liep wel door tijdens de installatie. Ik snap er nu helemaal niks meer van. Had gister weer een bestandje gedownload, 300 mb ofzo maar die was alweer beschadigd. echt vervelend, weet echt niet meer wat ik nu nog kan doen.
Pagina: 1