Toon posts:

Audiobewerking; invloed geluidskaart bij digi. connectie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn neef belde me zojuist op met de vraag of ik hem van advies kon dienen bij de aanschaf van een nieuwe computer. Het ding is in feite bedoeld voor het huis-tuin-keuken werk, maar hij wil er ook geluid mee gaan bewerken. Het geluid wordt al digitaal aangeleverd, dus hij hoeft het niet te digitaliseren.

De geluidskaart an sich wordt digitaal aangesloten op een Marantz SR4300 met een stel Dahli Suites eraan. Nou had een kennis van hem, hem een SB Audigy of een Terratec Fire 88 (meen ik) aangeraden. Ik had persoonlijk zoiets van, dat klopt, wanneer je zelf aan het recorden gaat. Maar hij heeft alles al digitaal, dus het gaat hem zuiver om het uitgaande geluid.

Persoonlijk heb ik de indruk dat de geluidskaart dan weinig meer uitmaakt, aangezien hij hem ook digitaal aansluit op de stereo, dus de kwaliteit van de in/uitgangen doet er feitelijk niet zo toe. Hij moet iets van 8 kanalen kunnen mixen (reeds digitaal aangeleverd dus!), en elke beetje fatsoenlijke geluidskaart kan tegenwoordig >64 kanalen tegelijk afspelen. Ik heb dan ook het idee dat een dure kaart als de SB Audigy oid gewoon overkill is.

Am I right? :)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-07 21:18

voodooless

Sound is no voodoo!

De audigy valt al af, tenzei je puur 48 Khz binnen krijgt. Heb je als bron 44.1 Khz materiaal dan zal de audigy dat converteren naar 48 Khz (of hoger) bij het uisturen naar de Marantz. OMHO is dat niet de bedoeling.

Koop gewoon een kaart met SPIDF in en out, die wel gewoon 44.1 Khz aan kan. De M-Audio kaartjes of Terratec (de aureons (-fun en PCI)) kunnen dat bijvoorbeeld prima :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 16:38:
De audigy valt al af, tenzei je puur 48 Khz binnen krijgt. Heb je als bron 44.1 Khz materiaal dan zal de audigy dat converteren naar 48 Khz (of hoger) bij het uisturen naar de Marantz. OMHO is dat niet de bedoeling.

Koop gewoon een kaart met SPIDF in en out, die wel gewoon 44.1 Khz aan kan. De M-Audio kaartjes of Terratec (de aureons (-fun en PCI)) kunnen dat bijvoorbeeld prima :)
Hmm ik heb zelf een audigy maar die geeft gewoon een 44.1 Khz signaal richting mijn amp uit. Óf ik moet hem handmatig hoger zetten natuurlijk :)

edit: kleine correctie, hij staat standaard op 48Khz en ik zet hem met de hand altijd terug naar de 44.1Khz

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2005 16:46 ]

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-07 11:06

TheBorg

Resistance is futile.

Het beste kun je een kaart pakken met ASIO drivers.
Meer info: http://www.soundblaster.c...ad.asp?articleid=60&cat=2

-edit-
Dit omdat er ook geluidskaarten zijn waarbij de digitale output niet direct de digitale data uitsturen maar waarbij de digitale uitgang via AD aan de analoge uitgang hangt, en dat wil je dus niet hebben.

[ Voor 46% gewijzigd door TheBorg op 05-01-2005 16:55 ]