[RADEON 9800 PRO] Artifacts op desktop na reboot

Pagina: 1
Acties:

• vrotsnok
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-06 20:03
Ik heb een nogal vaag probleem met artifacts op mijn radeon 9800np @ pro. Heel af en toe als ik de computer net opgestart heb, staat mijn scherm opeens vol met allerlei paarse/groene puntjes en lijntjes. Als ik de computer dan opnieuw opstart is het probleem vaak spontaan verdwenen. Als de artifacts er niet zijn na het opstarten kan ik de kaart verder zo hard belasten als ik wil, maar geen artifacts te bekennen.

Ik zat te denken dat mijn geheugen het mischien niet trekt om op pro speeds te lopen, maar dan zou het toch zo moeten zijn dat de artifacts vaker te zien zouden moeten zijn? Ik het betwijfel ook of het een hitteprobleem is, aangezien de kaart dan bij volle belasting artifacts zou moeten geven (En er hangt ook nog een zalman hp-80c met fan op de kaart).

Heeft iemand enig idee waar deze artifacts vandaan zouden kunnen komen?

specs

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
het zou kunnen dat de mod naar pro niet helemaal goed is voor de kaart, maar als je het niet in spellen hebt maar alleen af en toe op de desktop zou ik me er geen zorgen over maken

wil je dat het opgelost is dan zou je em kunnen terug zetten naar de orginele settings, ik denk dat het probleem dan wel opgelost zal zijn

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Heel veel ati kaarten hebben hier last van, ligt aan het bios. Het heeft te maken met je geheugen. Er is veder niets ernstigs aan het is alleen irritant dat je telkens opnieuw moet starten. Misschien eens een andere bios pakken? :)

(sapphire deed het hier erg goed, ook op de 9700 van mij, jaja, je leest het goed ;) )

• vrotsnok
Ah, fijn om te horen dat het waarschijnlijk de bios is en niet gefrituurd geheugen oid :) . Die (soft) mod heb ik alweer een tijdje geleden gedaan, dus weet niet eens meer welke bios ik er toen ingeflashed heb.

Ik heb een club3d met (volgens mij) 2.8 ns samsung geheugen, heeft iemand een idee welke (pro) bios daarmee het beste werkt?

plaatje van het geheugen:

Afbeeldingslocatie: http://home.student.uva.nl/ernst.nijhuis/geheugen.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door vrotsnok op 05-01-2005 16:41 . Reden: plaatje toegevoegd ]

specs

• vrotsnok
*kick*

Heb af en toe nog steeds last van dit probleem. Is er iemand met een club3d radeon 9800 np@pro die hier geen problemen mee heeft? In dat geval zou ik wel willen weten welke bios geen problemen geeft met deze kaart.

specs

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-08 12:16

boesOne

meuh

Ik had ook zo nu en dan last van artifacts en zooi op de desktop. Na een reboot was t weg. Duidelijk geheugen dat raar doet. Het bleek mijn 300W el cheapo PSU te zijn die niet genoeg juice leverde..

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• vrotsnok
De kaart wordt van stroom voorzien door een antec truepower 380, dus ik denk niet dat dat het probleem is. (Specs: http://www.tweakers.net/gallery/sys/8525 )

Heb er een sapphire bios ingeflashed. Ben benieuwd of de artifacts nu nog terugkomen.

[ Voor 29% gewijzigd door vrotsnok op 12-03-2005 21:51 ]

specs

• raps
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-08 09:10
Ik heb ditzelfde probleem, alleen dan met een originele Radeon 9800Pro. Ik moet soms 3 keer booten, voordat hij goed is. Dit probleem is bij het scherm, waar ik eigenlijk een login-box moet zien.
Nieuwste drivers enzo geinstalleerd, maar het probleem blijft.

vrotsnok, nog iets gevonden?

• vrotsnok
Sorry dat ik dit topic steeds blijf kicken, maar ik neem toch aan dat de ware tweaker geen genoegen neemt met de observatie dat het probleem opgelost kan worden door de kaart terug te flashen naar zijn originele bios.

Wat ik me nu afvaag is juist waarom het zo is dat een kaart als deze zich zo gedraagt. Ik heb dan wel een 9800 non-pro, maar ik heb hem nog vrij conservatief geklokt als ik zie wat de maximale waarden zijn waarbij de kaart nog artifactloos gedurende een uur of 3 3dmark kan draaien. Dit leidt ertoe dat ik aanneem dat het probleem niet ligt in een te grote warmteontwikkeling of brak geheugen.

Ik denk eerder dat het probleem voortkomt uit een geringe mate van incompatibiliteit (het grootste gedeelte van de tijd doet hij het tenslotte goed) tussen de kaart en het bios.

Ik zit eigenlijk te hopen dat iemand iets zinnigs hierover te zeggen heeft :)

specs

• glaerox
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-07 22:46
zinnig is het misschien niet...

maar ik heb het zelfde gehad met een 5200FX...En het werd steeds erger. Viel bij mij onder de garantie...

dus of het echt iets met de bios te maken heeft...dat denk ik niet.

zie: http://members.home.nl/glaerox/gk.JPG

en naar een jaar was het zo erg:

http://members.home.nl/glaerox/zalman.JPG

zo zag de destkop dr ook uit...

[ Voor 29% gewijzigd door glaerox op 09-05-2005 10:24 ]

Pagina: 1